egoe-plus
Informační technologie Infrastruktura Silnice

Ombudsman vyzval Havlíčka k řešení problémů u plateb za dálniční známky

Vizuál k elektronickým vinětám. Pramen: MDČR/CENDIS
Vizuál k elektronickým vinětám. Pramen: MDČR/CENDIS
Ombudsman poukázal i na to, že systém není propojen s registrem vozidel.

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček vyzval ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) k řešení problémů u plateb za elektronické dálniční známky. Podle Křečka není možné získat zaplacené peníze při nesprávně zvolené registrační značce zpět, zpětně ani nelze zadanou registrační značku opravit. Systém umožňuje zadat i registrační značky v nesprávném formátu. Ombudsman to uvedl na svém webu. Společnost Cendis, která je správcem systému dálničních známek, dnes uvedla, že do konce dubna umožní vrácení platby při koupi viněty na neexistující registrační značku.

Na ombudsmana se obracejí lidé, kteří zadali do systému na elektronické dálniční známky nesprávnou registrační značku vozidla a svou chybu si uvědomili až po zaplacení. Podle Křečka lze pochopit, že případná oprava ani vrácení peněz nejsou možné ve chvíli, kdy je zadána registrační značka existujícího vozidla. V takovém případě je na tom, kdo nesprávnou značku zadal a zaplatil, aby se spojil s vlastníkem onoho vozidla a pokusili se situaci vyřešit.

„Jinou situací však je, kdy je zadána neexistující registrační značka. V takovém případě dle mého názoru nemůže docházet k obcházení systému dálničních známek a dotyčnému by měl být zaplacený obnos vrácen, nebo umožněna oprava zadaných údajů, a to bez časového limitu. Současný systém to však dle zkušeností uživatelů neumožňuje,“ uvedl ombudsman.

Chybí upozornění na chybu

Systém e-dálnice navíc podle ombudsmana umožňuje zadat chybné registrační značky, protože uživatele pustí dál a nechá ho zaplatit. „Domnívám, že systém by mohl zákazníky na zadání registrační značky v chybném formátu upozornit. V optimálním případě by byl systém přímo propojen s registrem vozidel a na zadání neprovozované registrační značky by upozornil,“ uvedl Křeček.

Ombudsman v dopise požádal ministra dopravy o vyjádření k současným pravidlům vracení peněz a opravy zadaných údajů při chybném zadání registrační značky. Vyzval ho k vyřešení dotyčných problémů.

Stát vratky při zadání neexistující registrační značky vozidla připravuje, systém by měl začít fungovat do konce dubna. Mluvčí Cendisu Martin Opatrný k tomu řekl, že vratky budou možné i zpětně, využít je tak budou moci i motoristé, kteří udělali chybu v minulých měsících. Možnost se naopak nebude týkat případů, kdy kupující zadá registrační značku vozu, která existuje. Podle Cendisu je v těchto situacích složité prokázat, že takový nákup byl skutečně omylem a systém by tak mohli někteří motoristé zneužívat.

Elektronické známky od letošního roku nahradily papírové kupony, jejichž platnost definitivně skončila na konci ledna. Jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Novinkou je také klouzavá platnost nových ročních vinět. Řidiči si mohou nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauricio

Zrovna včera jsem kupoval dálniční známku, zkusil jsem desetidenní. Naposledy jsem to kupoval krátce po zavedení, tedy někdy v prosinci…? Už nevím. Je to prostě jen formulář, kde naklikám co chci, zadám číslo karty, potvrdím a můžu jet. Ano, šlo by z toho vytěžit víc, na druhou stranu z hlediska uživatelského to pro 99% lidí plně postačuje. Zadám RZ, zadám ji znova pro kontrulu, já teda nevím, ale přeci se 2x po sobě nemohu splést, a to ani v jednu ráno na benzině, když prší a já tu RZ zadávám popaměti, protože na auto přes brýle s kapkami deště pořádně… Číst vice »

Thomas

Můžu poprosit o opravu v článku? Díky.

Nesprávná: Podle Křečka není možné získat zaplacené peníze při nesprávně zvolené registrační značce zpět, zpětnyě ani nelze zadanou registrační značku opravit. Systém umožňuje zadat i registrační značky v nesprávném formátu.

