Olomoucký kraj a ČD přidají vagóny na trase Zábřeh – Jeseník. Změna přijde s novým jízdním řádem
Olomoucký kraj navýší kapacitu vlaků mezi Zábřehem a Jeseníkem. Zdroj: mapy.cz
Kraj se dohodl s dopravcem a ministerstvem na navýšení kapacity.
A teď už jen chybí, aby odtamtud časem zmizely Bd a bude to dobrý.
Nicméně vlak má být ekologická doprava, ale 750 + 2 vagony mi ekologická nepřijde ani náhodou.
Nene! Konečně to někde někomu došlo!
3x sláva ! V sezoně a o víkendech, to jest se dvěma vozy nekulturní spoj. Místenky nutností ! Dopravci palec hore !
Dopravce u této kategorie vlaků dělá jen to, co po něm požaduje a zaplatí objednavatel, tedy kraj.
To, že to kraji trvalo tak dlouho, prokazatelně min. od roku 2016, tedy alespoň 7 let (viz pan AlpenFlair níže), zakládá spíš na to,na příslušného dopravního referenta krajského úřadu vzít bejkovec.
Velmi dobrá zpráva, nicméně nechápu proč to trvalo tak dlouho. Podnět jsem posílal na Kraj už v roce 2016, kdy jsme se do vlaku v letní sezóně skoro nevešli. Odpovědí bylo, že situaci přezkoumají – samozřejmě se nic nestalo. Je škoda přicházet o cestující na spojích o které je zájem. Člověk ani pořádně neví na čí straně se nachází chyba (Kraj, dopravce), každopádně by to chtělo mnohem pružnější reakci (a to na cokoliv)
Ten problém s přeplněností se na této trati táhne už od socialismu, pamatuji ještě jako malý kluk (v zimě někdy v devadesátých letech) kdy byl tehdy rychlík Jeseník-Brno tak narvaný, že v Hanušovicích se už tam nevešli další lidi ani na chodbu.
No toto trvalo…Jezdím tímto spojem poměrně často….dva vagony v pořádku,.pokud se tomu jednomu v Zábřeze nerozbije zavírání dverí….pak jsou cestující nalozeni do jednoho vagonu …a to už je velký problém… plná ulička …vystoupit nebo jít na WC velký problém..Další moje cesta asi po měsíci zůstali jsme mezi Rudou a Hanušovicemi v největším vedru stát protože vlak před námi se pokazil a museli ho odtáhnout….Každý prodloužený víkend je vlak narvaný teď posledně jely školní děti na tábor do Lipové a seděly na zemi …. protože ČD prostě nepřidají vagóny… v létě v horku je to fakt výživné cestování….asi by si měl… Číst vice »
Konečně! Jel jsem s tím tento rok několikrát a vypadalo to jak cesta kdesi hluboko v Rumunsku, dva vagóny po 8 lidech v kupé, vzduch by se dal krájet. Konečně lepší kultura cestování.
Takže to bude znamenat, že nebude jedno kupé na dvojici ale dokonce jedno a půl kupé na dvojici. Pokud vagón pojede až do Brna, tak jim tam z Jeseníku přiveze alespoň čestvý vzduch. Samozřejmě by prospělo přidat pár vagonů navíc, ale to stačí na pár exponovaných vlaků (víkendy, zvláště v sezóně). Více by prospělo kdyby vlaky z Prahy zastavovaly v Zábřehu u nástupiště č. 2, aby byl zajištěn pohodlný přestup a nemuseli všichni přestupující sprintovat přes nastupiště k jednomu podchodu, kde navíc dlouhodobě nefunguje výtah (na opravě se ale intezivně pracuje). Křižování Sp vlaků přesunout zpátky do Lipový, aby cestující… Číst vice »
Jel jste na té trati někdy?
Jezdím tady často. Naposledy v pondělí směrem do Zábřehu a v uterý zpátky. Za poslední měsíc jsem byl minimálně v úseku Jeseník – Hanušovice, vždy sám v kupé. Ten vlak je vytížen hlavně v sezóně o víkendech. Tam by se nějakej vagń navíc hodil (zvláště se zvětšeným místem pro lyže nebo koal). Jinak to vozí vzduch.
