Osvěta: Koňský přepravník musí jet jako na náledí. I v létě

Kůň v přepravníku. Autor: Věra Filipová / PaSOKůň v přepravníku. Autor: Věra Filipová / PaSO

Řidič soupravy s koněm si před sebou nechává bezpečnostní mezeru. Ostatní řidiči by se do ní neměli řadit.

Odebírat
Upozornit na
guest
85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

„Ostatní řidiči se nemají řadit do mezery vzniklé před soupravou.“ Tak to je bohužel jen zbožné přání, které nohdy prostě nepůjde dodržet… Přepravník obvykle jede pomaleji, a proto nelze rozumně očekávat že za ním všechna auta pojedou též pomalu, anebo že budou předjíždět přepravník + vetší mezeru + ještě vozidlo před ním, to celé „na jeden ráz“… To nejlepší co lze rozumně očekávat že by se mohli snažit předjíždět „po jednom“ tak aby odstup („mezeru“) nezaplnili několika zařazujícími se najednou… „Neopominutelnou skupinou jsou i chodci a cyklisté, kteří by se v ideálním případě měli snažit předvídat, a nesnažit se si… Číst vice »

Leinad

Dokázal by někdo porovnat pocity koně ve vozejku a moje pocity v autobuse, při stejném zrychlení atd.? 😀 1) Občas na cestu nemyslím, čumím do mobilu nebo tak, třeba cestou do práce. Občas naopak dávám bacha na jízdu, třeba na šotoakci. Co kůň, kdyby věděl že bude zatáčka, zareaguje nějak v předstihu? 2) Umí se kůň držet či opírat, může některého bavit balancování? 3) Jsou pravidla pro autobusové přívěsy (pokud se nepletu, aktuálně v ČR zakázáno) dělají se kloubusy(tam je to fyzikálně daleko lepší). Proč si někdo myslí, že připojit jednoosý přívěs za osobní auto, je lepší? (Nemohla by být… Číst vice »

matejsediv

Když už tady někdo narazil na tu železnici….

Neví někdo něco bližšího k přepravě koní vlakem? Když si vezmu, jak dlouho trvá přeprava vagónu z místa A do místa B, tak si řikám, že to pro koně musela být docela hrůza. Jasně, v tom vagónu bylo asi víc místa, ale jízda bych řekl nebyla o nic pohodlnější než v přívěsu a doba přepravy násobně delší.
Ale nevím, to jsou jen takové myšlenky, co mě napadly při čtení článku.

Petr

Záleží jaké koně a proč jste je přepravoval. Například stájové vagony si nezadají s luxusním osobním vozem. No a dobytčí vozy jsou dobytčí vozy.

bakiy

Zajímavý článek. Teď třeba další, jak se chovat k motorkáři. Dokud jsem na ní nezačal jezdit, hodně věcí mě nenapadlo a třeba i z nevědomosti jsem občas udělal věc, kterou dnes neudělám. Např. je vyloženě fajn, když jedu na motorce za autem a šofér si začne ostřikovat okno. Blbost, ale…
Zde jsem si třeba „odnesl“, že kůň se přepravuje „nepřipoutaný“…

hroch.obojzivelny

Otázku: „Proč jede přepravník s koněm tak pomalu,“ jsem si tedy nikdy nekladl. Spíš naopak. Je zcela mimo moji představivost, jak to může ten kůň zvládnout.

PetrSP7

Díky za článek, jezdím ohleduplně, ale vůbec jsem třeba netušil, že koně jedou „na volno“..😉

Ratty

Přesněji není úplně na volno – má ohlávku a vazák, kterým se přiváže (případně je přímo součást vozíku řetízek s karabinou). Samozřejmě je přivázaný tak, že může volně pohybovat hlavou – většinou má před sebou hromadu sena a průběžně z ní za jízdy „ďobe“. &:)

Sizifon

Řidiči kamionů si taky nechávají bezpečnostní mezeru kvůli bezpečnému dobrždění a stejně se jim tam kdejaký jouda nacpe ,mnohdy s přepravníkem pro koně.

hroch.obojzivelny

Vám se někdy před čumák zařadil přepravník pro koně? Vážně? To jste ale asi jel s přetíženou multikárou, nebo tak něco, ne?

