lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Panteři AC/DC. České dráhy soutěží proměnu elektrických jednotek na dvousystémové

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

České dráhy vypsaly soutěž na úpravy celkem dvanácti jednotek RegioPanter z jednosystémových na dvousystémové, aby mohly jezdit i na střídavý (AC) proud. Jde o jediné stejnosměrné jednotky (DC) tohoto typu, které České dráhy mají.

Vítěz zakázky bude mít 30 měsíců na úpravy jednotek, které dosud jezdí v Královéhradeckém, Pardubickém a Ústeckém kraji. České dráhy nechtějí odhadovanou cenu uvést, aby neovlivnily soutěžící při stanovení jejich nabídek. Už dříve ale ministerstvo dopravy uvedlo, že na tento projekt počítají pro České dráhy s dotací 120 milionů korun, odhadované náklady celého projektu jsou 240 milionů korun.

Pro cestující znamená výměna technologie v jednotkách dočasné zhoršení kvality na některých spojích: tam, kde dosud tyto jednotky jezdí, budou po dobu jejich modernizace nasazeny starší soupravy.

Proměna jednotek řady 440 na 640 souvisí s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení tzv. syslů se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu  ve dvou projektech. Půjde o 7 jednotek pro Ústecký kraj a 5 pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, už příští rok by se ale nedostaly na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů.  Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale SŽDC zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

SŽDC začala s přípravami na změnu napájecí soustavy na prvním úseku, který se nově neelektrizuje. Změna napájení mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

České dráhy nepočítají, že by ještě kupovaly nová stejnosměrná vozidla. „V poslední době soutěžená vozidla jsou buď dvousystémová na 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (EMU 160, EMU 240), popřípadě se plánuje pořízení třísystémových vozidel (navíc 15 V 16,7 Hz AC, elektrické lokomotivy pro mezinárodní provoz),“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krušnohorec

K dopolední diskuzi:

Os Děčín – Litvínov jezdí 163 + rekohonekry + sysel.

Apollo

Titulek mě pane Suro docela pobavil ….. Takže Highway to hell 🤣

Jiří Kocurek

Tak ono Panthera je taky pojem. 😀

Kat

Teď tam jsou pěkný Zlodejsky ministr dopravy

Zlámalík

Když čtu diskuzi níže, tak se naprosto chápu Angličany, že z EU odcházejí. Říkali: platíme do EU 60 miliard liber ročně, dostáváme 12 a Unie ještě nařizuje, na co to smíme použít. Dotace jsou mor.

Kubrt

A pak se ještě státy „čistí příjmeci“ sejdou a kafraj, že peníze od čistých plátců chtějí, ale nikdo jim nemá kecat do toho, jak s nima naloží (třeba na inovaci výrobků Penamu by se hodily). Takhle dotační politika, vedená snahou snižovat rozdíly, zcela překrývá a podrývá tu užitečnou myšlenku volného pohybu zboží, lidí atd. A ti nejbezskrupulóznější (třeba Okamura) naplno řeknou, že být v EU má smysl jen pokud budeme čistí příjmeci a pak pápá a spousta blbečků jim na to skáče.

dopravak

jak vidím, tak někteří jedinci by na EU hodili snad i to, že na semaforu musí stát na červenou. Zkuste se místo vytváření konspirací zamyslet nad smyslem konverze 3kV – 25kV. On je totiž 3kV systém poměrně zastaralý. Kromě toho, že jsou na něm násobně vyšší ztráty, nestačí na napájení stávajících vozidel, tak třeba také blokuje elektrifikaci celého severu země. Proto jsme se my sami naprosto racionálně rozhodli ke konverzi. S tím nemá EU nic společného. A i kdyby měla, tak je to pořád správné rozhodnutí, které bylo potřeba udělat.

