lot
Infrastruktura Železnice

Pět let po nehodě pendolina ve Studénce. Podjezd se bude stavět nejdříve v roce 2022

Nehoda pendolina ve Studénce 22.7. 2015. Foto: Drážní inspekce
Nehoda pendolina ve Studénce 22.7. 2015. Foto: Drážní inspekce

Stavba podjezdu pod nebezpečným železničním přejezdem, na němž se v roce 2015 srazil vlak s kamionem a tři lidé zemřeli, by mohla začít v roce 2022. Komplikují ji ale výkupy pozemků. Se dvěma vlastníky se Správa železnic (SŽ) zatím nedohodla. Jednání uvízla na výkupní ceně. Nedohodnou-li se strany, může přijít na řadu vyvlastnění.

Starosta Studénky Libor Slavík doufá, že dohoda nakonec bude. „Bylo by škoda, kdyby tyto tři pro nás důležité stavby v celkové hodnotě okolo 750 milionů korun ztroskotaly na 15 či 20 milionech, o kterých nyní stát s vlastníky jedná,“ řekl ČTK. Dodal, že nabízenou částku zatím nepřijal první vlastník, společnost AK-1324. Soukromá majitelka druhého pozemku je podle Slavíka ochotná k prodeji, čeká ale, jak dopadnou jednání s firmou.

Mluvčí SŽ Marek Illiaš dodal, že výkup pozemků lze zahájit až po právní moci vydaného územního rozhodnutí. „K dnešnímu dni se nepodařilo uzavřít smlouvu se dvěma dotčenými vlastníky z důvodu požadavků, které nelze ze strany investora zajistit,“ řekl. Dodal, že SŽ se bude snažit pozemky vyvlastnit. „A to i s ohledem na skutečnost, že část stavby, která má zajistit nový příjezd kamionové dopravy do průmyslové zóny, je v plánu vymezena jako veřejně prospěšná,“ řekl.

Předpokládá, že stavba by měla začít v únoru 2022 a skončit v listopadu následujícího roku. Tento termín je podmíněn vydáním pravomocného územního rozhodnutí do letošního října a ukončení stavebních řízení do ledna 2022.

Náklady na projekt, který zahrnuje tři stavby, se odhadují na 750 milionů korun. Nejprve by měla podle starosty vzniknout objízdná komunikace, která zajistí nákladní dopravu pro nedalekou průmyslovou zónu.

„Bez ní projekt nemá smysl, protože pak by kamiony jezdily přes centrum města,“ řekl starosta. Navázat má úprava železničního přejezdu a přilehlé křižovatky a pak podjezd.

Přejezd je považován za velmi nebezpečný. Řidiči jej často přejíždějí na červenou. V roce 2015 tam závory postupně uvěznily dva kamiony. V říjnu portugalský řidič včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel. O několik měsíců dříve ale na přejezdu uvízl polský řidič, který vezl těžké plechy. Do jeho kamionu narazil vlak Pendolino. Nehodu tři lidé nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění. Polák od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. Výročí tragické nehody bude 22. července.

Rušení přejezdu ve Studénce je i symbolem, jak se státu daří dodržovat sliby. Při ročním výročí se mluvilo o vyřešení celé situace do roku 2019.

ČTK

 

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdravý sluch

Podobná nehoda sa môže stať kdekoľvek, táto jednorazová investícia nič nerieši. SŽDC by mala za svoje odstrániť všetky prejazdy na hlavných tratiach a do tej doby nepripadá do úvahy mrhať finančnými prostriedkami za lokálky.

Dominik

A co uděláte s městy a soukromníky, kteří brojí proti rušení přejezdů, bohužel jejich hlas je v procesu rozhodování docela důležitý. To samé pozemk, automaticky vyvlastňovat? Vždyť zde to vázne na pozemcích.

Honza

…„Bez ní projekt nemá smysl, protože pak by kamiony jezdily přes centrum města,“..

A jak kamiony jezdí dnes?

