dpp

Ostrava má vlastní koncepci cyklistické dopravy, drží se světově úspěšných zásad

Plynulý přechod vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty (s červeným podbarvením) do jízdního pruhu pro cyklisty (oddělený podélnou čárou přerušovanou) v Ostravě. Zdroj: MAPPAPlynulý přechod vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty (s červeným podbarvením) do jízdního pruhu pro cyklisty (oddělený podélnou čárou přerušovanou) v Ostravě. Zdroj: MAPPA

Ve všech ulicích s maximální povolenou rychlostí 50 km/h či více, má být cyklodoprava oddělena od automobilové.

Zastupitelé Ostravy na svém zasedání dne 15. května schválili návrh Koncepce cyklistické dopravy v Ostravě. Jde o nástroj pro koncepční rozvoj veřejných prostranství s ohledem na podporu cyklistické dopravy a charakter zejména vystavěného prostředí města. Jako první o tom informoval o tom blog Msstavby.cz.

Zásadním pravidlem koncepce je oddělení cyklistické dopravy od automobilové ve všech ulicích s maximální povolenou rychlostí 50 km/h či více.

Koncepce poslouží jako podklad k využití při zadání, přípravě a realizaci konkrétních projektů, které se týkají veřejného prostranství na území celého města. Popisuje principy, podle nichž se bude přistupovat k různým uličním profilům, standardy technického řešení a představuje základní analytický přehled o území města

Cílem je podpořit cyklistickou dopravu

„Základní myšlenkou je vytvoření pocitově bezpečné, propojené a pohodlné sítě pro každodenní přímé a atraktivní cesty po městě na kole. Cílem je v souladu s Integrovaným plánem mobility Ostrava, ale i aktuálními trendy v městské mobilitě, podpořit cyklistickou dopravu,“ stálo uvedené v důvodové zprávě návrhu schváleném zastupiteli Ostravy.

Za strategickým dokumentem stojí ostravský Městský ateliér prostorového plánování (MAPPA). Podle něj se cesty na kole podílí na ostravské dopravě jen zhruba 3,8 procenty. To se má změnit. Ostrava chce motivovat své obyvatele i návštěvníky, aby kolo využívali častěji.

Poslouží při jednání s ostatními aktéry

Městu poslouží koncepce při jednání s ostatními významnými aktéry v území, typicky při rekonstrukcích krajských a státních silnic a křižovatek na území Ostravy. Koncepce popisuje způsoby řešení opakujících se prvků, díky čemuž se má stát město čitelným partnerem do diskuse s jasně definovanými požadavky, které mají být splněny při změně nebo tvorbě veřejných prostranství.

Jak napsaly Msstavby.cz, koncepce se drží zásad uplatňovaných ve městech úspěšných v udržitelné dopravě a metropolích cyklistiky. Tyto zásady jsou uplatňovány skrze tři níže uvedené principy.

„Zaprvé jde o princip Regionální propojení týkající se propojení města do okolí i mezi třemi hlavními městskými celky. Zadruhé o princip Městské třídy a významné ulice soustředící se na všechny stávající i budoucí městské třídy a významné komunikace relativně zatížené motorovou dopravou a linkami veřejné hromadné dopravy a zatřetí princip Zóny zklidněné dopravy zaměřující se na ulice se sníženou nejvyšší povolenou rychlostí, kde se v největší míře ve veřejném prostoru prolíná funkce dopravní s funkcí pobytovou,“ vysvětlily Msstavby.cz

Dokument řeší i drobnosti jako vhodné obrubníky cyklostezek, provedení značení i křižovatek. Nezapomíná ani parkování kol, uvádí umísťování stojanů před přechody nebo zamykatelné cykloboxy v ulicích.

Tagy Cyklistická doprava ve městě koncepce cyklistické dopravy ostrava
26 komentářů