Posilový vagon bude jen na Jeseník – Zábřeh, jak tu někdo psal.
A mělo by to být šumperské Bdt280.
Nene 😀 Už nebudou vozy dva, ale nově tři a někde rovnou pět 😀😀
Klobouk dolů!
Více vozů je žádoucí stav, zvýšení kvality by byl taky, ale asi nemůžeme chtít vše hned.
No ale co takhle popřemýšlet nad přetrasováním vlaku? Trasa: Brno-Vyškov-Prostějov-Olomouc-Šternberk-Uničov-Šumperk-Hanušovice-Jeseník. Takže vlak není potřeba dělit na dva kusy a v Špk by se udělal jen přepřah. Mezi Olomoucí a Zábřehem jezdí vlaků dost, takže tady by přetrasování problém nebyl, ulevilo by se přetíženému koridoru. Při jízdě přes Uničov získají dvě větší města přímé spojení s Jeseníkem.
Za mě to smysl dává (i když směrem na Brno by stejně se musely ty vagóny blbě spojovat – vlak z Jeseníku přijede, zacouve k čekající soupravě, mašinu musí odpojit, musí odjet, přijet elektrická a zase připojit), ale asi by to kapacitně ta jednokolejka úplně nedávala (hlavně od Uničova, kde už je hustý provoz)
Kromě toho by se ztratila vazba z Čech do Jeseníků – znamenalo by to nějaký pendl ze Zábřeha do Bludova. Druhou dvojici Starkoč-Václavice prosím nevytvářet.
Mohlo by se to v rámci taktu i střídat, jednou Zábřeh, jednou Šumperk…
A jo, pardon, já úplně zapomněl na ten pupek světa…
Takové spoje existovaly v 90 letech a před rokem 1989 akorát jízdní doba byla delší o hodinu, proti koridoru Zábřeh-Olomouc, sice se ta trať nedávno rekonstruovala, ale je otázkou, jestli by jízdní doba byla stejně rychlá jak přes Zábřeh.
To není dobrý nápad, naopak by měl R do Šumperka stavět kromě Mohelnice ještě Července a u Ex2 toto zastavování zrušit.
Já bych zastavil s ním v Moravičanech, Střeni, Štěpánově… když už courák, tak pořádný. Pravda, s těmi vozy si ani nic jiného nezaslouží 😀
Ale abych si nedělal jen srandu. Podle mě má zastavovat Ex2 Olomouc – Zábřeh – Třebová a R18 Olomouc – Červenka – Mohelnice – Zábřeh – Třebová. Ale politici řekli ne a vymysleli nesmysl, aby nebyla Ex2 příliš rychlá. R12 v potřebnou dobu v Července staví. To podle mě je dostatečné.
R18 bych rozhodně nezpomaloval. Z pohledu moravského cestujícího je už i tak JD natažená přepřahem ve Starém Městě UH, takže z Luhačovic se díky tomu jede 54 minut (38km), než se rozjede rychlík směr Otrokovice. Ale zastavení R18 v Zábřehu by mi nevadilo, ale to by se pak muselo asi ubrat někde u Přelouče.
Podle jásavých reakcí v diskusi je zřejmé, že zaváděné opatření u tohoto spojení více, než potřeba.
Otázkou však zůstává, proč k němu nedošlo dříve?
Zda trvalo dlouho, než si kraj všiml, nebo než dopravce někde yyštrachal pár 30 let starých použitelných vagónů?
Zdejší diskutující jedou tímto vlakem akorát v exponovaných časech, kde při hezkém počasí nedostačují ani vagóny 4. Většina těchto spojů jezdí téměř prázdných. Mezi Hanušovicema a Jeseníkem je to ve všední den max 2 lidi v kupé ve špičce 4.
Žádný problém, béček mají ČD na rozdávání 😛 😀
Je to krátké, špatně, přidají se vozy (i když B), taky špatně…
Však není to špatně, že se přidají vozy. I béčka jsou lepší než nic. Ale cokoliv jiného než béčka je zase lepší než béčka (a skoro všude jinde už to jde, ale tady nikoliv)
Cokoli je lepší než Béčka? A co Honeckery?
