Oprava dálničního mostu Šmejkalka: ŘSD vybralo sdružení Pragoprojekt a Strabag
"Lze očekávat, že první omezení na D1 začne nejdříve v roce 2024. Termín budeme upřesňovat," říká šéf ŘSD Mátl.
Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD) se po roce a čtvrt od vypsání dobralo k vyhlášení vítěze tendru na opravu mostu Šmejkalka na D1. Jde o jediný dodnes využívaný most na D1 z první etapy výstavby dálnice ve 40. letech. Jako nejvýhodnější nabídku vyhlásilo ŘSD tu od sdružení Strabag a Pragoprojekt. V soutěži byli celkem čtyři zájemci.
Soutěží se formou Design & Build, ŘSD poskytne zhotoviteli pozemky a stavební povolení s tím, že podrobné projektování (a stavbu) si zajistí vítěz sám. Strabag a Pragoprojekt přišly s cenou 965 milionů korun, což je necelých 70 procent ceny předpokládané (1,4 mld. Kč).
„Termín zahájení je těžké nyní stanovit. Důležité bude, zda budou podány námitky proti výběru. Když ne, předpokládáme pokyn k zahájení prací v letošním druhém čtvrtletí. Celková doba výstavby bude upřesněna až dle harmonogramu zhotovitele,“ sdělil deníku Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl. Vítězný uchazeč má podle něj stanovenou dobu celkového omezení na D1 na 755 dní, k tomu je třeba přičíst dalších 600 dní na přípravné a dokončující práce. „Lze očekávat, že první omezení na D1 začne nejdříve v roce 2024. Termín budeme upřesňovat,“ doplnil Mátl.
ŘSD má stavební povolení k rekonstrukci mostu už od roku 2020, podle jeho původních předpokladů měly práce probíhat v letech 2021 až 2023. Tendr na stavební firmu byl ale vypsán až v listopadu 2021 a termín uzávěrky se neustále posouval. Původní termín pro podání přihlášek byl loňský 24. únor, po řadě odkladů to ale nakonec bylo 15. září.
Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací. Nosná konstrukce bude naopak kompletně vyměněna. Po opravě bude dálnice provozována v režimu 2+2, provoz bude ale možné bez větších dodatečných úprav rozšířit i na režim 3+3. Most Šmejkalka je součástí úseku Mirošovice – Hvězdonice, který nedávno prošel modernizací. Most se ale opravě vyhnul, neboť ŘSD náročnou akci formálně vyjmulo z velké modernizace D1, která byla oficiálně ukončena v říjnu 2021.
Podmínkou ŘSD je vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy po celou dobu stavby. Pro zajištění tohoto režimu bude zřejmě nutné postavit mostní provizorium, a to vpravo od stávající D1 (ve směru Praha – Brno).
Stavbaři už loni zbudovali provizorní podepření mostu, zakázku za 30 milionů získala společnost Metrostav Infrastructure. Důvodem pro podepření mostu byl podle ŘSD stavební stav nosné konstrukce, u které detailní průzkum z roku 2019 ukázal horší stav, než s jakým se počítalo při zpracování dokumentace pro stavební povolení k opravě mostu. Podepření bude využito i v rámci chystané rekonstrukce.