Ostrava zakázala elektrická kola a koloběžky v centru města, chce chránit bezpečnost chodců

Elektrické koloběžky Bolt. Foto: BoltElektrické koloběžky Bolt. Foto: Bolt

Městský obvod vysvětluje vyhlášku neukázněností některých uživatelů.

160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Beďa

To je paskvil! Měl by se legislativně upravit provoz e-koloběžek. Sdílené omezit na 15 km/hod., soukromé na 25 km/hod. Nad 25 km/hod. Se jedná o motorové vozidlo, na které se vztahují pravidla jako pro motorky. Povinné přilby, ŘP, a ručení. E-pohon od 15 let. Ale naší zákonodárci mají jiné starosti než bezpečnost svých občanů.

Jarda

takže budou policajti zastavovat každyho cyklistu atd jestli náhodou nemá někde schovany motorek a baterky? 😀 Dneska už jsou ty kola atd designově skoro nepoznatelná. Jsem zvedav jestli budou ty cyklisty masivně zastavovat a kontrolovat jestli nemají městem zakázaný dopravni prostředek.

Petr

Nejsem právník, jen laicky. Zkráceně V zákoně o provozu na komunikacích není rozlišena kategorie kolo a elektrokolo. Pro schválení pro provoz na komunikacích jsou dané parametry, dopravní předpisy nerozlišují, tak ani vyhláška by neměla být nad zákonem, a vyloučit právně neexistující skupinu z provozu. Trestat nekompromisně všechny účastníky, kteří se dopouští v podstatě jakéhosi,, teroru“ na chodcích, je v pořádku tečka

ksz

Holt, pokud jsou převažujícími uživateli dementi, nic jiného nezbývá. A nejde jen o jízdu, ale i o odstavování.

Vojtěch

Zbývá. Takové myšlení je zpátečnické.

SYN

To je pravda, zbývá, já osobně jsem ochoten přispět i pomocí institutu občanského zadržení pachatele, jen když budu mít přiměřenou jistotu že to někdo příjde vyšetřit… což bohužel nemám. Nepřesvědčivý výkon PČR nedávno potvrdila když se mi nááhodou (byl první den školy, zvýšená přítomnost policie v ulicích…) povedlo zastihnout dvoučlennou hlídku za rohem od přestupku který jsem právě minul a tak jsem je oslovil a zavedl ukázat, přičemž hlídka reagovala na stání vozidla půl metru v chodníku (čímž ho cirka o třetinu zůžila) stylem „a co jako?“

Takže značka kterou stejně budou kontrolovat jen semtam nic moc neřeší…

zdenek

My jsme zase kreténi a neumíme se podívat ani do Vídně.
Ono stačí nedělat chodníky z nesmyslů typu kachličky. Použít starý dobrý asfalt. Vyšrafovat na něj jasně 2 čáry o cca půl metru. A je po problému. Že. A chodci se nemohou vymlouvat.
Vše precizně udělané, funkční. Plynulé nájezdy.

SYN

Cožejako?? Vždyť je to jasně dané už teď, po vozovce ano, po chodníku ne… akorát to kdekdo nedodržuje.

zdenek

A co to je za alibistický nesmysl hnát lidi nakolech k autům. Včetně malých děcek.
Zase jen nefunčkní český paskvil. Který se pak ve výsledku nedodržuje.

marcela

Jenže tady nejste ve Vídni. Na západě totiž dodržují zákony a nařízení sami od sebe, kdežto u nás na to každý dlabe a chová se, jako by ten chodník patřil právě jemu. A nejen chodník.

zdenek

Pokud je to jen pěší zóna budiž. Ale my jsme prostě kreténi. Proč nedáme třeba rychlostí chůze nebo max 10 km/h jako nevím v Německu a tak. Regulace poškozují obchod. Koloběžky a spol jsou budoucnost. Ať se to ouřadům líbí nebo ne.

SYN

Ať se vám to líbí nebo ne, mají jasně dané místo, a chodník to není. Na vozovce…

zdenek

Nefunkční český nesmysl.. Který se pak stejně nedodržuje. Jako ostatní věci v legislativě.

HAL9000

Třeba v UK (Velká Británie a Severní Irsko) se tyhle věci mohou provozovat pouze na soukromých pozemcích, na veřejné nesmí… To jenom u nás pořád znovu a znovu objevujeme kolo (obrazné).

Surio Mario

Plošný zákaz odnesou nevinní, ale je to pro úředníka jednoduché a hlavně jednorázově vyřešené. Když není radnice líná, dá se to řešit i jinak. Třeba jako tady starosta místní části Pardubic, kterého koloběžkové firmy dlouho vodily za nos lhaním, že jejich zákazníci smějí koloběžky odstavovat jen na určených místech. Jednoho dne starostovi došla trpělivost, ale místo plošného zákazu vymyslel mnohem účinnější postup – viz odkazovaný článek. To bylo najednou kvikotu ublížených koloběžkářů, že to se přece nesmí a oni mají právo nechat koloběžku pohozenou klidně i uprostřed chodníku nebo ve vchodu do domu. 😀
https://pardubice.rozhlas.cz/starosta-zabavuje-kolobezky-radnici-v-pardubicich-dosla-trpelivost-s-divokym-8751553

Richard Liška

Systém nás nutí chovat se ekologicky a teď nás ten systém ŠIKANUJE… Peklo jdou SDÍLENÉ koloběžky. Ale raději systém to hází na běžné vlastníky, než byřešil korporáty…. Takže budu jezdit do centra autem…super. Jo a napadlo soudruhy z MOaPu, že když vypnu napájení koloběžky, stává se z ní klasická, za pomoci lidské síly? Právní Paradox, že?

vilik

V tehle konkretni pesi zone se hlavne dost zneuziva vyimka pro vjezd zasobovani v rannich a vecernich hodinach (automobilu), zajizdi tam kdejaky bolt pro pizzu pod., coz chodce ohrozuje stejne ne-li vic.

rumpeak

Skvělá zpráva, ale čekáme na zákaz elektronesmyslů i v Porubě. JE fajn, že v centru přestanou ohrožovat elektrošílenci chodce, ale v Porubě se tak pořád děje.

