Příznivci železniční historie by se měli ještě před letními prázdninami dočkat velké parní události. České dráhy vrátí na koleje jednu z nejstarších dochovaných lokomotiv v tuzemsku (414.096), které se díky baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř přezdívá heligón.
Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic (ČSD po vzniku republiky zdědily 119 kusů), dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrátí znovu na koleje s vlastním pohonem.
„Právě jen ten náš heligón bude opět po půl století odstavení uveden do provozuschopného stavu. A to i díky úsilí mnoha fanoušků, kteří s námi na opravě spolupracují,“ uvedl generální ředitel drah Miroslav Kupec. Další dva stroje jsou odstaveny v muzeích v rakouském Strasshofu a ve slovinské Lublani.
Oprava více než stoletého stroje trvala deset let a byla podle Českých drah velmi náročná. Ve specializovaných firmách nechaly dráhy vyrobit kotel, dvojkolí a s využitím dotace ministerstva dopravy tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka.
„Teď se s ním musíme seznámit. Nikdo z nás se s touto řadou v provozu nesetkal. Máme ale informaci, že ještě žijí dva strojvedoucí, kteří ji zažili v provozu. Spojíme se s nimi a zkusíme získat informace od nich. Také naši současní strojvedoucí si musí mašinku postupně osahat, sžít se s ní a poznat, co taková stará dáma potřebuje. Až praxe pak ukáže, jaké jsou její možnosti v běžném provozu ČD nostalgie, ale již nyní víme o velkém zájmu o tento stroj u našich i zahraničních fanoušků,“ doplnil ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera.
Letos představíme fandům železniční historie opravenou lokomotivu Heligón z roku 1906. Dochovaly se 3, ale jen naše je provozuschopná. Až se s ní seznámí strojvedoucí a získá všechna povolení, bude tahat vlaky v rámci nostalgických jízd. Na trať se vrátí po více jak půl století. pic.twitter.com/Z59GV4siVT
— Miroslav Kupec (@KupecMiroslav) April 10, 2019
Dráhy předpokládají, že v květnu si stroj odbude technicko-bezpečnostní zkoušku (TBZ). Drážní úřad by mohl mašinu k provozu schválit do prázdnin. Následně by se měla objevit na nostalgických jízdách kolem Lužné, půjde o parní vlaky například do Rakovníka, Stochova nebo na známé dráze s muzejním provozem Kolešovce.
Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v roce 1967 v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník.
V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou, v roce 2014 byla převezena k dokončení oprav do muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Heligón se zařadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku.
Jsem rád za každou zprovozněnou parní lokomomotivu.Díky ČD!A teď co kdyby zvedli hozenou rukavici soukromníci!!!A tim nemyslím různé spolky.Těch si vážím též!😁Např.Pardubický spolek apod.Hodně zdaru!!!
„A teď co kdyby zvedli hozenou rukavici soukromníci!!!“
Co tím chcete sdělit (nebo dokonce vyprovokovat)? Že by třeba Jančura měl zorganizovat a zaplatit opravu například „stošestky Albatrosa“ patřícího NTM, když sám žádnou parní lokomotivu nevlastní a asi už ani získat nemůže?
Moc bych prosil autora, aby se už zdržel výrazů “mašina” a “parovka”. Díky
O tom už jsme tady vedli bezpočet debat, do kterých nechci znovu zabředat. Vaší prosbě nevyhovím, díky za pochopení.
Dobrá práce!
Jen bych dodal, že když vyjel první kus z fabriky, tak taky nebyl nikdo, kdo by s ním měl zkušenosti.
ne, ale konstruktéři asi věděli co má jak fungovat
Heligon si pamatuji v Chomutově při současné obsluze vlečky „Dehtochema“ a vlečky „Stavebniny“. Na obou vlečkách se nedalo objíždět a tak obsluha vleček byl posunovačský koncert. Obě vlečky byly na trati Duchcovsko-Podmokelské dráhy