Pane Sůro, nevíte, zdali ty zmiňované pozemky jsou potřeba k tomu samotnému podjezdu, nebo k tomu obchvatu – objízdné komunikaci?

Alibaba

Kamiony dnes jezdí přes přejezd, tipl bych si ulicema Nádražní a R.Tomáška.

Brejlovec

Takže by v případě podjezdu jezdily stejnou trasou jako jezdí teď…

Tak je to jasný. Město si chce nechat postavit zadarmiko obchvat, tedy vlastně objizdnou komunikaci v rámci této stavby – náhrady přejezdu, akorát má problém, že někdo další to chce taky podojit a zbohatnout na pozemcích.

Radim

Transit tam nemá co dělat. Podjezd nemusí být velký, klidně užší s předností protijedoucích vozidel + stezka pro pěší a cyklisty, alternativa tam je nadjezdem, který je nehodou vlaku už taky pokřtěný.

dopravak

Jestli je to úzké, nebo široké nehraje moc velkou roli, tím se nic moc neušetří. Hlavní část nákladů zde spíše padne na podkopání jako takové spojené s problémy se spodní vodou a dalšími doprovodnými opatřeními. Problém zde je spíše ten, že pokud jsou podmínky tak komplikované, že se náklady šplhají takhle vysoko, tak se zde žádný podjezd stavět nemá. Jeden km vedle stojí nový most na kapacitním obchvatu. Budovat v podstatě hned vedle takto nákladné křížení je podle mě jenom plýtvání veřejnými prostředky, které by mohly být smysluplněji využity jinde – třeba vybudování nadjezdů v Suchdole, Jistebníku, nebo Polance.

Radim

I na tuto radikální variantu bez mimoúrovňového křížení jsem pomyslel, ale převážil pocit ten přejezd tam nemít. V případě, že by tam přejezd v takové formě zůstal, omezil bych tam pohyb vozidel dle jejich hmotnosti pro zmírnění následků při střetu.

dopravak

Ale já bych opravdu variantu bez přejezdu vůbec tak negativně neviděl a rozhodně bych ji nenazýval radikální. V případně, že se vybuduje nějaká komunikace okolo areálu bývalé vagónky a zkapacitní se parkoviště na straně Bíloveckého nástupiště, tak k žádnému většímu diskomfortu nedojde. 1. Tranzit Ostrava – Mošnov pojede po obchvatu 2. Místní jedoucí na nádraží by zaparkovali na druhé straně nádraží, takže by se v podstatě nic nezměnilo 3. Místní z ulice 2. května jedoucí autem na Mošnov si nadjedou několik set metrů – dobře, zde se jedná o mírné zhoršení podmínek oproti podjezdu, ale pořád je to lepší, než… Číst vice »

Dáda

přejezd zrušit, nechat tam jen něco malýho pro pěší a cyklisty.
„Průmyslovou zónu“ – vagónku – krmit kamiony výhradně z Butoivické ul.
Ulice Nádražní na obchvat (Oderskou) je už napojena.
ul Sjednocení zajistí obslužnost čtvrti „za tratí“.

Nebo je tam ještě nejaká průmyslová zóna, o který nevím?

dopravak

Pěší a cyklisté mohou používat podchod k nádraží.

Brejlovec

Nebo jsou náklady tak vysoké kvůli ceně obchvatu pro město, které má vyřešit problém s kamionovou dopravou.

Inspektor státních drah

Aha, stavba se zdržela kvůli dvou špekulantům s pozemky, ale vinen je stát že neplnit sliby….
Prostě Sůra….

Jan Sůra

Text je z ČTK, je tak i podepsán. Mimochodem, institut vyvlastnění funguje jak dlouho?

Dáda

Stát nedokázal realizovat slib. Co na tom je souvisejícího s redaktorem?
Stát si má se svými „spekulanty“ zjednat pořádek.

Alibaba

Pro mě to je názorná ukázka, že politici, co by měli vytvářet funkční zákony, co vedou k přímému postavení staveb ve veřejném zájmu, maj jen plné ústa keců…
Kde je pravidlo, že liniové stavby ve veřejném zájmu (v tomto případě jde o bezpečnost a plynulost obojí dopravy) se staví rovnou a pozemky se vykupují průběžně?

