Pardubice postaví nový most přes Labe, po téměř roce mají zhotovitele

Vítěz musí připravit nejprve projekt mostu, příští rok začne stavba provizoria.
Sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice a MDS Projekt vyhrálo soutěž na projektování a stavbu nového mostu Kapitána Bartoše přes řeku Labe v Pardubicích. Stávající most čeká kvůli jeho špatnému stavu demolice.
O ukončení soutěž vypsané loni v červnu informovalo město v tiskové zprávě. Do soutěže s odhadovanou cenou 320 milionů korun bez DPH přišly tři nabídky v rozmezí 289 – 300 milionů korun bez DPH. Vítězná nabídka je za 356,95 milionu korun s DPH. Město podle tiskové zprávy již podepsalo i smlouvu, ta zatím v registru není, stejně tak chybí na profilu zadavatele písemná zpráva o soutěži včetně jmen dalších uchazečů.
„Most není jen stavebním dílem, ale důležitou spojnicí obou břehů Labe. Jeho podobu jsme pečlivě konzultovali s trojicí renomovaných architektů. Modernizace je nezbytná pro udržení kvalitní dopravní obslužnosti a další rozvoj Pardubic. Věřím, že nový most nejen zlepší dopravu, ale stane se i novou ikonou našeho města,“ uvedl primátor Pardubic Jan Nadrchal.
Nejprve provizorium
Vyhodnocení soutěže protahovaly námitky neúspěšných uchazečů. Vítěz nejprve postaví mostní provizorium, které se má začít stavět v první polovině roku 2026. Na mostní provizorium se budou moci vrátit autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy. Podmínkou je získání všech povolení. Soutěž probíhala v režimu design & build, kdy vítěz zajistí i projekt.
„V rozpočtu města máme zajištěno kompletní finanční krytí celého projektu a jeho profinancování z vlastních zdrojů města a zajištění cashflow této významné investice v letech 2025 až 2028. Nejvyšší výdaje očekáváme v roce 2027, kdy by se mělo prostavět přibližně za téměř 219 milionů korun,“ upřesnil první náměstek primátora Jakub Rychtecký, jenž má v gesci městský rozpočet, s tím, že na investici se radnice pokusí získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Projekt klade důraz nejen na plynulý automobilový provoz, ale také na výrazné zlepšení podmínek pro pěší a cyklisty. Součástí stavby budou nové cyklostezky. Jak na mostě, tak pod ním. Na východní straně mostu bude společný chodník o šířce 5 metrů pro pěší a cyklisty, šíře vozovky bude sedm a půl metru.
Fakta o novém mostu Kapitána Bartoše
Délka mostu: 106,76 m
Délka nosné konstrukce: 94,750 m
Délka přemostění: 89,76 m
Rozpětí polí: 15,16 + 60,64 + 15,16 m
Volná šířka mostu: (15,00 m) mezi zábradlím
Šířka průchozího prostoru chodníku: 5,00 m na východní straně + 2,50 m na západní
Šířka vozovky mezi obrubníky: 7,50 m
Šířka nosné konstrukce: 17,00 m
Šířka mostu: 17,00 m
Šířka mezi zábradlími: 15,00 m
Nosná konstrukce je řešena jako spojitá ocelová trámová konstrukce se dvěma trámy na vnějším okraji nosné konstrukce. Trámy jsou vzájemně spojeny ocelovými příčníky se spřaženou železobetonovou mostovkou.
Podélné trámy tvoří parapetní nosníky s proměnnou výškou. Výška podélných trámů je 1,30 m na koncích nosné konstrukce, 2,60 m nad mezilehlými podporami. V polovině hlavního pole nejvýše 2,50 m. Výška a tvar podélných trámů je navržena dle statického působení nosné konstrukce v podélném směru. Mostní objekt je navržen jako samostatná mostní nosná konstrukce prostě uložená na krajních a mezilehlých podporách.
V Pardubicích aktuálně probíhá oprava mostu Pavla Wonky přes Labe. Přes řeku se staví také nový most v rámci jihovýchodního obchvatu města.