Paříž prodloužila metro na letiště Orly, na lince platí speciální tarif

Nové metro MP14 pro linku 14 v Paříži. Foto: AlstomNové metro MP14 pro linku 14 v Paříži. Foto: Alstom

Jde o druhé prodloužení linky metra v Paříži během dvou týdnů.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Rozvoj pařížské infrastruktury je v posledních letech velkolepý. Ale problém je, že se to staví na úkor rozvoje venkovských oblastí Francie. V tom je ten nepoměr oproti Německu nebo malým státům střední Evropy naprosto brutální. Další problém je, pro koho se to vlastně staví? Však se podívejte, kam nové linky vedou. Je to vesměs pro bandy nevzdělaných požíračů sociálních dávek. Linka č. 14 budiž výjimkou. Ale i tak cestou na Orly vymete doslova delikátní území.

Hans

Proto mám rád Katowice, které nemám daleko a kde se na letiště jezdí s normální běžnou jízdenkou…

Jarda

Škoda, že už to tam nebylo loni v létě. Nechtěl jsem spoléhat na MHD a projet půlku Paříže kvůli přestupu, že jsem na Orly jel raději taxíkem …

Karb

Zbytečné

Petr S.

No prosím, u nich to jde a u nás je to obrproblém

Ten Ten Ten

Taky budeme chtít speciální tarif na letiště? 😆

zdeněk

my nemáme štenice, oni ano, proto ten příplatek

Frantisek X

Tam je to příplatek za pneumatiky. 😉

Pat

A do Kladna bude metro taky?

MaT

Tak na to metro jsem se těšil, ale za tyhle peníze už je to skoro jak jízdenka na RER z CDG. Asi fakt bude něco pravdy na tom, že na tu olympiádu teď musí nějak vydělat…

Moment

Moment, moment. To jim nikdo od nás neporadil, že na mezinárodní letiště má přeci jezdit trolejbus po ucpané výpadovce? Nebo aspoň jednokolejka? Ale teda zakopaná pod zem aby to zas nebylo tak levné. Lidi s kuframa přeci chtějí přestupovat a né jet do města metrem. To nedopadne dobře!

Juraj

Oceňuji sarkasmus, ale na trolejbusy nesahat!
To je čistě pražská záplata na neschopnost jiných institucí dovést na letiště vlak. Před dvěma týdny jsem jel se dvěma zavazadly na letiště a ten velký Solaris je oproti původní sorce značný kvalitativní posun.

Frantisek X

Pod zem chtějí zakopávat (další, vedle již prosazených dvou kolejí pro metro) dvě koleje, i když by mohli – pravda – jen jednu, a stávající vylepšit na povrchu (kde je s tou druhou bohužel u místních problém, na rozdíl od vedlejší Evropské třídy).

Pan Král

Jako sorry, ale že nejezdí áčko na letiště smrdí na sto honů

Jakub P

Daleko vic smrdi, ze prodlouzeni acka dostalo prednost pred Dckem. Smrdi to konkretne Bemem, Chalupou, Jancikem a vubec ODS.

hroch.obojzivelny

Páni, já mám nápad…!

Co takhle paralelně s Evropskou (nebo přímo pod ní) udělat mělký hloubený tunel s asfaltovou vozovkou a trolejí. Podzemní trolejbus na letiště! To zaručeně nikdo nemá!

DavidS

Trolejbus v tunelu jezdí minimálně v Japonsku na tzv. střeše Japonska. Měl by to být taky poslední trolejbus v Japonsku, ale tím si nejsem jistý.

Balkánský tarif

Něco takové, tedy že mi v hlavním městě neplatí jedna jízdenka na všechny druhy dopravy tedy vlak, metro, tramvaj, autobus, trolejbus, atd. bych čekal někde na Balkáně a ne ve „vyspělé“ Paříži.

David

I speciální jízdenka na
Za pražský airport express mi přijde taková zbytečna.