Správná: Podle Křečka není možné získat zaplacené peníze při nesprávně zvolené registrační značce zpět, zpětně ani nelze zadanou registrační značku opravit. Systém umožňuje zadat i registrační značky v nesprávném formátu.

Platón

Křečku, Křečku… Cos to zase vyvedl… Ombudsman k ničemu, když řeší tyto voloviny….

kosmik68

To MD a pan ministr nezvládl, je to lumpárna. Ano něco reklamuji, tak to musí vrátit celé nebo poměrnou část a co když auto prodám nebo se značka změní. Prostě s hnutí ANO líp nebude,.NEVOLTE JE!!!

Karel_x

Je sympatické, že na to Křeček poukázal, a bude sympatické, pokud to na ministerstvu aspoň částečně napraví. Nedělám si iluze, že by někdy byli úředníci sami vstřícní. Co jsem na světě, stále hledají proč něco nejde, než aby hledali, jak to udělat. Je jedno, jestli byl u moci Petr nebo Pavel. Ale takto uvažující lidé jsou i zde v diskusi – kontroly nejdou udělat proto, že jsou i zahraniční značky, ochrana osobních údajů atd. Není to pravda, hodně udělat jde. Jinak, co se týče známky při prodeji vozidla, tak to myslím nešlo, protože takový vymysleli zákon. Netuším, kdo byl tenkrát… Číst vice »

bkv

Překlep by mělo odstranit dvojí zadávání značky do dvou samostatných polí. Kontrolu proti registru odhalí jen v registru neexistující značku.
Tak co podle tebe jde udělat víc?

Miky

DZ je poplatek, ne zbozi, ten nejde reklamovat. Vratky za neexistujici RZ budou, tady se pan ombudsmann vlamuje do otevrenych dveri. A kdyz nekomu nekdo koupi omylem znamku, tak to musi brat sportovne. Proste si koupil listek do tomboly a nic nevyhral.

Růža

A STBák Bureš teď v televizi tvrdil, že je to nejlépe zvládnutý projekt.Inu, vyškolený lhář, udavač a nyní člověk, který může za tisíce mrtvých. Přesto se tu najdou kobliháři, kteří by mu vlezli s největší radostí do zádele. Pro mě k překvapení se toho vzdal Zaorálek. Ovšem Hamáček leze stále.

MRC

No on má svým způsobem pravdu – sice to funguje mizerně, ale je to jedna z věcí, co v porovnání s ostatníma nějak funguje…

bkv

Co na tom funguje mizerně? Značka jde opravit do začátku platnosti. Takže když se ti i přes dvojí zadávání podaří značku zadat blbě, pořád máš možnost opravy…

mauricio

Máte pravdu. Může za to, že místo sta tisíců mrtvých jsou jen tisíce. Já s tím asi žít dokážu.

bkv

Opravit chybně zadanou značku lze do doby začátku její platnosti.
Jak by ombudsman kontroloval značky vozů z jiných států než ČR? Napojením na registry vozidel v celém světě? A na oplátku poskytneme data naše?

Jiří Kocurek

Pro začátek by se mohly kontrolovat ty v českém registru uvedené. Hádám, že takových omylů bude nejvíc.
A pak lze také upozornit kupujícího, že zadané RZ není uvedená v českém registru vozidel, jestli chce opravdu pokračovat.
Nemusíte nikam nic posílat každá datábáze dokáže odpovědět ve smyslu „žádost ID=123456, RZ=ne/nalezena, odesílatel=reg-vozidel.md.cz“, šifrovaně. Postará se o to webserver.

bkv

takže v případě existující značky bude vše v pořádku?

Otakar

No a? Je to doprdele 8 znaků, jestli někdo neumí opsat správně 8 znaků (a opíše je 2x špatně), tak na silnice nepatří. Pořád budeme ustupovat a snižovat laťky, až nám na silnicích budou jezdit velbloudi.

bkv

Špatně si to pochopil. Mě bohatě stačí kontrola dvojím zadáním značky. a jen namítám, že některými navrhovaná kontrola proti registru odhalí pouze neexistující značky. Tj. je velká pravděpodobnost, že neodhalí nic…

MartinS.

