egoe-plus
Dopravci Železnice

Opravárenství ČD bude v samostatné firmě, o osudu čerpacích stanic se jedná

Opravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavební
Opravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavební
ČD sledují příležitosti vstoupit do autobusové dopravy i na zahraniční tratě prostřednictvím majetkového vstupu do jiných společností.

České dráhy mají novou strategii svého rozvoje do roku 2030. Jedním z pilířů je osamostatnění opravárenství do dceřiné společnosti a nabízení jeho služeb i jiným dopravcům. Dráhy základní rámec Strategie 2030 představily ve firemním měsíčníku Železničář.

„Léta se tady mluví o tom, že má opravárenství potenciál vydělávat peníze. Tak ho pojďme očistit od všech dalších činností, optimalizujme zázemí, vybudujme nové haly a poskytujme servis i jiným dopravcům. Typicky na jižní Moravě, kde si kraj koupí vlastní vozidla, ale třeba také v příhraničí s Německem, kde probíhá liberalizace a začínají tam operovat různí alternativní dopravci,“ uvedl v rozhovoru pro Železničář šéf Českých drah Ivan Bednárik.

Podle něj současné vedení drah opravárenství nechce prodat. „Nezajistím, že za 20 let někdo nebude chtít tu či onu část ČD prodat. Ale my to nemáme v úmyslu. Chceme, aby všechno, co na sebe vydělat dokáže, na sebe taky vydělalo,“ doplnil manažer. Dráhy připravují stavby typizovaných opravárenských hal s jednotným uspořádáním pracovišť, skladů, samostatných dílen i sociálního zázemí. První vyrostou v Chebu a Českých Budějovicích.

Strategie a restrukturalizace skupiny má zajistit zvýšení příjmů a snížení nákladů tak, aby byly dráhy dlouhodobě ziskové. Některé přesuny se udělají i v rámci skupiny, když ČD Cargo odkoupí místa nakládky a vykládky. Dlouho se mluví i o osudu čerpacích stanic Českých drah. U nich podle Bednárika ještě není rozhodnuto. Pracuje se na analýze, která ukáže, zda budou stanice prodány Čepru, nebo vznikne společných podnik Českých drah a Čepra. Podle šéfa drah si vyžádají v blízké budoucnosti „obrovské“ investice, na které dopravce nemá peníze. Má jít například o zavedení vodíku nebo LPG.

„Sledujeme příležitost vstoupit do autobusové dopravy i na zahraniční tratě prostřednictvím majetkového vstupu do fungujících společností. Nové akvizice nám otevřou trhy, nové technologie, opravárenské kapacity a zvýší příjmy,“ píší dráhy v nové strategii. Deník Zdopravy.cz se jí bude věnovat i v příštích dnech.

146 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Zásadou musí být zachovat si co nejvíce majetku a činností, které vydělávají a které nebudou vyžadovat zadávat práce jinam. To se vždy ekonomicky prodraží. Čili záměr v pořádku. I ty čerpací stanice si nechat a mít je i jako placenou službu pro jiné. Jen poznámka: to se musí kvůli tomu zakládat dceřinná společnost? To nemůže zůstat tak jak je a využívat to pro jiné? Ptám se , nevím zda v tom není nějaký fígl.

Břeclavák

Ono to jde. Například v OKV Břeclav, které jistě není dceřinou společností ČD Carga, se také opravují lokomotivy pro soukromé dopravce.

Potulný wechtr

SNCF má cca 650 dceřiných společností.

Joseph

To, co bylo na železnici tvrdě vystavěno, vyrobeno, vybudováno… s tím si nyní politici utírají mastné koutky.

Petr Šimral

Doba je dnes prostě jiná, parní trakce už dožila…

Axel

To nechápu… Jací politici, jaká parní trakce?… O chování firmy ČD a.s. převážně rozhodují věřitelé (tj. ty firmy, banky které půjčily firmě ČD a.s.), vzhledem k míře zadlužení. ČD a.s. včetně dceřinných společností měla v roce 2019 tržby cca 40 miliard, zisk maličký. a dluhy (půjčky, úvěry,…) přes 50 miliard Kč (k 31.12.2019)… Prostě už přestaňte s tím oblbováním, že firma ČD může ignorovat své věřitele…. ČD jsou jako rodina, která si vzala hypotéku na 100% kupní ceny svého vlastního bydlení (a tato ridna hemá žádný jiný podstatnější majetek)… Ta rodina v první řadě přemýšlí o svých útratách tak, aby… Číst vice »

Petr

Doplnil bych, že to co ještě nespadlo a nezbouralo se.

jan

A proč by se měly čerpací stanice prodávat čepru? To je nějaké politické zadání?

Tomas

a proc by je nemel
mit? cerpacim stanicim nejvic rozumi cerpadlar.

nebo snad treba letecke spolecnosti si porovuzuji vlastni cerpacky? ne.

jan

A proč by měl. Ty čerpací stanice jsou ČD. Tak ať tam taky zůstanou. A pokud chce někdo benzín. Naftu. Ať mu prodají.. S příměřeným ziskem..

