Oprava Barrandovského mostu by měla začít v první polovině května
Rekonstrukce začne snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice.
Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května. ČTK a Českému rozhlasu to dnes řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen, provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.
První část soumostí byla otevřena v roce 1983, od té doby most žádnou velkou rekonstrukcí neprošel. „U každého mostu se musí vyměnit izolace po 20 maximálně 30 letech. Na tuhle se skoro 40 let nesáhlo a roky dovnitř mostu zatéká voda. Kvůli tomu bude rekonstrukce mnohem náročnější,“ uvedl Scheinherr. Most je součástí městského okruhu, denně jej přejede asi 140.000 aut. Loni TSK opravila spodní části mostu.
Mezi největší problémy patří špatná izolace a zatékání vody do mostu. „Nejdůležitější je vyměňovat izolace. Předpjatá lana drží celou konstrukci. Při diagnostice v posledních letech jsme objevili, že lana jsou zkorodovaná, proto je nezbytně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili,“ dodal Scheinherr.
Jako první začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde z objízdnou trasou, která bude vyznačena. Trasa se nyní projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na tzv. odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Rekonstrukce je rozložena do několika let, vždy přitom bude částečně omezovat dopravu. „Vzhledem ke stavu mostu musíme být všichni shovívaví. Nebudu lhát. Bude to náročné, ale zvládnutelné. Dobu stavby jsme zmáčkli na nejnutnější technologické minimum,“ řekl Scheinherr. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Jaké práce kdy přesně budou provedeny, zatím není jasné. Bude záležet na výsledku tendru, kdy zájemci museli navrhnout kromě délky oprav také jejich harmonogram a postup.
Praha má s mosty problémy dlouhodobě. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu je Libeňský nebo Hlávkův most, jejichž opravu TSK připravuje. V případě Libeňského mostu již vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.