Omezte alkohol na letištích, volá Ryanair. Chce strop dvou drinků na osobu

B737, foto: RyanairB737, foto: Ryanair

Největší evropský letecký dopravce Ryanair vyzval provozovatele letišť, aby nenabízeli na letištích alkohol před desátou hodinou dopolední. Stalo se tak

Největší evropský letecký dopravce Ryanair vyzval provozovatele letišť, aby nenabízeli na letištích alkohol před desátou hodinou dopolední. Stalo se tak poté, co měl dopravce zejména ve Velké Británii problém s několika cestujícími, kteří se snažili dostat na palubu v podroušeném stavu.

Ryanair se ve své výzvě odvolává na statistiky britského úřadu civilního letectví (CAA), podle kterých počet incidentů vzrostl o 600 %. Jen za poslední rok zaznamenaly úřady ve Velké Británii na letištích 357 takových událostí.

Po letištích dopravce chce, aby přijali například zákaz prodeje alkoholu před desátou hodinou ranní a limitovaný počet nápojů na jednu palubní vstupenku. Maximálně by podle Ryanairu měly mít cestující před nástupem v sobě dva alkoholické nápoje. Jejich objem ale firma neupřesnila.

Firma už zakázala konzumaci nápojů koupených v duty-free obchodech na palubě, na letech s Glasgow a Manchesteru na španělská letiště Alicante a Ibiza si takový alkohol i zabalený nesmí vzít vůbec s sebou na palubu. Právě linky mezi Velkou Británií a Španělskem jsou považovány za nejhorší. Řada cestujících pojímá cestu na dovolenou jako párty a začíná s konzumací alkoholu už na letišti.

„Je naprosto nespravedlivé, že letiště mohou profitovat z neomezeného prodeje alkoholu na letištích a aerolinky pak musí řešit následky této situace. Hlavní problém je především při zpožděních letů. Je to téma, které se musí řešit,“ řekl marketingový šéf Ryanairu Kenny Jacobs.

Nejde ale jen o bezpečnost, ale i peníze: Dodatečné příjmy z prodeje alkoholu na palubě s patřičnou marží jsou pro aerolinky zajímavým zdrojem příjmů. Firma ale tvrdí, že prodeje alkoholu na palubě jsou malé.

Ryanair má s opilými cestující bohaté zkušenosti, i například YouTube je plný videí od cestujících, které si opilé pasažéry natáčí. Pro dopravce jde často o komplikaci, protože vyvedení cestujícího ven před odletem vede ke zpoždění. Odmítnutí vstupu na palubu je plně v kompetenci kapitána.

I když je výzva Ryanairu částečně PR, jde o téma, které ve Velké Británii řeší i úřady. Například ve svém materiálu o budoucnosti letectví britská CAA podporuje snahy letišť i aerolinek o zavedení postupů, jak tento problém řešit.

Mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková tvrdí, že už dnes jsou na letišti nastavené procedury tak, že by se opilý cestující na palubu neměl dostat. „Samotný letištní provozní řád zakazuje konzumaci alkoholu v jiných prostorách než v restauracích a barech a návštěvník letiště pod vlivem alkoholu může být z prostoru vykázán letištními složkami,“ řekla Janoušková. „Dobře fungují také zaměstnanci handlingových společností, kteří jsou těmi posledními, přes které procházejí cestující do letadla. Pokud zaznamenají cestujícího v podnapilém stavu, mohou v případě agresivnějšího chování cestujícího z přepravy rovnou v odletové čekárně vyloučit,“ dodala.