Leinad

I kdyby to jeho „před čumák“ znamenalo „měl přetíženou dodávku, která mu nebrzdila“ (a objektivně by to bylo 1.9s) proč se tam řadit?

SYN

„(2) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg, jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 10 m, a zvláštního vozidla2) musí mimo obec zachovávat za vozidlem jedoucím před ním takovou vzdálenost, aby se předjíždějící vozidlo mohlo před něj bezpečně zařadit; to neplatí, připravuje-li se k předjíždění, při předjíždění a při souběžné jízdě.“

BEZPEČNĚ zařadit… takže udržuje-li jen takový odstup aby mohl bezpečně zabrzdit tak nedodržuje Pravidla…

JanO

Zajímavý článek, díky za něj. Jsou vozidla přepravující koně / jakákoli větší zvířata, nějak označena?

Petr

Podle nařízení Rady (ES) č. 1/2005 je stanoveným způsobem označení vozidla přepravujícího zvířata nápis TRANSPORT ZVÍŘAT, případně do zahraničí LIVE ANIMALS TRANSPORT (velikost písma ani barva není stanovena).

M19
old

Jste líný si tu směrnici přečíst?

M19

Ne, ale vy ano. Odkazovat se na směrnici ve které to není to chce drzost. Obhajovat to je projev hlouposti. To upravují národní předpisy, ovšem demagogů je zde dnes přehršel. 😉

Petr

2.1 Vozidla, ve kterých jsou zvířata přepravována, musí být jasně a viditelně opatřena symbolem označujícím přítomnost živých zvířat, vyjma jsou-li zvířata přepravována v kontejnerech označených v souladu s bodem 5.1.
https://www.svscr.cz/zdravi-zvirat/prehled-potrebnych-materialu/

old

Pro M19: směrnice 1/2005, příloha II, kapitola 2.1

old

Oprava chyby směrnice 1/2005, příloha I, kapitola II, článek 2.1

M19

Tam je řečeno, že musí být vozidlo opatřeo symbolem. Text, který uvádí předřečník upravuje zcela jiný předpis. Chápete rozdíl? 😉

M19

Kde je to v té směrnici. To co teď odkazujete je úplně jiný zdroj. To že si najdete náhodný předpis a pak tam vkládáte své domněnky na základě jiných zdrojů na věci nic nemění. Ani netušíte, co vlastně mají dodržovat. Tak ze sebe nedělejte odborníka.;)

Petr

Zatím tady tvrdíte Vy, že jste odborník na přepravy živích zvířat. Tak si jistě nezapomenete označit vozidlo.

Petr

živých

M19

Tak kde je to to o tom textu? Hmmm…. 😉 Vy se usvědčíte sám. Ale asi to nepochopíte. 😉

Petr

Ano nechal jsem se uvést v omyl státní veterinární správou. Klikněte na ten odkaz.

Jiří

Znám bohužel s té stinné stránky.jezdím na přepravě zvířat,auto vlek 42 t a i kolega kamioňák to lupne při předjíždění 3 m před naložené označené auto.

Sáček

jen čekám kdy někdo začne vážně tvrdit, že koně se mají převážet po kolejích a zbytek trasy docválat

Petr

RPD měla již od začátku dvě řady vozů pro koně s doprovodem 🙂 Ale vážně on je spíš problém v tom, že pomalu jedoucí vozidla mají po určitém úseku, pustit ten ůvlíček“ za sebou. Bohužel je to jen nepsané šoférské pravidlo a věc Kinderstube.

Petr

„vláček“

Jenkings

S tímhle nelze nesouhlasit…. Celý článek je jen o tom, že žádají u ohleduplnost, a dá se to samozřejmě pochopit. Na druhou stranu by tedy ale samozřejmě měli projevovat tu ohleduplnost i ostatním.

Libor

Přesně, mají jezdit vlakem.kone nemají na silnici co dělat. Je to stres. Zakázal bych to.