Tak to není vůz pro dálkovou dopravu (i když alespoň se tak netřese – takže pokud jsou max 2 lidi do čtyřky, tak raději Honeckery). To už rovnou můžeme porovnávat s 810. A ano, souhlasím, 810 by byly horší
Sp ale není dálková doprava. A když jezdí B i na expresech, tak proč ne honecker na Sp 😀
No ale zjevně pak ten spěšák pokračuje ze Zábřeha jako rychlík na Brno, takže to je dálková doprava 🙂 A na expresech to jezdí jako posila, nebo protože se jim podělal jiný vůz. Je to ostuda, ale ne taková, jako když je to běžné řazení…
Mimochodem, jízdní doba Jeseník – Brno je 3 hodiny 40 minut. O to horší je to, že to někdo musí absolvovat v retro vlaku 😀
tak to je teda 21 . stoleti . 3h40min , kolik to je ? 160km? tady je místo na vylepšování železnice , ne stavet vrt vedle poctvrte zrekonstruovaneho koridoru , ktery je 20 hodin denne poloprazdny ,
Už to neberte, ať je to cokoliv.
Je to přes 200 Km a autem bez zastávek je to jen o hodinu méně, takže se vlak nemá za co tolik stydět.
Jedna hodina jízdy v této atrakci (Lok + B249 + Bd264) při průměrné cestovní rychlosti 58 kmh přijde na pouhých 104 Kč, (celkem 381 Kč).
https://www.cd.cz/vlak/1410/1.11.2023/5433892/9.01/5433295/12.41/
S jednodenní jízdenkou IDSJMK a jednodenní IDSOK to vyjde na 451 Kč tam i zpět ( 250 Kč JMK +201 Kč OK) a to si můžu ještě v rámci 24h zajet kamkoliv v rámci dvou krajů, k tomu navíc bonus o víkendu zdarma jízdné v JMK pro partnerku a děti.
V létě jsem viděl v Bohumíně honecker na EC vlaku 😀 (mám to vyfocený)
Brno-Jeseník není dálková doprava?
honeckera jsem párkrát viděl i na jižních expresech
Zas nebuďme rozcapení, jako posily se budou hodit ještě dlouho. Spousta lidí si radši sedne v bídě, než stát v luxusu…
Však jo. Jako posily to stačí. Ale jako kmenová souprava. Jasný, lepší jak stát na jedné noze. Ale ostuda je to stále 🙂
Konečně. Nikdy jsem nepochopil, proč ty spěšňáky jezdí tak krátké. Obzvláště v zimních měsících.
Když krajský úředník trval na tom, že dva vozy stačí…
uřednik jezdi autem , ale pan Železničář je slepý?
Pan Železničář má platit ze svého něco, co si nikdo neobjednal?
A kde s tím vlakem chcete zastavovat? Např. po slavné rekonstrukci Hanušovic tam už teď stojí poslední vůz mimo nástupiště.
Zrovna v OK nechápu proč se ještě neopravila trasa z Hanušovic do Jeseníků a neelektrifikovala z odb. Bludov. Myslím si že by to jen prospělo.
Ona se opravovala docela důkladně, rychlost se teda moc nezvýšila kvůli obloukům a sklonům. Z Hanušovic do Bludova je po rekonstrukci stovka. A proč se neelektrifikovala – přece jen pořád je to trať kde jede obvykle jeden dvouvozový vlak za hodinu.
No to jo, ale jsou tam určitě spoje, kde si nejsem jistý že by 2. vozový vlak stačil. Navíc by určitě bylo lepší, kdyby se zkrátila jízdní doba o cca 14 min (7 min na přepřah, 7 min na pomalý rozjezd Brejlovce). Zvýšení komfortu, rychlejší jízdní doby. Myslím si že by to jen prospělo.
Spíš kdyby se nějak podařilo stabilizovat jízdní řád… ty vlaky od Zábřehu na sever (směr Jeseník i Kouty) jsou dlouhodobě řízené generátorem náhodných zpoždění, není na to moc spoleh.
