Plán na desítky let: Ministerstvo představilo dálniční obchvat středních Čech
Ministerstvo dopravy dnes představilo prvotní návrh dalšího rozvoje dálniční sítě do roku 2050. Prim hraje především návrh na výstavbu velkého
Ministerstvo dopravy dnes představilo prvotní návrh dalšího rozvoje dálniční sítě do roku 2050. Prim hraje především návrh na výstavbu velkého dálničního okruhu kolem středních Čech. První stavby by se mohly začít budovat začátkem 30. let.
Plány se týkají pouze Čech, na Moravě je podle ministerstva hotová či aktuálně plánovaná dálniční síť dostatečná. Úřad vychází mimo jiné z predikcí demografického vývoje, podle kterých se bude česká populace stále více koncentrovat ve středních Čechách a Praze.
Tam má přibýt za 30 let 38, respektive 47 procent obyvatel. Naopak vylidnit se má severní Morava, kde se počítá s úbytkem 21 procent obyvatel. Méně lidí má žít v roce 2050 podle materiálu, se kterým pracovalo MD, v osmi dnešních krajích (Karlovarský, Ústecký, oba východočeské, Olomoucký, Zlínský, Vysočina, Moravskoslezský). Prezentace MDČR je ke stažení zde (2MB).
„Dnešní dálniční síť v Čechách obsahuje pouze radiální spojení do hlavního města, což by mohlo v budoucnu vést k zatížení pražské aglomerace dopravou, která zde nemá zdroj ani cíl,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Budoucí zátěž ve středních Čechách by podle něj nezvládly státní ani krajské silnice.
Navrhované úseky nového dálničního obchvatu středních Čech jsou tyto:
Plzeň (D5) – Tábor (D3) – Humpolec (D1)
Humpolec (D1) – Poděbrady (D11) – Mělník – Nová Ves (D8) – Slaný (D7) – Řevničov (D6)
Řevničov (D6) – Plasy – Plzeň (D5)
Okruh má zahrnovat 396 nových dálničních kilometrů, na 46 kilometrech povede po současných dálnicích. „Je to testováno v dopravním modelu, ne z hlediska technického řešení a zasazení do krajiny,“ uvedl ředitel strategie MD Luděk Sosna. Podle něj by příprava prvních staveb měla začít už ve 20. letech.
Jako doplňující k novému dálničnímu okruhu má být i nová kapacitní spojka Hořovice (D5) – Olbramovice (D3), k odlehčení tranzitu mezi dálnicemi D1 a D5.
V první řadě chce ale ministerstvo dokončit dnes plánovanou páteřní síť dálnic, a to do konce roku 2030. Ta má čítat přes 2000 kilometrů, hotova je mírně nadpoloviční část. K nejdelším chybějícím článkům patří 40 kilometrů pražského okruhu, středočeská část D3 nebo D35.
Podmínkou všech plánů je podle MD zkrácení průměrné doby přípravy staveb z dnešních 13 let. To by měla přinést novela takzvaného liniového zákona.