Juraj

Paříž má integraci dobrou, ale holt se rýžuje na letišti. Madrid to má v metru úplně stejně, a není to chyba integrace.

Mezi námi, u pražského vlaku na letiště se taky kdysi mluvilo, že by jízdenka měla stát aspoň 150. I když… než se to postaví, třeba bude v té době už 150 běžná cena za MHD vlivem přirozené inflace… 🙂

Skippy

V sydney si tez priplatite pokud chcete nastupovat/vystupovat na letisti.

M M

No, to bohužel moc nemá. Paříž tarifně zamrzla v minulém století. Jízdenka vždycky platí jen na metro či RER, popřípadě na tramvaj či autobus, nelze přestupovat. Krom toho pásmový systém mají pouze na předplacenky, na jednotlivé jízdné v příměstské dopravě používají kilometrický tarif

Kubrt

Ósaka je taky na Balkáně?

Průvodce původní Aleš

Srovnáváte hrušky s jablkama. Kolega to asi myslel v evropském kontextu. V Japonsku se moc nehraje na integrované časové jízdenky. Na druhou stranu, pokud netrvate na paušální časové jízdence, tak jejich čipové karty jsou jedinečné, jezdíte s nimi (kromě dálkové dopravy) bezstarostně čímkoli po celé zemi, koupíte si jimi občerstvení ve stánku, automatu I ve smíšeném zboží, zaplatíte za uschovni skříňku včetně ji použijete jako klíč atd. a kdekoliv je dobijete

Kubrt

Ale on ani v Evropě není letištní tarif něco výjimečného, příkladů už tu padlo dost od zcestovaleších, než jsem já.

Průvodce původní Aleš

Ano, to je naprosto normální. Praha nebo třeba Berlín jsou spíše výjimkami z toho, že se na letiště platí víc.
Ale to nemá nic společného s tou integrovanou jízdenkou a s Osakou.

Sch

V Miláně stojí vlak na letiště 13€ a o jednu stanici dřív asi 5€. Je to celkem běžné, že doprava na letiště je za příplatek. Lze se na to dívat i tak, že běžná cena MHD je dotovaná, aby lákala lidi z aut. Na letiště, ale není třeba dotace a i tak bude MHD zdaleka nejlevnější. A daný dopravní podnik si tím zlepší hospodaření. U nás by nebylo snadné zatím speciální tarif kontrolovat, u vlaku to půjde přes případné turnikety.

Ten Ten Ten

Benátky Marco Polo – speciální tarif. Charleroi – speciální tarif. Lyon – předražená jen tramvaj. Neapol – speciální tarif. Atd. atd…

Twix

Příplatek bývá v případech kdy letiště je dál a/nebo je ten dopravní prostředek v něčem rychlejší. Takže třeba ve Stockholmu je příplatek za nástup na letišti (mluvím o klasickém vlaku, Arlanda expres má tarif svůj), bez příplatku je Curych, Helsinky, Sofie, Vídeň (kromě CAT), Berlín, Frankfurt…

Doktor Trychtýř

Vídeň myslím příplatek má. Jestli si dobře pamatuji tak jednorázová jízda S-Bahnem stojí z/na letiště EUR 4.10, běžné jízdné EUR 2.40.

*h8*

Jenže vídeňské letiště leží mimo hranice města. Platíte tedy jízdné do první příměstské zóny nikoliv po městě.

Jakub P

Speciální tarif na letiště je běžnej v celý Evropě. Někdy s tím, že je možný jet za běžný jízdný pomalejšíma prostředkama, za příplatek je expres.

Jinak v Paříži vám jedna jízdenka platí na všechny druhy dopravy ve vlastním městě, dál do předměstí se na RER platí podle pásem.

M M

Neplatí. Jízdenka v Paříži platí buď jen na metro a RER, nebo jen na tramvaj a autobus – není možný přestup v rámci jedné jízdenky.