Jedna taková letošní cesta přes Ramzovské sedlo spěšným vlakem o víkendu a to dokonce s plným počtem pěti vagonů. Zrovna bylo škaredě, tak byly poloprázdné. Ale to je to riziko podnikání. Takže když se chtělo, šlo to i teď:
https://youtu.be/YKNyx3lZ9V4
Asi jde o to, že „od teď“ jim ty vozy navíc kraj zaplatí, takže tam budou vždycky
lze vyčíslit , o kolik je dražší vléci za lokomotivou o vagon více? treba na 100km.
Docela pobaví, že v prohlášení spojují zvýšení komfortu a pohodlí pro cestující s navýšením počtu vagonů. Jestli tam standardně přesunou nějaké vagony sloužící jinak jako provozní zálohy, tak toho pohodlí moc nepřibude. Akorát se lidi nebudou tolik mačkat. Takže by měli nazývat věci pravými jmény.
Kverulante, kdybyste stal celou cestu že zabreha na ramzovou na jedné noze s cizím baglem v ksichtu, tak oceníte navíc i nějaké to usmudlane B249
Pokud dnes 1/3 cestujících musí stát, a bude navýšena kapacita na sezení o 1/3, tak to jako není zvýšení komfortu?
Nějak zjevně nevnímáte, že ČD mají nasmlouvány dodávky nových vozů na dálkové vlaky mezinárodní i vnitrostání, a při tom na nich jezdí aktuálně velmi kvalitní provozní vozy, které se prostě s nasazením těch zcela nových uvolní, a mohou být nasazeny na vlaky nižšího významu!
Snížení mačkání jednoznačně a podstatně zvyšuje komfort a pohodlí, takže nevím, co to tady blábolíte.
Volejte sláva a tři dny se radujte!
Tak počet vozů máme vyřešen, teď ještě tu kvalitu…
A vůbec celý provozní koncept. Protože rychlík Šumperk – Olomouc – Brno stojící 12 minut v Zábřehu, to není úplně produkt 21. století.
Dovolím si odtušit, že to je rezerva pro krácení žpoždění a případné výluky, kdy jezdil odklonem Olomouc-Přerov-Nezamyslice.
Prvotní problém je mezi Holubicemi a Nezamyslicemi, mimo stanice.
Ten prostoj v Zábřehu je z důvodu přepřahu elektrické lokomotivy za dieselovou. Hned za nedalekým Bludovem ve směru na Jeseník již není trať elektrifikována. Takže za pět a sednout 🙂
Řeč byla o rychlíku Šumperk-Olomouc-Brno. Ten za bludovem ve směru na Jeseník?
Takže za pět ze čtení, pane profeóóoóóóoóre.
Ne, v tomto směru se „jesenické křídlo“ se „šumperským křídlem“ v Zábřehu zase spojuje, proto ten prostoj v tomto směru. A teď mi prosím pěkně prozraďte, co znamená slovo profeor?
vypadlo mi „s“
Přesně tak, takhle to probíhá:
https://www.youtube.com/watch?v=HyDblyu82mY&t=687s
Rezerva tam moc není. Většinou právě rychlík odjíždí ze Zábřehu směr Olomouc s +5 minutami
Špatně, oba špatně. Těch 12 minut je manipulace v ZNM. Brno chce totiž přímé spojení do Jeseníků a zároveň je řešeno spojení se Šumperkem. Proto ta opičárna
Nevím, jestli to je Brno. Dost silně o tom pochybuji. Mám pocit, že je to spíše Olomoucký kraj, který tlačí na přímé spojení. Ale ať je to kdokoliv, má silné slovo, protože dokázal v minulosti zrušit plány MD na vlaky Brno – Šumperk v elektrické jednotce, bez přímých vozů do Jeseníku. Jeden rok to dokonce MD dotáhlo tak daleko, že na jednom páru spojů jezdil InterPanter. Ale asi se to někomu hodně vlivnému nelíbilo a tak jsme tam, kde jsme a asi ještě hodně dlouho budeme. Bohužel. Zrušit ty přímé vozy do Jeseníku, ať si to kraj řeší sám, by… Číst vice »
Mimo, preprah na brejle
A tušíte proč tam stojí 12 minut? To je naprosto jednoduché. Výměna lokomotivy. Z Brna až do Zábřehu jezdí elektrická, ze Zábřehu do Jeseníka jezdí motorová, z důvodu chybejích trolejí. Souprava s elektro loko odjíždí do Šumperka a zbytek přebírá právě ta motorová. Takže 12 minut je docela ještě dobré.
