Ostrava propojí více sdílená kola s MHD, s celoroční jízdenkou přidá dvojnásobek volných minut na jízdu
Podle města jde o podporu dvou druhů dopravy šetrných k životnímu prostředí.
Ostrava se rozhodla více propojit veřejnou dopravu a sdílená kola. Uživatelé celoroční jízdenky ODIS na veřejnou dopravu v Ostravě a Moravskoslezském kraji mohou využít jako bonus 30 minut bezplatného půjčení sdílených kol Nextbike. Podobný model zavedla loni Praha.
V Ostravě je možné sdílená kola využít běžně pro jízdu 15 minut zdarma. Nově je možné zapojit do aplikace Nextbike dlouhodobou 365denní časovou jízdenku ODIS pro tarifní zóny 1 nebo 2 na dopravní kartě ODISka nebo ZETKA, na platební kartě, v mobilní aplikaci ODISapka nebo MojeDPO. Držitelé takové jízdenky obdrží k dosavadním 15 minutám jízdy zdarma ještě dalších 15 bezplatných minut.
„Propojení služby sdílených kol s jízdenkou ODIS je zároveň spojením dvou možností pohybu po městě, z nichž oba jsou šetrné k životnímu prostředí. Další čtvrthodinu bezplatné jízdy na sdíleném kole mohou uživatelé vnímat jako svého druhu bonus za jejich zodpovědný přístup. Je totiž v našem zájmu, aby se služba sdílených kol stávala veřejnosti co nejdostupnější. Přispívá ke snižování emisí, pěstování zdravého životního stylu a lepší dopravní situaci v našich ulicích,“ uvedla náměstkyně primátora Kateřina Šebestová.
Město pro letošní červenec a srpen plánuje navýšit počet jízdních kol k zapůjčení na 1 100 kusů. Jednotlivých výpůjčních stanovišť je aktuálně ve městě 350. Nová se nadále zřizují, přičemž dochází také k obnově takzvaně „vypnutých“ stanovišť po zimním období. Provozovatel navíc investoval nemalé finanční prostředky do nových uzamykacích systémů, aby co nejúčinněji předcházel a zabraňoval krádežím kol.
Propojování sdílených kol a MHD je ve světě běžné, kola jsou považována za „prodlouženou ruku“ MHD.
V první sezóně 2019 posloužila sdílená kola k přesunu ve 434 496 případech, loni už provozovatel evidoval 513 747 výpůjček. Rekordním byl rok 2020 s 669 970 výpůjčkami.