lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Oprava Posázavského pacifiku končí, vlaky se po dlouhé době vrátí v sobotu

Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016
Zastávka Chabeřice. Motorový vůz 810 by zde měl podle návrhu SŽDC zaplatit za zastavení 1,20 Kč. Autor: Stribrohorak – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=36808016

Na české železnici končí jedna velká ostuda. Správa železniční dopravní cesty dokončila sedmiměsíční opravy Posázavského pacifiku (trať 212) mezi Ledečkem a Zručí nad Sázavou. Stavba vyšla na půl miliardy korun, slavnostně ukončena bude v pátek.

V pátek také úsekem projede první mimořádný vlak, který z Čerčan (v 8:55) poveze novináře a hosty. Pravidelné vlaky se pak na trať vrátí po téměř dvou letech v sobotu. „O víkendu ještě nepojedou všechny vlaky, část jich bude stále nahrazena autobusy. Úplně bude provoz obnoven v pondělí,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj dráhy využijí omezený víkendový provoz i k seznámení strojvedoucích s tratí, která byla dlouhé měsíce uzavřena.

Trať 212 se stala příkladem nedostatečné péče státu o některé tratě. SŽDC v úseku Kácov – Zruč nad Sázavou nejprve zavedla pomalé jízdy, od října 2017 zastavila provoz úplně. České dráhy ale už předtím kvůli pomalým jízdám raději zavedly v kritickém úseku náhradní autobusovou dopravu. Osud tratě dlouho nebyl jasný, SŽDC opravy odkládala s poukazem na nedostatek peněz.

Třicet kilometrů dlouhý úsek se dočkal například výměny kolejnic a pražců, strojního vyčištění kolejového lože, opravy přejezdů, nástupišť, mostů a propustků nebo sanace a očištění skal a opěrných zdí.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VRT

Vrchní šotouš, Bc. Jiří Svoboda, MBA, nám včera v Událostech s úsměvem sdělil, že peněz je tolik, že konečně došlo i na tyto trati. Jsem rád, že se Bc. Jiří Svoboda, MBA pěkně svezl po poslední trati, kterou bylo u nás nutné opravit. Jinak totiž už máme hotovou základní síť rychlých spojení, 4 koleje všude kolem Prahy, koridory na 160-200, kapacitní pravobřežní pro náklady, trať na Liberec se leskne novotou, vlak na letiště v 10′ intervalu, NS2+ŽUP hotov, ŽUB taky. Takže je fajn, že se mohl Bc. Jiří Svoboda, MBA hezký projet po lokálce. Díky moc, dobrá práce.

Alibaba

Je rozdíl při projednávání stavby mezi obecně opravou (téhle trati), rekonstrukcí, modernizací a investicí na zelené louce (nějaká ta VRT).
Doufám, že to chápete.
Takže pan generální dělá to co může (je pouhý technický vykonavatel politické vůle) a na co má peníze, když mu v podstatě žádnej politik „nepomáhá“ s VRT, s kolejema okolo Prahy, s tratí na Liberec, s …
Nádherný příklad je ta trať na letiště. Kolik politiků prohlásilo, že trať je na Havliště je veřejný zájem a přidělilo přímu ve státním v rozpočtu peníze na stavbu?

VRT

Ale jistě, až opravu všech lokálek doděláme, tak začneme nanovo, protože pro hlavní tratě nebude podpora. Takže naše železnice bude pravým opakem toho, co má být. Místo rychlého, kapacitního a páteřního spojení bude sloužit k vymetání Horní Dolní a pro nostalgické jízdy po tratích „s potenciálem“.
To je terno.

Alibaba

A tu podporu se má starat politici nebo SŽDC?

Jan

No za 20 mil na km postavíte tolik vrt..

HonzaEM

Vyhazování peněz je především to, že tyhle přístřešky, co vidíme na fotce, podle vzhledu nedávno opravené, se vyhodily a dělay se nový a ne jen přístřešky, třeba veškerá výstroj tratě, ty starý neproměnný návěstidla jsou k nerozeznání od těch nových (musely se tam dát asi krátce před ukončením provozu) a všechno se dává nový.

HonzaEM

Přijde mi směšné, jak tady někteří brečí nad vyhozenými penězi za opravu lokálky, mimochodem nutnou, protože když se do tratě neinvestovalo průběžně x desítek let, tak byla zapotřebí takto radikální obnova, přitom máme řadu lokálek, co je využit oproti Pacifiku jen minimálně a přesto se opravují, nebo aspoň je zájem o jejich provozování.