Chronosphere

Diskuse se momentálně nevede o dotaci na konverzi,ale na vozidla.
Někteří soudruzi mají názor,že poskytovali dotace není nic po tom,kde jim dotované stroje jezdí, jiní zase,že nových vozidel a dotací má být tolik,kolik je podle nich už dostatečně.

dopravak

Asi tak nějak, EU nám zaplatí vozidla a pak si dovolí drze kontrolovat, jestli jezdí v místě, kde mají opravdu jezdit. To je opravdu nehoráznost :-).

Paja

No to asi není ani tak o konverzi jako o tunelování EU od ČD. Napřed objednají jednosystémové jednotky, v době kdy existují 2 systémy a vážně se dlouhodobě mluvilo o přechodu na jeden a pak si ještě tu dodatečnou konverzi nechají zaplatit od EU. To mě přijde zajímavé. Jistě, z pohledu našeho zákona to je asi péče řádného hospodáře jak vyšitá.

Robert Šalda

Jenže ty první pouze stejnosměrné Pantery pro Ústecký a Hradubický kraj byly pořizovány v době, kdy se o konverzi na AC ještě vážně nemluvilo, natož že by o ní bylo rozhodnuto. Takže ČD bych z toho nevinil. To, že toto potřebné rozhodnutí přišlo zbytečně pozdě je věc druhá.

Sinep Anigav

O konverzi se s různou -proměnlivou- vážností mluvilo prokazatelně nejméně už od poloviny 80.let. V okamžiku rozhodování o 1-systémových panterech bylo problematické vědět, jak moc vážně je brána konverze v tu chvíli.

a8n

V době nákupu se o ní mluvilo maximálně v anarchistických kroužcích, což platilo až někdy do roku 2015. Stav byl dán koncepcí modernizace koridorů určenou v 90. letech a absencí zkušeností s provozem moderních lokomotiv, které tu začaly pomalu pronikat až po roce 2010.

roman

Kam půjdou peníze z EU je na rozhodnutí jednotlivých členských zemí.

Robert Šalda

To je sice na rozhodnutí členských států, ale musí to být v souladu s předem stanovenými pravidly.

Axel

Pro Zlámalík:… Vy jste napsal „…tak se naprosto chápu Angličany, že z EU odcházejí. Říkali: platíme do EU 60 miliard liber ročně, dostáváme 12 a…“

Můžu se zeptat kde jste k těm číslům přišel? Nesedí Vám ani částky a ani nesedí poměr (uvádíte 60 ku 12).

A jinak souhlas, že Británie platila víc než ostatní členské státy…. Jestli se jim to vyplácelo? Nevím.

Švýcarům či Norům evidentně stojí za to platit velké peníze za možnost podílet se na efektech z členství EU (=nepíšu že jsou členové. Pouze píšu, že Švýcaři či Norové chtějí některé z výhod členství).

Jerry

Pantery mnely být rovnou dvousystémové.a mnelo se jich hned objednat aspoň 120kusu a k tomu servis a cena.nee tady se uvažuje víte všichni čím .všecky ty šroty r.460 už mohly být v hutích.

Kubrt

Možná stojí za to si připomenout, že první generace panterů ČD byla nakoupena jen díky příspěvku EU. Kdydy nebyly ROPy, nebyly by panteři, protože ČD tehdy nic do nákupu nenutilo. Rozjely se až díky některými nenáviděné liberalizaci závazkové dopravy a teď se ještě můžou chlubit, jak krajům přinesou nová vozidla. To je jen taková poznámka pod čarou pro zdejší obhájce unitární železnice, ostatní to chápou i beze mě.

Blacklist

No ono je to jen o penězích. Čd je kl8dně mihly koupit, i bez dotaci z EU, ale pak by platby od krajů za vlkm musely být téměř dovjnásobné.

Kubrt

Ptejme se, proč tomu tak nebylo: řekly ČD – hej, kraje, když víc zaplatíte, koupíme lepší vlaky. Nebo kraje řekly: my vám ČD nevěříme, platíme hodně a jezdí šrot. Nebo – nikdo nic neřekl a Bymee drandily dál. Buď jak buď, donedávna přišlo krajům, ministerstvu i ČD v pořádku, že (například) řadu osobních příměstských jezdilo lokomotiva+klasika se všemi negativními aspekty (jak pro cestující, tak pro provoz).