Jan Mahdal

Přečtěte si ten článek znovu a pořádně. A pak se ještě seznamte s provozem v součastnosti na dráze. Jako příklad uvedu depo Liberec, kde od dalšího grafikonu zůstane ČD minimum výkonů s porovnáním se stavem před pár lety. Takže všechny ty dílny a zařízení služeb necháme chátrat a dožívat, než abychom je přenechali za nějaký ten peníz jiné „státní“ společnosti, která se o to postará lépe (protože je to její business), a která bude muset jít s dobou a inovovat (nabíječky, popřípadě plničky…). No nezlobte se na mě, ale jako daňový poplatník nehodlám koukat na něco, co ztrácí na hodnotě… Číst vice »

jan

Podívejte, stačí se podívat na hutě. A politiku. Copak konkurenci se něco servíruje? Nikoliv. Tedy naplňme ustanovení unie. Že je třeba za tržní přiměřenou cenu poskytnout zázemí, služby. A to je celé.

jan

Odpověď je jednoduchá, pokud se vám to nelíbí, postavte si svoje.

jan

Pokud si někdo chce zavádět vodík. A chce jiného dopravce. Ať si to postaví..

Jan Mahdal

A ještě jedna poznámka. Jelikož pracuju pro jiného než národního dopravce, tak to vidím denodenně. Když budete mít čerpačku, o co se budete snažit? Budete se snažit o to, aby jste obsloužil co nejvíce zákazníků a váš zisk/obrat byl co nejvyšší. Realita? Současný provozovatel upřednostňuje vlastní stroje a „konkureci“, která je ale vlastně současně zákazník jde na řadu až když je to možné, když se to hodí atd. Několikrát jsem čekal na vjezd do depa do pozdních nočních hodin jen proto, že se tam někdo špatně vyspal. Když je tam normální člověk, řekne pojeď, nějak to uděláme. Tohle Vám příjde… Číst vice »

jan

No prostě pracujete pro jiného dopravce. Tedy kounkrenci. Tak si postavte svoji a nelobujte.

Karl vB.

Pokud na sebe sami vyděláte, proč ne. Pokud jste ale z důvodu prodělku pravidelně dotováni z peněz daňových poplatníků, abyste mohli dále existovat, tak tady předvádíte docela dobrý mentální skansen.

Liboslav

Vy se jim, nám , divíte? Sebrali jste něco, na co jsou celá léta zvyklí, letité pořádky a výkony, dokud se nevymění přirozenou cestou garnitura poškozených, tak se nedočkáte vstřícnosti.

Axel

Chtějí-li si udržet práci u firmy ČD a.s., tak musí zajistit, aby firma ČD a.s. měla na splácení svých dluhů (úvěrů, půjček,…). Jak „kolemjdoucímu kecalovi“ se mi zdá, že firma ČD a.s. nedokáže tak úplně využít „úspory z rozsahu“, takže režijní náklady (např. marketing téměř výhradně pro noviny MF Dnes atd. z Agrofertu) způsobují, že firma ČD a.s. je dražší než konkurence…. Pokud firma ČD a.s. nedokáže snížit své náklady + přilákat nové, dobře platící, zákazníky (ideálně aby řidiči se stali cestujícími = aby přesedli z aut do vlaků) tak holt nezbyde zaměstnancům ČD a.s., překousnout své zvyky, a a… Číst vice »

Jan Mahdal

Čepro je akciovka vlastněná státem, která v podstatě spravuje státu veškeré ropné produkty, takže logiku to má. Navíc ČD by to určitě odprodaly, takže je to jeden z dalších způsobů, jak do ČD nasypat finance.

jan

Ne podle mě je to akorát další krok k poškozování firmy. A zájmů této konkrétní firmy. Samozřejmě, že pro privatizátory je nejlepší vše potřebné z této firmy vyvést.

Jan Mahdal

Co je na tom za poškozování? ČD, stejně jako jiný dopravce má za úkol přepravovat pasažéry, nikoli provozovat benzinové pumpy. My se tu nebavíme o kontejneru s deseti tisíci litry nafty ale o regulerním zařízení, které obslouží desítky lokomotiv/jednotek denně. Taková technologie v dnešní době nestojí miliony, ale desítky milionů. Navíc, jak jsem uvedl bude potřeba inovovat ve prospěch obnovitelných zdrojů a to jsou další nemalé peníze nahoru. Navích nechápu, proč tak tvrdohlavě trváte na tom, aby to zůstalo v majetku ČD, když stejně i sebemenší servis zařízení ja často zajištěn externě a běžně se čeká i pět hodin, než… Číst vice »

jan

Do strategie společnosti Vám nic není. Pokud se ČD rozhodne, že bude prodávat jabka nebo elektřinu. Nic vám do toho není. A nemáte opci na cokoliv co si ukážete prstem.

Jan Mahdal

Do strategie společnosti (pokud se zaobírá tím, k čemu je určena) mi skutečně nic není. Nicméně skutečnost, že stát neustále do ČD dosypává peníze každého daňového poplatníka (tedy i mé vlastní) mi je hodně. A prodávání toho, čemu nerozumí (tedy jak píšete jablek) dostává tu společnost akorát do větších a větších problémů a nás všechny obírá o větší a větší část daní, které mohly být použity účelněji. Nebo mi chcete tvrdit, že jakýkoli úspěšný a hlavu používající soukromý podnikatel začne prodávat například žížaly pro rybáře?

Karl vB.