Milan

Tak to bude nádhera. Zachování historické trati, která má potenciál snad jen na vození trampů přes léto, rozhodně si nedokážu představit přepravní výkony mezi Čerčany a Zručem nad Sázavou. Takt jako noty na buben, průměrná rychlost na úrovní britského 19. století, vlaky spíše nostalgické. Opravdu tam někdo pojede krom výletníků ala Kudy z nudy?

A porovnání se zastávkou v Karlíně… Tam by denní počet cestující byl vyšší než na 212 za měsíc, na to vsadím boty.

Hans

Ze si to nedokazes predstavit vůbec nic neznamená. Opravdu tam nekdo pojede. Asi ne tolik jako v Karlíně a co to s tim jako ma spolecnyho?

Jackub

Překvapivě náklady na jednoho cestujícího. Je lhostejno, zda za den, měsíc, či rok. Ten nepoměr obou čísel by byl do očí bijící.

Milan

„Někdo pojede“ asi i na lokálce z Javoříčka do Chvalšovic, neměli bychom ji pro jistotu postavit? Tady je důležité, kdo je ten někdo a kolik jich bude. Jeden důchodce/režijkář/student denně oproti stovkám platících cestujících prostě je rozdíl. Je potřeba se chovat ekonomicky.

Olda

Z Brna do Tábora jsme tama odvozili spousty pracovních vlaků, je to dobrá variantní trasa.

Jarek

Objízdná trasa pro baucuk za půl milardy?

HolyTrinity

Tady nejde o to, že je trať pomalá. Bohužel, mezi Zručí a Sázavou neexistuje spojení autobusem, krom ranního náhodného výstřelu, který i tak jede dost klikatě (koukněte na mapy -> Zruč – Čestín – Kácov – Holšice (!) – Kácov – Zbizuby – Podveky – Rataje – Ledečko – Talmberk – Sázava). Jízdní doba delší než vlakem. Když se podíváte na mapu, nevybírá to většinu zastávek na trati 212. Podél trati 212 nevede žádná přímá silnice. Čili vlak nelze nahradit autobusem, protože i ten vlak to zvládne zpravidla rychleji než člověk autem. Zrušením vlaků byste také důchodce minimálně ze Šternberka,… Číst vice »

Honza

To mate pravdu, ale myslim, ze ta spadovost se da upravit, Sternberk je mnohem lepe dostupny(autobusem) do Vlasimi, nakonec i do Janovic. Kacov je busem celkem dobre obslouzen a spojeni do Zruce je v pohode. Rataje asi spis na Janovice, Ledecko nevim. Jediny, co by byla otazka, je to dojizdeni do prace. Tech lidi ale opravdu moc neni, bavime se mozna o par nizkych desitkach. Tak mezi ne rozpoctete tech pul miliardy a mate to 🙂

Jarek

Po Šternberk by to jezdit mohlo, v nejhorším stavu byl navazující kus.
Mimochodem jak je na tom most v Ledečku?

Jaroslav

Je pravdou,že dnes každý prohání auto.Ale i vlaky mají své uplatnění.Já jsem před několika léty na této a ještě na trati z Kolína do Ledečka.Význam lokálek je i strategický.Došlo k vykolejení vlaku mezi Světlou a Čáslaví.Jaké bylo překvapení,když v Ledečku projížděl Brněnský drak,který by jinak jel přes Kolín.Lidi nastoupili do lokálky a jeli do Kolína.Přijeli sice později,ale přijeli…Čas ukáže,jakže to bude s auty,jejich budoucnost není právě růžová….

Milan

Já bych drýel pro jistotu i bal=onovou přepravu, co kdyby náhodou. Ale vážně, držet paralelní tratě odniku nikam pro případ nehody na trati vyššího významu?

HonzaEM

Tak zrovna Posázavský pacifik je asi nejvyužívanější turistická trať.