Jezdí vůbec lidi z Brna ty 3,5 hodiny do Jeseníku?
Nebo to spíš obsadí Olomouc?
V průměru 15 lidí na vlak Brno – Jeseník denně, o víkendu více. Hlavní frekvence začíná od Prostějova.
Z Brna tedy žádné davy.
Autem ale jen o hodinu dřív. Jezdí aspoň auty?
Ne na pobyt, na jeden den.
Ano, jezdí
Jezdí. Třeba studenti, také turisté a běžkaři.
Vyřešení stání 12 min v Zábřehu by vyžadovalo elektrifikaci až do Jeseníku, což jaksi není ani výhledově v plánu, nasazovat Brejlovce už z Brna by taky nebylo řešení a hybridní lokomotivy u nás zatím nejezdí.
Ale je, trať Bludov-Jeseník je jedna z vybraných tratí k prosté elektrizaci.
A kdzbz se na železnici umělo rekuperovat, bylo by to dokonce EKO (-nomické i -logické)
Nevyřešilo, protože stejně potřebujete 2 lokomotivy na Šumperk / Jeseník a na Brno naopak jen 1
Když už by teoreticky byla elektrifikace do Jeseníku, stálo by možná za to jezdit to jednotkami, pak by snad nějaký čas ušetřilo automatické spřáhlo. No a nebo to vést jako dva různé vlaky a jezdit na střídačku Jeseník a Šumperk, ale nevím jak by to vycházelo s kapacitou tratí.
S kvalitou souhlasím, snad sem pošlou něco lepšího, až dorazí Comfortjety. Jinak se v Zábřehu mění trakce bez úvratě, tam to sand ani rychleji nejde…
Měl jsem na mysli to, že by bylo na čase vymyslet jiný koncept než „trhání“ v Zábřehu.
A jaký byste si představoval? Ono trhání vlaku je vlastně velmi efektivní, stejně se musí měnit lokomotiva, tak se aspoň vytváří přímé vozy do dvou směrů.
Efektivnější by bylo, kdyby to byly 2 nezávislé vlaky…
Efektivnější by bylo používat jednotky, kde pak stačí na roztrhnutí jen několikaminutový pobyt.
Co navrhujete? Nabízí se jen přetrasovat celou R12 pouze do úseku Brno – Šumperk a na Jeseník v Zábřehu přestupovat. No nevím, praktičnost a časovou úlevu tam až tak nevidím.
V případě přestupu v Zábřehu ani nevím, jak by se to dalo realizovat. Nádraží by to asi kapacitně nedávalo, protože na kolej 6a a 8a se rozhodně nevleze delší vlak než třívozový vlak a to by na nedělní narvané pětivozové rychlíky rozhodně nestačilo. Na koleji 5 by se zase muselo přejíždět přes průjezdné koleje.Realističtější bych viděl variantu s přestupem v Bludově. Nastával by ale problém v případě čekání v Zábřehu na přípoje z koridoru, kdy by se zpoždění sčítalo.
Přesně tak.
A se zpožděním se tady asi zatím musí ještě počítat mnoho a mnoho let 😀
Spíš proložit dvě linky ve dvouhodinovém taktu – jednu Brno – Jeseník, druhou Brno – Šumperk. Dvouhodinový interval pro spojení Brna s Olomoucí je silně odrazující. Co jsem tak letmo koukal, tak na 300 a 301 by se to vešlo (nové křižování v půl v Bedihošti) – samozřejmě místo osobáků do Vyškova. Samozřejmě nebylo by to zadarmo, ale když může ministerstvo platit regionálku do Rakovníka nebo Příbrami, tak proč ne slušné spojení dvou největších moravských měst. (Olomouc – ) – Zábřeh – Jeseník by pak byl (nadále) v režii kraje. A na Ex 2 by se mohlo konečně odstřelit zastavování… Číst vice »
Šlo by to, ale s technickou na úrovni 21. století a úplně jiným provozním konceptem.