Martin

ja si pamatuju jeste odborare, co kazdou zmenu na zeleznici blokovali ihned vyhruzkami stavkou, nebo i politicky zadanou od opozice za slibene posty…

Jerry

Tato z ropu byly nakoupeny i autobusy trolejbusy a tramvaje takže vás příspěvek je o ničem .a SME blbí že top nevyčerpané domrte nevypadalo by to tady jak sto let za opicema.

Kubrt

Můj příspěvek není o ničem, tys ho jen vůbec nepochopil.

Kopfjäger

Ach ta češtima

fekál Panter

Hlavné ať na nich po těch letech provozu udělají něco s tím WC. Neudělali s tím nic ani při vyvazovacích opravách. Osoba na WC spláchne a celej interiér jednotky je smradem informován o vykonání potřeby a stavu trávení dotyčného. Na stanoviště strojvedoucího to máte ze stropních otvorů vždy jako první na talíři. Panter = fekální vůz. Problém řešila už Škodovka od samého začátku – věšela voňavé stromečky z benzínky pod stropní panely WC. Panteři mají za sebou více jak milion kilometrů každý, ale tohle je fakt hnus. To nevadí ani dopravci ani objednavateli dopravy, když na kontrolách vlezou do jednotky… Číst vice »

Jerry

Zajímavé mně se to nestalo..

Graylag

Tohle byl problém prvních kusů a nesouviselo to se splachováním, ale s vyprazdňováním fekální nádrže, a i to jen za specifických okolností.

Taky jsem ale přesvědčený o tom, že to je už roky vyřešený problém.

fekál Panter

Tak to ani omylem. Vše dodané tím trpí, byl jsem v Šumperku a když jsem vstoupil do Pantera tam, tak to by se člověk pozvracel. Pantera na odhovňovači vycucnou i s výplachem, ale to vůbec nemá vliv, smrdí to dál. Problémem je odvětrání fekální nádrže a utěsnění toho potrubí. Tolik montážní pěny c o tam Škodovkáři nahnali a stejně to nefunguje. Smrdí to jako stará senkrovna, ten pach sebou nese samozřejmě i bakterie, které se pak usidlují všude možně, včetně kanálů klimatizačního systému. Smrádek je cítit v Panterech na Olomoucku, Hradecku i Ústecku, možné zlepšení je třeba u Panterů na… Číst vice »

Graylag

Souhlasím, že je problém odvětrání fekální nádrže. Jenže odvětrání je trubka od nádrže na střechu. Pokud není trubka špatně namontovaná, a to je čistě instalatérská práce, tak na ní nemá co netěsnit. Fekálie nejsou žíravina aby se prožíraly těsněním. Izolace tam je proti zamrznutí.
Problém může být (a u prvních kusů bylo) špatné umístění odvětrání na střeše ve vztahu k sání klimatizace. Ale to už se řešilo před dlouhými lety.

Osobně bych řekl, že máte citlivý nos a smrdí vám samotné WC moduly. Ale to je spíše o úrovni úklidu a cestujících.

Tuzemák

Dobrejch čtyřicet let s*al dírou na koleje a najednou bude dělat hogo-fogo. 🙂 🙂

Jiří Kocurek

Celé století nebyla v praze kanalizace.

Mirda

A Kocourek má v hlavě vymaštěno

Štěpán

Elektrizace probíhá na trati do Litvínova? Já měl za to, že tam už je hotovo a že už tam elektrika jezdí, nebo ne?
Mimochodem, v Kadani-Prunéřově jsou teď 2 stykové body 3kV/25kV 50 Hz, nebo je trať do Kadaně zatím stejnosměrná s přípravou na přepnutí?