Milej zlatej jane, do strategie společnosti, která ještě existuje díky sponzoringu daňových poplatníků je nám mnoho. Až si bude ČD existovat pouze za svý, jako např. Jančura, tak teprve tehdy se váš výše uvedený plk stane pravdou.

jan

Nevím co je smyslem členit to jako samostatnou frmu. Čemu to pomůže. Jestli je to zase nějaký euro nesmysl. Podobně jako se dělil státní dopravce na nesmysly. A v Rakousku je OBB.

jan

Ať mi někdo řekne k čemu je to dobré. Než k poškozování ČD zájmů věřitelů dluhopisů.

Karl vB.

Tak si přečtěte a zkuste porozumět tomu, co vám výše napsal Jan Mahdal, nebo Axel. Pokud se vám to povede, bude to super.

Petr Novotný

Současné vedení nemá zájem prodat… vzhledem k tomu, že pana Bednárika si bez nějakého výběrového řízení vybral sám Havlíček a Bureš, tedy Babiš, to jistě schvaloval, tak věřím že kujou pikle. Ze státního krev neteče, to se jenom dojí do vlastních. To trochu začíná smrdět.

Jarek

Nápad ČD koupit zavedenou autobusovou firmu mi připomněl starý vtip z rádia Jerevan:
„Může i ve Švýcarsku zvítězit komunismus?“
„Ano, ale byla by to škoda.“

Miroslav Zikmund

On tam svým způsobem existuje … Ve veřejné dopravě je nastolena „diktatura proletariátu“(ve druhém pádu), tak „proletariát“ = švýcarský lid píská, tak dopravci skáčí = fungují … aby mohli fungovat podle přání lidu, tak zastupitelské sbory vytváří právní, finanční, technické, stavební podmínky … dlabání základnových „posvětil“ švýcarský lid v referendu …. nebo dlabání bylo financováno z daní švýcarského lidu ….

Martin

Jo takže podnik roztrhat na kousky,aby nebyl čas hledat finanční úniky, jako nynější OCP a OCÚ. Kolik asi tohle vude stát papírů,dalších úředníků,kanceláří,vybavení kanceláří a hlavně razítek. Inu šetřit se musí za každou cenu…

Potulný wechtr

Podobný “holdingový” princip mají i ti největší konkurenti: DB, ÖBB, Trenitalia, Nederlandse Spoorwegen , PKP atd. Jiní to mají alespoň částečné např. SNCF.

asdfg

Pokud se bude dílna stále chovat stylem. Není ND, prohlédnuto, nezjištěno, nebyl čas, do MM. Tak to bude využívat málokdo.

M19

Když si na sebe budou muset vydělat, protože jinak to nepůjde, tak se i toto změní…

Martin

Nezmění….

M19

Změní, protože jinak zkrachují… a buď přestanou existovat nebo je koupí někdo jiný a pak se to změní… Firmy co vznikly jako nástupnické po bývalých krajských ČSAD, mají dost často vyčleněné opravárenství do samostatných firem, nebo divizí. Také to tam kdysi vypadalo podobně… Dnes na sebe vydělají, zakázky plní včas i vůči externím firmám (rozuměj mimo majetkově propojenou skupinu).

asdfg

Změní. Ale do stylu že soukromník bude mít přednost před vlastními stroji. Krásně to je vidět u zbrojení. Jak má do ČD depa přijet ČDC, tak ČDC se zbrojí „ve zbytkové kapacitě“, pokud přijede soukromník, tak jde vše stranou, aby nemusel soukromník čekat.

M19

Popisujete současné fungování. Po takové změně, ale bude zákazník jako zákazník. To je ta podstatná změna, která ve výsledku přinese i zlepšení pro firmy ve skupině.

Kubrt

Asi má soukromník lepší smlouvu.

Dominik

Co hůř, soukromník je schopen zanechat jednu ze dvou jednotek na čerpačce, bez vědomí depa a s tou druhou ještě jet vyprázdnit záchody, no co, ostatní přeci mají dost času.

Asdfg

Na dráze sem skoro 30 let. A jediný co se mění jsou názvy funkcí. Jinak pracovní procesy jsou stále stejné. A dokud bude dílna státní nebo pod ČD, nic se nezmění.

M19

Tohle jsem slyšel už mnohokráte u jiných věcí… Změnilo se a ti nejzatvrzelejší tvrdiči, že se nic nezmění, se náhle ostatním vysmívali, že to přece bylo jasné, že je to neudržitelné, že s tím museli počítat. Změní se totiž přístup lidí k práci. Nutnost na sebe vydělat, totiž povede chtě nechtě ke změnám.

Karl vB.

Co je složitého na pravidelném měsíčním porovnání nákladů na m2 a hlavu se ziskem na m2 a hlavu?
Pokud to půjde šíf, nastoupí nejdříve varování, pokud to nepomůže, je druhý stupeň – personální opatření, a když ani to nezabere, tak ve třetím stupni nastoupí organizační opatření (tedy poslední zhasne a zamkne).

