Panteři AC/DC. České dráhy soutěží proměnu elektrických jednotek na dvousystémové

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

České dráhy vypsaly soutěž na úpravy celkem dvanácti jednotek RegioPanter z jednosystémových na dvousystémové, aby mohly jezdit i na střídavý

České dráhy vypsaly soutěž na úpravy celkem dvanácti jednotek RegioPanter z jednosystémových na dvousystémové, aby mohly jezdit i na střídavý (AC) proud. Jde o jediné stejnosměrné jednotky (DC) tohoto typu, které České dráhy mají.

Vítěz zakázky bude mít 30 měsíců na úpravy jednotek, které dosud jezdí v Královéhradeckém, Pardubickém a Ústeckém kraji. České dráhy nechtějí odhadovanou cenu uvést, aby neovlivnily soutěžící při stanovení jejich nabídek. Už dříve ale ministerstvo dopravy uvedlo, že na tento projekt počítají pro České dráhy s dotací 120 milionů korun, odhadované náklady celého projektu jsou 240 milionů korun.

Pro cestující znamená výměna technologie v jednotkách dočasné zhoršení kvality na některých spojích: tam, kde dosud tyto jednotky jezdí, budou po dobu jejich modernizace nasazeny starší soupravy.

Proměna jednotek řady 440 na 640 souvisí s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení tzv. syslů se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu  ve dvou projektech. Půjde o 7 jednotek pro Ústecký kraj a 5 pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, už příští rok by se ale nedostaly na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů.  Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale SŽDC zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

SŽDC začala s přípravami na změnu napájecí soustavy na prvním úseku, který se nově neelektrizuje. Změna napájení mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

České dráhy nepočítají, že by ještě kupovaly nová stejnosměrná vozidla. „V poslední době soutěžená vozidla jsou buď dvousystémová na 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (EMU 160, EMU 240), popřípadě se plánuje pořízení třísystémových vozidel (navíc 15 V 16,7 Hz AC, elektrické lokomotivy pro mezinárodní provoz),“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Tagy České dráhy dualizace řada 440 RegioPanter Top
81 komentářů