Pilot jako strojvedoucí, železničářský pár, kapitán i vizionář. Ohlédnutí za nejlepšími podcasty roku 2021
V první den roku 2022 přinášíme ohlédnutí za čtyřmi podcasty, které podle členů redakce stojí za připomenutí.
Právě skončený rok 2021 byl pro redakci Zdopravy.cz nový mimo jiné tím, že psané zpravodajství rozšířila také o rozhovory ve formě podcastu. V pravidelném dvoutýdenním rytmu jsme vám za celý loňský rok nabídli 24 podcastů s hosty, kteří mají svůj profesní život silně propojený s dopravou. Nedělali jsme přitom rozdíly mezi manažery a kapitány odvětví a lidmi, kteří tvrdě pracují v každodenním provozu.
Máme velkou radost, jak rychle jste si k těmto rozhovorům našli cestu. I v roce 2022 proto budeme připravovat další díly podcastu Cesty Zdopravy.cz. Mezi prvními hosty nového roku bude například Vladislav Vokoun z Odborového sdružení železničářů nebo specialista na dálniční stavby a dlouholetý šéf několika největších stavebních firem v zemi Petr Čížek.
V první den roku 2022 přinášíme ohlédnutí za čtyřmi podcasty, které podle členů redakce nejvíce stojí za připomenutí. Vybrat je nebylo jednoduché. Rozhovory ale mají jedno společné: mají srdce a přináší jiný pohled na věci, které považujeme často za samozřejmé.
1. Pilot a strojvedoucí Aleš Tondl
Pilot airbusů létal mimo jiné pro ČSA a Air Astana. Během covidové krize nesložil ruce do klína a řídí vlaky na šumavských lokálkách. Téměř ze dne na den přišel při první vlně pandemie v roce 2020 o práci, stejně jako tisíce jeho kolegů. Rozhodl se vrátit domů do jižních Čech. Nečekal, až se mu někdo znovu ozve s nabídkou létání, a nastoupil do kurzu strojvedoucích. Úspěšně jej dokončil a dnes brázdí šumavské lokálky jako strojvedoucí GW Train Regio.
2. Zakladatelé Kladenské dopravní a strojní Radek a Romana Šauerovi
Manželé Šauerovi jsou bez nadsázky nejsledovanějším podnikatelským párem na české železnici a příběh Kladenské dopravní a strojní stejně jako příběh jejich zážitkového vlaku i jich dvou samotných je jak z románu. Jak získal Radek Šauer svou úplně první zakázku, díky které rozjel své podnikání, když mu bylo 25 let? Kde se úspěšný železniční pár seznámil a co přimělo Šauerovy k tomu založit společnou firmu hned dva dny po svatbě?
3. Kapitán největší české osobní lodě Jan Hamza
Jan Hamza je někdejším šéfem Pražské paroplavební společnosti a kapitánem hotelové lodi Florentina. Ta je největší osobní lodí na českých řekách. S délkou 80 metrů, šířkou 9,5 metru a váhou téměř 960 tun nemá v tuzemsku konkurenci. Jde o jedinou loď tohoto typu pod českou vlajkou. Na palubě má 50 kajut pro zákazníky, o které se při plavbě stará 21 členů posádky. Manévrovat s ní v plavebních komorách chce obrovské zkušenosti. Jak se z mladého kluka, který propadl kouzlu vodní dopravy stal šéf Pražské paroplavby a pak také kapitán největší osobní lodi na našich řekách? Jak složité je s takovým kolosem plout? Jaký je příběh Florentiny?
4. Expert na mobilitu, dopravní vizionář a železniční konstruktér Jiří Pohl
Jiří Pohl patří mezi nejuznávanější dopravní odborníky v Česku a je také velký zastánce odklonu od fosilních paliv. Aktuálně pracuje na pozici Senior Engineer v tuzemské společnosti Siemens Mobility. S čím nejvíc zápasil jako hlavní konstruktér ČKD? Jak budou vypadat elektrické lokomotivy za dalších 25 let? Co se teď snaží rozlousknout inženýři ve vývoji vlaků pro další desetiletí? Proč je podle Jiřího Pohla nezbytné, aby se konstruktéři naučili rozumět co nejlépe lidskému tělu?