Vectron

Jako sorry,ale kvuli par pitomcum chcete omezit jizdy na elkolobce?mam ji taky a je to uzasna vec,rozhodne nikoho neohrozuju,vzdy spomalim,kdyz vidim chodce,ale dost casto spis musim objizdet chodce v pruhu na cyklostezce ci coklare vencici primo pres stezku…ono je to vse o slusnosti a ohleduplnosti..je ovsem pravda,ze nejhorsi jsou pipiny co na tom stoji poprve a jeste jedou dve,ty bych zabil…

Pavel

Vidím to úplně stejně. Díky e-koloběžce jsem mohl omezit cesty autem.
Hromadná doprava není alternativa, ta je v Ostravě pomalá.

zdenek

Přesně tak. A kovidová.

Martin Verner

Jojo, každý jezdí ohleduplně, nikdo nikdy nikoho neohrožuje, neomezuje, samé svatozáře nad řidítky…
Pěší zóna patří pěším. Už cyklistéjsou v ní problém, ale tyhle motorky maskované za kola či koloběžky sem rozhodně nepatří. To na ni rovnou můžeme pustit auta, tam přece každý řidič taky jezdí ohleduplně…

Jeřdno

Však aut tam jezdí od 18:00 do 10:00 stovky

Vojtěch

Auta už tam jsou a používat extrémy jako příklad je směšné. Zkusme to znovu a pořádně

SYN

Tak to zkuste… zatím všechny vaše komentáře které jsem četl jsou bezobsažné.

SYN

No, to co popisujete je POVINNOST a ne že nějaká slušnost. A víte o tom že tam kde není cyklostezka výhradní (což většinou není, když je označená značkou „stezka pro pěší a cyklisty“) se na ní opravdu mohou pohybovat i pěší, dokonce i „čoklaři“? Je to daň za to že se obvykle „vyrobily“ stezky jen počmáráním kusu chodníku, a že by takovouto „výrobou“ rozhodně nemohly vzniknout normě vyhovující výhradní cyklostezky (nejsou oddělené, nemají dostatečnou šířku, nezůstal vedle nich dostatečně široký chodník) tak se to takhle splichtilo…

Pavel

A pak se nedivte, že v Ostravě lidé nechtějí bydlet. Strašlivě roztahané město, kde nemáte jinou možnost než jezdit autem. Díky elektrokoloběžkám se dalo nějakou tu cestu zvládnout i bez auta.
Pokračujte hezky v sešupu 😉

Jan T

Roztahana je, na druhou stranu tramvaje až na výjimku v centru neklickuje v uličkách, ale může rychle k cíli.
Důvod, proč místní tolik nevyužívají MHD je v jejich mentalitě. Sebestřednost, sobeckost.

Ondřej

Je pravda, že ostravské náplavy v Praze (znám čtyři a všichni to mají stejně) nezvládají pochopit, že není potřeba trávit půl hodiny v zácpě každý den na trase, na které dojedete do cíle metrem za pět minut.

zdenek

Jen v Ostravě to metro nějak zatím není.

zdenek

Abyste se dostal k MHD-tramvaji, musíte stejně použít koloběžku.. A dostal se na nějaký smysluplný čas z bodu a do bodu B. Třeba i do toho centra.

Jan T

Za sebe; na všech místech v Ostravě, kde jsem bydlel, jsem měl zastávku MHD pár minut chůze.

zdenek

A kolik přestupů a jaký čas do centra..

zdenek

Ale kecy. Každý má dneska odpovědnost podle zákoníku. Pokud někoho přejede. Může to být docela ranec. Nic by blbcům nebránilo, dělat stejně jako ve Vídni chodníky z kvalitního asvaltu. S nulovými, plynulými nájezdy, hladkými. A nakreslit tam 40 cm široký pruh pro koloběžky a kola že. A najednou by bylo legislativně vše košér.
Ale bohužel jsme sto let za opicema. Stále.

ABC

Může to být docela ranec, jistě, pokud ho ovšem někdo chytí a pak z něj ten ranec vymůže.

zdenek

Ano, dneska, kdy má policie kamery na každém rohu. Málem i na záchodě. Milion svědků. Určitě úspěšně ujede.

SYN

To by ovšem pro samé autopruhy muselo na něco takového zbývat místo. Těžko něco podobného vyrobíte z dvoumetrového chodníku.
Navíc, pro JÍZDU už pruhy existují, a to silnice. Vy nedůvěřujete našim řidičům automobilů a cítíte se jemi ohrožen? Vítejte, přesně takto my se cítíme ohroženi jezdci na chodníku. Je tu ovšem jeden drobný rozdíl… ten kdo se chová nelegálně jsou jezdci na chodníku.

zdenek

Opravdu českým řidičům nedůvěřuji.
2 metry chodníku vám nestačí? Potřebujete 6 pruhů jako v severní korei? Že v holandsku stačí na cyklostezku 40 cm.

