dpp

Pardubický kraj hrozí výpovědí smlouvy Leo Express. Cestující jsou spokojení, tvrdí dopravce

Jednotka Alstom Lint společnosti Leo Express v Letohradě. Foto: Leo ExpressJednotka Alstom Lint společnosti Leo Express v Letohradě. Foto: Leo Express

(aktualizováno 17:00 o vyjádření Leo Express)Pardubický kraj hrozí soukromému dopravci Leo Express vypovědí. Od poloviny prosince zajišťuje železniční dopravu na

(aktualizováno 17:00 o vyjádření Leo Express)Pardubický kraj hrozí soukromému dopravci Leo Express vypovědí. Od poloviny prosince zajišťuje železniční dopravu na dvou tratích na Orlickoústecku. Podle hejtmana Martina Netolického (ČSSD) má služba nedostatky. Chybí wi-fi, nefungují karty Iredo, v některých vlacích nejsou průvodčí, uvedl po kontrolním dnu v tiskové zprávě.  Leo Express věří, že do dalšího kontrolního dne budou nedostatky odstraněny.

„Pokud do 16. ledna dopravce nesplní podmínky smlouvy s krajem, dopisem ho upozorním na možnost výpovědi smlouvy. Definitivní kontrolní den bude 17. ledna. Očekáváme, že Leo Express všechny nedostatky odstraní,“ řekl hejtman, který dnes absolvoval kontrolní den na tratích Leo Express.

Jezdit na čas je podle hejtmana základní předpoklad, hejtmanství ale vyžaduje kvalitní služby, které hejtman na místě nenašel. Ve vlacích Leo Express platí krajský tarif IREDO, díky kterému lidé mohou přestupovat na návazné vlaky a autobusy. Zároveň si můžou cestující koupit jednotlivou jízdenku přímo ve vlaku Leo Express.

https://www.facebook.com/martin.netolicky.9/posts/10157385149909219

Bohužel karty Iredo v odbavovacích strojcích nefungují. Prozatím je to řešeno tak, že cestující s kartou Iredo jezdí zdarma, což je neudržitelný stav. Přináší to komplikace v návazných spojích, kde se cestující musí prokázat platným jízdným,“ řekl hejtman.

Podle jeho poznatků také ve všech vlacích nejsou průvodčí a ne vždy funguje wi-fi připojení na internet. Funkční není ani informační systém, podle kterého se cestující orientují, dodal hejtman.

Leo Express jezdí na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice od 15. prosince. S krajem má desetiletou smlouvu s povinností zajišťovat asi 740.000 kilometrů ročně. Za první rok provozu se kraj zavázal zaplatit soukromému dopravci 95 milionů korun.

Mluvčí Leo Express Emil Sedlařík uvedl, že odbavení cestujících funguje bez problémů v tarifu Leo Express,  stejně jaké v krajském tarifu IREDO. „Zaznamenali jsme problémy s načtením karet, které však budou vyřešeny do dvou dnů aktualizací softwaru od našeho dodavatele,“ řekl Sedlařík.  Podle něj se dohodli s krajem, že zobrazovací systém bude dodán po výluce, která je na trati plánována do konce měsíce dubna. „S tím je spojena i problematika wi-fi připojení, které je nyní řešeno provizorně. Ve všech vlacích tedy wi-fi funguje, nicméně se slabším signálem. Po zprovoznění informačního systému bude wi-fi připojení fungovat bezproblémově,“ dodal Sedlařík.

Současně připustil, že firma nemá aktuálně dostatek lidí. „Při spuštění jsme měli zajištěn veškerý palubní personál. Během provozu jsme však s kvalitou některých stevardů nebyli spokojeni. Nyní dochází ke školení nových zaměstnanců, kteří do provozu nastoupí 17. ledna,“ dodal. Odvolává se současně na vlastní průzkumy mezi cestujícími. „S cestováním s Leo Express na Orlicku spokojeno nebo spíše spokojeno téměř tři čtvrtiny cestujících, nespokojeno je pouze 9 % cestujících,“ dodal Sedlařík.

Další regionální železniční dopravu v kraji zajišťují České dráhy, které mají v průměru ročně najet 4,547 milionu kilometru. Roční provoz bude kraj stát 555 milionů korun. Národní dopravce jezdí na deseti tratích plus na dalších, které zasahují do sousedních krajů.

ČTK, Zdopravy.cz

Tagy LEO Express Leo Express Tenders Pardubický kraj Top trať 024 Ústí nad Orlicí - Mlýnický Dvůr - Štíty
232 komentářů