Paříž se nadobro rozloučila s papírovými jízdenkami. Používaly se 125 let

Automatické metro na lince 4 pařížského metra. Foto: Île-de-France MobilitésAutomatické metro na lince 4 pařížského metra. Foto: Île-de-France Mobilités

Město a okolí plně přechází na elektronické jízdenky a permanentky.

Pařížská veřejná doprava je od středy po 125 letech kompletně bezpapírová. Dopravní podnik RATP tak završil proces odstartovaný již před několika lety, který postupně nahrazoval papírové jízdenky ve všech prodejních kanálech.

Bez papírové jízdenky se tak nyní jezdí v celé rozsáhlé síti metra, autobusů, tramvají a částečně i v příměstské železnici RER.

RATP uvádí, že cílem tohoto kroku je snížit dopad na životní prostředí a zefektivnit veřejnou dopravu, protože město plně přechází na elektronické jízdenky a permanentky.

V minulosti se ročně prodalo více než 500 milionů papírových jízdenek, které skončily v koši nebo na ulici.

Paříž dál omezí auta v centru města. Radnice zakázala tranzitní dopravu v části metropole

Už před dvěma lety byl zrušen „Carnet de 10“, což byla sada deseti jednorázových jízdenek, které bylo možné zakoupit za sníženou cenu, obzvláště oblíbená u turistů.

Přechod od papíru zrychlil na začátku tohoto roku zavedením nových elektronických jízdenek (Métro-Train-RER a jízdenky Bus-Tram) a rozšířením platnosti jízdenek Navigo Liberté + v regionu Île-de-France.

Už v první polovině tohoto roku skončily prodeje papírových jízdenek ve většině železničních stanic v regionu kolem Paříže. Od října pak nebyly k dostání ani v automatech na zastávkách autobusové a tramvajové sítě. Následoval konec prodeje v samotných autobusech a včera pak i v síti metra.

RATP upozornil, že ačkoli se papírové jízdenky již nebudou prodávat, lze je i nadále používat během přechodného období v roce 2026. Na některých autobusových linkách a tramvajové lince T1 však už validátory zmizí. Papírové jízdenky lze také vyměnit.

Tagy elektronické jízdenky jízdenky papírové jízdenky Paříž RATP
1 komentář