Jarda

Jsem zrakově hendikepovaný a jsem rád, že někde se toho zbaví. Milovníci této přepravy si to neuvědomují, ale když jedete 25 km/h po chodníku a těsně mne minete, je to o infarkt. Navíc se mi špatně uskakuje, když vás ještě pomalu ani nevidím 🙂 . Nehledě na to, že parkujete uprostřed chodníků a tvoří se tak zbytečné překážky. Rozumím, absolutně rozumím tomu, že podle pár debilů by se neměl zakazovat celý systém. Ale pokud se někdo jako debil chová, kdo ho potrestá? Nikdo…. Když mě sejme a sám kolizi ustojí, tak ujede…. Co já budu vypovídat? Poskytne provozovatel služby informaci… Číst vice »

Pavel

Jen se divím, že se nebojíte těch 20 let starých rezavých oktávek s nálepkou wolt, bolt, které křižují centra měst.

ABC

A ty běžně jezdí po chodníku?

Honza z Jirkova

Ale po chodníku nesmí jezdit ani ty koloběžky, ani kola. Stačilo by tyto „cyklisty“ exemplárně pokutovat a bylo by vyřešeno. Ale plošný zákaz je jednodušší.

Jeřdno

V dané lokalitě jo. Je to sice pěší zóna, ale od 18:00 do 10:00 je tam dopravní obsluze vjezd povolen a je tam fakt provoz jako hrom.

Jiří Kocurek

Jestli je zrakově postižený, tak korozi karoserie rozhodně neřeší. Jen jestli auto jede-nejde a zda tedy může přejít cestu.

PS: Ono není lepší nechat se přejet fungl novou Teslou s autobijcem Hollanem na místě spolujezdce

Granja

Tohle je hodně arogantní komentář člověka, který je zdravý, sebestředný, bez jakékoliv empatie. Nedivím se, že ve východní Evropě jsme na tom tak jak jsme.

SYN

To bylo hodně levné, až ubohé.

Jiří Kocurek

Právě, co dělají měšťáci? Od toho jsou, aby takovéhle jelito zastavili a dali mu vědět proč je to špatně a co dělá ostatním. Protože jelito si to neuvědomuje, dokud se mu to neřekne.

Když na tom někdo jede max tak rychle, jako by klusal a vyhýbá se lidem, tak to takový problém není. 25 km/h patří na silnici, ne na chodník. sprintovat a srážet u toho lidi taky není normální.

Granja

Městská policie dělá přesně to co jim káže jejich nejvyšší velitel – starosta města/primátor. Ostatní netřeba komentovat.

Vojtěch

Jenže právě nedělá. Jestli si někdo myslí, že mezi primátorem a příslušníkem městské policie není několik článků, které mají šanci na korupci a laxnost, je hloupý.

David

25km/h je český legislativní limit na rychlost elektrokol/elektrokoloběžek, ne rychlost kterou lidé jezdí po chodnících. Lidí, co touhle rychlostí jezdí pěší zónou je míň než kolik tam touhle rychlostí jezdí aut.

zdenek

Chápu, ale proč to neřeší třeba policie. Já každého objíždím na 2 metry a ještě 10 kou. Protože nejsem debil, a nechci platit odškodné. Nevím, proč to nemohou vymáhat. Debilové jsou za volantem. Debilové agresivní jsou samozřejmě i za koloběžkama.

omar

Naprosto zásadní otázkou debility je úhel pohledu na věc: Já třeba jezdím autem ohleduplně primárně proto, abych nikomu neublížil nebo ho v tom horším případě nezabil, nezmrzačil…… Vaší prioritou je evidentně placení odškodného…….

SYN

Samozřejmě by široce prospělo kdyby policie občas něco i v dopravě dělala, ale ona z 99% rezignovala…
Opravdu by mi nevadilo kdybych semtam zaplatil pokutu (ani já nejsem ideální a vím to) kdyby ji aspoň občas platili i ti co denně vídám dělat přestupků hafo, a mnohé z nich i nebezpečné…

Vojtěch

Sdílené koloběžky nejezdí v centru 25, ale 15. To není argument pro bezohledné používání, ale argument pro používání jiných prostředků než aut. Jestli ty vám v PĚŠÍ zóně nevadí, tak nevím no

Korytnacka

A az budou podpatky moc klapat tak to zakazou taky?A pokud bude mit vic lidi rymu tak zakaz smrkani?Zase pruser statu,misto trestani jednotlivce trestame spolecnost.Toto neni demokracie ale socialismus

Robert Pražák

Jakýho státu? Zákaz vydala jedna městská část Ostravy. U nás v Praze jsou zase zakázány segwaye, protože těch úrazů už bylo zkrátka moc. A měšťáci to nemají šanci uhlídat, i kdyby nedělali nic jiného.

ABC

A pivní kola 🙂

SYN

Veškeré silniční předpisy tedy jsou socializmus (hm, teď mě napadá, nezanedbatelná část mládeže tvrdí že soccializmus je fajn??) akorát do toho moc nepasuje že byly zavedeny už dávno když o sicializmu nikdo málem ani neslyšel…
Proč na všechno hned lepit pravolevou nálepku?

Ondřej

A zase – někteří jsou neukáznění, tak se to zakáže všem. Kolektivní trest…zkrátka v nás ten bolševismus stále je.