Na stávající infrastruktuře se provozní koncept moc vylepšit nedá, naopak ty přípojové skupiny v Hanušovicích (Brno, Jeseník, Šumperk, Staré Město a o víkendu Ústí nad Orlicí) jsou velice efektivní. V Zábřehu se to spojuje a v opačném směru je prostoj kratší. Jediné co mě napadá je jezdit z Brna každou hodinu a střídavě Šumperk a Jeseník, ale to by chtělo mnohem více vozů.
To je čas potřebný na přepřah. Že by si toho nevšimli nebo jakási rezerva pro případ?
Jo, je to jinak, níže vysvětleno. Takže předchozí příspěvek nebrat v úvahu.
3x hurá, ty vlaky byly občas peklo.
Občas, souhlasím.
Ale nejde vyhovět všem.
Zároveň obsazenost do Jeseníků určuje hlavně počasí, roční období, prodloužené víkendy.
A i když si tu rovnici o hodně neznámých nastavíte co nejlépe, tak se stejně může stát že bude vlak totálně plný nebo prázdný.
Potom musíte počítat s „noční můrou“ tzv. školních výletů bez objednání, a to už je pro pravidelné nebo náhodné platící cestující opravdu Hardcore.
Největší masakr nastává když pivovar Holba pořádá pochod. Na Olomouc po akci připomíná vlak v indii.
Zrovna to by ale dráhy mohly tušit a přidat vozy…
…a platit ze svého, že?
Jízdné se tam neplatí?
Platí, jen jaksi nejde dopravci, protože brutto smlouva
Tak vidíte, že jsme přišli do doby, kdy více vozů znamená, že to musí někde hodně vysoko někdo rozhodnout, pak se nastaví vzdálený termín a potom někdy nějaké vozy možná přibudou. Nějaké školní zájezdy nebo pochody jsou drahám dnes absolutně jedno.
To je ale dlouhodoběji plánovaná akce, takže lze předvídat zvýšený zájem cestujících.
Na to není třeba mít podporu umělé inteligence.
Z článku:
„Posílení o jeden vůz navíc se bude týkat všech spěšných spojů na trati Zábřeh – Jeseník a zpět,…Třívozová souprava nabídne 240 míst k sezení a přepraví 18 jízdních kol, což je o třetinu více než dosud“
Proč se tam píše „o třetinu více než dosud“, vždyť to je přece z článku jasné. Možná mi teda něco uniká. (a jo, řekám, že dostanu mínusy).
Není to spíš o polovinu více než dosud? 😀
Hlavně v zimní sezoně je to naprostá nutnost, jelikož stání na chodbě v exponovaných časech opravdu nebylo nic moc.
Ví se co to bude za vagóny? Předpokládal bych nějaká Béčka?
Vzhledem k tomu, co nabízí brněnské depo bych tipoval Bdtee/Bd
Bdtee276 určitě ne, neboť jich často není dostatek ani na současný turnus, čítající jeden vůz pro jesenickou část a jeden vůz pro šumperskou část. Náhrady pomocí B/Bd/Beer jsou na denním pořádku. Vzhledem k vyčlenění Beerů na posily hlavně R9 a absenci centrálu+blokování u Bd bych očekával B249.
Poslední dobou se tam párkrát objevilo i nějaké Bdt.
Na R12 se nic jiného čekat nedá 🙁
Snad aspoň Bd, protože s kolem je to tam taky někdy problém
Je o spesnacich, tam jezdí i kvatra/rakve s privesaky k rakvím
Kvatra jezdí jen na těch spěšňácích navíc co jezdí jen o víkendu a jen z Olomouce.
Kvatra (842) tam snad nejezdí, v Olomouci jsou 843.
Na portálu provozování dráhy se už objevil oběh toho posilového vozu. Mělo by to být Šumperské Bdt280, připojovat/odpojovat by se tedy mělo v Zábřehu.
Na to jsem se chtěl zeptat. Tak to je celkem naprd, jestli to nepojede dál na Olomouc/Brno. Ono těch lidí, co by jeli jen Jeseník – Zábřeh tolik není. Když už je fakt poptávka, tak to obvykle jede až do Olomouce, Prostějova, ne-li dál.
Takže radost byla předčasná? 😀
viz obrazová příloha na konci článku:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/10/posileni-Sp-vlaku-Zabreh-Jesenik-od-12_2023-e1698658396547.jpg