Petr

Tak ČD vyjmuli přepravu koní z přepravního řádu již kolem přelomu tisíciletí. Zřejmě i vůz pro přepravu vyhovující všem podmínkám by byl problém.

vladki

Jestli koně z přepravního řádu nevyjmuli právě proto, že už je neměli v čem vozit?

Petr

Je to možné, ostatně i přepravy cirkusů nějak ustaly. Přitom v sousedních zemích se běžně realizují.

Sáček

Pobavil jste 😀 fňuk

hroch.obojzivelny

A vůbec… Koně mají běhat po svých. Co je to za svět, kde se už i koně potřebujou vozit? 🙂

superhero

„V České republice každoročně roste počet koní a s nimi i počet majitelů, kteří se svými koňmi cestují. Děje se tak zejména v letní sezoně, kdy se koně přepravují například na závody, na připouštění nebo k novému majiteli. S koňskými přepravníky se tak na silnicích setkáváme stále častěji, a to zejména o víkendech.“ No například cestování na závody se děje kvůli lidskému egu a nikoliv kvůli nějaké skutečné potřebě a péči o koně. Možná by se nad sebou mohli zamyslet majitelé, jestli kvůli svému ego potřebují riskovat jízdu s koněm v provozu. Když majitelé ví, jaký stres kůň prožívá během… Číst vice »

Petr

Tak asi největší kapacita na přepravy koní říká, že každá desátá přeprava je zbytečná. Navíc připočítejme přepravy dalších velkých zvířat, jako jsou dnes populární velbloudi.

robert

Dekuji za osvetu a velmi laicky se prosim zeptam zkusenejsich: doted jsem zil v predstave ze ty kone jsou na tom navesu alespon nejakym zpusobem zajisteni, proste neco jako pasy v aute ? Nelze, proc ?

toRobert

kuň se opírá o stěnu či o příčků (bývá tam polstrování), vpředu má na plecích (před trupem pod krkem) tyč, vzadu se opírá zadkem taky o tyč (vzpěru). Ale jak víte z MHD, asi není ideální se opírat do stěn ale naopak vyvažovat a jít proti setrvačným silám. Jsou koně co celou cestu přešlapují, mají stres, potí se.. (v lepším případě) A pak jsou koně, co roztáhnout nohy svěsí hlavu a chrápou… Ještě se uvazují za ohlávku ale, né jako pásy ale aby se třeba neotočil atd. Běžné ohlávky v extrémním případě povolí a prasknou, pokud kůň chytne hysterák a… Číst vice »

cracatit

Milý Jirko, čím bys to jako chtěl tahat? Když Kodiaq utáhne dvoutunový přívěs, tak se to zdá jako málo? Sedmisetkilový valach je asi extrém, ale u poníků nebo středně velkých koní je to normální přívěs. A co je další problém, jsou lepiči na kufru, vůbec jim nedochází, že nejen mezera před autem, i mezera za autem je nutná pro brždění. Pokud se třeba dvoutunový Medvěd E220 nebo trojkové Bávo podívá do přepravníku a zlomí koni nohu, je zvíře na utracení jen proto, že si osobák nedal odstup.

BaP

Ona by ta ohleduplnost měla být oboustranná. Aneb řidič osobáku bude více respektovat přepravu koní, pokud na oplátku automobil vezoucí koně bude respektovat jeho potřebu/touhu jet normální rychlostí a na vhodném místě všechny pustí před sebe. Nehledě na nákladní automobil, který je koňařem též významně zdržován, avšak bez větší možnosti předjetí. Koňař jede do zatáčky 20 km/h (s náklaďákem se dá projet 60) a za ní samozřejmě hned zrychluje a kamion tak nemá šanci bezpečně předjet… Chtělo by to celkově za tím volantem více přemýšlet. Mnoho krizových situaci ať už při přepravě koní nebo jiné vzniká nedostatkem respektu k ostatním… Číst vice »

p.o

další rozumbrada 😀

Karl vB.

Můžete prosím uvést vaše konkrétní námitky, které máte proti názoru pana BaP, že „ohleduplnost by měla být oboustranná“?

