Infrastruktura Železnice Zprávy

Plány na rychlovlaky v Česku přilákaly dalšího obra: Deutsche Bahn

ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn
ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn

Po francouzské společnosti Egis Rail, která projektovala LGV tratě pro rychlovlaky TGV ve Francii lákají plány na výstavbu vysokorychlostních tratí dalšího velkého hráče: společnost Deutsche Bahn.

Ta se společně s Egisem a společností Pro Cedop přihlásila do soutěže Správy železniční dopravní cesty na studii proveditelnosti pro spojení Praha – Brno – Břeclav. Studie má ukázat, zda se vyplatí rychlotrať postavit a kudy ji vést.

Účast Deutsche Bahn zjistil server Zdopravy.cz z protokolu o hodnocení nabídek. Německý správce železnice a dopravce do sdružení poslal svoji firmu DB Engineering Consulting. „Nováčkem“ v soutěžích SŽDC je firma Pro Cedop. Za ní stojí stejní lidé, jako za spolkem Cedop, který „přivedl“ na českou železnici Egis a její šéf Petr Šlegr dlouhodobě za vysokorychlostní spojení lobbuje. V minulosti se snažily tuzemské projekční firmy dlouhodobě napojené na rozpočet SŽDC Cedop zrušit, protože spolek se podle jejich názoru nesmí soutěží účastnit. Nově se tedy hlásí jako firma.

V tendru jsou celkem čtyři nabídky. Kromě sdružení DB, Egis a Pro Cedop ještě sdružení firem Sudop Praha a Sudop EU, AF-CityPlan se Sagastou (ovládaná Eltodem) a slovenský Prodex patřící do skupiny Valbek.

Nejnižší cenu – 16,955 milionů korun nabídlo sdružení Sudop. DB, Egis a Pro Cedop jsou dražší, nabídly 29,2 milionů korun. Prodex a sdružení AF-CityPlan + Sagasta chtějí ještě více, přes 40 milionů korun. Cena ale tvoří jen 60 % v hodnocení, důležité jsou reference členů týmu, který se do soutěže hlásí.

Kvůli vstupu zahraničních projekčních firem na českých trh je čím dál větší dusno. Právě Cedop napadá  v souvislosti s jinými soutěžemi na projektování trati Brno – Přerov postupy SŽDC a České komory autorizovaných inženýrů a techniků, které v podstatě zamezily vyhrát několik soutěží jejich nabídce s Egisem. Server Zdopravy.cz se této problematice bude v příštích dnech věnovat.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Roman
Host
Roman

Každopádně kdyby se podařilo celý projekt uvěst do stadia proveditelnosti je uplně jedno kdo by byl klíčovým hráčem.Jakékoliv zmodernizování železniční dopravy navíc v tomto případě- vysokorychlostní projekt je velmi žádoucí.

Partneři