Martin

Nezmění,protože pokud budou tak dlouhé dodací lhůty náhradní dílu z Centralního skladu v České Třebové,tak to takhle bude fungovat dál. ISO zakazuje mít ve skříni i blbé šroubky…

M19

ISO nic takového nezakazuje.

asdfg

Nevím zda za to může ISO nebo vnitřní nařízení. Ale prostě základní díly ve větším množství nejsou a zbytek jen na objednaní. Pak se na „kravinu“ čeká dlouho a bud stroj stojí nebo se mezitím stane zdrojem „neskladových“ ND, aby jiný stroj mohl jezdit a nemuseli stát dva.

M19

Za to ale může současný stav a ne plánovaná přeměna uspořádání.

ušatá

To je to současné pojetí ekonomiky, že vše je zbytečné a drahé a že se vše doveze ihned, jak si někdo vzpomene. Jenže ono to tak nefunguje a nebude fungovat. Navíc v podstatě je to naopak dražší a z hlediska služeb horší. A to není jen u tohoto, v tomto oboru. Prostě mít nějaké sklady a v nich to nejdůležitější je potřeba. To ví každý, kdo si prošel praxí a není teoretik.

Modré zábradlí

Automobilky tak normálně fungují (pravda, čipy jim poslední dobou trochu drhnou).

P_D

Pokud nezačne správkárna plánovat, tak nikdy nebude mít centrální sklad všechny ND.

Miroslav Zikmund

Fajn, jak naplánujete náhradní trafo ? Za bolševika byl centrální sklad náhradních dílů pro elektrickou trakci v Zásobovacím skladu v Martině-místní část Sučany …. Kam se buď zaslala písemná objednávka nebo se vzal podepsaný formulář objednávky na krabičku šroubků a jelo se tam osobně. Z Prahy do Žiliny / Vrútek R 649, pak osobákem do Sučan a pěšky do skladu – bylo nejrychlejší … Vybralo se co bylo potřeba a zásobárna vybrané poslala v nákladním vagóně … Když „hořelo“ a vlakem by to trvalo na dlouho, tak se „drobnější“ věci (i když je to relativní) se nějak dopravily na nádraží… Číst vice »

Petr

Výrobce vozidla, přeci může na požadavek objednatele poskytnout buď seznam náhradních dílů pro určitý počet roků provozu, nebo za jistý poplatek zajistí tyto ND po určitou dobu s určitým termínem dodání. Takto to běžně funguje u technologických celků kritické infrastruktury. Samozřejmě vše je o financích. Dnes se běžně třeba frekvenční měnič převáží přes půlku světa. samozřejmě je vždy lepší, pokud se používají komponenty, které mají standartní parametry. Takže žádné udržování v provozu dvou prototypů.

***** Petr

Udělat z dílen vlastní vyčleněný bussines vidím hodně pozitivně , čerpací stanice bych si nechal jen ty s velkou výtočí ale hlava mi nebere ty autobusy . Know how ČD by položilo do roka jakoukoliv schopnou firmu ledaže by chtěli od nich interní informace jak to má fungovat a to převést k sobě jako takovou formu školného.

Potulný wechtr

Mnoho železničních společností provozuje i autobusy. Např. DB, ÖBB, SBB aj.

medical_examiner

Ale zároveň mají určitým způsobem 20 let náskok.
Tehdy totiž Státní dráhy převezmou formálně i autobusovou dopravu. Souběžné linky se okamžitě zruší, a nahradí se systematicky uspořádanými linkami, spojující přestupní stanice kolmo k vlaku. Např. Příbram – Dobříš – Sedlčany – Benešov.

Petr

Mimochodem, tohle odmítali na ČSD už před 30 lety.

Jakub

A v současné podobě tyto služby nelze nabízet a prodávat?

Kubrt

Lze.

Jakub

Tak mi prosím vysvětlete co se oddělením změní?

Axel

V článku chybí zásadní informace a to jaká část existujících dluhů (úvěrů, půjček,…) firmy ČD a.s. bude převedeno do dceřinných společností spolu s částí podnikání a majetku (opravárenství a čerpací stanice).

Neboť to je klíčová informace. Vzhledem k faktu, že poměr dluhů vůči obratu (tržbám) firmy ČD a.s. v podstatě znamená, že firma ČD a.s. „patří“ věřitelům… Tj. že ČD a.s. musí „skákat“, tak jak „pískají“ věřitelé. Alternativou by bylo někde vzít těch skoro 40 miliard a splatit existující dluhy firma ČD a.s.

Potulný wechtr

DB AG má dluh několik miliard euro ale ani tato skutečnost jí nebrání poskytovat kvalitní služby jak v otevřeném servisování prostřednictvím DB Werk, tak i například dotované regionální autobusové dopravy.

Axel

Já ale nepsal o kvalitě služeb té budoucí dceřinné společnosti. Já psal o firemní ekonomice. Vždyť v tomto smyslu je i ten samotný článek = zlepšení firemní ekonomiky fy ČD a.s.
Takže budoucí prosperita plánované dceřinné společnosti fy ČD a.s. (opravárenství) bude mj. odvislé od toho s jak velkým/malým balíkem dluhů (úvěrů, půjček,…) vznikne tato budoucí dceřinná společnost.

Petr

Pane řediteli smekám. Doposud jsem byl za vola, když jsem tvrdil, že to nejhorší co se stalo u ČSD, bylo oddělení autobusové dopravy do ČSAD, protože tím se připravila dráha o možnost řešení poslední míle a propojení svých spojů, kde není železniční infrastruktura.
A to že opravny a čerpací stanice, mají být oddělené od dopravců je léty osvědčený model v silniční dopravě.

