Pět let bez zdražení. Vlaky a autobusy v Plzeňském kraji přepravily nejvíce lidí v historii

Zájem cestujících si kraj vysvětluje moderními vozidly a nízkou cenou.
V Plzeňském kraji převezly loni autobusy a vlaky veřejné dopravy rekordní počet cestujících. Růstový trend trvá od roku 2020 a letos zatím pokračuje. Mezi roky 2024 a 2023 byl nárůst cestujících v regionální osobní veřejné dopravě kolem pěti procent, více v autobusech. ČTK to řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).
Podle ředitele krajského organizátora veřejné dopravy POVED Jiřího Kozáka loni převezly autobusy objednané krajem 14,2 milionu cestujících, což byl proti roku 2019 o 28 procent více. Osobní vlaky pak 10,5 milionu lidí.
Podle jednatelky POVED Zdeňky Kmochové jde u obou druhů dopravy o meziroční nárůst minimálně o pět procent, ale v číslech nejsou zahrnuty vlaky dálkové dopravy, které objednává ministerstvo dopravy, nikoliv kraje. „Tam jezdí další spousty lidí, ale tyto počty nemáme k dispozici,“ uvedla.
„Už to není tak výrazné jako v roce 2020, kdy jsme zaváděli nové vlaky a autobusy. To byly nárůsty 20 až 30 procent, a na některých tratích až 100 procent, třeba z Plzně na Karlovy Vary. Teď se to ustaluje, ale my chceme další lidi,“ uvedl Čížek.
Kromě komfortu láká kraj na přidávání spojů, spoje na zavolání i na nové produkty, jako je nově zavedená Virtuální Plzeňská karta v mobilu, která kromě nákupu jízdného a předplatného vyhledá nejvhodnější spojení včetně map trasy, přestupů, cen a časů.
Zájem o veřejnou dopravu roste podle Kozáka od roku 2020. „Trend se však již zastavuje, protože některé linky v Plzni a okolí už jsou přetížené, takže už narážíme i na kapacity,“ uvedl. Podle Kmochové je trvalý růst zájmu o veřejnou dopravu v regionu dán novými vlaky a autobusy, jejich kvalitou, bezbariérovostí, klimatizací, zásuvkami a wi-fi. Přední řady autobusů mají třeba větší sedadla a dál od sebe.
„Obrovskou roli ale hraje levné jízdné, které se drží od roku 2020, od kdy je stejné předplatné na vlaky i autobusy, což je pro cestující důležité, protože dřív, když platili státní tarif, tak byly vlaky drahé. A teď se svezou i v západních expresech za naši cenu,“ řekla . Čtyřhodinová síťová jízdenka po celém kraji s libovolným počtem přestupů stojí 84 korun a celodenní 140 Kč, a to včetně MHD v Plzni. A zdražení kraj nechystá.
„Na páteřních linkách se snažíme stále posilovat spoje. Dáváme tam kratší intervaly. A teď díky tomu, že počet cestujících roste, tak nakupujeme další autobusy na posílení nejfrekventovanějších linek. Třeba na Plzeň – Klatovy nebo do průmyslových zón okolo Nýřan,“ řekl Kozák. Arriva, která zajišťuje pro kraj linkovou dopravu od června 2020, už pořídila tři nové vozy a teď koupí dalších pět.
Výdaje kraje na veřejnou dopravu každoročně rostou. „Ale u autobusů jsme se dostali na 48 korun za kilometr. Ale to je cena, kterou jsme platili ČSAD v roce 2019 za staré autobusy,“ řekla Kmochová. Arriva vyhrála v roce 2020 s cenou pod 40 korun, která za pět let vystoupala na 48 Kč/km, ale za nové nízkopodlažní a klimatizované vozy.
„Cena za pět let vzrostla jenom vlivem inflace. Neexistuje, aby si dopravce řekl, že chce pět milionů navíc. Máme přesně indexované cenotvorné položky, kde se řídíme daty statistického úřadu,“ dodala.