Já tedy nevím, ale jestli někdo není schopen 2x za sebou opsat správně z malého techničáku RZ do internetového formuláře, tak by možná měl vrátit ŘP. A jestli se na to někdo necítí, může si zajít na poštu nebo do EuroOilu, tam to z toho techničáku opíšou a může si to zkontrolovat. Je to maximálně 8 znaků.

Jiří Kocurek

Dislektik, digrafik, sekretářka. Podívejte se do železničních diskuzí, kolik lidí píše velé ó namísto nuly. Staré psací stroje šetřily klávesu, počítač to ale rozlišuje.

Mimochodem, víte kolikrát mi napsali v příjmení -ou-?

Otakar

Plně souhlasím. Navíc stejný problém byl u nalepovacích známek, kde se to sice nekontrolovalo, ale také tam musel člověk napsat správnou značku.

Pokud se někdo na to necítí, tak může využít daná místa nebo někoho poprosí. Holt to nebude za 5 minut hotové, ale bude mu to trvat 15 minut. Na benzínku pro nalepovací známku člověk také musel zajet.

Přijde mi, že se pořád hledá problém. Přitom tam je ústupků až až.

Willy

Ve výsledku celá tato švejkovina skončí tím, že stát bude živit další úředníky, kteří budou řešit vratky, tj. pochybení uživatelů při nákupu DZ.

RHh

Jádro problému je, že stát neprodává zboží ani službu.. Řidič platí poplatek.. Takže neplatí žádné ochrany spotřebitele

Josef J.

K vracení, když je omylem zaplaceno za stejnou registrační značku dvakrát (ať už nedohodou na straně vlastníka a provozovatele vozidla, nebo chybným zadáním registrační značky někým nesouvisejícím), se nijak nevyjádřili.

bkv

Nehledej v tom složitosti. Normálně požádáš o vratku jedné platby…

Josef J.

Aha, jestli to tak funguje. A pokud je zaplaceno omylem na úplně cizí zaplacenou RZ, může ten, kdo se spletl, žádat sám, nebo musí najít provozovatele vozidla, kterému vlastně předplatil?

bkv

musí jít o duplicitu…

zwi

Za mě by bylo dobré po propojení s registrem i třeba ukázat iniciály vlastníka vozidla. Nebo jak se to dělá častěji, celé první jméno a první písmeno příjmení. Tak aby to GDPR zkouslo. Pak by si člověk po zadání značky zkontroloval, jestli je to skutečně jeho vozidlo, případně by si všiml, že to není on a že zadal značku vozidla někoho jiného.

zwi

Další se nabízí, jak tu někdo v komentářích také napsal. Uvést značku a model auta, případně další kontrolní údaje, které by neporušovaly GDPR a další zákony. Ale umožnily by zpětnou kontrolu zadané SPZ, tak aby člověka trklo, že zadal jinou SPZ.

Martin

No jo, v normálním světě by upozornění na neexistující SPZ bylo normální, ale stát neumí dělat IT zakázky, bohužel.

hop

Jenže ten systém je jeden pro všechny, i pro cizince. Proto nelze kontrolovat formát spz, protože to že neexistuje u nás neznamená, že to nemůže být cizinec s cizí spz, které mají formáty jiné. Nepomohlo by proto ani provázání s registrem ČR, protože opět – byla by zadána spz, vůz, což by se s registrem neshodovalo, ale to neznamená že by to nemohla být správná zahraniční kombinace

Jakub P

Na druhou stranu se zadává stát, kde je vozidlo registrováno a těch z ČR bude určitě nejvíc. Takže by mohlo mít smysl tu kontrolu v registru provést aspoň pro auta registrovaná v ČR.