Lemmy

Vzhledem k poměrně okrajové povaze takových spojení nevidím důvod, proč to nepostavit na partnerství s lokálními autodopravci.

Petr

To bývá problém, protože vždy je košile bližší než kabát. Berte to i tak, že mohu použít své pracovníky v případě například NAD. Uvidíme kolik fírů si udělá i papíry na bus. Ostatně pilot s papíry na mašinu už je a výpravčí s papíry na mašinu také. Čím víc profesí máš tím líp na trhu práce.

Franta

To je přesně podle rčení „devatero řemesel, desátá bída“. Specializace je v dnešní době nutná. Ano, vzhledem k tomu, že dnešní dvacetiletí budou pracovat třeba dalších 50 let do jejich 70, tak je možné/nutné třeba 2x až 3x za život změnit obor. Ale aby mi třeba elektriku v baraku montoval chlap, co je zároveň instalatér, svářeč, veterinář, programátor, psycholog, cukrář a strojvedoucí? Tak od takovéhleho chlapa bych nechtěl udělat jakoukoliv práci ze všech jeho “ profesí“ 🙂 Ukažte mi člověka, kdo bude experimentovat a koupí si něco od nezavedené firmy. Nejradši si lidi koupí mobil od Applu nebo Samsungu, auto… Číst vice »

Jarek

Proč by si fírové dělali papíry na bus, když jako fírové berou o 10-15 tisíc víc?

Petr

A proč by si autobusák neudělal papíry na mašinu, když pak může nahradit fíru.

Miroslav Zikmund

Ale v tom mu nikdo nebrání, akorát výcvik na mašinu je drobet složitější a ve volnu – na rozdíl od návštěvy autoškoly ve volnu to jaksi nejde …..

Petr

Také bude mít víc.

Miroslav Zikmund

Viz příspěvek výše ….

Miroslav Zikmund

Se šílenou myšlenkou, že si strojvedoucí udělají papíry na autobus přišel jeden „personální náměstek“ generálního ředitele se zkušenostmi ze zahraničí …. dokonce si to ten týpek představoval tak, že strojvedoucí dojede s něčím typu 810, odstaví a odkluše na parkující BUS, který rozveze cestující …

Petr

Co je na té myšlence šíleného? Copak si myslíte, že fíra je blbec, který nezvládne točit volantem?

pepe

To je jako když řídíte zájezdový autobus a zároveň v něm děláte průvodce.
Neříkám že to nejde, ale je to hodně komplikované…

Znám jen jednu takovou paní, která zvládá dvě tyto činnosti najednou. Tímto zdravím sympaťajdu od Chebu, která mi kdysi pomohla odvézt lidi při poruše vozu v Německu.

Petr

To není, je to podobné jako když máte víc oprávnění u řidičáku. Nebo máte papíry na elektriku, diesely, nebo i na páru.

Miroslav Zikmund

Protože existuje krajský koordinátor dopravy objednávající jménem kraje dopravu ….

Petr

S koordinátorem se dá vždy mluvit, podívejte na KŽC.

Miroslav Zikmund

Vyčlenění autobusové dopravy do podniku ČSAD řešil zákon č. 311/1948 Sb.. a následující právní předpisy … v rámci „nastolení tzv. diktatury proletariátu“ po neslavném vítězství pracujícího lidu nad reakcí …

„Moderní vedení“ ČSD / ČD ani FMD / FMDS / MD s tím nemají nic společného …

Petr

Moderní vedení ČD se přihlásilo před třemi roky heslem „Sto let spolu“ i k ČMD, takže jsou kontinuálně provázané i s ČSD po roce 1948. Ostatně jediné co udělalo vedení ČSD po roce 1989 perzekuovaným zaměstnancům, bylo to že obdrželi papír s tím, že až budou odškodněni, až bude možné odškodnění. (Dodnes se tak nestalo).

Liboslav

Příkaz je jasný. Umožnit bezproblémově soukromníkům opravovat i čerpat palivo v síti opraven a čerpaček ČD a ČDC. Další nucená rána do vazu národní ČD a ČDC.

Kubrt

ČD za to dostanou zaplaceno, tak jakápak rána do vazu, naopak, obchodní příležitost.

SaulGoodman

To nechápete, přece lepší je zásadově zkrachovat než si špinit ruce s odpornými soukromníky z ciziny!

František Plášek

Asi nevíte, že OCÚ už pár let mají možnost nabízet volné kapacity jiným dopravcům. A funguje to..a dělá to i na některé opravy i ČDC. A ta rána do vazu se zatím jaksi nekoná. Ale některým to asi nikdy nedojde…

Liboslav

Proč „nedojde“.. já vím o co jde. Umožnit bezproblémově každému subjektů, který chce podnikat na železnici přístup již k vybudované infrastruktuře. A protože jsem proti privatizaci železniční dopravy jako takové tak se mi to nelíbí. Ti je tak jediné co mohu dělat. Byl jsem vždy modrý a modrým zůstanu. Nestydím se ta to.

none

Dozivotne jezdit v beckach… To je teda predstava. Fuj.

ušatá

Vím, že dostanu, ale proti díky řadě nových vozů jsem vděčný za ta Béčka.

