Pákistán uzavřel vzdušný koridor Evropa – Asie, aerolinky musí oklikou nebo ruší lety
Letecký provoz mezi Evropou a Asií dnes výrazně narušila krize ve vztazích Pákistánu a Indie. Pákistán se dnes rozhodl uzavřít
Letecký provoz mezi Evropou a Asií dnes výrazně narušila krize ve vztazích Pákistánu a Indie. Pákistán se dnes rozhodl uzavřít zcela svůj vzdušný prostor a zkomplikoval tak provoz stovek zejména dálkových linek. Aerolinky musely začít hledat alternativní trasy, většinou přes Arabské moře a Perský záliv.
Zatímco nejprve během dne aerolinky rušily spojení hlavně do Pákistánu a Indie, večer se objevila první aerolinka, která kvůli tomu zrušila spojení jihovýchodní Asie a Evropy. Všechny lety na dnes a zítra zrušila společnost Thai Airways. Jde o celkem jedenáct letů každým směrem. Důvodem jsou obavy o bezpečnost.
„Situaci důkladně monitorujeme, plánuje létat alternativní trasou mimo Pákistán. Čekáme zatím na patřičná povolení,“ uvedla firma v prohlášení.
All THAI flights from Bangkok to Europe departing near midnight of 27 FEB through early 28 FEB and from Europe to Bangkok departing on 27 FEB have been cancelled due to Pakistan airspace closure. More info, https://t.co/vurqfPKswg.
— Thai Airways (@ThaiAirways) February 27, 2019
Pákistán je pro letadla mezi Evropou a Asií důležitým vzdušným koridorem, za který teď aerolinky těžko hledají náhradu. Některé trasy nově vedou přes Arabské moře, což řadu letů prodlužuje. Asi největší prodloužení zažili dnes cestující letu Turkmenistan Airlines z Ašchabadu do pákistánského Lahore, který běžně trvá 2 hodiny a 17 minut, dnes letěl téměř pět hodin. Důvodem byla výrazně delší trasa přes Írán.
Některé aerolinky do Indie ani nedoletěly. Zřejmě největší šok čekal na cestující Air Canada na lince z Toronta do Dillí, který se otočil zpět do Kanady po 7 hodinách letu nad Švédskem.
Během dne došlo k velkým omezením provozu v Indii, což dobře ilustruje i animace na Flightradar24.com porovnávající provoz během stejného dne v únoru a v lednu.
Jiná trasa způsobuje i jiné problémy: je delší a tak na letech z jihovýchodní Evropy musí někteří dopravci ještě přistát cestou na dotankování. Dnes například několik letů z Thajska přistálo pro doplnění kerosinu v Bukurešti.