Ostrava kupuje nejdražší trolejbusy v zemi. Škoda byla jediným uchazečem
Trolejbus Škoda 26Tr pro Ostravu. Foto: Škoda Group

Za dvanáctimetrový trolejbus na baterie zaplatí dopravce o milion korun více než v Jihlavě.
Za dvanáctimetrový trolejbus na baterie zaplatí dopravce o milion korun více než v Jihlavě.
Tak už chápu proč se velkokapacitky opět zrušily..😅😅
rozdíl mezi karosérií od solarisu a od sorky za ten milion pomalu stojí 🙂
Ještě aby byla do nich rozumně nainstalovaná klimatizace. Aby dokázaly vydržet průjezd po dlažbě u Mostu M.Sýkory. Ne jak též u těch 27Tr, které se posledně dodaly. Též se jim vlivem těch kočičích hlav poškodily klimatizace. Trolejbusy v Ostravě mají prokleté klimatizace, které nefungují.
Asi bohaté město a kraj (BEMU)….
Proc nejsou autobusy/trolejbusy nakupovany centralne at se usetri na objemu predejde se cachrum pri „vyberovem rizeni na miru“ s jednim uchazecem? To opravdu musi mit kazda rit jinej autobus a separatni VR?
Rozdíl je možná v systémech pro nákup a kontrolu jízdenek, což by šlo řešit přípravou kabeláže a instalací zařízení následně.
Co mne zaujalo, že po té, co poslední rok vyhrávala Škoda s karosérií SOR, tak šla do této soutěže s výrobce Solaris, což se stalo po vcelku dlouhé době.
Unifikace systemu jizdenek by taky nebyla od veci a prinesla by dalsi uspory. Nehlede na potencial pro jednotny system (celorepublikovou appku) pro zakazniky.
Kazdopadne system jizdenek jde pridat i k existujicimu vozidlu.
Škoda asi občas musí jít se Solaris, aby sem náhodou nešel sám.
Protože tento systém některým lidem značně vyhovuje. Daňový poplatník to tedy není.
To nemusí být pravda. Že se ušetří na začátku, neznamená nejnižší náklady na celou životnost vozidla. Jako bývalému poplatníkovi mi soutěže výhradně na nejnižší vstupní cenu nevyhovují. „Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci.“
V pořádku, nikdo tady taky netvrdí, že soutěže na nejnižší vstupní cestu bez ohledu na celkové náklady jsou nejlepším řešením.
Řešíme tady velmi přátelské (čti kartelové) vztahy Škody electric s českými a slovenskými dopravními podniky, které vedou k zásadnímu omezení konkurence umožňující šroubování cen do nesmyslných výšin. Skvěle o tom pojednává např. tento článek o DSZO na webu Československý dopravák: https://www.cs-dopravak.cz/komentar-zlinska-smlouva-plati/
Btw Škoda tento web žalovala, hodně jí leží v žaludku. To samo o sobě o něčem myslím vypovídá:)
Naprostý souhlas. Ostatně zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje soutěžit na životní náklady výrobku (LCC), zohlednit tedy nejen pořizovací cenu, ale i servis, záruku, spotřebu atd. Je otázkou na zadavatele, proč toto nevyužívají a u trolejbusů vypisují soutěže tak, aby se mohl přihlásit obvykle jediný výrobce.
Nemusí to ani být technicky shodná vozidla pro každý DP, viz německá výběrka na tramvaje. Ale zase pokud to má skutečně snížit cenu, musejí všichni zúčastnění ve stejnou dobu sehnat finance a do veškerých dotazů, odvolávek a zdržovaček jsou zatažené všechny strany. Když to bude nějaká dlouhodobá rámcovka, nejspíš to nic moc neušetří a můžeme si akorát na dlouho zabetonovat něco, co se pak nebude hodit. U těch tramvají pro Sasko to zrovna dopadlo tak, že 3 podniky nemají nic, protože vítěz HeiterBlick je v insolvenci a nevyrábí – byť tohle asi zrovna tolik nesouvisí s tím, že to soutěžili… Číst vice »
Centrální řízení ekonomiky jsme tady měli do roku 1989. Kradlo se mnohem víc.
To je nějaká soutěž?
A může se přihlásit i Správa železnic, nebo ta je v samostatné lize?
Pořádá Sdružení dopravních podniků:-)
zajímavé srovnání, trolejbus za 6.2 mio
https://www.cs-dopravak.cz/jekaterinburg-vysoutezil-dodavatele-dalsich-50-novych-trolejbusu/
Aneb jak to udělat tak, aby vyhrál JSV.
Takže Solaris dostal od Škoda líznout, aby sem náhodou nechtěli jít sám s polskou výzbrojí?
Spíš Solaris dávno pochopil, že jako konkurent JSV nemá šanci, tak spolupracuje. Stejně jako Siemens s Inter/Comfortjetem.
