Pětina pražských tramvají už umí spočítat své cestující. Autobusy jsou na tom ještě lépe
Nová generace modernizovaných tramvají T3R.PLF. Foto: Daniel Šabík / DPP

Sčítače umožňují získávat přesná data o vytíženosti.
Sčítače umožňují získávat přesná data o vytíženosti.
“Pětina pražských tramvají už umí spočítat své cestující. Autobusy jsou na tom ještě lépe” – ty už umí i odečítat 🙂
A co data mobilních operátorů, ta by se zde využít nedala?
Bylo by dost znepokojivé kdyby toto operátoři uměli… co vím, tak určování polohy funguje přes to ke kterému vysílači/vysílačů jsem připojen. Určitě se dá mnoho určit skrz vzor přepojení (a přiřadit k trase tramvaje) případně pokud umím určit směr signálu, tak triangulací.
Ale byl bych mnohem radši, kdyby se to nedělo a používali se kamery, kde lze přeci jen těžší určit identitu dané osoby…
Spíš je větší šance, že možnosti nejsou z různých důvodů využívány.
Kde zijete? Pohyb podle mobilnich telefonu pouziva rada mest na svete i v Evrope, dokonce to pouzivaji i marketingove spol. kterym chyene i nechtene davate souhlas,…
Kamery dnes maji velmi casto integrovany sw pro rozpoznavani lidi, zvirat, typu vozidel, reg. znacek vozu, rozpoznavani obliceju, poznaji vek, pohlavi, zda mate horecku, zda se chovate podezdele, umi i poznat vystrel ze zbrane, a to vse cele zaznamenat nekam na server…
Ve verejne doprave v Praze jsou sice vetsinou bezne kamery bez ai, ale pokud umi pocitat osoby, umi i rozpoznat oblicej,…
A co vozy metra? Pokud vím, sčítací zařízení je v brankách na vstupu/výstupu do stanic, má ale DPP přehled o tom, kolik lidí v těch soupravách v jakém úseku skutečně je?
Ty sčítače v Metru jsou k ničemu. Hodně lidí chodí sčítačem pro opačný směr.
Jo jo a já mám ještě dvě ruce ke všemu, takže vždy jsem počítám za tři lidi 🤣
V novějších stanicích jsou sčítače obousměrné (na sloupcích jsou dva senzory). V těch starších se počítá s tím, že směr průchodu nelze určit. Nepřesnosti tam určitě jsou, já třeba na Hlavním nádraží často chodím škvírou vedle sloupku, kde senzor není.
Pokud já vím, házela se tam koruna a prošlo se. Dneska možná desetikoruna. Jestli tento systém ještě dnes funguje nevím. Nejsem Pražák a metrem nejezdím.
Tohle skončilo už v roce 1985, před otevřením linky B. A i tehdy chodila přes turnikety jen ta část cestujících, která jezdila na jednotlivé jízdné (ovšem byla větší než teď, protože tehdejší měsíční kupon za 80 Kčs vycházel v porovnání s korunovým jízdným poměrně draho; roční kupon tehdy neexistoval).
A jak to pomůže cestujícím ?
Třeba tak, že se podle vytížení konkrétních spojů budou nasazovat vhodnější vozidla (větší u přetížených spojů, menší u prázdnějších), pokud to půjde A zohlední se to pak i při nákupu nových. Nebo se budou lépe upravovat intervaly spojů.
Posílají se tyto data do google maps, které zobrazují vytížení?
Proč by státní/městská firma posílal relativně cenná data zahraniční firmě, která se v ČR ani neobtěžuje platit daně?
Takové posílání dat je bohužel běžné. Cenná data stát posílá Googlu, Microsoftu a dalším firmám, a to i často i v případech, kdy je to vysloveně riziko.
Jinak co se týká poskytnutí pro možnost využít v mapách a dalších aplikacích, to by mělo být formou otevřených dat k dispozici všem, jako je to například u polohy vozidel PID.
Nemusí se posílat do Google maps, ale mohla by být k dispozici alespoň ve vyhledávači spojení. Jako když si hledáte spojení u SBB, tak vám aplikace říká, jak bývá vlak zhruba vytížen (málo/středně/hodně).
Použil jste někdy poslední dobou www stránky ČD nebo aplikaci MůjVlak?
Ne, protože zatím nejsou online.
Je nějaká vize, že by se tato data alespoň nějak informativně dostala k cestujícím např. skrze IDOS či mapa.pid.cz? Nebo to zatím nefunguje „živě“?
AFAIK musí ještě po jízdě proběhnout nějaký kalibrace
Přijde mi, že se v Praze (o jiných místech nemluvě) potenciál otevřených dat využívá zatím jen velmi málo. Po slibném začátku před pár lety se to nějak zadrhlo. Například data ze sčítačů provozu na silnicích také nejsou veřejně k dispozici (jen nějaký agregovaný archivní výběr). Je to škoda, dalo by se poskytovat mnohem víc, i když by to asi nějakou tu korunu stálo.
Příspěvek idiota konzumujícího trvale proruská média smazán. Trvalá blokace kklecka@centrum.cz
185.47.220.66
Jj, jdi si volit traktoristy, SSPD nebo komouse, frustrovana nulo
Jak dokáže někdo pod tímto tématem dostat trvalou blokaci, to mi hlava nebere. A vlastně jsem za to celkem rád.
Na jakém principu technicky ty sčítače fungují?
Existuje víc technologií. Nejpřesnější jsou sčítače založené na stereokamerách (dvojicích kamer pro prostorové vidění), které mají přesnost 95 – 98 %. Pak existují systémy založené na obyčejných kamerách, laserech, ultrazvuku, radarech… Ty jsou méně přesné. Nevím, co přesně se ve vozidlech DPP používá, ani jsem po tom nepátral.
Předchozi generace v 15T byla stereokamerova. Nyni pouzita technologie je fisheye s AI. Presnost je 99% Stejne kamery jsou i v 52T
Přesnost 99 %? A mohl bych ji vidět?
V praxi bude samozřejmě nižší, i přes „domýšlení“ AI. Ale ono je to v podstatě úplně jedno, jestli je to 98 nebo 99 %, nebo i o něco míň. Jde o to zjistit, jestli na zastávce nastupují/vystupují 2 lidé nebo 10.