Ostrava soutěží provozovatele sdílených kol, vítěz zajistí bikesharing na další dva roky
Prvních 15 minut výpůjčky zůstane zdarma.
Město Ostrava vypsalo tendr na provozovatele systému sdílených kol po dobu dvou let, konkrétně od ledna 2025 do prosince 2026. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je necelých 24 milionů korun bez DPH. Hodnocení nabídek bude na základě nejnižší nabídnuté ceny. Podávat je lze do 3. září.
V rámci provozu bikesharingu umístí vítěz tendru na území všech 23 ostravských obvodů minimálně 1 200 jízdních kol v měsících červen, červenec, srpen a září, minimálně 800 kol v měsících březen, duben, květen, říjen a listopad a minimálně 400 kol v měsících leden, únor a prosinec.
Všechna kola budou vybavena nízkým nástupem, minimálně pětistupňovou přehazovačkou, GPS lokátorem, košíkem o rozměrech minimálně 15 x 20 x 25 centimetrů umístěným v přední části kola, stojanem, dvěma na sobě nezávislými brzdami a integrovaným elektronickým zámkem.
Podpora jízdy na kole jako rovnocenného způsobu dopravy po městě
Provozovatel bude muset stanovit pravidla bikesharingu tak, aby v co nejvyšší míře motivovala uživatele k vrácení kol do cyklostojanů, a to například sankcemi. Všechna kola budou označena viditelným logem města Ostravy, dále opatřena symbolem nebo nápisem zakazujícím jízdu na chodníku a současně všechna budou obdobného vzhledu.
Rovněž má provozovatel poskytovat městu data o provozu, která pomohou s rozvojem cyklistické infrastruktury a cyklistiky obecně, zajistit aktivní propagaci a podporu jízdy na kole jako rovnocenného způsobu dopravy po městě.
Prvních 15 minut zdarma
Minimálně prvních 15 minut výpůjčky budou mít uživatelé bikesharingu zdarma. Následujících 45 minut výpůjčky po 15 minutách bude uživatelům poskytováno za cenu ve výši maximálně 25 Kč. Majitelé celoročního kuponu ODIS , tarifní oblast Město Ostrava a oblast XXL budou mít po prvních 15 minutách zdarma i dalších 15 minut.
Bikesharing v Ostravě provozuje od roku 2019 společnost Nextbike. Při posledním koncesním řízení před dvěma lety neměla konkurenci. S pilotním provozem začala na území města v roce 2018 firma Rekola. Po celé Ostravě je téměř 400 cyklostojanů.