Jan Šindelář

Lidé by k sobě měli být ohleduplní v životě obecně (nejen v dopravě). To je ovšem stejně banální tvrzení, jako když řeknete, že „vraždit se nemá“. Když vidím auto s koněm, tak se obrním trpělivostí a jedu maximálně obezřetně, aniž bych za to čekal nějakou laskavost na revanš. Není to výměnný obchod „když mě nepustíš, tak tě vybrzdím“. Stejně tak pustím v MHD sednout těhotnou ženu, aniž bych čekal, že mi za to dá bonbon. Prostě to udělám, protože je to správné. A snesu trochu nepohodlí.

Karl vB.

Pane Šindelář vaše přirovnání silně kulhá!
Pustit těhotnou ženu sednout je povinnost a vámi formulovaná odměna ve formě bombónu je trapná.
Pokud vy přepravu těhotné ženy ve VHD dáváte na stejnou úroveň, jako hobby přepravu koní po silnicích, tak oba máme úplně jiný žebříček hodnot a zkrátka se neshodneme, možná i v dalších věcech.
Já totiž za tu trpělivost, že mně někdo delší dobu pomalou jízdou omezuje, naopak očekávám, že se na místě v tomu vhodném uhne a nechá štrůdl nastřádaný za ním (ve kterém se bublá hromadná nervozita), předjet.

Jan Šindelář

Vy jste demagog. Já tvrdím, že je třeba udělat správnou věc ve správný čas bez očekávání odměny. Tedy nežít život stylem „něco za něco“. Toť vše.

Karl vB.

Výborně, takže se snad shodnem na tom, že zajet s pomalu jedoucí soupravou do autobusové zastávky, nebo parkoviště u silnice a nechat projet štrůdl vozidel, která se díky pomalé jízdě nashromáždila, je také správná věc. Tím se dá dosáhnout toho, že při opakovaném setkání na silnici ostatní řidiči vyčkají, až toto nastane a nebudou zkoušet pomalu jedoucí soupravu bezhlavě předjíždět. To je ta „oboustranná ohleduplnost“, pro někoho banální tvrzení. Pokud ale taková vstřícnost nenastává, zvyšuje se v koloně nervozita a v některých případech to může vést k nebezpečnému předjíždění „za každou cenu“ a tím ohrožování ostatních vozidel v koloně i… Číst vice »

Rudolf Tuček

Jestli jste nervózní z toho že před vámi jede něco pomalého tak by jste se měl na řízení vykašlat.

Sáček

Je to jasné, vB je VB, bývalý esenbák

Karl vB.

Přesně! Brouk pytlík ví vše. 🙂

M19

Tak buďte ohleduplný a nevyžadujte to, co vám nemohou splnit. Přeprava zvířat je časově striktně limitovaná a ono vámi vyžadované pouštění by dost značně omezovalo samotnou přepravu. Váže se k tomu docela dost předpisů, které vy jako řidič bez oprávnění k takové přepravě vůbec neznáte. Tak prostě buďte ohleduplný a tu chvilku to vydržte. Každý den za takovým autem nejezdíte, tak pro jednou, se to dá zvládnout.

Petr

Tak to je velký omyl, silnice II/118 je takových přeprav plná a to jak o víkendu, tak ve všední den. Jde zřejmě o to, že je to prakticky jediná spojnice jihu a severu západní části středočeského kraje, kde lze tyto přepravy provádět. Takže je spíš vyjímka, když žádný koňský přívěs nedojedete.

M19

Ale nepovídejte. A jak víte o jaké silnici psal předřečník? 😉

Petr

Psal jsem o vlastní zkušenosti.

toRobert

Jako řidič soupravy s koněm, celou cestu se bojím idiotů na silnici, většinou potkám jednoho až dva.
Furt sleduji situaci za sebou, nechci dělat vláček, celou dobu se chci vyvarovat toho, až nějakej magor bude předjíždět kolonu a smete mne do škarpy.
Uhýbám, blikám ať mne lidi předjíždí – vím o nich a spomalím jim, většinou nic, ikdyž je místo a pak se rozhodnou tam kde není vidět a já to musím řešit, takže asi tak.
Chudáci kamioňáci, významně zdržovaní koňáky… zatlačil jsem slzu.