Honza

Ostuda je, ze se tu vyhodilo pul miliardy z okna kvuli nostalgii. Je usmevne tu cist, jaky ma tato trat potencial. Bydlim v Kacove, hned u trati. Vidim, kolik lidi temi vlaky jezdi. Jedine vytizeni je v lete, jinak to jezdi prakticky prazdne. Jeste tak rano nebo vecer, ale behem dne tim jedou treba jednotky lidi. Cena za osobokilometr musi vychazet strasne. Btw vite jak dlouho to jede z Prahy do Kacova? 2,5 hodiny!! 80km Ano, taky mam tu trat rad, ale kdyby se penize nevyhazovaly za takovehle zbytecnosti a misto to se investovaly do koridoru, tak bychom udelali lip.… Číst vice »

Odpadlík

Zas na druhou stranu do toho SZDC takovy prachy nenacpala. Za to se v Praze na Karline postavi jedna (ano jedna) zastavka. Tady za to zprovoznili 30km trati. Chapu vasi argumentaci, ale myslim ze to udelali dobre

jirka

to že to jede 2,5 hodiny je spíš pomalostí použitých retro vozidel, a benevolentního jízdního řádu. Ono by asi šlo zrychlit ale ..nechce se.
Poznámka o topení uhlím.. no u nás v ulici maj lidi topení na TČ nebo plyn,ale jsou tam dva co čudí uhlim, a ubezpečuju vás že to žádní chudáci nejsou, natož je ještě dotovat nejskou tou kotlíkovkou dotací.?? PROČ?

xyz

„kdyby se penize nevyhazovaly za takovehle zbytecnosti a misto to se investovaly do koridoru“
Už se stalo/děje se tak. A z úplně jiné kapsy než ze které se nyní provedla ÚDRŽBA tratě č. 212.

„My mame obrovskou sit, ale nekvalitni. 160 km/h na koridoru je vysmech.“
Výstavba sítě s v(max) vyšší než 160 km/h stojí ŘÁDOVĚ více než nyní provedená ÚDRŽBA na části horního Pacifiku.

Honza

To sice radove stoji, spis o dva rady. Ale to prece neni duvod pro to 212 opravovat. Nevim, kolik se do udrzby podobnych neproduktivnich lokalek da, ale celekm to bude urcite slusna suma. Argument lepsi hodne spatnych, nez min dobrych je podle me nespravny a je jednim z duvodu toho, ze jsme tam kde jsme. Tedy 100 let za opicema.

Pepa z depa

Honzo, vite kolik penez se narve do oprav dilnic druhych a tretich trid? Take hodne a moc. Na nekterych jezdi auta take jen ve stredu a v dubnu a presto se opravuji. Opravuji se ze stejneho duvodu a penez jako ty lokalky. Jen u tech silnic to nikdo neresi…

Honza

Ale to prece neznamena, ze se maji penize vyhazovat i jinde… Ja vam samozrejme rozumim, ale vadi mi, ze ty investice jsou jako cednik. Tisic der, kterymi to tece ven a posun dopredu u toho duleziteho je bohuzel pomaly. Dalnicni sit nedobudovana, koridory v nedohlednu jakbysmet, o jejich rychlosti radeji pomlcet, s VRT jsme uplne mimo misu…a my se placame po zadech za to, ze jsme opravili trat, kde v historickych 810 jezdi ctyricitkou vodaci v lete do kempu, stavime letiste v Ceskych Budejovicich, ze jsme zalatali D1, na letiste dali dva autobusy za sebou…vadi mi ta silena neambicioznost. Smradek,… Číst vice »

Odpadlík

Mno jestli to nebude spis tak, ze vas ty motoraky (stejne jako ty golfisty z Kacova) stvou takze byste radeji trat zrusil. NIMBY.

Honza

Ne, nestvou me ani golfisti, ani vlaky. Jezdi mi kolem zahrady, u prejezdu nebydlim, takt 1x za dve hodiny kazdym smerem ani nezaznamenam. To me spis stvaly ted ten rok a pul nahradni autobusy, ktere jezdily dva za sebou, pricemz jeden uplne prazdny a ve druhem tri lidi. Ted s turisty je to plnejsi.
Jinak tomuto se rika argument ad hominem.

HonzaEM

Takže podle vaší logiky zrušíme všechny lokálky a necháme jen koridory….

HonzaEM

Tak snad většina lokálek je ještě míň využívaná.