Krušnohorec

Prunéřov – Kadaň hotovo. Ale není připojeno na napětí.

Sinep Anigav

Prunéřov – Kadaň hotovo. Pantery do Kadaně ale zatím jen gravitačně, už to bylo odzkoušeno. To krásné nové TV zatím bude jen chytat měděnku než přijde první severočeský 2-systémový panter nebo první Radimův Pesa Elf.eu

Radek

U těch nových strojů na být 15 kV ne 15 v …. 😉 Na 15 voltů by to zřalo tolik proudu ,že by to nevydrzela žádná trolej ani měnírna :))

Haha

Spíš by se vám roztavil vodič. 😀

Graylag

Ale zase by to bylo bezpečné. V tu chvíli bych si uměl dobře představit vylézt ze srandy na střechu vozu a dotknout se té masivní měděné traverzy 🙂

Nekdo

O elektrine toho mnoho nevite, ze? Ja drzel v ruce i 100 kV, ale s velmi nizkym proudem. Zatimco vasich 15 V pro napajeni lokomotivy by Vas taky usmazilo… 😉

Sinep Anigav

Neusmažilo 😉 impedance lidského těla by při 15V neumožnila prostrkat tělem nebezpečný proud, i když by ho měnírna byla schopna dodávat. Ale vlaky na 15V vyžadují supravodivé troleje i kolejnice , takže rok asi 2080 -2100 …

Graylag

Elektřina mě živí 😉
To o čem mluvíte je proudové omezení. Pokud máte zdroj 100 kV přiškrcený na třeba 1 mA, pak se jistě dotknout můžete. Naopak i jediný volt bez omezení vás může zabít. No jo, jenže: Lidské tělo má docela velký odpor, který sám o sobě proud omezuje. Při 15 V bych mohl relativně bezpečně tu traverzu i olíznout, snad s výjimkou případu, že bych u toho stál v kýblu vody.
Říká vám něco pojem „malé napětí“ nebo zkratka ELV? Pozor, nezaměňovat s pojmem „nízké napětí“.

Karel

A nové jednotky pro RegioJet v Ústeckém kraji již budou dvousystémové?

David

Není potřeba. RJ nemá smlouvu do roku 2035.

-TR-

Jsou potřeba, protože RegioJet zajišťuje i přípoje k rychlíkům ČD v Prunéřově.

Bespi

2035 ma byt cela trasa. Ale jednotlive useky budou prepnuty drive, podle toho jak budou probihat rekonstrukce.

Kubrt

Ano.

noerf

Karel: Regiojet má koupit od Pesy dvousystémové jednotky, ale ta je zatím vyvíjí.

Chytrý za 2

Hlavně aby výsledek soutěže nebyl napaden nevyhrávajícím účastníkem. To by se ČD usoutěžily.

Krocan

To je jedno… tohle zas tak nespěchá…

Apollo17

To velmi spěchá.Za rok (12 měsíců) bude hotová elektrizace Prunéřov-Kadaň.Vítěz má provést doplnění střídavé části do Panterů do 30 měsíců po podepsání smlouvy.

a8n

Nebál bych se, že by bylo více účastníků než jeden.

ene bene

Tak, už když to kupovali, tak to byla zjevná hloupost objednávat čistě stejnosměrné. Já jsem ještě zvědavý, kdy se někdo (u nás) odváží zase objednat čistě střídavé vozidlo. Nejnovější je tuším 263.002 a to už jsou nějaké roky. Ale myslím, že dokud nedojde stř. aspoň do Kolína, že se nikdo neodhodlá…

Blacklist

V té době se o změně systému napájeni diskutovalo jen v teoretické roviné. Dvousystémový panter je samozřejme dražši. A o elektrizaci Kadaň-Prunéřov strídavou se rozhodlo až když byli panteři několik let v procozu

Paja

Ano a proč myslet dopředu když jde ještě pořád myslet pozadu že?

