Orlík jako rybník. Hladina klesla, lodě se na přehradu nedostanou z žádné strany

Nově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.Nově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.

Provoz lodního výtahu je přerušen do doby, než dojde k vzestupu přítoků do nádrže.

Vodní nádrž Orlík byla pátkem počínaje odříznuta od zbytku vltavské vodní cesty. Kvůli nízké hladině byl zastaven provoz lodního výtahu přes hráz, už od konce června nefunguje ani plavební komora Kořensko na konci vzdutí Orlíku. Lodě se tak po vodě na přehradu nedostanou od jihu, ani od severu.

Naplnila se tak dřívější varování Státní plavební správy (SPS), která kvůli suchu na možné uzavření výtahu upozorňuje od poloviny července. Výtah může fungovat, pokud hladina v nádrži neklesne pod úroveň 342,5 metru nad mořem.

Nedávné deště zavření výtahu sice oddálily, ovšem neodvrátily jej. Aktuálně je hladina na kótě 342,11 metru nad mořem. „Provoz lodního výtahu bude přerušen do doby, než dojde k vzestupu přítoků do nádrže a hladina v nádrži opět stoupne nad uvedenou kótu,“ uvedla SPS.

S uzavřením výtahu se zavřela cesta lodím, které by se chtěly dostat z Orlíku na Kamýk a Slapy (nebo naopak). Na jihu je nefunkční průjezd do Týna nad Vltavou, na Hněvkovickou přehradu, potažmo do Českých Budějovic (a naopak).

Povodí Vltavy přitom výtah, který je na orlické hrázi od začátku 60. let, v minulých letech za více než 120 milionů zmodernizovalo. Došlo především k prodloužení kolejové dráhy výtahu na návodní straně hráze o 10 metrů do délky, což je téměř 3 metry do hloubky. To mělo umožnit provozovat výtah i za snížených stavů hladiny.

Na druhé straně nádrže se ukazuje podobně nefunkční prohrábka dna v úseku Podolsko – Kořensko, která vyšla na desítky milionů korun. Komora Kořensko se přitom i nadále každé léto uzavírá.

Vltava (vzdutí Orlíku) pod vodním dílem Kořensko často trpí nedostatkem vody. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVltava (vzdutí Orlíku) pod vodním dílem Kořensko. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPohled na hladinu Orlíku z železničního mostu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRemorkér s tlačeným pontonem na Orlíku. Autor: Zdopravy.czLodní výtah na Orlíku prošel v letech 2019 až 2022 modernizací. Pramen: MDČRNově prodloužená dráha výtahu na Orlíku v horní vodě. Pramen: Metrostav a.s.Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528
Tagy lodní zdvihadlo Orlík Orlík rekreační plavba vltavská vodní cesta
16 komentářů