Lemmy

To je úplně v pohodě, za totáče taky většině obyvatelstva nevadilo, že žijou za ostnatým drátem.

medical_examiner

Měli co jíst, střechu nad hlavou měli, práci měli…

Miroslav Zikmund

Vyčlenění části hnacích vozidel do ČDC byla pitomost, protože se nic neušetřilo, naopak se omezila disponibilita s vozidly a personálem. Tři SOKV ČDC znamenaly, že se muselo jezdit Lv přes „půl“ republiky, nevyjímaje strojových jízd na zbrojení. Vztahy mezi bývalými spolupracovníky byly uměle dovedeny do bodu mrazu. ONJ přišlo o strojvedoucí na EJ 471, kteří byli administrativně přiděleni do ČDC. Systém „o nás bez nás“. ČDC takovou kvalifikaci nevyužilo, depo si muselo zaškolit nové … Rakouský model „dceřinná společnost“ TRAKCE sloužící osobce i cargu byl FUJTAJBL …. To, že se pozdější „kolejová vozidla“ ČD & ČDC dohodla bylo dáno i… Číst vice »

Modré zábradlí

Oni Vám zakázali chodit s Lojzou na pivo? Nebo jak mám chápat to přehrání vztahů s bývalými kolegy?

Jiří Kocurek

A teď si představte, že čerpačka na silnici je veřejně přístupná každému, kdo zaplatí za nakoupené palivo či jiné zboží. A kdejaký levičák je vzteky bez sebe, že to vydělává. když by to omohlo začít vydělávat jeho zaměstnavateli, tak je to taky špatně.
My chleba nepečeme, tak ať sjou ostatní hlady. A ne že si upečou chleba – zakázat.

Liboslav

A teď si představte, že máte svoji garáž, kterou jste si vybudoval a máte ji pro svoje potřeby. A jede okolo nějaký cizák a vy ji musíte otevřít na příkaz shora a poskytnout mu ji na jeho nějaké opravy. On sice zaplatí, ale vzápětí vám ve vesnici přebere lukrativní kšeft a snaží se vás vystrnadit… Určitě asi máte garáž… Vžijte se do toho.. pokud ovšem nejste tím cizákem. To potom chápu vaše rozhořčení…

Kubrt

Předně, vy modří zaměstnanci nejste majitelé toho depa. Majitel je ČD a.s., ta má svůj management a ten rozhoduje, cose tam bude dít, ne vy.
A teď k té garáži. Ve chvíli, kdy náklady na provoz mé garáže nebudou kryty mými příjmy, budu se muset rozhodnout, co dál. Buď propustim část zaměstnanců a vyklidim část prostor, nebo zruším celou garáž, nebo začnu v garáži poskytovat své služby za úplatu. Vyberu si. Váš management si taky uz vybral.

Liboslav

Já vím pane že nejsem majitelem depa a tak mohu jenom říci že se mi to nelíbí, to snad tady mohu napsat, nebo i to vadí? A mimochodem pane, kde jste byl, když Bureš sháněl ministra financí ??

Modré zábradlí

Předpokládám, že (záměrně) co nejdál.

Jarek

Rána do vazu? Vždyť si zlepší ekonomiku dílen i čerpaček.

Karl vB.

Docela dobrá exemplární ukázka mnoha léty zakonzervovaného uvažování… 🙂
Pokud byste si na sebe vydělali a nebylo nutné neustále lít do firmy podporu z peněz daňových poplatníků, nikdo by žádné reorganizace nepořádal. Protože tomu tak bohužel není, nastupuje „plán B“.

PvvS

Tak sem se uklidí oni „propuštění“ manažeři… Už jsem se lekl, že by pro ně neudělali trafiku.

Winchester1873

Přidávám se k menšině, která tento krok obhajuje. Co jiného s depy, která zůstala jako osamělý ostrůvek v moři tratí, o které ČD přišly. Vlastní dílny jsou přežitek z parní trakce, nejdéle pak z počátků motorizace.

Miroslav Zikmund

Každá železniční společnost měla vlastní dílny – za dob parní trakce to stačilo. Pak přišla modernější trakce, v depech se sice dělaly „velké“ revize, ale na předpokládané generálky depa nestačila. Z vlastních dílen se staly specializované ŽOS, ty se privatizovaly – neboť se prolomí monopol a vznikne konkurence vedoucí ke snížení cen za opravy. Akorát, že ŽOS na opravu nákladních vozů nikdy nepřejde na opravy elektrických lokomotiv. Zatímco „laminátky“ dělaly i Velenice, na zelenou trakci měly monopol Vrútky. Po rozdělení federace monopol zůstal, k tomu se přidružilo celní odbavení na hranicích (ano, celní odbavení). Výsledek – začalo se vytvářet vlastní… Číst vice »

Mašinka

Jedině tím, že se vše rozdrobí, lze z činností tahat, pokud možno nepozorovaně, peníze. Navíc vznikne více vedoucích míst, která lze obsadit kluky, co spolu kamarádí.

Kamui

Mně by spíš zajímalo, co to bude znamenat pro nás zaměstnance.

Jarin

To, že budeme živit manažery údržby a protože budeme zaměstnanci dcery, budeme muset uživit i matku, takže nás odrbou na penězích.