Lech Malý

Nemyslím, že je to tento případ, jedná se o pěší zónu, tak se vyloučí všechno s motorem. To má jistou logiku i bez odkazů na kolektivní trest a bolševismus.

Jiří Kocurek

Safra, co invalidní vozík, kdyby se nějaký invalida choval jako hulvát? Jedině na ručním vozíku, bez pohodnu, pak může?

Lech Malý

Demagogie?

Jiří Kocurek

Sám jste s ní začal v podobě: „se vyloučí všechno s motorem.“

Lech Malý

Omlouvám se všem, kteří nepochopili, že výrok ,vyloučí se všechno s motorem‘ nezahrnuje invalidní vozíky, drobné elektrické spotřebiče jako vibrátory, vysavače, dále pračky a sušičky, sekačky na trávu a křovinořezy, vrtačky a jiné ruční nářadí. Mmch to, že nějaký diskutující vyrukuje s elektrickým invalidním vozíkem jsem čekal, ale ne od Vás. Tak jsem se spletl.

SYN

Netřeba se omlouvat, on to „nepochopil“ schválně, a trapně se tu vykecává…

Pája

Vy mě vždycky dokážete překvapit. Na tohle určitě nikdo nemyslel 😃

Vojtěch

Logiku to nemá, pěší zóna je zastaralý výraz a brát ho doslova by znamenalo zakázat i kola než motoru protože to je PĚŠÍ zóna ;⁠)

Lech Malý

Ale má, ve významu ‚vlastní silou‘. To samo o sobě vytváří (podle mě velice spravedlivou) regulaci – jak rychlosti, tak kapacity.

berushka

takže bezohledně běhat a srážet pomalé chodce tam můžu? 😮

Lech Malý

Na pováženou je, že vás to vůbec napadne.

GoRingo

Vlastní silou dokážou lidé vyvinout daleko vyšší rychlost, než nějaká výletní grupa. Rychlost v tomto vůbec nehraje roli, jde o rovinu. Limit je 25 km/h a to je na kolo po rovince úplně v klidu.

Jiří Kocurek

Šalina v pěší zóně na Svoboďáku jede 15 km/h. Co včíl?

Vlastní silou se člověk dovede pohybovat rychleji (běh) i bez bicyklu. S bicyklem je překročení 40 km/h vcelku dost možné, ale zrovna na tom svoboďáku je něco takového totální kravina.

Co včíl? Co asi jiného než řešit ty blbce jednoho za druhým.

Lech Malý

Šalina na Svoboďáku může 20. Přehlížíte moji zmínku o regulaci kapacity – na tom Svoboďáku jezdí dvě linky, víc by asi už byl problém. Mmch zeptejte se někoho z ochrany přírody, jak je nadšen z elektrokol, odpoví vám, že na lokalitu XY se dříve dostal jenom ten, kdo tam došel pěšky, teď jsou zaplaveny násobným množstvím návštěvníků, a ne každá lokalita je na to stavěná. Chápu, že Svoboďák je něco jiného, než pramen Vltavy, nicméně nevěřím, že se provoz elektrovozítek v pěších zónách obejde bez nějaké (i absolutní) regulace do budoucna.

Martin Verner

Jo, jenže jak? Pokud takového magora policajt nechytne za flígr (a to se dělá blbě, protože okolenci stačí párkrát pořádně šlápnout… a má ho pěší policajt uprostřed chodníku z toho kola sestřelovat?), tak ho nikdo nechytne. Značku kolo nemá. A když ho i čapnou, dostane… co? Pokutu ve výši jednoddenního výdělku při minimální mzdě, tak leda. Zákaz činnosti taky zákon neumožňuje, kolořidičák neexistuje tak není co sebrat, bodovat a brát řidičáky neumožňuje zákon pod falešnou záminku diskriminace, kolo mu taky neseberete… Takže mu policajt tak leda vynadá, zkásne ho o ekvivalent jednoho dvou posezení v hospodě, a šmytec. Proč by… Číst vice »

SYN

Neříkám že to situaci nějak vyřeší, ale co se aspoň důsledně věnovat povinnosti hlídky při každém podezření na dopravní přestupek? Tedy kontrola dokladů zběžná kontrola technického stavu vozidla, kontrola přítomnosti alkoholu?
Jinak když budu mít aspoň trochu jistotu že to někdo bude řešit, jsem ochoten policii pomoci i občanským zadržením…

původní Jakub P

1) v té „pěší zóně“ je od 18 do 10 povoleno zásobování auty. Což podle místních znamená, že ráno a večer je plná taxíků, které si tudy zkracují cestu a aut různých rozvozů, která tam nabírají jídla v restauracích. Zákaz pro kola s motorem ale platí 24 hodin denně – to je podle mě hodně divnej nepoměr. 2) je velká otázka, jak se ten zákaz bude interpretovat – pokud by stačilo motor vypnout a jet čistě šlapáním, dalo by se to ještě pochopit, i když ideální řešení by to samozřejmě nebylo. Ale je otázka, jak to bude kontrolovatelné. Pokud to… Číst vice »

SYN

Jistě, mnohé z toho by bylo velmi vhodné. Ovšem to zjišťování rychlosti uprostřed davu nebude triviální…

Jeřdno

Každopádně autem tam můžeš, minimálně defacto. Rozvozy, taxíky, řidiči co si to chtějí v 10 večer zkrátit přes město. Je jich tam plno. Ale na kole s motorem to projet nemůžeš.

Vojtěch

Pěší – to bude odvozené od slova pěšky ne? 😉 Trochu ses do toho zamotal

Martin Verner

Však by to bylo dobře.

