egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Piloti Lufthansy nabídli snížení svých platů o 45 procent na dva roky

Airbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: Lufthansa
Airbusy A330 a A340 společnosti Lufthansa. Foto: Lufthansa

Piloti Lufthansy dnes prostřednictvím svého svazu Cockpit nabídli vedení firmy snížení platů o 45 procent. Nižší platy by měli piloti pobírat do 30. června 2022 výměnou za zachování pracovních míst. Cockpit návrh zveřejnil na svých stránkách.

Lufthansa se stejně jako ostatní aerolinky potýká s dopady koronavirové krize. Před několika dny oznámila, že bez státní pomoci jí dojdou peníze během několika týdnů. Šéf Lufthansy Carsten Spohr v polovině dubna uvedl, že firma přichází každou hodinu o milion eur a předpověděl zrušení nejméně 10 tisíc pracovních míst.

„Vždy jsme říkali, že jako piloti cítíme velkou zodpovědnost, a to v časech dobrých i zlých. Nyní přinášíme důkaz a doufáme, že společně s vedením vrátíme Lufthanse její původní sílu. Je proto důležité, aby byla pracovní místa zachována a byla odsouhlasena ochrana před propouštěním,“ uvedl šéf pilotních odborů Markus Wahl. Návrh se týká pilotů Lufthansy, Lufthansy Cargo a Germanwings, skupina by tím měla ušetřit stovky milionů eur.

Před vypuknutím pandemie Lufthansa zaměstnávala kolem 130.000 lidí a provozovala zhruba 760 letadel. Vedení skupiny jedná o státní pomoci s Německem, Rakouskem, Švýcarskem a Belgií.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Slušný návrh. Přeji nejen Lufthanze, aby tyto těžké časy přežila. A nám všem ať můžeme v dohledné době zase létat.

Jirka B.

Tohle nemuze klapnout. Pokud bude cast flotily sedet na zemi a cast se sesrotuje/rozproda, tak pracovni mista zaniknout proste musi. To si mrei piloti uvedomit drive, treba kdyz jeste vloni opetovne hrozili stavkou za zvyseni platu, ze v krizi to muze firme pekne zavarit. Ale na druhou stranu pekne gesto pro novinare. V realu se jen boji o koryta, protoze kde by se meli tak dobre, nez u LH? A zvlast v dnesni dobe, kdy bude pilotu na trhu plno.

PatriK

Lze udržet místa při snížení úvazku např. na poloviční. A o tom je podle mě tento článek.

czhunter

Jen ohledně té stávky za zvýšení platů: Je takový oblíbený myšlenkový omyl, že „kdyby v konjunktuře zaměstnanci nepožadovali vyšší mzdy, zaměstnavatelé by nemuseli v krizi tolik propouštět“. To se nikdy nikde na světě nestalo a ani nestane, i když to „zní logicky“. Ve skutečnosti kdyby si zaměstnanci nevyjednali zvýšení mezd, tak by se propouštělo úplně stejně (protože u zaměstnance který generuje zisk 0 je jedno, jestli mu platíte 5 nebo 8 tisíc Euro měsíčně, tak jako tak je přítěží, které se dobrý hospodář musí snažit zbavit), jen by po tom propouštění zůstalo víc peněz firmě a míň zaměstnancům (kteří by… Číst vice »

Kosmik

Slza mi ukápla.

Permonik

Muže pilot co lita na osobní 737, litát na 737 Cargo? Případně na jiném typu?

Y.K.

Ano, ne. 🙂 Na Cargo 737 není speciální rating, je stejný jako na osobní verzi.
Létat může jen na tom na co má platný type rating, bývá to jen jeden typ (resp jedna skupina třeba 737 Classic+ 737NG nebo A320/319/321 atp.)

Eduard

Takže pokud Vás správně chápu pokud si pilot uděláš školení na jiný druh letounu, tak létat může? Chtěl bych se zeptat, jak je složité pro někoho kdo má kvalifikace na jeden typ letounu se přeorientovat na jiný.

Y.K.

Školení není úplně ten přesný výraz, je to spíše intenzivní výcvik pro konkrétní typ(ovou řadu). Třeba Boeing 737 a A320 jsou filosoficky z jiné planety, všechno je tam úplně jinak, to samé třeba přechod na Widebody, na druhou stranu některé přechody jsou sblížené (třeba uvnitř řad Airbusů, nebo B787, B777). Problém je, že to stojí dost peněz 15 000 – 50 000 Euro podle typu, doba trvání „kurzu“ je kolem měsíce +-. Zahrnuje to plné zvládnutí teorie (zejména domácím učením), tedy pochopení všech systémů letadla, jaké tam jsou vazby, jak to funguje, naučení se kokpitu, čtení přístrojů a pochopení indikací,… Číst vice »

Jirka

Také možnost jak problém vyřešit – méně letů = menší plat a nebudou muset propouštět. Nicméně otázkou je, jestli úbytek cestujícíh nebude trvalý. Ve firmách omezili cestování a pomocí online konferencí se spoustu věcí bude řešit i do budoucna.

GPGP

Tady je potřeba říci, že i když dojde k tomuto snížení tak i poté bude jejich plat okolo 100.000 Kč což je více než německý průměr 🙂
Naopak jestli u ČSA dojde ke snížení platů pilotů někam k 35.000 Kč tak to už je na hraně… když má pilot rodinu + hypotéku + půjčku na pil. licenci….

František

A co mají dělat lidi kteří berou 20 000, mají hypotéku, rodinu a vyžít též musí.

Nicky

Mám obavy, že to nebude stačit. Resp. stejně jich budou muset část propustit.

Pečlivý pozorovatel

Když zde byl článek o tom že odbory na železnici uzavřeli dohodu, že budeme doma za sedmdesát procent, to jsem si zde početl jaký jsem hlupák a jiné urážky. Odbory byly častovany ještě mnohem hůře i do komunistů a bolševiků. No jak to tak vypadá soudruzi v NDR jsou ještě uvědomělejší 😀. Ne teď vážně. Na tomto je jasně vidět hloupost a úroveň některých diskutujících. Dělá se to takto naprosto běžně v celém světě.

Vepřový guláš

Ty jsi hloupost sama o sobě.

Pečlivý pozorovatel

Že by se ozvala “ potrefená husa “ ? 😀

Martin V.

Nepozorujete příliš pečlivě. 🙂 Žádná husa, jasně píše vepř.

HonzaX

O tobě mluví už tvůj nick.

PatriK

Není uvedeno, za jakou práci a v jakém rozsahu budou pobírat tento plat. Budou-li pracovat na poloviční úvazek, resp. polovinu letů, je celkem logické, že jim bude plat adekvátně snížen.

David

Věrní zaměstnanci, jde vidět ze opravdu chtějí aby jedna s největších společnosti zůstala na světě

Já, kdo jiný

Spíš se bojí o místo, protože jiné v oboru neseženou.