Parní vůz Komarek se má znovu rozjet vlastní silou, muzeum na jeho opravu vypsalo tendr
Navrženy jsou práce v rozsahu střední opravy, přičemž zásadní položku představuje výroba nového kotle.
Na českých kolejích by měl být znovu k vidění při jízdě vlastní silou historický unikát: parní motorový vůz M 124.001 Komarek. Národní technické muzeum (NTM) na opravu vozu z roku 1903 aktuálně vypsalo výběrové řízení. Předpokládaná hodnota zakázky je 3,5 milionu korun.
Zadávací dokumentace nebyla na profilu ještě zveřejněna, nicméně podle vyjádření zástupců muzea jsou navrženy práce v rozsahu střední opravy, přičemž zásadní položku představuje výroba nového kotle, který by měl nahradit stávající z roku 1905.
Komarka vyřadila z provozu v říjnu 2021 porucha. Vůz měl tehdy vozit cestující na trati Lužná – Krupá v rámci velkého setkání motorových vozů, místo toho se ale představil jen jako roztopený statický exponát. Důvodem byla trhlina v trubce přehřívače, což vedlo k nedostatku páry pro jízdu vozu.
Zmíněná porucha ale jen urychlila vyřazení Komarka z provozu. Bez ohledu na ni totiž parnímu motorovému vozu loni v březnu skončila technická způsobilost kotle.
Komarek byl vyroben v roce 1903. V roce 2006 byl po 59 letech zprovozněn, od roku 2011 stál, aby po další opravě znovu vyjel v roce 2017. Více se o něm lze dočíst například na stránkách Nadace Okřídlené kolo, která jeho zprovoznění finančně podpořila.