Pětina pražských tramvají už umí spočítat své cestující. Autobusy jsou na tom ještě lépe
Nová generace modernizovaných tramvají T3R.PLF. Foto: Daniel Šabík / DPP

Sčítače umožňují získávat přesná data o vytíženosti.
Sčítače umožňují získávat přesná data o vytíženosti.
“Pětina pražských tramvají už umí spočítat své cestující. Autobusy jsou na tom ještě lépe” – ty už umí i odečítat 🙂
Sčítání je speciálním případem odečítání.
A co data mobilních operátorů, ta by se zde využít nedala?
Bylo by dost znepokojivé kdyby toto operátoři uměli… co vím, tak určování polohy funguje přes to ke kterému vysílači/vysílačů jsem připojen. Určitě se dá mnoho určit skrz vzor přepojení (a přiřadit k trase tramvaje) případně pokud umím určit směr signálu, tak triangulací.
Ale byl bych mnohem radši, kdyby se to nedělo a používali se kamery, kde lze přeci jen těžší určit identitu dané osoby…
Spíš je větší šance, že možnosti nejsou z různých důvodů využívány.
Kde zijete? Pohyb podle mobilnich telefonu pouziva rada mest na svete i v Evrope, dokonce to pouzivaji i marketingove spol. kterym chyene i nechtene davate souhlas,…
Kamery dnes maji velmi casto integrovany sw pro rozpoznavani lidi, zvirat, typu vozidel, reg. znacek vozu, rozpoznavani obliceju, poznaji vek, pohlavi, zda mate horecku, zda se chovate podezdele, umi i poznat vystrel ze zbrane, a to vse cele zaznamenat nekam na server…
Ve verejne doprave v Praze jsou sice vetsinou bezne kamery bez ai, ale pokud umi pocitat osoby, umi i rozpoznat oblicej,…
Operátor nepozná jestli jedete po ulici z bodu A do B tramvají, autem nebo na koloběžce. Sčítač ve voze doufám pozná i děti bez mobilu a dá vám konkrétní obraz o obsazenosti daného vozu. Operátor opravdu neví kolik lidí jelo z Hradčanské na Vltavskou kátéčkém nebo 15T a v jaké lince. A koncovému uživateli dá jen obecný anonymizovaný report třeba za celý měsíc s dost hrubou přesností, aby se z toho nedaly vytahovat přesuny jednotlivých lidí.
Budete se divit, ale pohyb mobilnich telefonu v konkretni trase a rychlosti pohybu dokazete sparovat s aktualnim pohybem vozidel mhd… urcita nepresnost tam je, ale lze to, u soubehu tak vite kolik cely usek vyuziva lidi… U cctv to mate presnejsi, predevsim pri soubehu linek, ale to je take nevyhoda, protoze v danem useku muze jedna linka byt natriskana a druha prazdna – pak vyhodnoceni nemusi byt optimalni, pac souhrny interval je dostacujici, a dite pak kamera nemusi take zachytit,…. ovsem take lze a mnohem snaze vystopovat konkretni osoby ci rozlisit odkud kam prestoupily, kamery toho opravdu dnes umi hodne…… Číst vice »
A co vozy metra? Pokud vím, sčítací zařízení je v brankách na vstupu/výstupu do stanic, má ale DPP přehled o tom, kolik lidí v těch soupravách v jakém úseku skutečně je?
Ty sčítače v Metru jsou k ničemu. Hodně lidí chodí sčítačem pro opačný směr.
Jo jo a já mám ještě dvě ruce ke všemu, takže vždy jsem počítám za tři lidi 🤣
V novějších stanicích jsou sčítače obousměrné (na sloupcích jsou dva senzory). V těch starších se počítá s tím, že směr průchodu nelze určit. Nepřesnosti tam určitě jsou, já třeba na Hlavním nádraží často chodím škvírou vedle sloupku, kde senzor není.
Ty sčítače rozpoznávají i směr (je to minimálně 10 let, co vyházely ty staré). Jsou tam dvě ledky každá jako indikace jednoho směru, si to někdy zkuste. DPP tak má i přehled, kolik lidí chodí v protisměru.
Ale taky se z nudy dá chodit tam a zpátky, děti rády mezi sloupky (třeba na Proseku) kličkují, ale pořád ve srovnání s milionem cestujících je těch pár desítek, za celou síť možná stovek, navíc zanedbatelné.
Pokud já vím, házela se tam koruna a prošlo se. Dneska možná desetikoruna. Jestli tento systém ještě dnes funguje nevím. Nejsem Pražák a metrem nejezdím.