SYN

Ano, opravdu jsou na pováženou i ta kola bez motoru… ale SNAD se to dá vyřešit tak že i na pěší zóně je chodník (je tam? někde se už stihl zrušit a sjednotit s vozovkou) a ten pak ovšem musí být „svatý“ a dokud nebude normální z něj jezdce shazovat tyčí tak je to špatně…

David

Chápu, kdyby se třeba do nějakých ulic zakázal vjezd všemu (včetně kol), ale řešit jestli to kolo má baterky nebo ne je nesmysl. Babička co by bez baterky nic neušlapala tam nesmí, ale mladý cyklista to může projet plnou rychlostí protože se hýbe vlastní silou. Omezení typem pohonu je nesmysl.

SYN

Souhlas, to rozdělení na „asistovaná“ a neasistovaná je o ničem. Bohužel, též je pravda že vymyslet kritérium které by bylo přiměřeně rozumné, přitom kontrolovatelné a vymahatelné není snadné…
Nejvíc se tomu blíží rychlost, ovšem alespoň občasná kontrola rychlosti na chodníku je… už jste o něčem takovém slyšel v reálu?

Poudy

Tak na jednu stranu radnice brečí jak se centrum vylidnilo a snaží se s tím bojovat a na druhou udělají takovou primitivnost… Po tom jak se staví k mobilitě Brno, Praha 1 nebo Praha 2 je tohle jasným potvrzením toho že ani 50 let není dostatečná doba na to aby jsme ten západ začali mentálně dobíhat…

Lech Malý

Západ mentálně nedoženeme tím, že zakážeme auta a povolíme elektrokoloběžky, nýbrž tím, že se uživatele obojího přestanou chovat jako hovádka.
PS: vývoj k lepšímu v chování řidičů aut za posledních 30 let opravdu nastal, věřte mi. Snad bude následován pozitivním vývojem jednání i v případě ostatních účastníků provozu – v případě jednostopých elektrovozítek je možná problém v tom, že tento dopravní prostředek je příliš mladý, a povědomí mezi jeho uživateli, že ani oni se by se neměli chovat bezohledně, není ještě tolik rozšířeno. Ale v tomto jsem optimista, chce to čas.

berushka

Ano, problém je v uživatelích. Ale vývoj v chování řidičů určitě nenastal tím, že jsme před 30 lety zakázali auta, že?

Lech Malý

Demagogie. Nikdo nechce zakazovat elektrovozítka absolutně. Ale regulace automobilového provozu se změnila k nepoznání: bodový systém, v obci 50 místo 60, úsekové měření, kdy dostanete 1000 Kč flastr za 60 km/h v přehledné obci o půl jedenácté večer, vykázání automobilů z center atd.

Ondřej

Vykázání automobilů z center? Kde??? I v Praze je pěší zóna pouze asi šest ulic, z čehož na čtyřech to nepoznáte, protože se tudy probíjejí desítky aut s povolenkou. Naprosto se ztotožňuji s tím, co říkáte výše – že západu se přiblížíme tím, že se k sobě řidiči různých dopravních prostředků budou chovat ohleduplněji. Ale s Vaší podsouvanou pasivní agresivitou vůči “ne-autům” tedy zásadně nesouhlasím. Kolo ani koloběžka nejsou žádné novinky, a to ani ta motorová. Kolo je s námi stovky let a o koloběžce nám už taky říkali před 40 lety v pohádce s Dádou (před plastikou)…a už tehdy… Číst vice »

Frantík

Stačilo by zapojit policajty a měli by vydelano. Jenže ti kontrolují třeba modré zony, že…

Martin Verner

A ti policajti s nimi budou dělat co? Vždyť je ani nechytnou, pokud jsou pěšky…

Vojtěch

Policie má vůbec problém vyřešit parkování aut v centru mimo parkovací plochy když je nějaká akce, už je chci vidět, jak kontrolují, zda je kolo s motorem nebo ne.

Libcha

Já bych si přál zakázat auta na Vinohradech. Vysvětlil bych to neukázněností některých uživatelů. Zejména na frekventované Vinohradské třídě dochází k velmi nebezpečným dopravním situacím, které ohrožují život přecházejících chodců a jejich zdraví.

Jiří Kocurek

A teď si přdstavte, že i strojvedoucí jsou neukáznění. Tuhle jeden projel stůj a jiný strhl sběrač i s trolejí a hákovnicí.

A nedejbože, aby se neudázněně chovali chodci. Co pak?

Lech Malý

Chodci třeba na dálnici nesmí, není to diskriminace?

Peeetr

Prostě to k sobě nepasuje chodci a tyhle elektrovehikly.
Daleko jednoduší je v centru měst dát 30 a smíchat to s auty ve stejné rychlosti.

Jiří Kocurek

To mají v Rakousku, dokonce je pro to odborný termín. Dalo by se to přeložit jako „Zóna dopravního mixu“.

https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/clean-transport-urban-transport/cycling/guidance-cycling-projects-eu/cycling-measures/17-mixed-use-zones_en

Pája

Jednodušší to je, ale kdo má ten smrad – i na kole – čichat? Podotýkám, že auto máme teď momentálně v garáži, ale odpoledne poveze nějaké věci, které by v MHD asi nebyly úplně ono. Splňuje to normu euro milion a stejně to smrdí. Stačí chvíli zavřít garáž při běžícím motoru. Tudíž mísení cyklo a kolobrndy je špatně.

