Otevírá se zmodernizovaná část Hanácké dálnice D46. Speciální povrch má i její vojenská ranvej

D46 u Vyškova slouží i jako alternativní přistávací dráha pro stíhačky. Foto: Google Street ViewD46 u Vyškova slouží i jako alternativní přistávací dráha pro stíhačky. Foto: Google Street View

V celém úseku se nově dá jet 110 kilometrů v hodině.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zmodernizovalo téměř sedm kilometrů dálnice D46 u Vyškova v Jihomoravském kraji. Úsek zprovozní v sobotu 9. listopadu. Jde o šest staveb včetně upravené mimoúrovňové křižovatky Vyškov. Část dálnice může fungovat i jako ranvej pro stíhací letouny. Práce, které začaly na jaře, stály 461 milionů korun bez DPH.

Modernizovaný úsek D46. Zdroj: ŘSDModernizovaný úsek D46. Zdroj: ŘSDPokládka cementobetonového krytu na D46 u Vyškova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPokládka cementobetonového krytu na D46 u Vyškova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPokládka cementobetonového krytu na D46 u Vyškova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPokládka cementobetonového krytu na D46 u Vyškova. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Na modernizovaném úseku jsme postavili novou protihlukovou stěnu u Pustiměře. Ve směru na Olomouc jsme vybudovali nový most přes řeku Haná, připojovací pruh a položili jsme nové asfaltové vrstvy v téměř sedmikilometrovém úseku,“ uvedl ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Protihluková stěna u Pustiměři za letištěm u Vyškova je přes 400 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká. Zvuková zátěž v místě totiž překračovala limity. Na MÚK Vyškov přibyl připojovací pruh ve směru na Olomouc, firmy předělaly připojovací pruh křižovatky se silnicí I/47, vznikl i nový most přes řeku Haná.

Součástí modernizace je nový telematický systém. Novinkou je také 18 odstavných zálivů, kde mohou auta bezpečně zastavit. V celém úseku se nově dá jet 110 kilometrů v hodině, před modernizací byla v některých částech rychlost snížená na 100 kilometrů v hodině.

Ranvej pro stíhačky

ŘSD při modernizaci opravilo také beton na části dálnice, která může sloužit i jako přistávací plocha pro vojenská letadla. Jde o úsek mezi kilometry 1,4 až 4,2.

Je to záložní přistávací dráha pro stíhačky. Proti standardní betonové dálniční vozovce je vozovka zesílená. Opatření slouží k tomu, že kdyby toto záložní letiště bylo potřeba, tak aby se mohlo využívat ve velmi krátkém čase. Konkrétní stavební prvky si vyžádalo ministerstvo obrany,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Ještě jedna podobná přistávací plocha je v Česku na dálnici D1.

Beton, co vydrží i forsáž. U Vyškova se obnovuje dálnice a ranvej v jednom

Modernizaci D46 provázela dopravní omezení. Vždy se ale v každém směru jezdilo aspoň jedním pruhem. V časech dopravních špiček to působilo komplikace.

Téměř 40 kilometrů dlouhá D46, které se také říká Hanácká dálnice, vede z Vyškova přes Prostějov do Olomouce. Na 26. kilometru dálnice je estakáda Haná v Prostějově, která se svými 794 metry patří mezi nejdelší dálniční mosty v Česku. Postupná modernizace dálnice probíhá od roku 2011.

Tagy D46 MÚK Vyškov ranvej ŘSD ČR
16 komentářů