Jakub P

Jo, jsou to jizdenky na jednu jizdu, ale v ramci města cimkoli. Pricemz metro ma pokryti takove, ze myslim kdekoli ve meste mate stanici do 500 metru, maj na to predpis. A v ramci metra prestupovat smite, jen ne opustit prepravni prostor. V podstate se v ramci vlastni Parize na jeden listek dostanete metrem odkudkoli kamkoli.

A prodavaji je po deseti za zvyhodnenou cenu.

Pokud vam to nevyhovuje, maji slusnou nabidku jedno a vicedennich, mestsky system sdilenych kol, atd.

M M

Nemáte pravdu. V rámci metra samozřejmě přestupovat můžete, ale z metra na autobus v rámci jedné jízdenky přestoupit nemůžete. Dá se přestupovat jen mezi metrem a RER a nebo mezi tramvají a autobusem

Jakub P

Vždyť to píšu, že můžete přestupovat v rámci metra. A to metro pokrývá celý vlastní město tak hustě, že si s ním v pohodě vystačíte a autobusy v podstatě nepotřebujete. Hoděj se jako občasná zkratka, slouží jako bezbariérová paralelní síť k velmi bariérovýmu (spousta pevnejch schodišť) metru, ale lidi, kteří je používaj proto, zas nebudou přestupovat na metro.

Pokud chcete jezdit po Paříži víc, stejně se vám vyplatí pořídit si jedno nebo vícedenní kartu a pak už to nebudete řešit vůbec.

Pavel Skládaný

Ano, např. Vídeň. City Airport Train z Wien-Mitte bez zastávky na Schwechat je myslím za 9 Euro, obyčejná S-Bahn jedoucí o pár minut déle za 2,50 euro.

liborvavrik82

Speciální jízdenka na letiště v Římě, Bruselu, Madridu, Portu, Lisabonu, Vídni, Oslu… Nelíbí se mi to, ale je to velmi časté.

M M

V Lisabonu a pokud vím i v Portu platí na letiště normální městský tarif

LiborV

V případě Lisabonu máte pravdu. My jsme přiletěli v noci a odjížděli z Lisabonu velmi brzy ráno, a tak jsme metrem na letiště jet nemohli. Jeli jsme nočním autobusem číslo 280. A jestli an ní platí základní tarif nevím. Možná ano.

Růža

Ty gumy jsou krok zpět.

Pája

Levitace se v metru nevyplatí

Jakub P

Je to prodlouzeni provozovane linky, logicky pouzili stejnou technologii.

Průvodce původní Aleš

Nejsou, protože nejsou modré.

Kubrt

No dobře, ale co s tím teď? Byla by ta M14 vůbec přestavitelná na koleje? Jak jediná linka je na pneumatikách od svého počátku.

john334

Ten tarif je jenom příplatek za nástup/výstup přímo na letišti? Když vystoupím o jednu stanici dřív, tak tam přece speciální tarif není, ne?

Jakub P

Nejspíš jo (respektive nevím, jestli je na letišti jenom konečná, nebo i nějaká stanice předtím). V té dávno funkční části linky 14 přes centrum to určitě zavádět nebudou. Technicky tipuju, že u té stanice nebo stanic, kterých se to týká, budou turnikety i na výstupu (jinde jsou často pro výstup jednosměrné brány), stejně jako to je u RER stanic v příměstských zónách.

john334

Já vím, že podobně to je např. v Madridu. Tam dokonce je stanice na letišti (výstup/nástup je o 3 eura dražší), následuje běžná stanice v zástavbě a pak další stanice na letišti na novém terminálu (opět výstup/nástup o 3 eura dražší). Ale nikdy by mě nenapadlo psát, že „na lince platí speciální tarif“ – to by bylo matoucí.

Honza R.

V galerii je vidět schéma linky, dle kterého se speciální tarif týká pouze stanice na letišti, stanice před letištěm je ještě v běžném tarifním pásmu.

jkjk

Oficiálně je to příplatek 9,35 €/8,57 € za poslední stanici.