Pája

…mísení aut s cyklo a kolobrndami…

Lech Malý

Jo, někteří cyklisti v kanclu smrdí fakt strašně.

Kuba

Až na to, že max. povolená rychlost elektrokol(oběžek) je 25 km/h, takže pak budou někteří řidiči aut nervní v případě nemožnosti předjetí, že nemůžou jet aspoň těch 30.

SYN

Ano, společných 25 je mnohem vhodnějších).

SYN

I 30 je dost, těch 25 (což je shodou okolností i maximálka vehiklů, v podporovaném režimu – no chci vidět po rovině „nepodporovanou“ třicítku na koloběžce) se mi jeví výrazně vhodnějších… když například MHD dali místy limit i jen 20.

jan

Nevím jak to zajistit, ale není možné aby koloběžky atp. ohrožovaly chodce a zavazely na chodníku. Existuje nějaké jiné řešení?

Pája

Těžko říct, zda to jde podchytit technickými úpravami, nebo vyhláškou. Já se o blbě odloženou koloběžku málem přerazil i na cyklostezce. Ležela v trávě a zadní část na asfaltu. O tom, kolikrát za měsíc uskakuju na chodníku radši ani nepíšu. Problém není ani tak v elektrokoloběžce jako dopravním prostředku, jako spíš v uživateli. Někteří nezpomalí ani na zvlněné dlažbě s tramvajovými kolejemi. Zato jsou většinou bez helmy – čest výjimkám. Náš nejmladší v létě havaroval na obyčejné kolobrndě a na úrazovce to byla jedna z prvních věcí, na které se ptali. Nebyla to elektro (zatím odoláváme ji pořídit) a helmu… Číst vice »

Permonik

Možnosti je hodně. Od jednoduchých po sofistikovánější. Ale problém je spíše u uživatelu. U sdílených věci je uživatel zvykly vezmu a někde to odložim a nestarám se. V momentě kdy se o danou vec musí člověk starát a zodpovidát, tak k tomu přízpůsobuje další chování jak jezdít opatrně a pod.

Jiří Kocurek

Přesně tak. Navíc vlastní koloběžku jen tak nepohodí, protože se k ní bude vracet a … tak ji postaví aby nezavazela, stejně jako by postavil kolo. Pokud teda není magor.

Pavel

Existuje. Méně dlažby na silnicích, cyklopruhy na silnicích. V centrech měst jezdí i cyklisté po chodnících.
Pro odstavování vyhrazená místa.

SYN

Není pro to rozumná omluvat (jezdit po chodníku), tím méně v centru (kde jsou chodníky plnější a jízda po silnici pomalejší, tím méně nebezpečná)…

rtep

Myslím, že jde o dobrý krok a časem se k němu doufejme připojí i další města.
Podotýkám, že nejsem řidič, jsem bývalý aktivní cyklista. Jako takovž bych si nikdy nedovolil ohrozit kohokoli na chodníku nebo na pěší zóně, to ale hodně jiných lidí, zejména na elektrokolech a elektrokoloběžkách dělá zcela běžně. Bohužel i u běžných cyklistů vnímám často naprostou bezohlednost a ignorování jakýchkoli pravidel.
Ano, zákaz bude platit i pro ty slušné, ale to se nedá nic dělat.

Mark

Tak jo, já bych třeba zakázal všechny motorové vozidla kromě zásobování, podnikatelů, kteří je potřebují k výkonu činnosti, a IZS.

Ano, zákaz bude platit i pro ty slušné, ale to se nedá nic dělat.

/s

Lech Malý

Ale vždyť v pěší zóně to tak přece je, navíc s časovým omezením.

Jiří Kocurek

Takže zakázat elekrtokola, ale nikoliv běžná kola, přestože se běžní cyklisté chovají občas úplně stejně.

A to pouze proto, protože rtep nemá elekrokolo, ale jen to běžné.

rtep

Jste zábavný tvor, který ani neumí číst.
Nemám ani elektrokolo, ani jiné kolo. Na pěších zónách by podle mně rozhodně neměly jezdit vůbec žádná kola ani koloběžky, pokud se neumí chovat ohleduplně.

Lumiere

Jako prevence by na úvod stačilo, kdyby se měšťáci obtěžovali a začali kontrolovat alkohol u cyklistů a koloběžkářů. Znám bohužel povícero lidi, co považuji na normální postup: „Včera jsme se pěkně ožrali, tak jsem nechal auto na parkovišti a jel z hospody domů na koloběžce.“

J.R.

jenže tady je ten problém, přestože má koloběžka elektromotor a jde teda obecně vzato o motorku tak legislativně je člověk na ní stále braný jako chodec a tudíž pod vlivem alkoholu být může

BND30

§ 274

Ohrožení pod vlivem návykové látky
(1) Kdo vykonává ve stavu vylučujícím způsobilost, který si přivodil vlivem návykové látky, zaměstnání nebo jinou činnost, při kterých by mohl ohrozit život nebo zdraví lidí nebo způsobit značnou škodu na majetku, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok, peněžitým trestem nebo zákazem činnosti.

ABC

to by se ovšem dalo při troše snahy aplikovat i na ožralého chodce motajícího se po krajnici.

BND30

Judikatura se vyvíjí… 🙂
Ale chůze není brána (zatím) činnost.
Vtipná představa je, že budete držitelem chodeckého průkazu a až nasbíráte 12 bodů, dostanete na rok zákaz vycházení 🙂

mimochodem

Ten zakaz vychazeni mame vsichni za posledni dva roky slusne predplacenej, ne?

