Parní událost roku: Po dlouhé opravě vyjede před prázdninami heligón z roku 1906

Parní lokomotiva, ilustrační foto. Autor: České dráhyParní lokomotiva, ilustrační foto. Autor: České dráhy

Příznivci železniční historie by se měli ještě před letními prázdninami dočkat velké parní události. České dráhy vrátí na koleje jednu

Příznivci železniční historie by se měli ještě před letními prázdninami dočkat velké parní události. České dráhy vrátí na koleje jednu z nejstarších dochovaných lokomotiv v tuzemsku (414.096), které se díky baňatému komínu s lapačem jisker uvnitř přezdívá heligón.

Ačkoliv šlo se 453 vyrobenými kusy o nejpočetnější řadu rakousko-uherských železnic (ČSD po vzniku republiky zdědily 119 kusů), dodnes se zachovaly pouze tři stroje. Z toho pak pouze ten v majetku Českých drah se vrátí znovu na koleje s vlastním pohonem.

„Právě jen ten náš heligón bude opět po půl století odstavení uveden do provozuschopného stavu. A to i díky úsilí mnoha fanoušků, kteří s námi na opravě spolupracují,“ uvedl generální ředitel drah Miroslav Kupec. Další dva stroje jsou odstaveny v muzeích v rakouském Strasshofu a ve slovinské Lublani.

Oprava více než stoletého stroje trvala deset let a byla podle Českých drah velmi náročná. Ve specializovaných firmách nechaly dráhy vyrobit kotel, dvojkolí a s využitím dotace ministerstva dopravy tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka.

„Teď se s ním musíme seznámit. Nikdo z nás se s touto řadou v provozu nesetkal. Máme ale informaci, že ještě žijí dva strojvedoucí, kteří ji zažili v provozu. Spojíme se s nimi a zkusíme získat informace od nich. Také naši současní strojvedoucí si musí mašinku postupně osahat, sžít se s ní a poznat, co taková stará dáma potřebuje. Až praxe pak ukáže, jaké jsou její možnosti v běžném provozu ČD nostalgie, ale již nyní víme o velkém zájmu o tento stroj u našich i zahraničních fanoušků,“ doplnil ředitel Centra historických vozidel ČD Miloslav Kothera.

Dráhy předpokládají, že v květnu si stroj odbude technicko-bezpečnostní zkoušku (TBZ). Drážní úřad by mohl mašinu k provozu schválit do prázdnin. Následně by se měla objevit na nostalgických jízdách kolem Lužné, půjde o parní vlaky například do Rakovníka, Stochova nebo na známé dráze s muzejním provozem Kolešovce.

Parní lokomotiva zvaná Heligón.
Zdroj: Archiv Bohumila GoldyParní lokomotiva zvaná Heligón.
Zdroj: Archiv Bohumila GoldyParní lokomotiva zvaná Heligón.
Zdroj: Archiv Bohumila GoldyParní lokomotiva zvaná Heligón.
Zdroj: Archiv Bohumila GoldyLokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906.
Autor: České dráhyLokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906.
Autor: České dráhyLokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906.
Autor: České dráhyLokomotiva 414.096 "heligón" z roku 1906.
Autor: České dráhyParní lokomotiva, ilustrační foto.
Autor: České dráhy

Heligóny se vyráběly v letech 1885 až 1909 v několika továrnách monarchie, projektovány byly jako nákladní lokomotivy pro horské tratě. Ta česká vznikla v roce 1906 ve Vídni v Maschinen-Fabrik Staatseisenbahn-Gesellschaft, dosloužila v roce 1967 v Českých Budějovicích. Následně byla převezena do Českých Velenic, kde trávila čas v areálu železničních dílen jako pomník.

V roce 2009 bylo v Českých Velenicích započato s její opravou, v roce 2014 byla převezena k dokončení oprav do muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Heligón se zařadí mezi nejstarší provozní parovky v tuzemsku.

Tagy České dráhy parní lokomotiva 414.096 heligón Top
7 komentářů