David

Těch €10 je “olympijská” cena, nebo běžná?

danaceks

Je to uvedené v kontextu jízdenky za €2.15, což je běžná cena, takže možná to bude přes olympiádu €20 😆

jkjk

Běžná. Mimo olympiádu si ale půjde koupit „normální“ denní (14.35€) nebo týdenní ( 30.75€) „tramvajenka“.

Jenda

Asi dvacáté letiště v Evropě, kam jezdí metro. To u nás jsme jiní borci, tady dobře víme, že se to nevyplatí.

Frantík

Ale na chalupoidy peníze byly.

Frantisek X

Bez „Chalupoidy“ zase nevycházely teoretické počty cestujících, ač byla zahrnuta větší sídliště na trase, která to nakonec ani pořádně neobsluhuje.

Danny

Metro mělo smysl před odbočením do Motola (případně se na Veleslavíně mohla udělat odbočka). Nicméně ta trať kolem letiště se stejně musí postavit, protože Kladno, takže ta debata vlak vs. metro je už trochu za zenitem.

SYN

Souhlasím. Na to metro na letiště asi dojde, ale fakt že by bylo důležitější než třeba současná stavba Dčka??

Frantisek X

Metro čistě na letiště nevycházelo na vytížení, a to ještě musíme vzít v úvahu, že nakonec pořádnou vazbu nemá ani na sídliště Červený Vrch a část Petřin, které se do toho počítaly.

David

Oni tam mají kousek teda i vlak… Akorát se nedá přímo z vlaku vystoupit do haly. Ale to mít taky nebudeme

Milan

„“….Napojení trati na Letiště Václava Havla
Z Dlouhé Míle se dvoukolejná trať stočí k terminálům 1 a 2 ruzyňského letiště a ve vlastním areálu před terminály SE DVĚMA KUSÝMI KOLEJEMI OBKLOPUJÍCÍMI JEDINÉ OSTROVNÍ NÁSTUPIŠTĚ. Z NĚJ SE CESTUJÍCÍ DOSTANOU POMOCÍ PODCHODŮ K OBĚMA TERMINÁLŮ, PŘIČEMŽ ZEJMÉNA PŘÍSTUP DO TERMINÁLU 2 BUDE VELMI KRÁTKÝ.““ – https://www.spravazeleznic.cz/zeleznice-na-letiste/useky/novostavba-trati-praha-ruzyne-praha-letiste-vaclava-havla

liborvavrik82

Kratší než v Římě.

Náhodný Kolemjdoucí

Nemá PRG podstatně méně cestujících než ORY? A ke kolika letištím v Evropě jezdí vlak?
Ten vlak má mít podle současných plánů přestup na všechny linky metra včetně plánované D. Nové spojení II by pak umožnilo i přímé spojení na Hlavní nádraží.
Neříkám, že metro na letiště nikdy, ale i vzhledem k nutnosti modernizace tratě do Kladna mi to budované řešení v současnosti dává větší smysl.

Jozef

Pocet cestujucich (31mil ORY vs 17mil PRG) ktory prejde letiskom, je z pohladu verejnej dopravy nie az tak podstatny. Podstatne z hladiska dopravy je kolko z nich ma letisko ako zaciatocny alebo cielovy bod, teda pocet ludi ktory je potrebne z a na letisko dopravit. A a Twix si moze do zoznamu dopisat Vieden, Amsterdam, Stockholm.

Náhodný Kolemjdoucí

ORY mělo minulý rok už 32 milionů, kdežto PRG se stále snaží dostat na předcovidová čísla. To není kritika PRG, mimochodem.

Twix

Tak schválně, jen tak pro zajímavost: Lisabon, Madrid, Barcelona, Londýn Heathrow, Kodaň, Norimberk, Sofie, Atény… co dál? Nevím jak je to v Porůří, resp. co se dá považovat za metro, stejně tak v Portu je to metro jen podle názvu.