Graylag

Čistě střídavé vozidlo se moc nevyplatí. Za transformátorem je na voze stejně 3 kV DC a tak je rozdíl jen vypínač, pár stykačů a něco málo snímačů. Kdo ví, jestli by to udělalo alespoň 1m Kč rozdíl.
Čistě střídavé vozidlo by mělo smysl až v momentě, kdy v Česku nebude jediný kilometr stejnosměrného systému. A i tehdy je to sporné vzhledem k sousedství s Polskem (a Slovenskem pokud by nedokončili konverzi před námi).

dopravak

Aha, takže proto JMK nakupuje čistě střídavá vozidla. Podle typu vozidla tam rozdíly budou v řádech jednotek mil. Pro kraje pod 25kV tak nemá dvousystémové vozidlo žádný smysl.

Graylag

To už je pak o ekonomické úvaze objednavatele. Je lepší si teď připlatit milion a mít vozidlo které pak můžu jednoduše prodat nebo pronajmout? Nebo ušetřit milion s tím, že pokud ho někdy budu chtít prodat, bude cena nižší o těch několik milionů co bude stát doplnění DC?

Pokud jste ČD nebo obecný železniční dopravce, je rozhodnutí ušetřit ten milion blbost, která se vám časem hodně prodraží. Pokud jste kraj a kupujete to jako v podstatě velkou tramvaj, tak proč ne.

dopravak

Tak samozřejmě, že to je na úvaze. každopádně ta úspora tam nějaká je, záleží od typu vozidla. Vzhledem k tomu, že se bude stejně všechno přepínat, tak ta investice do 3kV bude dávat čím dál tím menší smysl.

Martin V.

Ale když jsem se na totéž ptal v diskuzi u Bechyňky, tak mi tam vysvětlovali, že tak to není. Prý u čistě střídavého vozidla můžete mít ve stejnosměrném meziobvodu libovolné napětí, nejlépe <1 kV, protože to spadá do jednodušší kategorie bezpečnosti. Tam jsem totiž zastáncům nákupu více malých střídavých motorových vozů (třeba i pro Lipno, v budoucnu Třeboň a další tratě pro které je Panter příliš velký, či neohebný do malých oblouků) argumentoval tím, že můžou objednat kombinaci 25 kV AC / 1,5 kV DC a rozdíl v ceně by nemusel být velký, přitom napájení 1,5 kV do Bechyně by… Číst vice »

Graylag

Souhlasím s Vámi. Čistě AC vozidlo může mít meziobvod o libovolném napětí (Technicky vzato ale i dvousystémové, dnes už jsou DC/DC měniče hodně vyspělé). Ale těch 3kV DC v meziobvodu tam není primárně kvůli DC soustavě, ale jako rozumný kompromis mezi snahou mít napětí co nejvyšší kvůli snížení proudů, ale zároveň co nejnižší kvůli izolaci. A nejde ani tak o bezpečnost, jako spíš o chlazení motorů a měničů, protože čím vyšší napětí, tím silnější musí být izolace a tím hůře se odvádí teplo. Kdyby neexistovala soustava 3kV DC, pravděpodobně by ten inženýrský kompromis byl někde mezi 2 a 5 kV,… Číst vice »

dopravak

technické optimum DC meziobvodu je někde kolem 1500V. Pokud konstruujete primárně AC vozidlo, tak nemá smysl dělat meziobvod na 3kV. V případě, že vyvíjíte už od začátku dvousystémové vozidlo (3kV+25kV), tak si rovnou nastavíte ty 3kV. Takže cenový rozdíl záleží na typu vozidla. Pokud je už navržené s 3kV meziobvodem, tak je rozdíl poměrně malý. Pokud má ale meziobvod na jiné napětí, tak může být rozdíl větší.

Vbb

Tím napětím jsem argumentoval já. Za „mého mládí“ bylo optimem napětí do 1000 V, kvůli izolaci, komutátoru a předpisům.
Komutátor je dnes už v podstatě passé, izolace jsou lepší, tak hranici 1000V určuje už jen předpis.
Jinak ta hranice 1000V byla dodržována u velkých dieselů i střídavých mašin.