Honza

Pokud nejsou vyuzivane, tak ekonomicky nedavaji smysl. Udrzujeme hodne kilometru ve spatnym stavu. Misto mene kilometru ve skvelem. Tim stavem myslim rychlost, kapacitu, pocet a umisteni zastavek atd. Pokud to vozi vzduch, tak nevidim mnoho racionalnich duvodu

Petr

V pátek také úsekem projede první mimořádný vlak, který z Čerčan (v 8:55) poveze novináře a hosty. Pravidelné vlaky se pak na trať vrátí po téměř dvou letech v sobotu. „O víkendu ještě nepojedou všechny vlaky, část jich bude stále nahrazena autobusy. Úplně bude provoz obnoven v pondělí,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj dráhy využijí omezený víkendový provoz i k seznámení strojvedoucích s tratí, která byla dlouhé měsíce uzavřena. ————————————————————– Začal bych tím, že strojvedoucímu po roce propadá seznání. Proto ještě to víkendové omezení. Ale to určitě všichni víte ;-). Každopádně hurá do Kácova (i ze směru… Číst vice »

Honzík

No a to chtějí provozovat tratě na 200km/h. Vždyť ani neumějí udržovat tratě na 160. Projedte se Praga-Ostrava. To je ostuda!

HonzaEM

Je tam nějaký problém?

Olda

Jsem rád, že jsem tam strávil nějaký ten hezký týden na výluce a to jako vlakvedoucí i strojvedoucí. Ta trať má neskutečný potenciál v turistickém ruchu i mimo něj. Jezdím tam moc rád i jako turista.

HonzaEM

Samozřejmě že má potenciál a snad větší než většina ostatních lokálek, ale to lidi, pro které je vlak sprosté slovo, nikdy nepochopí.

Jarek

A co kdybyste ten „potenciál“ trochu upřesnil?
Víte, jak dlouho trvá tím dojet třeba ze Šternberku do Prahy?
Je to naprosto nepoužitelné s výjimkou nostalgických vlaků…

HonzaEM

Problém je především v tom, že do Prahy žádný přímý vlak nejede, to ale není chyba tratě.

Honza

Nevim, jak moc to tu znate, ale prime vlaky jezdi, o vikendech v lete. A podivejte se na cestovni dobu. Za tu tu dobu jsem autem v Praze a zpatky a jeste se tam stihnu naveceret. A to jsou prime spesne vlaky. Jinak je to uplna tragedie, prestup v Cercanech a pak courakem, protoze tam rychliky nestavi. Na rozdil od Olbramovic.

xyz

Zdá se, že totéž platí i pro navazující úsek Ledečko – Uhlířské Janovice. Výluka započatá od 1. 3. 2019. Jedno výlukové opatření skončí 30. 6., druhé (navazující) pak 5. 7., další (třetí) k 10. 7. s tím, že v něm je uvedeno, že poté začne platit další verze VJŘ pro tentýž úsek.

Štěpán

To zase bude diskuze od „odborníků“, že tato oprava byla zbytečná a že by se měl Posázavský pacifik raději zrušit.
Ale ať si tvrdí kdo chce co chce, je to dobrá zpráva. Ta trať tam prostě patří a její zrušení snad ani nemohlo připadat v úvahu. Hlavně doufám, že tam nepostavili kilometry zábradlí a eurobetonové peróny, které tam skutečně nepatří.

Hodně štěstí

Přesně, protože je to proste spojnice mezi částmi Čech a nikdo nemůže vědět, že třeba za 10 let to bude důležitá spojnice. Ono stačí trať 122. ta byla taky na odpis a jak tam teď vlaky sviští.

pony

To dost dobře vědět může. Nebude. A i kdyby náhodou byla, jednokolejná neelektrifikovaná trať s maximální délkou vlaku úžasných 200 metrů se „zabezpečním“ akorát na telefon a maximální rychlostí kolem 60 km/h by se stejně musela postavit znovu.

Jiří Kocurek

Nebude důležitá. Jestliže potřebuju dostat nákladní vlak ze Světlé nad Sázavou do Prahy, tak jednoznačně přes Kolín. Ikdyby nedejbože* došla elektřina, tak přes Kolín ten vlak spálí méně nafty, jelikož bude moct jet aslespoň trochu plynule. A než se ze Světlé dostane náklad do Čerčan, tak přes Kolín bude v Libni.
*) A to píšu jakožto agnostik!

VRT

Tak Štěpáne, za chvíli jsou prázdniny, takže vás zvu na projížďku. Dejte vědět, kdy dáme sčítání.

