Pendolino drží český rychlostní rekord přesně 15 let, taurusy ČD ale jely rychleji
Česká železnice si dnes připomíná malé výročí. Přesně před 15 lety 18. listopadu 2004 ustavila jednotka pendolino (680.001) Českých drah
Česká železnice si dnes připomíná malé výročí. Přesně před 15 lety 18. listopadu 2004 ustavila jednotka pendolino (680.001) Českých drah nový rychlostní rekord tuzemské železnice. Na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem dosáhla při testech rychlosti 237 kilometrů za hodinu.
Rekord je platný dodnes a o jeho možném překonání se zatím neuvažuje. Původně se plánovaly s pendoliny i rychlejší jízdy kvůli možnému nasazení v Rakousku a Německu, nikdy ale na ně nedošlo.
Pendolino zlomilo rekord v několika testovacích dnech opakovaně, a to po 32 letech. Předtím bylo maximum vyvinuté na českých kolejích 219 km/h. Na zkušebních okruhu v Cerhenicích ho dosáhl prototyp škodovácké lokomotivy 124.601 (původně E469.3030).
Rychlovlaky pendolino patří dodnes do výkladní skříně české železnice. Zajišťují provoz hlavně mezi Prahou a Ostravou a s cestovní rychlostí okolo 120 km/h jsou to stále nejrychlejší vlaky České republiky.
České dráhy ale mají v současnosti ve svém parku ještě rychlejší vozidla. Dvojice nedávno v Rakousku zakoupených lokomotiv Taurus (1216) dosáhla při svých technicko-bezpečnostních zkouškách rychlosti 250 km/h. Stroj 1216.903 vyvinul dokonce rychlost 253 km/h a je tak zřejmě nejrychlejším vozidlem v držení českého dopravce. Zkoušky i rekordy ale dělal v zahraničí pro předchozí majitele.