Proč by neměl šanci Solaris bez Škody? Např. ve Vilniusu ve VŘ na kloubové trolejbus porazil Škodu+SOR. A v Lublinu nabídl ve VŘ nižší cenu než Bozankaya.
Tam to spíš zavání tím, že se dohodli, aby jeden dodal standardní a druhý kloubové vozy.
I to je možné.
Samozřejmě, ale na tu spolupráci musí být vždy dva.
Přijde mi, že Solaris ví, že bez Škoda by to měl v Česku hódně těžké a Škoda zase nechce riskovat, že by jí to náhodou uteklo jako v Praze, a zároveň má trochu páku na SOR, když s Temsa to skončilo neslavně.
Ty tříčlánkové trolejbusy pro pražskou linku 59 by asi Solaris zvládl bez Škody v klidu, protože by Škoda neměla co nabídnout, leda, že by to donutilo SOR vyrobit NS24. A jaké jiné VŘ potom bylo s vítězem Škoda+Solaris? Dvoumotorové 27Tr pro Ústí, ale dvoumotorový pohon by Škoda neměla vyvinutý nebýt těch tříčlánkových Solarisů pro Prahu a dál snad akorát těch 6 27Tr pro DPO. A teď po několika promeškaných příležitostech až tyhle 26Tr pro DPO.
A byla by vůbec zakázka na tříčlánkové trolejbusy, kdyby neměla Škoda co nabídnout?
Mohli jste mít trolejbusy, a krásný, ale my jsme řekli NE!
Tuší někdo, na jakou linku do Vítkovic by se parciální trolejbusy hodily? Žádná mě nenapadá. Díky
57 Hulváky – Mírové náměstí (– Nová huť)
Vždyť to chcípne po 12 km
Prý to má dát na baterky 15 kilaku
Tam mi to na parciály moc nesedí, jediný úsek s trolejemi je točna na Hulvákách
Myslí se prodloužení linky 108 nebo 109 o linku 57.
Pro mínusáře, reaguji na text v článku: „S novými trolejbusy počítá DPO na linkách obsluhovaných autobusy, například v oblasti Michálkovic a Vítkovic, kde DPO připravuje i dobudování nabíjecích stanic.“
No to je bezva. Raději bych ale byl, kdybych dojel v Ostravě do práce autem za 20 minut jako dříve a ne při troše štěstí za hodinu. To co pro Ostraváky na letošní rok a kdo ví kolik dalších připravil odbor dopravy je horší než peklo. Rozkopou Rudnou a pro jistotu ještě všechny další cesty na objížďkách pokud vůbec nějaké možnosti jsou. Tohle opravdu není normální.
To jen krásně ukazuje, že roztahané město protkané sběrnými magistrálami stejně nedokáže zajistit použitelnou dopravu.
Ale dokáže a velmi dobře, stačí jen, aby plánovači neneplánovali rozložení všech najednou.
Nejsem zastáncem ani jednoho a ani druheho.Ale jako cestující mam jasno.Staci se projet Turkem nebo solarisem…
Turek v Ostravě je stejný výrobce: Škoda. Bozankaya je úplně jiný výrobce.
To opakované zdůrazňovaní slova „nejdražší“ působí trošku trapně. Zvlášť, když se po nákupu Tureckých trolejbusů do prahy snesla kritika z opačné strany.
Je třeba si rovněž uvědomit, zda chceme v současné geopolitické situaci za každou cenu nakupovat cokoli z Asie jen proto, že je to levnější, nebo naopak striktně vyžadovat výrobu v CZ potažmo v EU. A z EU se, jak autor přiznává, nikdo nepřihlásil.
Pak je otázka, jestli vůbec za dané ceny chceme nakupovat trolejbusy, nebo jestli nedává smysl se na to vykašlat a nejít rovnou cestou elektrobusů (kde prostě už celodenní dojezd lze dosáhnout i bez průběžného nabíjení a někteří výrobci dávají záruku na baterie na defacto celou životnost vozidla).
Porovnání cen elektrobusů s trolejbusy + náklady na infrastrukturu u obou systémů. K tomu se vztahuje předposlední odstavec dlouhého článku z odkazu.
https://www.cs-dopravak.cz/komentar-zlinska-smlouva-plati/
Neopomenutelným faktorem při rozhodování zda pořídit a provozovat elektrobus, nebo trolejbus, může být legislativní zařazení trolejbusu, coby drážního vozidla s důsledky z toho vyplývajícími.
Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Díky pokroku v elektrobusech na jedná straně a šponováním cen u trolejbusů na druhé straně – je jen otázkou času, kdy trolejbusová doprava bude pohřbena z ekonomických důvodů. Při tomto šponování cen u trolejbusů je to jen otázka času
„Norský Bergen hodlá zrušit trolejbusový provoz“
https://www.cs-dopravak.cz/norsky-bergen-hodla-zrusit-trolejbusovy-provoz/
Elektrobus nemůže být ekonomický- prostě není schopen dlouhodobě poskytnout požadovaný výkon při jízdě do stoupání.