MildaIV

Zrovna pro příměstské soupravy by to smysl mělo, ale rozdíl v ceně bude opravdu malý.

Já, kdo jiný

A proč se nedělá vše najednou? Úprava na 3kV/25kV plus ETCS, plus trakční baterie (Dvůr, Paka) ? Paragraf 1? Až se bude montovat ETCS, zase cestující zaznamenají snížený honeckerovský komfort?

Vbb

Až se bude monotovat ETCS, tak vy už tu, maminko, nebudete… 🙂

Mirvald

To je na budku. Napřed něco koupí a pak to předělávají. Přitom v depu Olomouc mají Pantery, které jsou obousystémové a jezdí jen na 3.000 V. Tak ať to vymmění.

Kubrt

To nic neřeší, v Olomouci jsou jen tři a ta přestavba stejně bude potřeba.

Zlesák

Kéž by to bylo tak jednoduché. Tito panteři jsou pořízeni z ROPů a jednou z (nesmyslných) podmínek je, že nesmí jezdit mimo území příslušného NUTS 2.

Hynek

No ale ta podmínka je jen na určitou dobu přece, mám za to, že se nazývala dobou udržitelnosti. A kolik to bylo? 5 let? 10 let? Nechce se mi to momentálně dohledávat.

M H

Bývá to 10 let…dodány 2012-2014, takže vyprší nejspíš 2022-2024. Každopádně dotaci na upgrade chce každý řádný hospodář pokud možno podojit co nejvíc. Nevýhoda této dotace nicméně může být, že při tomto vylepšení nebude možné dělat zároveň žádnou jinou úpravu… No a k tehdejší koupi jednosystémových zbývá říct jediné…v roce 2010 žádné podrobné plány na konverzi nejspíš nebyly a těchto 12 kousků se pořídilo pro kraje, které jsou od území porkytého střídavinou celkem daleko.

Bespi

Ale vedelo, ale slovy rozhodujicich „nas to vubec nenapadlo“.

Bespi

Opet pro minusaky, pokud je uprostred existujici trasy osobnich vlaku zmena napajeci soustavy a zmena je jeste na uzemi usteckeho kraje tak „jsou od území pokrytého střídavinou celkem daleko.“ je docela dobry vtip. U nekterych spoju se to resi tim, ze k panterovi jede jednu zastavku koprivova 810 😀 , ktera si tam musi takto delat pravidelne vylety.

Graylag

Důležitější myslím je, že Pantery byly (na rozdíl od Elefantů) odpočátku stavěné tak, aby rozšíření na dvousystém bylo jednoduché. Když to hodně zjednoduším, je to jen o přidání jednoho kontejneru na střechu. Pokud v té době nebylo peněz nazbyt, mohlo být lepší objednat jednosystém.

Jiří Kocurek

Takže Olomoucký kraj získá dotaci na vlaky. A pak přijde Nábřežák, a do OL kraje pošle Tornádo, protože ho nějaké nesmyslné podmínky nezajímají a on ty vlaky bude potřebovat za 5 roků jinde.

Takže olomoucký kraj zaplatil za nové a dostane … držhubu, MY VÍME NEJLÍP.

Radek

Na konverzi jsou dotace.

Martin V.

My se jednou udotujeme k smrti!

Robert Šalda

Jednou by je stejně museli předělat a když je možnost využít dotaci, tak by byli hloupí, kdyby to neudělali. Navíc na Kadaň už budou potřebovat AC brzy a byla by blbost to při 12 kusech neudělat najednou.

Jakub Kosmider

Kdo to asi bude…?

Honza D.

Hádej, můžeš jednou. 😃

Původní varák

Já bych řekl….že Škoda ani Pars to určitě nebudou…….. :-). :-). :-).

Hen ten oný

…a současný varan nebo leguán? 😃