Cestovní ruch Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Parní událost roku: Po dlouhé opravě vyjede před prázdninami heligón z roku 1906

Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy
Lokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906. Autor: České dráhy

Příznivci železniční historie by se měli ještě před letními prázdninami dočkat velké parní události. České dráhy vrátí na koleje jednu z nejstarších dochovaných lokomotiv v tuzemsku (414.096), které se díky baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř přezdívá heligón.

Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic (ČSD po vzniku republiky zdědily 119 kusů), dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrátí znovu na koleje s vlastním pohonem.

„Právě jen ten náš heligón bude opět po půl století odstavení uveden do provozuschopného stavu. A to i díky úsilí mnoha fanoušků, kteří s námi na opravě spolupracují,“ uvedl generální ředitel drah Miroslav Kupec. Další dva stroje jsou odstaveny v muzeích v rakouském Strasshofu a ve slovinské Lublani.

Oprava více než stoletého stroje trvala deset let a byla podle Českých drah velmi náročná. Ve specializovaných firmách nechaly dráhy vyrobit kotel, dvojkolí a s využitím dotace ministerstva dopravy tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka.

„Teď se s ním musíme seznámit. Nikdo z nás se s touto řadou v provozu nesetkal. Máme ale informaci, že ještě žijí dva strojvedoucí, kteří ji zažili v provozu. Spojíme se s nimi a zkusíme získat informace od nich. Také naši současní strojvedoucí si musí mašinku postupně osahat, sžít se s ní a poznat, co taková stará dáma potřebuje. Až praxe pak ukáže, jaké jsou její možnosti v běžném provozu ČD nostalgie, ale již nyní víme o velkém zájmu o tento stroj u našich i zahraničních fanoušků,“ doplnil ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera.

Dráhy předpokládají, že v květnu si stroj odbude technicko-bezpečnostní zkoušku (TBZ). Drážní úřad by mohl mašinu k provozu schválit do prázdnin. Následně by se měla objevit na nostalgických jízdách kolem Lužné, půjde o parní vlaky například do Rakovníka, Stochova nebo na známé dráze s muzejním provozem Kolešovce.

Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v roce 1967 v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník.

V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou, v roce 2014 byla převezena k dokončení oprav do muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Heligón se zařadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Garry
Host
Garry

Jsem rád za každou zprovozněnou parní lokomomotivu.Díky ČD!A teď co kdyby zvedli hozenou rukavici soukromníci!!!A tim nemyslím různé spolky.Těch si vážím též!😁Např.Pardubický spolek apod.Hodně zdaru!!!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„A teď co kdyby zvedli hozenou rukavici soukromníci!!!“
Co tím chcete sdělit (nebo dokonce vyprovokovat)? Že by třeba Jančura měl zorganizovat a zaplatit opravu například „stošestky Albatrosa“ patřícího NTM, když sám žádnou parní lokomotivu nevlastní a asi už ani získat nemůže?

Kali
Host
Kali

Moc bych prosil autora, aby se už zdržel výrazů “mašina” a “parovka”. Díky

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Dobrá práce!

Jen bych dodal, že když vyjel první kus z fabriky, tak taky nebyl nikdo, kdo by s ním měl zkušenosti.

AAA
Host
AAA

ne, ale konstruktéři asi věděli co má jak fungovat

Kylchap
Host
Kylchap

Heligon si pamatuji v Chomutově při současné obsluze vlečky „Dehtochema“ a vlečky „Stavebniny“. Na obou vlečkách se nedalo objíždět a tak obsluha vleček byl posunovačský koncert. Obě vlečky byly na trati Duchcovsko-Podmokelské dráhy

Partneři



CSCARGO