Omyl v době svačiny kolegy. Zpráva odhalila, jak se podbíječka srazila s nákladním expresem

Dopravce po této události přeorganizoval složení lokomotivních posádek.
Loňskou srážku podbíječky s nákladním vlakem v Praze-Malešicích zapříčinil její strojvedoucí společně s vlakvedoucím. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Drážní inspekce, kterou zveřejnila na svých stránkách.
K nehodě došlo loni 1. listopadu ve stanici Praha-Malešice. Událost na několik hodin zastavila na trati provoz.
Podbíječka patřila společnosti GJW Praha, přesouvala se z Plzně do Havlíčkova Brodu. Narazila do projíždějícího nákladního expresu s kontejnery společnosti ČD Cargo. Při události vznikla pouze materiální škoda 8,8 milionu korun. Nehoda se obešla bez zranění.
Za nehodou byla nepozornost strojvedoucího podbíječky, který si ve stanici Praha-Malešice spletl návěstidlo s návěstí Volno, která ale byla určena pro jinou (sousední) kolej, po níž jel nákladní expres. Podle předpisů GJW Praha jel se strojvedoucím ještě vlakvedoucí, který měl kvůli absenci jakéhokoliv zabezpečovače na vozidle opakovat vždy návěsti na trati a kontrolovat strojvedoucího.
Zvyklí na zastávku v Malešicích
Oba byli zvyklí, že v Praze-Malešicích zastavují a dostávají rozkaz pro další jízdu. Vlakvedoucí proto při vjezdu do stanice přestal strojvedoucího kontrolovat, vstal z místa a šel ke stolku umístěnému za strojvedoucím, aby se napil a vzal si jídlo. „Když jedl, strojvedoucí pořád jel a zahlásil mu, že mají „Volno“, a potom jen prohlásil „a je to ….“, v tom přišla rána a upadl na napínač lanka,“ uvádí zpráva. Strojvedoucí zareagoval strhnutím záchranné brzdy, ale srážce s nákladním vlakem již nezabránil.
Drážní inspekce označila jako příčinu nehody nerespektování návěsti Stůj zapříčiněné
převzetím návěsti Volno návěstidla určeného pro sousední kolej. Další příčinou pak bylo neplnění povinností vlakvedoucího. Ten měl pozorovat trať a návěsti a kontrolovat návěsti. Místo toho odešel za svačinou do zadní části stanoviště.
Dle vyjádření GJW Praha strojvedoucí s vlakvedoucím spolu jezdí od roku 2021, společně využívají i automobil. „Z přátelského vztahu mezi oběma zaměstnanci vyplývá i vysoká důvěra jednoho ve druhého,“ upozorňuje zpráva. Dopravce na základě této události přeorganizoval složení posádek strojů a lokomotivních čet tak, aby nevznikaly situace přílišné důvěry, které mají za následek snížení bdělosti a vzájemné kontroly.