M H

Přesně tak. Potřebujeme průběžný výkup, vyšší horní hranici výkupní ceny, případně by se někdy mohla hodit možnost vykoupit jiný pozemek a ten následně směnit s vlastníkem. Sice by to mírně nahrálo spekulantům, ale i tak by náklady byly marginální ve srovnání s celkovou realizací, zejména pak se všemi průtahy či rušeními.

Dominik

Nebo naopak, dát na vyjednávání určitý čas (třeba půl roku) a pokud spekulant dále protahuje, tak automaticky vyvlastnit za dolní hranici výkupní ceny.

Sitgestravel

Hm, vypada to, ze si super kaspar Havlivek bude muset jeste privstat, videl bych to tak na 1 hod. rano, aby se to vubec postavilo.

Miloš

Přejezd je nebezpečný,na ukázněné řidiče spustí bez varování závory.

Dominik

A na takovou blbost jste přišel jak, nebo tam snad nefungují predzváněcí doby?

Hodně štěstí

Kdyby se tak obnovovala po válce Evropa jak se staví dnes, tak Berlín či Varšava jsou pořád hromady cihel.

Marian Kechlibar

Göring prý při vyšetřování, které proběhlo před norimberským procesem, řekl, že angloamerické nálety v něčem zjednodušily fungování průmyslu – shořelo při nich tolik papírů, že byrokracie neměla čím operovat…

Dnes máme počítače a funkci Ctrl-C / Ctrl-V, takže každý tříčlenný spolek snadno napíše pětisetstránkové odvolání, které pak někdo musí přečíst a vyjádřit se k němu.

Nekdo

No a pan Dvorak to zvladne i sam… 😉

ondra

jak se staví v ČR, všude okolo se vcelku daří.

Růža

ANO mozci to zvládnou. Nahažte nám hlasy, my zas něco naslibujem.

Luboš Beneš

Slibem neurazíš….ANO už na tom makají

jan

5 let, nadjezdy 0, detektory 0, kamery pár letos.

Jižan

Ale nadjezd tam je.

Jiří Kocurek

Jo, jenom je to skoro 4 kilometry navíc a středem obce. A poslat linkové autobusy do Branvantic, aby to objely po dálnici je dost nanic.

dopravak

Jenomže ten tranzit by přes město nejezdil. Kvůli stavbě se pro obsloužení zóny tak jako tak vybuduje objízdná komunikace. Objet to od Ostravy po dálnici je už teď rychlejší. Autobusové linky končí tak jako tak u Bíloveckého nástupiště. Podle mě jsou mnohem důležitější kandidáti na mimoúrovňové křížení. Takhle se kvůli jednomu pitomci, který tento přejezd „proslavil“ buduje poměrně nepotřebný podjezd, což odsaje peníze na důležitější křížení, případně důležitější stavby zbytečně odsouvá. Třeba Polanka je mnohem zatíženější – řada aut kolikrát několik set metrů, v které se na rozdíl od Studénky zasekávají regionální autobusy i autobusy MHD. Nadjezd zde sice tak… Číst vice »

Martin

Neni skutecne lepri tento prejezd zrusit a odvest dopravu na obchvat?

Jiří 3

Záleží, jaká odprava zde převažuje, jestli místní nebo tranzitní.

Martin

Mam pocit, ze je to hlavne transit…

Jiří Kocurek

Rozhodovat o zrušení přejezdu od stolu, jenom podle pocitu…

dopravak

Dobře, pojďme si dát fakta na stůl. Stávající přejezd se nachází ve velice stísněných podmínkách a s velkou pravděpodobností zde budou i problémy se spodní vodou, protože směrem k Odře je to doslova bažina. 1km vedle se nachází most. Stavba podjezdu navíc na dlouhou dobu zkomplikuje provoz na koridoru. Velkou část dopravy zde tvoří tranzit, který si tudy zkracuje cestu. V případě zrušení přejezdu by se bez problému přesunul na obchvat km vedle. Kvůli stavbě se tak jako tak musí vybudovat objízdná trasa pro kamiony kvůli obsloužení průmyslové zóny. Když teda bude hotová tato komunikace, tak opravdu nechápu, proč by… Číst vice »

