Omlazení berlínského metra. V německé metropoli začaly jezdit nové vlaky od Stadleru

Dopravní podnik má závazně objednáno zatím téměř 500 nových vozů.
Berlínský dopravní podnik BVG dnes poprvé do ostrého provozu nasadil nové vlaky metra od společnosti Stadler Rail. Stalo se tak po více než roce a půl poté, co BVG převzal první soupravu.
První vlak vyjel na lince U2, postupně se má do konce roku v Berlíně objevit až 140 nových vozů. Jde zatím o maloprofilovou řadu JK, příští rok začne nabíhat dodávka řady J (vysvětlení profilů je níže). Jejich testování již začalo.
Zahájení ostrého provozu předcházelo důkladné testování. Od nových vlaků si BVG slibuje větší spolehlivost a tím pádem i lepší dodržování jízdního řádu. Průměrné stáří vozů metra v Berlíně je třicet let, což je znát jak na pohodlí, tak spolehlivosti provozu.
Podle rámcové smlouvy může Stadler dodat až 1500 vozů do roku 2035, hodnota zakázky je až 3 miliardy eur. Dopravní podnik má zatím závazně objednáno 484 vozů. Vyrábí se v závodě Stadleru v berlínské čtvrti Pankow.
Rozdílná šířka vozů metra vychází z historického vývoje. Starší trasy berlínského metra (otevřené do roku 1913) byly budovány s užším profilem tunelů, a tak zde musejí jezdit vozidla se šířkou maximálně 2,4 m. Z toho pak vychází písmeno „K“ v označení typu JK (K = Kleinprofil, maloprofilové metro, linky U1-U4). Později budované trasy (od roku 1923) již umožňovaly nasazení vozidel se šířkou až 2,65 m. Pro tzv. velkoprofilové metro je určen typ označený jako J.