Plachetnice na Lužnici vjela do elektrických drátů, výboj omráčil muže z posádky
Plachetnice na Lužnici. Pramen: Policie ČR
Obdobnou nehodu se zraněním či poškozením vedení na plavební správě nepamatují.
Obdobnou nehodu se zraněním či poškozením vedení na plavební správě nepamatují.
Dějí se vskutku bizarní věci… 😇🤔
Technická otázka. Muž ve vodě nebyl ohrožen zasažením výbojem?
Tam je otázka, jak vypadal průběh potenciálu v celém obvodu. Hodně záleží na tom, zdali dané vedení VN bylo úplně izolované nebo mezi zemí a středem byla zhášecí tlumivka, no a taky třeba u celého propojeného vedení jeho kapacita vůči zemi. Případně jestli na stejném výstupu ze zdroje VN (sekundár v transformovně VVN/VN) nebylo v té chvíli zemní spojení ještě jinde.
Muž ve vodě byl ohrožen minimálně. Objem vody, která jeho tělo obklopovala byl o mnoho řádů vyšší, než objem jeho těla a tím tudíž protekl jen marginální proud. Bylo to jen 22 kV, stačilo, aby byl pár desítek cm od místa kudy výboj řeskočil do vody a nemohl pocítit vůbec nic. Já se domnívám, že i ten na lodi měl smůlu na souhru několika okolností, jako je kovový stěžeň a ráhno, on musel být blízko nebo se jich spíš dotknout a stát se cestou, kudy protekla většina proudu do země (vody) a musel být nějak vodivě spojen se zemí. Na to… Číst vice »
22 kV není VVN, jak uvádí článek, ale VN. Být to VVN (u nás 110 kV mezi fázemi a víc), tak z té plachetnice nezbylo nic – vyšší napětí, tvrdší jištění a uzemněný střed.
Tak z tohohle bude zajímavý spor. To vypadá na dráty do osady Permoník. https://mapy.cz/turisticka?x=14.4005171&y=49.2484597&z=20&base=ophoto
A z té fotky nejsou nijak označené.
Vodní cesta je do Kolodějí. Na internetové verzi plavební mapy nejsou umístěny značky upozorňující na podjezdnou výšku nebo elektrické vedení přes vodní cestu. Pokud mám dobré informace, střední Vltava je vodní cesta třídy I a tam je pojezdná výška 3,3 m.
Stalo se to na Lužnici
Asi vítr Máchale …..
Je „obecně závazným právním předpisem“ stanovena minimální „podjezdná výška“ vedení VN (NN, VVN), je uživateli vodní cesty signalizována aktuální podjezdná výška „překážky v plavební dráze“.
Je „plavebními předpisy“ stanovena maximální výška stěžně na hladinou (nebo jiné konstrukce – vlajkový / anténní stožár) ….
Zjednodušené a z obrázky zde:
https://www.csres.cz/Upload/Prevence/rizika-pouzivani-vozidel-a-mechanismu-v-ochrannych-pasmech-elektrickych-vedeni.pdf
Odpovidate na uplne jinou otazku. Na vodni ceste by melo byt znaceno snizeni podjezdne vysky, tedy neco jako na silnici vyska podjezdu pod mostem. Kdo ma hadat, jestli ty draty jsou 9 m nebo 10 m?
Zejména při proměnné výšce hladiny – na mostech „přes provozovanou vodní“ cestu je výškové světelné návěstidlo ukazující okamžitou podjezdnou výšku ….
oběcne jsou dtáty VN 6m vysoko.
Zajímavý materiál, ale o podjezdné výšce vedení VN nad hladinou řeky / přehrady tam nic není ….
No to je školicí materiál, kterej používáme na formě. Děláme na zemi tj o vodě se tam nedočtete. Nějaký výšky tam jsou.
Obecně se uvažuje nejnižší bod vedení VN nad terénem 6m.
Toto platí jen pro dopravně významné vodní cesty a ne pro účelové vodní cesty (stalo se to na účelové vodní cestě).
Jen drobnost, 22 kV je vysoké napětí (VN).
Jak takový kovový stožár přitahuje i blesky ?
Tady jsou zrovna železobetonové. Kovové jsou vedle v Kolodějích, kde je potřeba táhnout vedení více do výšky. Ale na velkých příhradových (100kV+) je ty horní lana snad i propojují; fáze jsou pak ty zavěšené.