DavidS

Ano Porto je vůbec zajímavé. Jmenuje se to Metro, vypadá to jako tramvaj a jede to rychle jako vlak po vlastní koleji:-)

Geralt

Letecké cestující je třeba podojit. V tomhle je Praha unikát – na letiště za 1.5 €.

Kubrt

Což odpovídá kvalitě té služby.

Jarda

Opravdu ten jeden přestup v Praze odpovídá tomu, že má být jízdenka dražší od 9 euro ? To si radši přestoupím.

Kubrt

Asi si nerozumíme. Dle mého názoru by bylo drzé chtít v Praze za bus z Veleslavína nějaký extra tarif.

Jarda

Mě se systém jízdného v Praze líbí a v podstatě je hrozně jednoduchý. Koupím jízdenku za 40 Kč nebo celodenní a jezdím a neřeším čím (vlakem, autobusem, metrem, přívozem, na letiště atd), v podstatě jen hlídám čas platnosti. Porovnejte s Paříží a jejími obstrukcemi, kdy člověku po přestupu platí, neplatí atd.

Frantík

AE nesouhlasí

Lukáš F.

Jak rozeznáte letecké cestující od zaměstnanců pracujících na letišti a okolí?

Frantík

Budou mít zaměstnaneckou slevu.

Geralt

Nevím jak to mají v Paříži, ale v Praze pokud něco takového bude jednou zavedeno v souvislosti s vlakem na letiště tak se podle mně udělá nějaký takový kompromis jako s lanovkou na Petřín – jednorázové jízdenky dražší, ale dlouhodobé budou platit normálně.

Dog

Je to ubohost. Proč má být člověk, který jede veřejnou dopravou na letiště penalizován 5násobnou sazbou ? Stejně tak, jako je povinen vyhodit všechny tekutiny, aby si pak slavnostně mohl koupit předraženou vodu za sekuritkou ? Tyto lichvářské praktiky mě fakt udivují…

Petr

Tak s tou vodou je to snadné. Já mám vlastní láhev, doma naplním, pokud nedopiju, tak před security vyliju. A pak z pítka opět zdarma doplním. Jednoduché a ekologické.

Náhodný Kolemjdoucí

Nezapomínejme, že hromadná doprava je silně dotovaná z veřejných rozpočtů, tedy z peněz, které by mohly jít na jiné služby obyvatelům, které turisté nevyužívají. Nechat tedy turisty zaplatit cenu, která víc odpovídá reálným nákladům na provoz, je považováno za společensky přijatelné.
Ten model lanovky, jak jej popisuje Geralt, je velmi lákavý kompromis. Pokud by bylo jízdné někde na úrovni dnešních 100 Kč (současná linka AE), tak by to stále nebyla vyloženě dramatická částka.

Vojta

Zrovna nedavno jsem v Praze na letisti vysvetloval jednomu Svedovi, ze tahle jizdenka za 40 kc opravdu plati az do centra. Furt rikal „ale vzdyt jsem v zone letiste, ne?“ – nemohl tomu vubec uverit 😀

Petr

Celé roky (s přestávkama) se diskutuje o vyloučení letiště z tarifu PID, nebozavedení extra pásma. Zatím se tak stalo s lanovkou, kde se ale na předplatné (aspoň 24 hodin) dá jezdit normálně.
Máme normální spoje, kde je to řekněme €1,50 a pak je tu expresní linka, která je nastejno, jen je bez přestupu a stojí €3 pokud se nezdražobvalo. Ale jen čekám jaký tarif budou mít vlaky na letiště (jestli budou v PID) a ono to nebude dlouho trvat, termín je tuším 31.12.2030 takže se to brzy dozvíme.

Modré zábradlí

V Brně to pořídíte za 19,50 Kč. Nevím jak v Budějovicích 😀