Štěpán

Ne, díky, projedu si to sám. A jen upozorňuji, že pokud při jedné projížďce napočítáte ve vlaku málo lidí, tak to NEZNAMENÁ, že je trať na zrušení. Ony se totiž počty cestujících mohou v různých obdobích značně lišit, nehledě na to, že vždy existuje jistý potenciál i pro nákladní dopravu.

marie

nákladní dopravu? jako tranzitní? 😀 😀 😀

AAA

třeba tam někde najdou zlato nebo lithium, že

Martin V.

Nebo kůrovce. 🙂

Petr

Vstoupit do diskuze…Nebo vás ;-)))

Petr

Vstoupit do diskuze…O tranzitu bych asi nemluvil, ale co vy víte. Kůrovec a Babiš, . . .

VRT

To je celkem škoda… Myslel jsem to tak, že bychom těch projížděk udělali víc. Aby z toho byla nějaká slušná data.

Jaroslav

To bych byl zvědav na to, kdo by s vámi chtěl jet vlakem na vyjížďku, natož pak na více… Docela sebemrskačský nápad. 🙂

VRT

Proč myslíte? Na ježdění vlakem není nic špatného.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Jako že by se někdo vzal v práci dovolenou (v republice je nezanedbatelný množství lidi, dokonce většina, který prostě prázdniny zmíněný o pár příspěvků výš nemaj) a trávil ji na jedný (!) lokálce s odpůrcem lokálek. Absurdnější situaci si fakt už neumim představit.

No on pak ten odpůrce lokálek tady pak přinese fotky a čísla. Tak aby to měl potvrzené od fanouška… To je celé.

Jiří Kocurek

V čem? Že v Kácově vezmou pivovarská auta na plošiňák a o neznámé hodiny později než po vlastní ose budou v Praze a začnou rozvážet pivo do hospod, kam na neštěstí … přijedou s pivem po zavíračce.

Petr

Vstoupit do diskuze…Byl jste tam v hospodě, prošel si brod, dal si nepasterizované? PROTO se to vyplatí

Makus

V letních měsících zde je skutečně velký zájem o osobní přepravu. Celé Posázaví je velká rekreační oblast, navíc podél tratě se nachází mnoho turisty navštěvovaných památek – Rataje, Šternberk, Zruč, Stvořidla a další. Nemálo zde jezdí vodáků, cyklistů i pěších turistů. V létě se mi již několikrát stalo, že 810+vůz byly plné tak, že se nedalo sednout. O jarních a podzimních víkendech je taktéž docela dost cestujících. V zimě je to slabší, ale podle toho je i nastavena doprava. V okolních lesích je docela dost dřeva připraveného na odvoz. A další čeká kácení. Takže např. v Kácově může být docela… Číst vice »

Honza

Nakladni doprava na 212 se limitne blizi nule

Lech Malý

Tak dobře, racionální důvod pro existenci lokálek neexistuje. Stejně jako ekonomicky nikdy nevyjde let na Měsíc, léčba terminálního stádia rakoviny, cyklostezka, VRT, nebo válka ve Vietnamu. A nedělá nás lidi lidmi právě to, že se do výše uvedených podniků pouštíme? A že se před tím pohádáme, zda se do toho pouštět?

Petr

Vstoupit do diskuze…To je konečně názor, dávám 100 bodů 😉

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Zrovna let na měsíc se zaplatil. Ne přímo, to že se přivezlo pár tun měsíčních kamenů za šílený náklady nikoho nevytrhlo. Kvůli tomu se ale musel udělat průlom v několika technických a vědeckých oborech z kterých benefitujou všechny ostatní obory. Bez letu na měsíc by nejspíš neexistovalo ani GPS (Galileo, GLONASS, BeiDou pro příznivce jiných států než USA). A nic z toho včetně internetu by nejspíš neexistovalo bez Druhý světový války. A Druhá světová válka by nenastala bez První světový války. Ano, První a Druhá světová válka ekonomicky ve výsledku vyplatily už za pár desítek let a správnýho ekonoma nezajímá… Číst vice »

Tak hlavně let na měsíc a dobývání vesmíru obecně mělo silný vojenský základ …. jak ukázat pro zastrašení druhé straně technologickou převahu tak rozvoj balistických raket schopných dopravit atomovku komukoli kamkoli na hlavu až pro bojové prostředky přímo ve vesmíru (viz hvězdné války)

HonzaEM

No zázraky se, jak je vidět, dějou a peróny jsou nové sypané s pevnou hranou.