Pád nákladní železniční dopravy pokračuje, pokles v únoru zrychlil. S jedinou výjimkou

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens MobilityLokomotiva Siemens Vectron v barvách Metransu. Pramen: Siemens Mobility

Jde o jeden z největších poklesů za poslední dekádu.

Pokles evropské průmyslové výroby začínají čím dál více pociťovat i železniční nákladní dopravci v Česku. Doprava zboží a surovin po české železnici zaznamenala v únoru v meziročním srovnání jeden z největších poklesů za poslední dekádu.

Za únor vykázali dopravci v Česku po železnici celkem 2,388 miliard hrubých tunových kilometrů (hrtkm). Jde o součin hmotnosti přepraveného zboží a ujetých kilometrů. Meziročně jde oproti loňskému únoru o pokles o 10,5 %. Větší meziroční pokles zaznamenala nákladní doprava na české železnici v posledním roce jen v září.

„Klesají všechny komodity, výjimkou je kombinovaná doprava,“ uvedl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Kombinovaná doprava znamená především přepravu zboží v kontejnerech. V té je dlouhodobě nejsilnější Metrans Rail. Ten v únoru naopak zaznamenal jako jeden z mála dopravců růst výkonů o více než desetinu. Kontejnery do Česka míří hlavně spotřební zboží z Asie. Metrans Rail je nyní druhým největším nákladním dopravcem na české železnici s podílem na celkových výkonech přes 12 %.

Nákladní železniční doprava zažívá poslední dva roky velmi krušné časy, kdy výkony klesají. Problém je celoevropský, pokles hlásí prakticky všechny země. V případě Česka problém ještě umocnilo zastavení výroby v ostravské Liberty.

Dopravci na pokles poptávky po přepravě zboží reagují různě, u většiny firem začalo postupné propouštění personálu či zastavení náboru nových zaměstnanců.

ČD Cargo propustí 420 lidí. Vozíme méně uhlí i dřeva, vysvětluje vedení

Tagy nákladní železniční doprava Žesnad.cz
32 komentářů