Jiří Kocurek

Tak je zažalujte, jestli vám nevyplácejí celou mzdu podle smlouvy. Pár lidí už takový soud vyhrálo, přecijen smlouva je smlouva.

Vít Jůza

Ta další vlna vyčleňování opravárenství samozřejmě může být ekonomicky výhodná, pokud opět zaměstnanci přijdou o režijky. A doplnění o autobusy by mohlo být vhodné v četných případech, kdy jinak autobusová doprava jinak odmítá navazovat na vlaky, utváří svůj vlastní systém bez vlaků a železnici tak staví na okraj, mimo hru. Byť je to tak trochu absurdní, když to není snad ani sto let, co ČSD provozování autobusové dopravy pustily …

Dominik

Proč by měli přijít o režijku?

Kubrt

To je věc objednavatele, jeho organizace IDS.

Jarek

ČSD to nepustily proto, že chtěly, ale proto že jim to někdo nařídil v rámci komunistické centralizace dopravců. Absurdní je spíš ten myšlenkový guláš, co tu prezentujete.

PvvS

Naštěstí se doby mění. A vlaky nejsou zdaleka jediný.

medical_examiner

Ano, doba se mění.
A za 20 let se změní tím směrem, že bude lacinější jezdit vlakem v 1.třídě než autem…

Jaaaa

No, to už tady bylo, ne? Různé ty ŽOS apod.
Chápu, že účetně a provozně je to vhodnější, ale pak zase může přijít nějaký podmazánek a lusknutím prstu prodat vydělávající podnik kamarádíčkům, kteří si zajistí bezpracnou rentu na náklady nás všech.

Jiří Kocurek

„prodat vydělávající podnik“

Když na to kupující bude mít dostatek peněz a zaplatí za to, tak v čem je problém?

Jaaa

Problém je v tom, že to dostane zalevno.

Iva D.

Tohle musí potápějící se ČD dorazit. Oddělit lokomotivy od údržby ve stavu u ČD může jen idiot. Již při rozdělení OCP a OCU ti začalo totálně drhnout, no a toto bude už rovnou na zadření. Že by byl Bednárik kapitán, co tu loď opravdu potopí? Kdo se bude v OCP (nebo jak se bude ta nová složka co vymysleli chytré hlavy jmenovat) mit6ty lokomotivy na starostí. Vždyť tomu nikdo nerozumí. Kdo je bude přejímat, dělat tu tunu papírování. Vždyť tohle stojí prachy, ta nutná legislativa co je daná vyrobci a zákonem. A OCU se bude smát a řekne nemáte revizi… Číst vice »

Kubrt

Mezi těmi firmami bude smluvní vztah, včetně sankcí.

Mašinka

Ta o smluvních vztazích je pěkná. Ale o Karkulce je hezčí. Já jsem pracoval pět let pro zahraniční společnost za osmdesát tisíc měsíčně pět let. Celá věc byla posvěcena, bez písemného dokladu, podáním ruky. Dovedete si to představit v Čechách?

Kubrt

Dovedu, takhle pracuje, spíš pracovala, spousta lidí v gastru a dalších službách. Nicméně nějak nechápu, jakou to má relevanci pro budoucí případný vztah mezi ČD a.s. a jejich dcerou Výtopna Protivín a.s.

Jiří Kocurek

I české právo umožňuje uzavírat ústní smlouvu.

M19

U možňuje, ale s jejich dodržováním to tu tak horké není a okolí to ještě mnohdy schvaluje (to nedoržování, dokonce i u písemných smluv)… bohužel

M19

Umím si představit, jak vás okradou a pak vám i ti co by měli chtít, aby taková důvěra mohla fungovat i u nás řeknou, že si za to můžete sám a ještě vás začnou okrádat také… Bohužel…

Dominik

Tak rozdělené to už je pár let na Cargu, mašiny spadají pod SOKV a fírové pod PJ (PP), a funguje to, i když by bylo samozřejmě lepší, kdyby PJ mělo vlastní lokomotivy.

František Plášek

Je to jen o spravnem nastaveni smluv a planu oprav. V osobni dopravě se rozhodně plán oprav sestavuje lépe, než v nákladní. Myslím samozřejmě periodické opravy. Kvůli těm naplánovaným musí holt každý dopravce myslet na zalohu nebo mít dobrou smlouvu s nějakým lokpoolem.

Petr Šimral

A proč? Je to logická cesta. Již dnes opravují i soukromé stroje, taky jsem nechával lokomotivy soustružit na Odstavném, když měli nejlepší soustruh v republice.

Oddělení do dceřinné firmy každopádně umravňuje finanční toky, přinutí stanovení správných cen, oddělí správně náklady na vlastní údržbu a investice a vyřeší i možnost bezproblémové služby pro kohokoliv, prostě úplně normální autoservis.

Za mě palec nahoru.

nádražák

Takže soukromníci připravte si zámky na nádrže a čidla spotřeby, bude se jezdit do depa ČD. 🤣🤣🤣🤣

Majkl

Nějaký zloděj motorové nafty se ozval?

nádražák

jako že jsem prozradil veřejný tajemství🤣🤣🤣🤣

Petr Šimral

Máte pocit, že si někdo může dovolit v tomto státě nezamykat nádrž a nesledovat spotřebu???