VS

Vážený pane Dopraváku,

a nebylo by, vzhledem k Vámi i jinými uvedeným faktům, nejlevnější a nejrychlejší postavit ocelové či betonové omezovače profilu průjezdu, které zabrání projetí čehokoliv většího než jsou běžná vozidla skupin A a B (osobní automobily, dodávky do 3500 kg)? Není to řešení, které bych považoval za univerzální, ale jde-li o zachování místní obslužnosti a současně minimalizaci nákladního tranzitu (který tam není chtěn) a současně zvýšení železniční bezpečnosti, vyřešilo by to všechny tři problémy snadno a rychle (a levně).

Přeji hezký den.

dopravak

Nevím, jestli normy takové řešení umožňují. Každopádně zabránit tranzitu přes město jde do určité míry i značkou zákazu vjezdu vozidel nad 12t osazen na ulicích Sjednocení/Budovatelská. Zkrátka situace by zde podle mě šla vyřešit nějakým souborem opatření i bez takto nákladného podjezdu, který navíc totálně zabije dopravu na koridoru odhadem na dva roky.

vagonář

A cyklisté budou jezdit jak? Objíždět půl Studénky, cca 5 km navíc….?

Martin

Cyklo vede pres nadrazi a podchod…

Martin

Jinak postavit podchod pro cyklo a pesi je samozrejme o poznani levnejsi nez plnohodnotny podjezd pro veskerou silnicni dopravu, ev. muze zustat pesi prechod se svetly a srankami – ale to bych nedoporucoval…

Martin

Neni to nazaklade pocitu, ale vzpominam, ze se tam transit uz jednou resil… je tam tak husty provoz, ze to rozhodne neni mistni doprava…

Michal

Ano, ale bez výstavby silnice uvnitř areálu bývalé Vagóny by to znamenalo, že by kamionu zásobující jednu z místních firem musely jezdit přes město.

Martin

To damozrejme, ale ta v planu je…

dopravak

Tím spíše se mělo dávno rozhodovat a zrušení přejezdu bez náhrady a uspíšit cestu přes průmyslový areál. Pěší mají podchod v rámci nádraží a pro auta není problém zajet km daleko na stávající most. Pokud bychom měli místo každého nebezpečného přejezdu stavět křížení za 3/4 miliardy, tak se to nepostaví ani za 100 let.

Martin

Ano souhlasim…

Jiří Kocurek

Po tom přejezdu jezdí 6 autobusových linek. Ta silnice fakt nemůže za to, že se žst. Studénka rozrostla přes ni. Na mapě z 19. století už je jak ta silnice, tak žst. Studénka. Není tam ale trať do Bílovce.

Jirka

O kterých linkách to prosím mluvíte? Co já vím tak přes přejezd nejezdí žádná pravidelná línka.

Jiří Kocurek

Ajo, fakt. Já to vzal podle toho, co je vypsané na mapy.cz, když si se zobrazí zastávka. A odpočítal ty, co jedou na jih do Kopřivnice, Nového Jičína a tak.
Tak to se omlouvám, fakt to všecko jezdí naokolo. A nebo končí u Bíloveckého nástupiště.

Jirka

Ona jízda přes přejezd pro tyto autobusy postrádá logiku, protože na něm se může strávit běžně 1-10 minut a to pro pravidelné autobusy není vhodné.

dopravak

Uvědomte si, že není ekonomicky reálné nahradit všechny přejezdy mimoúrovňovým křížením. Studénka už jeden most má, po kterém jde bez problémů trasu objet. Vedle v Jistebníku a v Polance jsou také vytížené přejezdy, která zdaleka tak jednoduše objet nejdou.

Martin

Presne tak, autobusy jen zajizdeji ke stanici a pak to objizdeji okolo…