Autobusy Doprava ve městě

Olomouc soutěží dodávku nových autobusů, polovinu kloubových

Autobusy Solaris v barvách Dopravního podniku města Olomouce. Foto: DPMO
Autobusy Solaris v barvách Dopravního podniku města Olomouce. Foto: DPMO
Všechny autobusy mají být dodány do roku 2022.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) vypsal zakázku na dodávku deseti nových nízkopodlažních autobusů. V soutěži s odhadovanou cenou 76 milionů korun hledá pět standardních dvanáctimetrových autobusů a pět kloubových.

Vyplývá to z oznámení ve věstníku veřejných zakázek a na profilu zadavatele. V Olomouci se dlouhodobě daří Solarisu, který vyhrál všechny poslední soutěže. Jedinou výjimkou je elektrobus od SOR dodaný v roce 2018.

Podle podmínek soutěže mají být čtyři autobusy dodány do konce listopadu příštího roku, dalších šest v roce 2022. DPMO požaduje v soutěži prodlouženou záruku 48 měsíců, v hodnocení má cena nezvykle nízkou váhu: 55 %. Třicetiprocentní váhu v hodnocení mají náklady životního cyklu, 15 % je lhůta dodání v kalendářních dnech. DPMO si přitom sám stanovil, do kdy autobusy chce.

Nové autobusy mají mít celovozovou klimatizaci a USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky, mezi požadavky je kamerový systém do dveří a do nástupního prostoru. Podmínkou je i vybavení automatickým sčítačem cestujících.

 

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 24

Není třeba v plánu dodat klimu i do starších Urbin IV. případně do tramvají Vario od Pragoimexu?

Oran Gutan

Ve svý podstatě soutěží dodávku nebo autobusy?

Milion plus

Dodávku autobusů 😂🤟

Oran Gutan

Ve svý podstatě se žádnej autobus do dodávky nevejde!

Tomáš

Olomouc je na rovině, proč neshání elektrobusy? SOR z 2018 se neosvědčil? Není infrastruktura?

Rajče

Protože elektrobus je k ničemu. Pominu-li šílenou pořizovací cenu (cca 6 mil vs 18 mil), tak hlavně je problém, že není schopen odjezdit celodenní směnu a musí jezdit jenom půlky. Takže aby ujel tolik co jeden nafťák, musíte mít dva elektrobusy. Jeden jezdí, druhý se dobíjí. Navíc cena životního cyklu je také mnohem dražší, než běžný nafťák nebo plyňák.

Tady na Moravě

Jak vidíte, tak pro jeden „nechtěny“ elektrobus se směna našla. A v OL existují další 2 směny s podobným najezdem.

A ted si predstavte eventualitu, ze by napr. na Fibichove a na Tabulaku byla rychlodobijecka. Pulka smen by mohla jezdit elektro.

Jiří Kocurek

Našla se směna pro 3 krátké elektrobusy, je tak? Je.

Jak to mění požadavky na kloubová vozidla? Když krátký elektrobus vyjezdí krátkou směnu, tak to neznamená, že kloubový vyjezdí dlouhou směnu.

Rajče

A budete platit dražší jízdné, aby se nákup elekrobusů a jejich provoz zaplatily? Ten jeden byl totiž zadotován 85% z EU fondu. Jinak by ho nikdo nekoupil, protože to ekonomicky nevychází.

Kuba

Elektrobus rozhodně 18 mil nestojí, spíš tak 12-13 mil.

Rajče

Ano, základ a bez DPH 🙂 Říká se tomu holobyt 🙂

Tady na Moravě

Protože ve vedení DPMO jsou bodří hanáčtí dopraváci, kteří nemají moc rádi všechny tydlencty novoty.
Takže starý dobrý časy – sólo wana za 40 míčů, ale hlavně žádný elektrobusy.

Rajče

Donedávna DPMO koučoval ještě brňák jak poleno 🙂 A ty čísla taky nesedí. Ta sólo tramvaj byla za 27.

jakub (easydrink)

Když jede na Svatý Kopeček a dále pak do Lošova nebo Radíkova, tak musí vyjet dost velký kopec.

Vlk

Když doma pracuješ s aku vrtačkou tak zachvilku potřebuješ baterii.
Čím víc vrtačku zatěžuješ, tím rychleji ti baterie dojde
a tím rychleji se snižuje kapacita baterie a časem ji musíš vyměnit.
To znamená………………..můžeš hádat…..3x

Pavel Vavříček

Olomouc se i docela nebojí, podle parametrů, které vypsalo DPMO, byl rovnou vyřazen SOR Libchavy z VR, jak píše Československý dopravák.

