Opravu mostu ze 40. let na dálnici D1 vyprojektuje a provede sdružení firem Strabag a Pragoprojekt
Doba výstavby má být 1460 dní s tím, že doba omezení na D1 byla nabídnuta maximálně 755 dní.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po roce a čtvrt od vypsání dobralo k podpisu smlouvy s vítězem tendru na opravu mostu Šmejkalka na D1. Jde o jediný dodnes využívaný most na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech. Zakázku získalo sdružení Strabag a Pragoprojekt. Oznámil to šéf ŘSD Radek Mátl. V soutěži byli celkem čtyři zájemci.
Soutěžilo se formou Design & Build, ŘSD poskytne zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování (a stavbu) si zajistí vítěz sám. Strabag a Pragoprojekt přišly s cenou 965 milionů korun, což je necelých 70 procent ceny předpokládané (1,4 mld. Kč). Doba výstavby má být 1460 dní. „S tím, že doba omezení na D1 byla nabídnuta maximálně 755 dní,“ doplnil Mátl. Zbytek doby připadá na přípravné a dokončovací práce. První omezení by měla začít příští rok.
ŘSD má stavební povolení k rekonstrukci mostu už od roku 2020, podle jeho původních předpokladů měly práce probíhat v letech 2021 až 2023. Tendr na stavební firmu byl ale vypsán až v listopadu 2021 a termín uzávěrky se neustále posouval. Původní termín pro podání přihlášek byl loňský 24. únor, po řadě odkladů to ale nakonec bylo 15. září.
Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Po opravě bude dálnice provozována v režimu 2 + 2, provoz bude ale možné bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3 + 3. Most Šmejkalka je součástí úseku Mirošovice – Hvězdonice, který nedávno prošel modernizací. Most se ale opravě vyhnul, neboť ŘSD náročnou akci formálně vyjmulo z velké modernizace D1, která byla oficiálně ukončena v říjnu 2021.
Podmínkou ŘSD je vedení dopravy v režimu 2 + 2 jízdní pruhy po celou dobu stavby. Pro zajištění tohoto režimu bude zřejmě nutné postavit mostní provizorium, a to vpravo od stávající D1 (ve směru Praha – Brno).
Stavbaři už loni zbudovali provizorní podepření mostu, zakázku za 30 milionů získala společnost Metrostav Infrastructure. Důvodem pro podepření mostu byl podle ŘSD stavební stav nosné konstrukce, u které detailní průzkum z roku 2019 ukázal horší stav, než s jakým se počítalo při zpracování dokumentace pro stavební povolení k opravě mostu. Podepření bude využito i v rámci chystané rekonstrukce.