Tohle skončilo už v roce 1985, před otevřením linky B. A i tehdy chodila přes turnikety jen ta část cestujících, která jezdila na jednotlivé jízdné (ovšem byla větší než teď, protože tehdejší měsíční kupon za 80 Kčs vycházel v porovnání s korunovým jízdným poměrně draho; roční kupon tehdy neexistoval).
A jak to pomůže cestujícím ?
Třeba tak, že se podle vytížení konkrétních spojů budou nasazovat vhodnější vozidla (větší u přetížených spojů, menší u prázdnějších), pokud to půjde A zohlední se to pak i při nákupu nových. Nebo se budou lépe upravovat intervaly spojů.
Nebudou muset jezdit poloprázdnými vozy, protože ty DPP zruší jako neefektivní.
DPP nic nezruší, jezdí co se mu řekne
Posílají se tyto data do google maps, které zobrazují vytížení?
Proč by státní/městská firma posílal relativně cenná data zahraniční firmě, která se v ČR ani neobtěžuje platit daně?
Takové posílání dat je bohužel běžné. Cenná data stát posílá Googlu, Microsoftu a dalším firmám, a to i často i v případech, kdy je to vysloveně riziko.
Jinak co se týká poskytnutí pro možnost využít v mapách a dalších aplikacích, to by mělo být formou otevřených dat k dispozici všem, jako je to například u polohy vozidel PID.
Nemusí se posílat do Google maps, ale mohla by být k dispozici alespoň ve vyhledávači spojení. Jako když si hledáte spojení u SBB, tak vám aplikace říká, jak bývá vlak zhruba vytížen (málo/středně/hodně).
Použil jste někdy poslední dobou www stránky ČD nebo aplikaci MůjVlak?
Ne, protože zatím nejsou online.
Doufám že budou dostupná v open datech.
Je nějaká vize, že by se tato data alespoň nějak informativně dostala k cestujícím např. skrze IDOS či mapa.pid.cz? Nebo to zatím nefunguje „živě“?
AFAIK musí ještě po jízdě proběhnout nějaký kalibrace
Přijde mi, že se v Praze (o jiných místech nemluvě) potenciál otevřených dat využívá zatím jen velmi málo. Po slibném začátku před pár lety se to nějak zadrhlo. Například data ze sčítačů provozu na silnicích také nejsou veřejně k dispozici (jen nějaký agregovaný archivní výběr). Je to škoda, dalo by se poskytovat mnohem víc, i když by to asi nějakou tu korunu stálo.
Bohužel toho moc není. Mám pocit že jediné veřejné sčítače ve městě jsou těch pár sloupků u cyklostezek.
Příspěvek idiota konzumujícího trvale proruská média smazán. Trvalá blokace kklecka@centrum.cz
185.47.220.66
Jj, jdi si volit traktoristy, SSPD nebo komouse, frustrovana nulo
Jak dokáže někdo pod tímto tématem dostat trvalou blokaci, to mi hlava nebere. A vlastně jsem za to celkem rád.
Na jakém principu technicky ty sčítače fungují?
Existuje víc technologií. Nejpřesnější jsou sčítače založené na stereokamerách (dvojicích kamer pro prostorové vidění), které mají přesnost 95 – 98 %. Pak existují systémy založené na obyčejných kamerách, laserech, ultrazvuku, radarech… Ty jsou méně přesné. Nevím, co přesně se ve vozidlech DPP používá, ani jsem po tom nepátral.
Předchozi generace v 15T byla stereokamerova. Nyni pouzita technologie je fisheye s AI. Presnost je 99% Stejne kamery jsou i v 52T
Přesnost 99 %? A mohl bych ji vidět?
V praxi bude samozřejmě nižší, i přes „domýšlení“ AI. Ale ono je to v podstatě úplně jedno, jestli je to 98 nebo 99 %, nebo i o něco míň. Jde o to zjistit, jestli na zastávce nastupují/vystupují 2 lidé nebo 10.
Já bych řekl že i 95% klidně stačí. Reálně nebude velký rozdíl mezi zaplněností vozu 95 cestujících a 105 cestujících. V případě nástupu jednoho člověka jedněmi dveřmi by to pak znamenalo 1 chybu na 20 zastávek. Při 98, 99% je to násobně lepší.
A proč ne? Je to dost úzce specializovaná funkce a pokud to zvládne počítat člověk, tak to zvládne i jednoduchá AI a to poměrně spolehlivěji.