Petr

To je dobře, že to sledujete a pokud můžete uhnete vláčku. Mohu se zeptat jak často Vás kontroluje PČR ohledně dodržování Nařízení Rady (ES) č. 1/2005?

toRobert

Ještě jsem nebyl kontrolovaný. Vezu si vždy svoje koně soukromě, nejsem podnikatel. Jinak přestávky koním dělám, ale záleží na cestě. Na rovné dálnici jim 80km v kuse fakt nic nedělá, na dvojce či trojce je to naprd…
Ještě nějaké otázky?

Petr

Ne děkuji. Předpokládal jsem to, už jen dle technického stavu některých přepravníků.V Německu je to zřejmě o něčem jiném viz publikace od pana Čechovského.

SYN

To je jako všude – potkáte i jednoho až dva blbce s koňským přívěsem… statistika funguje.

Jiří

Spíše bych se zaměřil na to čím valná většina konáků ty vleky tahá.Drtivá většina je přes váhu .Jak vleku tak auta co to táhne.Koně patří do přepravníku .Tam nejsem pro jídu nijak omezen.Ale když člověk přijde na závody a vidí jak škoda yety přítáhne vlek kde jsou dva 700 kg koně je něco špatně.

HAL9000

Je úplně jedno, je-li tam kůň jeden, dva, nebo žádný. Musí to v první řadě sedět papírově… A když už se navážíte do Yetiho – kvůli přepravníku jsme ho právě pořizovali… Samozřejmě v motorizaci, která ty 2250 kg (nebo kolik to přesně je) nejenom papírově dá. A léta není jediný problém. Tak vám nevím…

toRobert

Právě že Yeti je docela ideální. A víte proč? Má krátkou záď, kola v rozích, bude stabilní a odolný na rozhoupání.
700 kg? Jezdíte na těžký tah. 🙂 Normání kůň má tak 600 a dva takový do dvoutuňáku (klasika) dáte.

Libor

A ještě i otázka, zda na to mají ŘP. Jisté kombinace si žádají až b+e..

Petr

Nad 65km musí mít ještě osvědčení.

Sáček

„odborník“ Jiří, bacha. Mnoho neví, ale pyšný je do oblak. Smutné

markuc

Pěkné a užitečné, děkuji. Jen více takovýchto článků!…

MaT

Díky za osvětový článek. Bohužel k těm, kteří by ho nejvíc potřebovali natlouci do hlavy, se ale obávám nedostane…

Ale mám ještě jeden dotaz – konkrétně k této větě:

„Ti, kteří cestují, si dávají velký pozor, aby se jejich koně nezranili, ani nezradili.“

Jak si mám představit tu zradu? Se ty koně mohou nějak zrazovat navzájem? Napadlo mě také, že by to mohl být nějaký překlep, ale nenapadá mě zatím, jaké by tedy mělo být to správné slovo (nezranili, ale to už v té větě je – takže nezranili a nezranili moc nedává smysl).

Radka

dáváš koně do přepravníku, aby tam nastoupil musí Ti důvěřovat, to co se mu tam stane může být v jeho hlavě Tvá vina – zradil jsi ho. Ok?
Pro majitele je velmi těžké se v případě potíží vyrovnat s tím, že svému zvířeti něco způsobil eventuelně se nedokázal tomu způsobení vyhnout. V majitelově hlavě tím koně zradil. Ok?

M19

Pro koně je to těžké. Kůň na to reaguje.