Frantík

Neni, jak nožně poháněna tak elektrická kolobezky jsou brany jako kola. U elektrokola musi byt akorat samojízda do 6 km/h, a pomoc jen do 25 km/h. U e-kolobezky pohon do 25 km/h

SYN

Uh huh, co je ta samojízda? Nepletete to s „vyjímkou“ pro děti, invalidní vozítka atd. na chodníku do rychlosti 6kmh?
Ano na elektrovozítkách můžete jet rychleji než 25kmh, ale podpora se v tu chvíli musí vypnout. Velmi bych si prál kdyby se to aspoň semtam kontrolovalo, jinak je to ne pravidlo ale „morální výzva“…

Leinad

Koloběžka je brána jako jízdní kolo.

původní Jakub P

Pokud by to tak bylo, tak se na kolobezky nebude vztahovat ani to omezeni na te pesi zone.

Kebab

Takže by bylo lepší, kdyby jel tím autem?

Pája

Ne, ale existuje i jiná varianta jak nechat v takové situaci auto na parkovišti a dostat se bezpečně domů. Tím nemyslím „odchytovou službu“ MP s odvozem na záchytku, ale transport domů vyspat se. Jmenuje se taxi.

Kebab

Je zajímavé, že je to problém jen u nás. Takoví Němci klidně jedou na kole domů přímo z té hospody a zjevně se nic neděje, když mohou mít na silnici až 1,6 promile…

Frantík

Dokud nezzpůsobí nehodu, tak se ani u nás nic neděje.

Kebab

To bohužel není zdaleka pravda. Když se především městská policie nudí, je schopna dávat cyklistům dýchat i mimo silnici.

Pája

Nebudeme si nalhávat, že na Moravě jezdí všichni cyklisté z hospody střízliví. Ale pokud takového člověka neúmyslně někdo srazí, potahování ho nemine.

původní Jakub P

Podle te ostravske radnice jo, auta na tu „pesi zonu“ vecer po seste a rano do deseti muzou a podle mistnich to dost vyuzivaj…

Surio Mario

Už se mi nejednou stalo, že jsem někam přijel autem a pak se napil alkoholu. Pokaždé bez problémů vyřešeno taxíkem, párkrát (když jsem nechal auto na placeném parkovišti s omezenou dobou stání) jsem si zavolal drink&drive taxi a odvezli mi auto domů nebo k hotelu. Jo, stojí to pár stovek, ale to si holt člověk musí vybrat – buď nebudu pít, nebo budu platit.

Pája

Obojí je správné. Důležité – a to bych vypíchl – je nesedat za volant pod vlivem. Do hospody autem klidně jo, zpátky buď tam jeden nepije alkohol, nebo Vámi popsané způsoby.

Vojtěch

Alkohol ve velkém nepatří za žádný dopravní prostředek, ale tohle je spíše ukázka dalšího sociálního vlivu, který jsme si nechali z minulého režimu. V Německu je míra alkoholu pro kola vyšší než pro auta. Samozřejmě to neznamená se s prominutím ožrat, ale mít stejnou míru pro auta i cyklisty je blbost.

Kebab

A zrovna nula je blbost v obou případech.

SYN

Přesně, dokonalou nulu snad musel vymyslet čech… vypadá to rádoby dobře, ve skutečnosti je to neprosaditelné, a proto se od toho reálně ustoupilo a kontrolují se 0,2 promile, navíc je to i lékařsky nesmysl (přirozená tvroba alkoholů (celé palety, nejen ethyl-) je dokumentovaná realita ale vymyslet zákon který dokáže popírat přírodní zákony dokáže snad jen čech, vím že nejsme jedinou zemí (naštěstí je podobných málo) ale i tam nelze vyloučit teorii zanesení původní myšlenky čechem)…

Lech Malý

Zde bych si dovolil poukázat na odlišnost mezi Čechy a Němci v ochotě respektovat pravidla vs. s pravidly nějak vydrbat. Průměrný Němec nebude diskutovat s policistou, že má špatně zkalibrovaný alkoholtester…

Kebab

Protože průměrného Němce ten policista díky rozumně nastaveným pravidlům vůbec nebude mít důvod kontrolovat. To vydrbávání s pravidly je totiž až následek, nikoli příčina. Konkrétně následek nastavení nesmyslů, většinou stejně nevymáhaných a nevymahatelných, jako je například nulová tolerance.

SYN

Bohužel je to zřejmě začarovaný kruh… tvrdí se „nebudeme nastavovat nějakou reálnou hodnotu limitu alkoholu v krvi protože češi ji stejně budou ojebávat“ ale potom těžko polemizovat s názorem „co jste to vy idioti vymysleli za neskutečný limit který popírá i přírodní jevy, tohleto já dodržovat nehodlám“…

SYN

Souhlasím, ale s drobnou poznámkou – díkybohu za alespoň tu výměnu za „menší“ dopravní prostředek… zvlášť pokud je „nehacknutý“ a dodržuje 25kmh…

David

Schválně si tu pěší zónu projeďte na panoramě https://mapy.cz/s/pododojoga. Bojujeme proti kolům a koloběžkám, ale ve finále chodci většinou musí uskakovat autům. Nevím jak v Ostravě, ale v Praze a Brně se v pěší zóně pohybuje rozhodně víc aut jak kol či koloběžek.

Poskok

Rovněž i tady je více aut, jak kol a koloběžek.

