Ostravské Škody 39T doplní antikolizní systém, DPO soutěží dodavatele
Předpokládaná hodnota zakázky je 47,5 milionu korun bez DPH.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) vypsal tendr na dodávku antikolizního systému pro až 38 tramvají Škoda 39T. Vyplývá to z věstníku veřejných zakázek.
„Předmětem plnění veřejné zakázky je vybavení nejvýše 38 ks tramvají typu Škoda 39T antikolizním systémem. Součástí předmětu plnění je i oživení zařízení, provedení všech souvisejících prací včetně dodání veškerého potřebného materiálu a softwarového vybavení potřebného pro správnou funkci zařízení, včetně úpravy řídícího SW vozidel a schválení zařízení pro provoz na tramvajové dráze v městské hromadné dopravě osob na území České republiky,“ uvádí se v popisu zakázky.
Nabídky lze podávat do 17. ledna 2025, jediným hodnoticím kritériem bude cena. Předpokládaná hodnota zakázky je 47,5 milionu korun bez DPH.
Ostravské Stadlery už antikolizní systém mají
Antikolizním systémem je od loňského podzimu vybaveno také všech 39 ostravských tramvají Tango NF2 od Stadleru. Osazení každého vozidla vyšlo na více než půl milionu korun.
Na Stadlerech jde o asistenční systém pro řidiče, který pomocí kamery a radaru dokáže identifikovat překážku na koleji před tramvají na vzdálenost až 80 metrů a až do maximální rychlosti tramvaje 80 km/h. Systém ochrany na Stadlerech funguje ve třech krocích: nejdříve řidiče na nebezpečí upozorní výstražná ikona na palubním počítači, pak i zvukový výstražný signál a nakonec řídicí systém vozidla spustí brzdicí systémy.
Sto záchytů za měsíc
„Systém se v praxi osvědčil. Jeden vůz má v průměru za měsíc sto záchytů překážky v kritické zóně. Během testování došlo k opravdu detailnímu ladění celého systému. Celá tramvajová síť se například několikrát projížděla v různých denních časech, aby citlivý systém odhalil falešná hlášení o překážce. Pro zajímavost, pracovalo se i se stíny kolem trati z rozvodných skříní a dalších objektů,“ uvedl při prezentaci systému šéf DPO Daniel Morys.
V autobusovém provozu používá DPO asistenční systémy, které podporují práci řidičů, ale nezasahují do jízdy vozidla. Měly by pomoci předejít zejména drobnějším kolizím. Podobně jako u tramvají se tento systém stal standardním vybavením, které požaduje dopravce v rámci aktuálních a připravovaných výběrových řízení na dodávky autobusů i trolejbusů.