A pak jsou tady kopcovitá města, kde elektrobus znamená veškeré nevýhody těžkých baterií bez jediné výhody dynamického nabíjení.
Třeba pomůže změna brandingu: místo trolejbusu to bude in-motion charging elektrobus, stejně jako v Americe dnes není moderní stavět tramvaje, ale light rail 🙂
Tak v Praze to také zpočátku nesmělo být v žádném případě označováno za parciální trolejbus, ale časem ten branding nějak povolil 🙂
Třeba začneme být s rostoucími cenami zajímaví i pro Hess?
Docela by mě zajímalo kolik % dílů, je vytvořeno v EU. ( Tipnu, baterie , veškeré elektro, díky karoserie Čína, svařeno a smontováno u nás.)
Předpokládám, že by Ostrava jednala trochu jinak, kdyby nepočítala s tím, že jim většinu pokryjí dotace. Tím nechci tvrdit, že jsem z nákupů z Turecka nebo odkudkoliv mimo EU nadšený, ale skutečnost, že má v tomhle směru Škoda monopol a dopravní podniky jim jdou na ruku, ceně nepomáhá.
Je třeba si uvědomit, že značná část těch peněz skončí v české ekonomice, při platbě do Turecka z toho nemá český daňový poplatník vůbec nic.
To neni pravda. Ten turecký trolejbus má spoustu dílů z EU. Znám lidi z firem, které mu dodávají. A naopak ta Škodovka používá spoustu ne-EU dílů.
Vždycky když nakupujeme s dotací, tak se chováte jinak (a zároveň nakupujete dráž). To i v čistě soukromém sektoru.
Každopádně jakékoliv dotace křiví trh – systémově špatně 🙁
Jaká se snesla kritika na turecké trolejbusy? Do provozu s cestujícími v Praze zasáhl první trolejbus Bozankaya poprvé 15.10., tedy před týdnem.
Nepletete si to náhodou s elektrobusy Škoda, u kterých se problémy týkaly většinou mechanické části vozidla, kterou dodává turecká Temsa, ve které má Škoda poloviční podíl?
https://zdopravy.cz/problemove-elektrobusy-opet-vyrazily-do-prazskeho-provozu-prosly-opravami-v-plzni-209907/
Např. tato:
https://www.info.cz/zpravodajstvi-a-komentare/evropa-stranou-prazsky-experiment-s-trolejbusy-z-turecka-nedava-zadny-smysl
Tak samozřejmě každá akce vyvolává reakci a ti, kteří si byli svojí neotřesitelnou pozicí jistí, zareagovali… 🙂
Probíralo se to i v tomto článku:
„Kdy turecká vozidla v Česku nevadí a kdy jsou problém. Aneb nakupujeme hezky česky“
https://zdopravy.cz/komentar-kdy-turecka-vozidla-v-cesku-nevadi-a-kdy-jsou-problem-aneb-nakupujeme-hezky-cesky-249145/
To je ale není kritika na základě zkušeností. To je jakési zamyšlení o tom, že přece Turcinto neumí.
Za me je teda klíčové sdělení, že Turci do svých výběrek firmy z EU de-facto moc nepouští.
Pořád stejně tupá argumentace. Bojovat proti protekcionismu protekcionismem je jako Cimrmanovo trestání učitele učitelem.
Jejich chyba. Jestli chtějí mit ve svých městech drahe trolejbusy
Tohle je ale spíš souhrn osobních názorů autora, který je přesvědčen že turecké firmy dodávají méně robustní (jak doslova píše) neozkoušená řešení. Není pravda že Praha bude první EU reference, kvůli zdržovačce Škody to Bozankaya dříve stihne v Rumunsku. A zasmál jsem se u toho, že současná praxe je nebezpečný tlak na nejnižší cenu. Tak určitě, to vidíme třeba v tomto článku jaká je praxe.
To není souhrn názorů autora, to je souhrn názorů jednoho výrobce předložený přes PR agenturu autorovi.
To není kritika, ale dílo z PR agentury. Můžete hádat, které a kým placené.
Tak v EU trolejbusy vyrábí v podstatě už jen HESS a Solaris.
Solaris proti Škodovce nepůjde, pokud mu v Plzni nedají dobrý důvod. A HESS je poněkud luxusnější cenová kategorie.
Takže buďto rezignujeme a budeme to bagrovat Škodovce za libovolnou cenu, nebo tu konkurenci trochu rozšíříme, přičemž Bozankaya spoustu komponent samozřejmě bere z EU.
Mimochodem, odkud si pořizujete počítač a telefon, aby to bylo geopoliticky příznivé?
Každý má jiné měřítko trapnosti. Pro mě je trapné to, jakým způsobem zdejší dopravní podniky soutěží trolejbusy.
Kolik ma byt dojezd na baterii ? Ty současné parcialy jezdí něco přes 9km (dle map Hranečník-Ještěrka 4,5km)
15 km tuším.