Zlámalík

No jiné systémy v okolních státech vyžadují zadat zemi, kde je vozidlo registrováno. Pak by kontrola nebyla problém, ne?

bakiy

Po otevření systému pro nákup známky se jako první zadává stát registrace vozidla. Po zadání jiného státu než CZ se do registru nahlížet prostě nebude (nebo se nahlédne do registru daného státu). Další možností je vytvořit aplikaci (nebo alespoň účet na webových stránkách), do které si v klidu zadám údaje o všech mnou provozovaných vozidlech a tím se chyba též minimalizuje. Aplikace může umět načíst údaje i vyfocením SPZ. Tím se chyba taky minimalizuje a rozpoznat SPZ alespoň okolních států tak snad nebude problém. Navíc pokud se vyfocená SPZ uloží k nákupu, pak v případě chybně načtených údajů nebude problém… Číst vice »

Vojtaur

presne. Kdyz si resim online povinne ruceni, tak taky vetsinou staci zadat SPZ a hned vedi jaky typ auta to je, pohon, vykon apod.

bkv

A ten seznam pro hromadné zadávání značek si třeba v Excelu v klidu nevytvoříš? Proč na to potřebuješ aplilaci?

Willy

Celá záležitost není problémem „IT“, ale legislativy, jak zde bylo uvedeno „Systém elektronické dálniční známky nemůže dle platné legislativy kontrolovat, zda dané SPZ existují, či nikoliv.“

Jiří Kocurek

Záleží na provedení. Ta SPZ/RZ vůbec nemusí chodit po síti v čitelném formátu. Když budem pünktlich, tak eshop (jeho webserver) pošle hash té zadané RZ, registr vozidel porovná hash s databází (hash té samé RZ bude vždy stejný) a odpoví ano/ne plus nějaká ta košilka kolem dotazu.
A na registr vozidel se povolí přístup jen tomu danému webserveru, kde eshop jede. Pro útočníka by to znamenalo podvrhnout ten webserver a stejně by z registru dostal akorát tak drcenou slámu.

bkv

pořád je tu možnost že zadaná značka v registru existuje…

Gwann

tak je vadná legislativa i systém.
oboje je vinou státu, který si vydržujeme ze svých daní.
poměrně luxusní hromada peněz na utrácení.

kdyby téměř libovolný majitel řídil firmu jako Bureš ČR poslední roky, tak už je v insolvenci.

Jirka B.

Aha. Asi je obrovský problém u toho chtít zadat ještě např. tovární značku auta, aby se minimalizovala pravděpodobnost chyby. Pokud zadám na RZ AAA1234 značku Škoda a v registru vozidel je pod touto značkou veden Peugeot (až to bude propojeno s registrem, samozřejmě), tak ať mi nikdo netvrdí, že toto nelze jednoduše a rychle ověřit, vyhodnotit a vrátit uživateli chybu. Jenže ono je jednodušší shrábnout prachy a dělat mrtvého brouka, než přemýšlet o „omylnosti“ uživatelů.

nevim

A proč bych jako mentál zadával značku auta, když už tam tu SPZ zadávám 2x !!!! Nejdřív si zjistím, na kterou SPZ chci zaplati a pak ji tam napíšu, jestli dokáže člověk 2x špatně zadat SPZ, tak je možná problém někde jinde ne?

Kebab

To je sice pravda, ale jde o princip.

Blume

Hlavnim zajmem je kasirovat. Nikoliv poskytovat jakoukoliv sluzbu.

bkv

takže kromě dvou zadávání reg. značky, ještě zadávat značku auta… A co vin ten by se dal taky použít 😉

Kalanis

No tam je díra. Protože pokud je auto nové a ještě není přidělená RZ, tak se papíruje na VIN. A co tady? Nové auto, potřeba jezdit po dálnici (třeba za prací)…

bkv

Koupit krátkodobou známku na převozní číslo.

a8n

Stačí to obrátit, zadáte číslo a z registru dojde informace i se značkou a modelem, která se uživateli zobrazí.

Jirka B.

Nebo, zkrátka by to byl další krok pro konfirmaci a vyřešení případných chyb. Značka auta asi není nějakým obzvlášť citlivým údajem, ale čecháčkům bude vadit vše.

David

Sice by to pomohlo jen asi u vozidel registrovaných u nás, což bude asi větší část… Nicméně pokud někdo dokáže 2* zadat špatně SPZ, dokázal by ji správně opsat na kupón a ten nalepit? Měl by takový člověk řídit?

Jo jinej level budou leasingovky a fleety s batch dávkami, ale pořád ty chyby ve zdrojových datech jdou za nimi.