Opravárenství ČD bude v samostatné firmě, o osudu čerpacích stanic se jedná

Opravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavebníOpravárenská hala, depo Rakovník. Autor: Swietelsky stavební

ČD sledují příležitosti vstoupit do autobusové dopravy i na zahraniční tratě prostřednictvím majetkového vstupu do jiných společností.

České dráhy mají novou strategii svého rozvoje do roku 2030. Jedním z pilířů je osamostatnění opravárenství do dceřiné společnosti a nabízení jeho služeb i jiným dopravcům. Dráhy základní rámec Strategie 2030 představily ve firemním měsíčníku Železničář.

„Léta se tady mluví o tom, že má opravárenství potenciál vydělávat peníze. Tak ho pojďme očistit od všech dalších činností, optimalizujme zázemí, vybudujme nové haly a poskytujme servis i jiným dopravcům. Typicky na jižní Moravě, kde si kraj koupí vlastní vozidla, ale třeba také v příhraničí s Německem, kde probíhá liberalizace a začínají tam operovat různí alternativní dopravci,“ uvedl v rozhovoru pro Železničář šéf Českých drah Ivan Bednárik.

Podle něj současné vedení drah opravárenství nechce prodat. „Nezajistím, že za 20 let někdo nebude chtít tu či onu část ČD prodat. Ale my to nemáme v úmyslu. Chceme, aby všechno, co na sebe vydělat dokáže, na sebe taky vydělalo,“ doplnil manažer. Dráhy připravují stavby typizovaných opravárenských hal s jednotným uspořádáním pracovišť, skladů, samostatných dílen i sociálního zázemí. První vyrostou v Chebu a Českých Budějovicích.

Strategie a restrukturalizace skupiny má zajistit zvýšení příjmů a snížení nákladů tak, aby byly dráhy dlouhodobě ziskové. Některé přesuny se udělají i v rámci skupiny, když ČD Cargo odkoupí místa nakládky a vykládky. Dlouho se mluví i o osudu čerpacích stanic Českých drah. U nich podle Bednárika ještě není rozhodnuto. Pracuje se na analýze, která ukáže, zda budou stanice prodány Čepru, nebo vznikne společných podnik Českých drah a Čepra. Podle šéfa drah si vyžádají v blízké budoucnosti „obrovské“ investice, na které dopravce nemá peníze. Má jít například o zavedení vodíku nebo LPG.

„Sledujeme příležitost vstoupit do autobusové dopravy i na zahraniční tratě prostřednictvím majetkového vstupu do fungujících společností. Nové akvizice nám otevřou trhy, nové technologie, opravárenské kapacity a zvýší příjmy,“ píší dráhy v nové strategii. Deník Zdopravy.cz se jí bude věnovat i v příštích dnech.

Tagy České dráhy opravárenství Strategie 2030 Top
146 komentářů