Platba po minutě, parkování kdekoliv. V Praze začalo sdílení miniaut na baterku.
Nejprve je v Česku prodávaly, teď je zkouší sdílet. V Praze začala ostrý provoz nová služba na sdílení aut, tedy
Nejprve je v Česku prodávaly, teď je zkouší sdílet. V Praze začala ostrý provoz nová služba na sdílení aut, tedy čistě formálně řečeno čtyřkolek, které jezdí jen na baterii. Výrazně žlutá vozítka přichází s jednotným ceníkem čtyř korun za každou minutu jízdy a zatím budou k dispozici po Praze 1 a 2. „Naší konkurencí budou sdílená kola a MHD,“ říká Pavel Kuchta ze společnosti Re.volt.
Jak jste k nápadu na sdílení aut přišli?
Pohybuji se delší dobu v automobilovém průmyslu a často jezdím do Číny, kde vidím, k jakému boomu elektromobility dochází. Začali jsme nejprve dovážet a prodávat elektrické čtyřkolky, pak jsme se rozhodli je zkusit i půjčovat formou sdílení. Nikde se tak malá auta nesdílí. Modelu sdílení aut věříme, je to podle nás budoucnost, lidé nebudou chtít auta vlastnit.
Jak bude model fungovat?
Snažíme se o to, aby to bylo pro lidi co nejjednodušší. Stáhnete si aplikaci do telefonu, registrujete se, mobilem si auto otevřete a můžete jet. Nemáme pevná stanoviště, může stát kdekoliv po Praze 1 a 2. Platí se za každou minutu. Čtyři koruny za minutu, minimálně dvacet korun. Časové zpoplatnění nám přišlo jednodušší, než na kilometry.
Proč zrovna Praha?
Určitě velkou roli hraje to, že elektromobily mají v Praze parkování zdarma, to vidíme jako velkou výhodu. S tím, jak je auto malé (rozměr 2,2 x 1,3 x 1,6 m), tak se s ním i skvěle parkuje. Přemýšlíme o rozšíření do dalších částí Prahy. Chceme jít i do jiných měst, kde vidíme možný přínos.
Jste z Ostravy, tam ne?
Upřímně to zatím moc nevidíme, protože Ostrava je příliš rozlehlá. Je to ideální projekt do měst, kde je větší koncentrace lidí na menším prostoru.
S kolika auty začínáte?
Začínáme s dvaceti auty, uvidíme, jaký bude zájem.
O jaké vozy jde?
Oficiálně to je elektrická čtyřkolka, jde o čínskou značku Jiua Xuan. Vejdou se do ní dva lidé, k dispozici je USB či bluetooth. Je velmi jednoduchá na ovládání. Není to auto na dlouhé cesty, ale krátké jízdy po městě.
Jakým způsobem financujete start?
Původně jsme měli předjednaný úvěr, banka od toho na poslední chvíli odstoupila. Nakonec platíme vše ze svých zdrojů.
Do elektromobility jde dost dotací, nezkoušeli jste je získat?
Bohužel, Praha je z pohledu dotací špatné místo, je to příliš bohaté a rozvinuté město, takže zde dotaci na elektromobilitu nejde čerpat.
Jakým způsobem řešíte dobíjení?
Máme své techniky, kteří dostávají hlášku on-line o stavu baterií v každém autě, kdy je potřeba, tak ho odstaví a vymění baterii. Stojanů na dobíjení máme stále málo a toto je jednodušší. Jinak by se měla nabíjet hlavně přes noc. Dojezd je 120 kilometrů.
Koho vidíte jako konkurenci pro vaše služby?
Myslím, že hlavně městskou hromadnou dopravu a systém sdílení kol.
Na jaké zákazníky budete hlavně mířit?
Když jsme začali s testovacím provozem a hledali lidi, kteří nám budou hledat ve službě chyby, přihlásil se nám neskutečný mix lidí různého věku a profesí. Nicméně myslím, že hlavní část zákazníků budou lidé ve věku 20-30 let. Zájem nás překvapil, do testování jsme chtěli asi 20 testerů, nakonec se přihlásilo přes 600.
Nepropojíte auta třeba i s železničními či autobusovými dopravci, aby si lidé mohli po výstupu z vlaku rovnou přestoupit do vašeho auta?
Jednáme o tom s jedním z dopravců, ale naráží to na problém parkovacích míst na hlavních nádražích. Ale určitě je to něco, co nás zajímá.