Ostrava opět soutěží nové trolejbusy. DPO změnil podmínky, ukrajinský Bogdan se už nemůže hlásit

Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda EleTrolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Ele

Ve zrušené soutěži byl ukrajinský výrobce levnější. Teď v Ostravě změnili podmínky tendru tak, že se už nemůže přihlásit.

Necelé tři měsíce po zrušení soutěže na dodávku 12 parciálních trolejbusů se snaží Dopravní podnik Ostrava vybrat znovu výrobce nových vozů. V čerstvě vypsané soutěži na 18 trolejbusů změnil ale podmínky tak, že se už nemůže přihlásit ukrajinský výrobce Bogdan, který v předchozím tendru nabídl nejnižší cenu.

Soutěž na nové parciální trolejbusy zveřejnil DPO na svém profilu zadavatele. Oproti zrušené soutěži došlo ke změně některých podmínek. „Technická kvalifikace se změnila tak, že požadujeme dodávku 3 kusů v rámci EU a požadujeme normu EHK 107,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková. Současně musí zájemce mít obrat za poslední tři roky nejméně půl miliardy korun.

Tím ze hry zcela vypadává ostravská společnost Tram for envi, která v soutěži zastupovala ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan. Podmínky nemůže vůbec splnit. Proč DPO podmínky změnil, není jasné: do uzávěrky textu už mluvčí neodpověděla.

Ostrava byla prvním městem, kam se ukrajinský výrobce do trolejbusové soutěže v Česku přihlásil. DPO ho dříve z hodnocení nabídek vyloučil, byl přitom levnější než nabídka Škody Electric. DPO nikdy oficiálně nezveřejnil, o kolik se obě nabídky lišily.

Tram for envi se po vyloučení obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který nejprve vyloučení potvrdil. Předseda ÚOHS Petr Rafaj ale vyhověl rozkladu a vrátil případ k dalšímu projednání. Tím, že DPO ale soutěž zrušil, ÚOHS řízení zastavil, aniž by ve věci rozhodl, zda DPO chyboval nebo ne. Spor o vyloučení se týkal častého problému v tuzemských veřejných zakázkách: originálu o potvrzení jistiny, například bankovní záruky či pojištění.

DPO nakonec navýšil počet soutěžených trolejbusů z 12 na 18. Parciální trolejbusy mají díky baterii zvládnout jízdu až 12 kilometrů mimo trolejové vedení. DPO navýšení vysvětluje tím, že došlo k ročnímu zdržení a potřebuje další trolejbusy.

 

Tagy dopravní podnik ostrava DPO parciální trolejbusy Top
62 komentářů