SYN

Bohužel, zde se nepříjemně nevyplácí technologie „integrace“ chodníků s vozovkou bez „rantlu“… mělo to sloužit bezproblémovějšímu přecházení vozovky chodci, ale prakticky se to projevilo spíš možnosti aut jezdit „od kraje ke kraji“ včetně chodníků, jakmile mají třeba jen dojem že tam „prostě naprosto nutně musí“…

Ryk Mat

Drobná elektromobilita ukazuje idiocii mozaikových a kostkových uličních dlažeb. Chodci po tom nechtějí chodit, cyklisté a vlastně ani nikdo jiný po tom nechce jezdit. Musíme památkařské fanatiky trošku umravnit a zatrhnout jim idiocie, které z pohledu kvality života město ničí. Pro chodce je ideální sportovní pryžový povrch (tartan). Ten je na chodníky vhodný i proto, že zpomaluje cyklisty a jiné jezdce. Na cyklostezky pak asfalt nebo beton. Pravomoci památkářů a možnosti dalších uctívačů mršin musí být významně omezeny. Města musí být v první řadě službou pro občany a až dlouho po tom kameny obložení muzea. Mimochodem, proč v Lyonu nebo… Číst vice »

Kuba

Idiocie kostkových dlažeb v ulicích se ukazuje i když jde člověk s kufrem na kolečkách, což je dnes při cestování standard. Bohužel takových míst naopak spíš přibývá s rekonstrukcemi chodníků…

SYN

Kostkové na chodníku nanajdete… asi máte na myslí zámkovku? I tam by nemusely být tak hluboké „járky“ na styku, ovšem ty kufry by taky mohly mít něco lepšího než nejlevnější tvrdý plastik… nechce se vám platit ani korunu navíc?

SYN

Ten tartan se vám ovšem krutě prodraží při aplikaci na chodníky, obzvláště (i kdy nejen) tam kde se běžně vnucuje „zásobování“…

David

Důkaz, že Ostrava, která se poslední dobou tváří poměrně progresivně, je stejně dálný východ.

David

Jak se říká, vylít vaničku i s dítětem. Aneb vadí nám, že lidé na koloběžce preferují hladké povrchy v pěší zóně a než abychom ty hladké povrchy rozšířili, tak jim tam zakážeme vjezd a spolu s tím všem (elektro-)cyklistům, cargokolům, atd. Navíc, vždyť je to pěší zóna, tak jaképak ohrožování, vždyť chodci můžou použít hrubý povrch a koloběžkáři ten hladký ne?

SYN

Jakémukoliv kolu nehladký povrch nevadí… pokud tam nejsou jámy jak pasti na slony. To už pak vadí všem, včetně pěších. Některé koloběžky s minikolečky snad, ale to už je jejich boj, snad vědí co si kupují, existuje dost takových co s běžnou zámkovkou nemají problém.

Petr

V porovnání se zákazy v Prazem je na tom Ostrava pořád dobře.

David

Však Praha na tom není o mnoho lépe. Ale ten zákaz kol, co zkoušela prosadit ODS na Praze 1 naštěstí magistrát zrušil. Každopádně momentálně je na tom Praha s pěšími zónami ještě hůř jak Ostrava, hlavně co se rozsahu a dodržování týče.

Radim

Chtějí, aby víc lidí jezdilo auty?

Panoramix

Ani bych neřekl. Jenom nechtějí, aby v pěší zóně někdo jezdil. Na pěší zóně je očekávána rychlost chůze, tedy nějakých 3-5 km/h. No a když se do toho začnou motat elektroteroristi rychlostí klidně 20-30 km/h, to je prostě prů.er. Úplně stačí, že tam mohou normální kola, i ta vyvinou slušnou rychlost. Ale cokoliv poháněného motorem prostě do pěší zóny nepatří. Myslím, že název té zóny hovoří sám za sebe. A elektroteroristi to klidně mohou objet vedlejší ulicí. Pěší zóny nebývají obvykle nijak masivního rozsahu.

Vojtěch

Myslím, že motat do každého nového názvosloví „….terorista“ je přehnaná reakce, která ukazuje snadnou ovlivnitelnost lidí a také to jak nesprávné označení to je, nedokážu si totiž představit nic pod tím, kdo je vlastně ten elektroterorista. Ten kdo využívá v centru města kolo?

Btw sdílené koloběžky jsou v dané oblasti už teď omezené na 15 km/h.

SYN

A to by byla velmi záhodná omezená rychlost i pro ostatní vehikly jaéhokoliv systému pohonu, alespoň tam kde mají mít vyhražený prostor chodci (ano, i pěší zóna má obvykle chodník, jen se na něj bohužel dá příliš snadno vjet).

Přednosta

No, a nejlepší že než dojdete od Elektry na Masarykáč, tak uskakujete asi 5x PPL, Poště, a x dalším, co tam 3-5 km/h opravdu nejedou…..přejít u Elektry a Vesmíru je někdy taky terno….ale jasně, auto je cajk, šoféři jsou ohleduplní a běžně pouští chodce, ale borec na kole je zlo a konec světa…holt ČR

Pavel

Zatím jsem neviděl, že by policajti chytali auta, která nezastaví u přechodu.

Frantík

Pokud je v PZ zákaz i normálních kol, pak je oprávněný. A ano, v PZ je rychlost do 20 km/h a to i pro auta.

Jméno

Přijde mi, že chtějí hlavně definitivně zabít centrum.

Pavel

Trochu to ožilo, tak se vyděsili.