Padající most na Vltavské podepře Hochtief, provizorium přijde na jednotky milionů
Pracovníci společnosti Hochtief začali s podpíráním mostu v Bubenské ulici, který paralyzoval zejména veřejnou dopravu v oblasti Vltavské. Cena zatím
Pracovníci společnosti Hochtief začali s podpíráním mostu v Bubenské ulici, který paralyzoval zejména veřejnou dopravu v oblasti Vltavské. Cena zatím není známa.
Kontrakt s Hochtiefem oznámila Technická správa komunikací (TSK) v tiskové zprávě. „Předpokládáme, že cena za toto podepření se bude pohybovat řádově v jednotkách milionů korun, přesná cena bude stanovena podle rozsahu skutečně odvedených prací,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Most uzavřela TSK od úterý poté, co se začal jeho stav prudce zhoršovat. TSK zveřejnila současně další detaily k tomu, jak probíhala kontrola mostu postaveného v roce 1980. Podle náměstka generálního ředitele Matěje Fichtnera se most hlídá pravidelně od 90. let.
Kontrola mostu, která se uskutečnila v průběhu září, ale odhalila jeho zhoršující se stav a nové trhliny. „Právě proto jsme začali stav mostu detailně monitorovat pomocí speciálních měřicích přístrojů. Touto metodou bylo zjištěno, že se stav mostu v posledních 25 dnech zásadně zhoršil a některé trhliny se zvětšily až o pět milimetrů. To signalizuje neobvyklé chování nosné konstrukce mostu a jeho nepřípustné poškození,“ vysvětlil Fichtner.
Most byl uveden do provozu v roce 1980 tehdy moderní technologií dodatečně předpínaných konstrukcí. Jejich výhodou byla snazší manipulace a umisťování nosníků na pilíře. Tyto nosníky byly skládány na skružích mezi pilíři, a to z lamel o výšce 145 cm, které se k sobě lepily pryskyřicí v takzvaných kontaktních spárách. Následně došlo k předpjetí celé konstrukce. Stavbu spodní konstrukce, tedy pilířů, tehdy prováděly Dopravní stavby Olomouc, nosnou konstrukci postavily Vojenské stavby Praha, oddělení Správy betonových konstrukcí.
Kdy dojde k podepření a návratu tramvají není jasné, TSK zpočátku mluvila o týdnu, konkrétní termín nestanovila.
Uzavírka mostu na magistrále zapadá do série neutěšených pražských mostů, jejichž údržba se po léta zanedbávala. Vedle zborcené Trojské lávky se řeší především další osud Libeňského mostu a také železničního mostu pod Vyšehradem. Pod drobnohledem techniků je i zmíněný Hlávkův most.
„Obávám se, že uzavření části mostu na Vltavské je pouze začátek situace, která může vyústit v úplné uzavření Hlávkova mostu. To by znamenalo absolutní kolaps dopravy v Praze. Původní žert s výstavbou pontonového mostu z Karlína do Holešovic se bohužel začíná stávat realitou,“ vyjádřil se například jeden z lídrů rodící se pražské koalice Jiří Pospíšil (TOP09). Jiný koaliční lídr Jan Čižinský (Praha sobě) slibuje posílení Technické správy komunikací vytvoření plánu údržby mostů a dalších dopravních staveb.
Na neutěšený stav mostů upozorňují už delší dobu stavební inženýři. „V České republice je největším problémem nedostatek financí na provádění oprav a údržby mostů. Vede to pak ke snižování jejich zatížitelnosti, tedy snižování maximální přípustné hmotnosti vozidel připuštěných do provozu na mostě,“ říká odborník na mostní konstrukce Michal Drahorád.