Petr

Zřejmě ČD

medical_examiner

Někteří si ale připravte ještě akceptovatelná platidla, na sekeru vám nalívat nebudeme!

Radek

ČD nic jiného nezbývá, pokud nechtějí být totálně závislé na škodovce s každou opravou. A každou opravu soutěžit, nic moc.

medvěd

Tak už zas bude to, co bylo (ČSD, ČSAD.).

medical_examiner

Akorát aby se to nepletlo, bude státní nástupnický podnik pojmenován Státní dráhy (SD).
A management bude vyměněn za systematicky strukturované Ministerstvo železnic, takže místo 3 inkoustů (ČD, SŽ, MD) se bude živit jen jeden (nebo ještě méně)

ušatá

To by snad i bylo dobré.

Don Dron

V Klidu, tohle Brontosaurus jako ČD efektivně nedá….a o opravárenství holdingu ČD asi ví každý zasvěcený své…pro nezasvěcené, koukněte na seriál Vyprávěj…jedna postava pracuje v depu ve Vršovicích, filmaři nemuseli dodělávat jedinou kulisu, když v depu točili…ty ponky a svěráky na dílně zvané „skleník“ zažili generace opravářů a strojvedoucích na dílenském zácviku…Co zbylo z opravárenských základen jako je Nymburk, Kolín, Třebová atd…takže lokomotivy sežerou na sichtě oleje a vody pomalu tolik co nafty, neustále se opakující závad, přehazování agregátů z jednoho stroje do druhého, třetího, nebo jiného který zrovna aspoň nastartuje a vydrží jednu šichtu…a s tímhle aparátem co ČD… Číst vice »

Dominik

Částečně to bylo točeno i v depu v Pardubicích.

Miroslav Zikmund

To co se natočilo ve Vršovicích byl naprostý amatérismus. Na tabuli byla čísla neexistujících lok, záběry na číslování lok od roku 1988/1989, soudruh vedoucí porušuje OP16 – skáče přes kanál ….

noerf

ČD má zajímavou strategii. Momentálně prodává vše komukoliv, aby dotovala osobního dopravce, což jí podle hospodářský výsledků je největší problém ČD.
Vstup do autobusové dopravy, kde jsou obecně nižší marže a tvrdá konkurence zvláštní, zejména s ohledem na to, kdy trh dotované regionální dopravy je obsazen hráči jako Arriva, Transdev, Icom a další. A malé firmy nemá moc cenu řešit. V nedotované dopravě jsou pak zejména značky Regiojet a Flixbus, doplněné o několik dalších dopravců z regionů.

Jaaaa

A to vadí? THP a administrativa bude jedna, náklady se snižují.

D.S.

V článku není uvedeno o jaký segment autobusové dopravy se má jednat. Obecně lze říci, že může být motivace na vlastní zajišťování výluk. Volná kapacita by pak mohla být využita na turistických linkách, což by mohlo mít celkem velký potenciál ve zvýšení tržeb i na návazných vlakových linkách. Jako zajímavé potencionální linky bych zmínil třeba Krkonoše, kde v současné době návaznosti nejsou ideální a přitom potenciál je docela velký, zejména pak jestli vyjde projekt KHK s přímými Sharky z Pardubic do Svobody. Další linka s velký potencionálem může být Liberec – Turnov – Jičín – HK – Pardubice – (HB… Číst vice »

Kubrt

Budovat autobusového dopravce primárně por nsazení při NAD je nesmysl. Týden budou jezdit kolem Tábora, pak týden u Otravy a nakonec tři dny kolem Jičína? Na tohle je lepší spoluporáce s „místně příslušným“ dopravcem, který má nějaké záložní busy ke svým pravidelným výkonům a dodá i místní řidiče. Stejně tak není smysluplné pro „ČD bussy“ vytvářet model NAD+turistické linky – obé je nejvíc pořeba v létě.
Busy Liberec-HK-Jihlava – na komerční bázi?
Nicméně pan Bednárik mluví o akvizici nějakého stávajícícho dopravce, tedy primárně o vstupu do autobusové ZDO.

Ferda

místně příslušným“ dopravcem, který má nějaké záložní busy ke svým pravidelným výkonům a dodá i místní řidiče.
Viz NAD Brno- Vranovice jezdí Trotnovská autobusová doprava.

noerf

Otázka je, kdo to vybírá a za jakých podmínek.
Někde ty regionální dopravci fungují, někde nikoliv. Problém bývá již v potencionálním oslovení dopravců.
Můžete firma, pokud chcete deset autobusů zavoláte šesti lidem, každý Vám dodá nějaké autobusy, vy to naplánujte a zorganizujete.
A nebo jste svázání zákonem, tak to budete řešit na základě výběrového řízení, kdy to vyhraje nějaké společnost, která udělá to samé co vy a nechá si to zaplatit.

M19

Není to žádná otázka. Je to normální výběrové řízení.

patology_chef

Tak by to bylo, pokud by mezi autobusovými dopravci řádila neviditelná ruka trhu. Buďte si jist, že zde řádí úplně jiné ekonomické teorie a asi tušíte, kdo je bit.

medical_examiner

Kdo dřív přijde, ten dřív mele, pane kolego 😁?