Jiří 3

Sázkové kanceláře na napadnutí tohoto VR od společnosti SOR Libchavy vypsali kurz 1,11

LiborV

Výběrová řízení, která berou v úvahu náklady životního cyklu, jsou na západ od nás běžná. V Německu často vyhraje Man nebo Mercedes. Občas se však stane, že i v takto nastavených podmínkách vyhraje Solaris. Jel jsem s ním již v Berlíně, Hamburku, Oslo, Štrasburku, Amsterdamu i Mnichově.

jva

Platí to samé, co u tramvají. Tam není vozovna uzpůsobena na více než sólo vozy (a takové, co se jako sólo po zafixování kloubů chovají – Astry, Tria), v Hejčíně je zase (bez nákladné rekonstrukce) maximum 18m. Ale třeba si SOR poradí, jako to udělal delšími nárazníky, když Arriva chtěla vozy 10-13m…

Pe.tr

Tak to by mohl konečně vyhrát někdo jako Scania nebo MAN , zvláště když se vyhlásila na Olomouc takto „megalomanská“ soutěž . SOR nebo Solaris tím sítem snad vítězně neprojdou .

Láďa

Solaris je top a napsat o něm že snad vítězně neprojde ? Pročpak ? Poláci odvedli za poslední roky kus dobré práce a jejich autobusy jezdí všude v Evropě,,,

Pe.tr

Oproti SORu ano. Naštěstí se soutěží i životní cyklus a údržba. Na Volvo , Scanii případně MANa kvalitou a zpracováním zdaleka nedosahuje. Nijak nepopírám , že Solaris se snaží. Domů si taky nekoupíte Dacii pokud chcete spolehlivě a spokojeně jezdit . A zůstatková hodnota je taktéž jinde .

Kubrt

S tou zustatkovou hodnotou olomouckých Solarisu to nebude tak zlé – vyřazené z Olomouce dělaj parádu v Praze 🙂

Milion plus

Už nedělaj

Šejdr

Paráda bych tomu neříkal, ale jezdí. Stejně jako exolomoucké B961 v Pardubicích – sice je to pojízdné železářství zlomené v kloubu nahoru, ale na kaštanstvu lačnému ultralevné jízdy to stačí. 🙂

Milion plus

Jezdí už pouze 2, každý u jiného dopravce a to ještě nepravidelně, ostatní jsou už vyřazeny

Šejdr

Děkuji za upřesnění. Zkrátka jsou to vozy na doježdění – do první vážné závady, případně do STK, tedy pokud dopravce neprovozuje systém putovních RZ.

Jiří Kocurek

Jestliže si objednatel dá podmínku stáří 12 let a dost, tak bude zůstattková hodnota 11letého SORu a 11leté Scanie přibližně rovná ceně šrotu. Na technickém stavu to záviset nebude.

noerf

No nevím. Pokud si pamatuji linkové autobusy Man u Jihotransu (GW bus) a Čsad Prachatice (busem), tak méně pohodlné sedačky snad nikdo neměl. V tomto i 734 byla lepší.
A je zásadní rozdíl pro cestující mezi autobusy pro MHD a dálkovou dopravu.

PetrB

ČSAD autobusy Plzeň jako první dopravce v ČR nasadí do pravidelného provozu vozy MAN Lion’s City 18 C nové generace do pravidelného provozu již příští měsíc na příměstské linky 55 Plzeň – Vejprnice – Tlučná a 66 Plzeň – Vejprnice.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1525736710962451&id=467109646825168

Milion plus

Neříkají ti doma blesku?

LiborV

Co si dopravce nadefinuje do podmínek výběrové řízení to dostane. Man umí dodat různé typy sedaček. Co si dopravce objedná, to dostane.

Jiří Kocurek

Víte proč jsou vozy BMW tak spolehlivé? Protože majitel neřeší, že oprava zrcátka vyjde na 20 tisíc korun.
Víte proč je Dačia tak nespolehlivá? Protože majitel řeší olej za 150 kč/litr z JZD.

Pe.tr

To byla pravda tak před deseti lety. Zvláště u nových aut s prvním majitelem (neberu důchodce se sanderem nebo hnujde i20) a nájezdem nad 5 – 8 tisíc nenajdete . A dnešní křupani povětšinou trápí ropáky .

LiborV

Solaris má v současnosti mnohdy lepší dílenské zpracování než Scania z polského závodu. Kvalita zpracování a životnost vozidel Man se liší zda byla vyrobena v Německu nebo Turecku (vozidla pro Plzeňský kraj jsou z Turecka).

Alexandr Mikulka

Tady je vidět, že plácáš o tom, o čem nic nevíš. Jak ohledně autobusů, tak ohledně Dacie.

Milion plus

Scaniema by sis teda opravdu pomohl 🤣🤣🤣

Petr K.

Many Solarisu nesahají ani po kola. Jezdil jsem s MANy v IDPK a zlatý Solaris.

LiborV

Ano, jezdil jste Many z Turecka. Ty mají horší kvalitu zpracování než Many vyrobené v Německu.

Gajda

Mě osobně ty MANy ale přijdou uvnitř jakoby nevěděli jal to udělat. Nicméně se to tváří tak, že se to napsalo, aby vyhrál někdo předem vybranej. A pokud ten ajtobus nebude stát o 10% víc než v jiným městě, vlastně proč ne. Alespoň utře nos SkORoautobus