MaT

Ano, tohle vysvětlení dává smysl, díky. Ale v té větě je zároveň to zvratné zájmeno „se“ a to mě zmátlo. To pak vypadá jako „kůň se zradil“, tzn. že se kůň nějak zradil sám, případně když je to takhle v plurálu, tak že se koně zrazují navzájem. To co popisujete Vy je, že kůň (koně) se může (mohou) cítit zrazen (zrazeni) svým majitelem, že ho (je) do přepravníku nahnal a tam se mu (jim) stalo něco špatného. Prostě aby ta věta dávala smysl, měla být napsána třeba takto: „Ti, kteří cestují, si dávají velký pozor, aby se jejich koně nezranili… Číst vice »

Renata

Předpokládám, že jde o zrazení koně ve smyslu, že vzniklým nepříjemným zážitkem si kůň toto do paměti uloží a mohou vzniknout následně problémy při další přepravě nebo i problém se samotným naložením koně.

toRobert

Kůň je obecně plaché zvíře, dostat koně do přepravníku, který má negativní zážitek je extrémně těžký úkol.
Zabívají se tím i profíci typu Monty Roberts (řekněme, že znáte film Záříkavač koní), spoustu dalších lidí.
Někteří koně jdou na zadní, jdou i proti lidem, dokážou mlátil hlavou o stěny, prostě i k tomu může dojít, pokud mají špatný zážitek. A koně silou nepřetlačíte.

Dejf

No tak jako pro nás, co máme B+E je něco takového asi samozřejmost, ale mezi některými jedinci, kteří asi papíry našli na chodníku a fyzika základní školy je taky nějak zásadně nepoznamenala je to o život i s podvalem s autem.

Tomáš V.

Sobeckost a arogance je v tomto případě kompletní vysvětlení.

Jindřich

Tak ono to bude i značnou agresivitou a obecně nervozitou na českých silnicích. Tihle jedinci dobře vědí, co dělají. Jak jinak si vysvětlit běžného lepiče a problikávače ve 150 na dálnici.

Dejf

naposled když jsem jel s podvalem, prázdná dálnice, dle gps jedu 81, na vozejku vzadu nálepka 80, předjede mě auto tak o 5km/h rychlejc a zařadí se přede mě tak na těsno, že přes špičku haubny ani nevidím roh jeho auta.
já bych na autě dálkově ovládanou věž s kulometem vozit nemoh, výdaje za střelivo by mě zruinovaly.

SYN

Hm, hlavně by vás zavřeli ne? Jinak, každý si to představuje trochu jinak, kolikrát jsme tu slyšeli stesky na ty „co se nezařadí“ případně nezařadí včas…

Martin

Tady je to krásně napsano a zbyvá jen všechny poprosit, aby si na to vzpomněly až nás potkaji. My si přejeme, aby jsme doleji v pořadku co nejrychleji do cíle. Přepravou koní se živím. A na úzkých cestách se snažím vlaček, který se za mnou udělá na bezpečném místě ( pro všechny ) pustit. Prázdno za mnou je výhodnější. Nemusím se obávat předjízdění v nevhodný okamžik.

Rudolf Tuček

Hnedka první věta „Řidič soupravy s koněm si před sebou nechává bezpečnostní mezeru. Ostatní řidiči by se do ní neměli řadit.“ je s většinou materiálu kteří dostali řidičák, velký problém a to nejenom s koněm ale i s jakýmkoliv větším vozidlem nebo autobusem.

Air Traveller

clovek ani nemusi mit nakladak, staci mit auto s adaptivnim tempomatem.

mam ho nastaveny na udrzovani 2s rozestupu a mamrdu, co se tam musi na dalnici za kazdou cenu nacpat … je nepocitane.

Libor

Přesně, lidí, co nedokážou držet bezpečnou vzdálenost je bohužel hooodne. Člověk jede na adapt. Tempomat, drží odstup a furt tam někdo leze…

Dejf

no na pikantnosti u toho náklaďáku může přidat i to, že když se člověk s osobákem šikovně prosmýkne, tak o něm ten řidič náklaďáku nemusí vůbec vědět, že ho má před sebou. prostě z připojováku rovnou mrtvejma úhlama do hrobu…

Frank

Chápu, ale čeští “ řidiči “ maji dojem, že rozestupy mezi auty je potřeba okamžitě uzavřít, snad aby se silnice “ lépe využila „. Patřím k řidičům kteří doslova nesnáší toto české specifikum a neustálou potřebu jet co nejvíce nalepený.