Otevřel se nejdelší úsek zlatého týdne dálnic: Na D35 přibyla část z Janova do Opatovce

Úsek měří 12 km. Do budoucna odlehčí přetížené dálnici D1.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo téměř 12 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 Janov – Opatovec v Pardubickém kraji. Jde o dálniční úsek za Litomyšlí, navazuje na budovaný obchvat Litomyšle směrem na východ.
Jde o vůbec nejdelší otevíraný úsek v tomto týdnu, kdy se jich na české dálniční síti otevírá hned šest.
Zlatý týden české dálniční sítě. Během pěti dnů se otevře 47 kilometrů nových úseků
Výstavba trvala 2,5 roku, zhotovitelem jsou MI Roads a Doprastav, cena stavby po valorizaci je 2,88 miliardy bez DPH, většinu nákladů uhradí EU.
„Dálnice D35 je přesně typ stavby, kterou lidé na východním tahu potřebují. Přináší bezpečnější a plynulejší kapacitní spojení, které odlehčí nejen přetížené I/35, ale i dálnici D1,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik.
Dodal, že ministerstvo nyní musí prioritně řešit financování dopravních staveb pro příští roky, aby se strategické projekty realizovaly včas a efektivně.
Trasa dnes otevřené části D35 navazuje na dálniční obchvat Litomyšle, který se staví a má být hotový nejpozději v roce 2027. Začíná za mimoúrovňovou křižovatkou Janov, vede podél silnice I/35, kterou několikrát kříží. Končí za MÚK Opatovec.
Klíčovým uzlem stavby je estakáda u Opatovce, 439 metrů dlouhý most přes silnici I/35 a Mikulečský potok, a to ve výšce 10,4 metru. Jsou to dvě samostatné mostní konstrukce pro každý směr. Stavěl se unikátní metodou výsuvu nosné konstrukce, která neomezovala provoz na silnici mezi Hradcem Králové a Olomoucí.
Železobetonová konstrukce váží 10 000 tun, most je založený na 144 hlubinných pilotech o objemu téměř 3 200 metrů krychlových. Součástí úseku z Janova k Opatovci je šest mostů na dálnici, dva ekodukty a také šest protihlukových stěn dohromady dlouhých 4,4 kilometru, kvůli nim se muselo osadit 1 111 sloupů.
„Kamionová doprava na silnici I/35 je velmi silná. V tomto úseku se riskuje, nebezpečně předjíždí. Tento úsek je proto stejně důležitý jako obchvaty měst. Bude to další úsek, který výrazně zvýší nejen plynulost, ale hlavně bezpečnost provozu, protože na silnici I/35 je řada nehod, a ta silnice v tuto chvíli kvůli těm velkým intenzitám není bezpečná,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Tento úsek D35 zároveň patří k těm, kde se intenzivně pracovalo i přes zimu – dělníci měli topení jak ve výrobně, tak třeba v bednění pod vnějšími křídly nosné konstrukce.
18 kilometrů nové dálnice. ŘSD otevřelo hotové úseky D35, Vysoké Mýto slaví konec tranzitní dopravy
Po 10,4 kilometru dlouhém úseku D35 Litomyšl – Janov, jenž se začal stavět letos v únoru, by se mělo jezdit už za dva roky. ŘSD zároveň jedná se zhotovitelem úseku D35 Džbánov – Litomyšl, aby se tato část dálnice oproti plánu otevřela dřív, už příští rok. Původní termín je první čtvrtletí roku 2027.
Hlavní trasa:
-délka: 11 713 m
-počet všech stavebních objektů: 131
-protihlukové stěny: 6, celková délka 4 444 m
-cena po valorizaci: 2 889 305 844 Kč bez DPH
-délka stavby do zprovoznění: 31 měsíců











