Doprava ve městě

Olomouc je dalším městem, které umožnilo nákup jízdenek do MHD přes vlastní aplikaci

Autobusy Solaris v barvách Dopravního podniku města Olomouce. Foto: DPMO
Autobusy Solaris v barvách Dopravního podniku města Olomouce. Foto: DPMO
Elektronická jízdenka má o deset minut delší platnost než papírová.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) zprovoznil novou mobilní aplikaci, která umožní cestujícím nakupovat jízdenky na jízdu městskou hromadnou dopravou i přes telefon.

Spuštění aplikace oznámil DPMO v tiskové zprávě. Aplikace je ke stažení pro mobilní telefony s operačním systémem Android a iOS. Ceny jízdenek jsou stejné jako papírové.

DPMO aplikací rozšířil možnost elektronického nákupu jízdenky. Dosud bylo možné kupovat jízdenky přes SMS zprávy nebo aplikaci Sejf. Podobně jako u SMS jízdenek a jízdenek koupených přes Sejf je platnost základní jízdenky prodloužena oproti papírovým o deset minut. Nákup probíhá přes platební bránu, údaje o platební kartě lze uložit. Uživatelé iphonů mohou využít platbu pomocí Apple Pay.

Aplikace současně zasílá cestujícím informace o provozu, cestující si mohou vytisknout i daňový doklad. DPMO chystá i další rozšiřování celé aplikace o další funkce.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Aplikace pro každou MHD nebo každého dopravce je sice lepší varianta, než tuny plastových kartiček, které každý dopravce vydával, ale pořád to není ono. Jak píše Kamui, chtělo by to prostě jednotnou aplikaci. Nechápu, že po těch vzorech ze zahraničí si ještě každý hrabe na svém písečku. To se lidi fakt neumí domluvit? Co si od toho slibují? Líbí se mi, že s tím před časem začal IDOS. Některé dopravce nezahrnuje, ale když jedu třeba z Opavy do Brna s ČD a RJ, vydá mi to jednu jízdenku a zeptá se mě i na slevy. Takže by to chtělo vylepšit… Číst vice »

Kamui

Snaha dobrá, ale je bullshit že každý provoz si tohle páchá po svém, místo toho aby tady byla nějaká snaha (ideálně celoevropská) dohodnout se na nějakém jednotném standardu, aby člověk nemusel instalovat aplikaci kdykoli přijede do nového města.

R2R2

Vcelku univerzalni je platba kartou, podle drivejsich zprav by neco takoveho casem mohlo casem byt i v Olomouci.

Jiří Kocurek

A přitom ani není nutné, aby v ČR (EU) byla jedna jediná banka.

Halamus

Karta by byla od Ježíška, nebo bychom si ji vyřizovali ve Švýcarsku?

V. K.

No konečně. Kéž by s něčím takovým přišel i IDSOK, ale tam bohužel z nějakého důvodu odmítají prodávat on-line kratší než měsíční kupon.

Modré zábradlí

Jde i týdenní.

Petr

Podle mě je to špatně, appka by měla mít pro celý kraj a ne pro jedno město.

Jakub (easydrink)

Taková je. Provozuje ji olomoucký kraj. Ale ještě před pár měsíci to bylo nebo otřeseného.

Modré zábradlí

Jenomže ta umožňuje nakupovat jen časové jízdenky a ještě nejpozději dva dny předem.

MLB

I kraj je docela nízká úroveň. Cestující osoby si pořád budou muset stahovat spoustu zbytečných aplikací. V téhle oblasti by se zrovna mohla dobře uplatnit EU se svou potřebou unifikace. Kdyby existovala jedna aplikace, kterou lze platit za dopravu od Dublinu po Athény a od Helsinek po Lisabon, měla by obrovský dosah. Hlavně pro cizince by to bylo velmi užitečné, protože taková aplikace by na rozdíl od jednotlivých řešení měla k dispozici mnohem víc jazykových mutací, než jen místní jazyk a občas angličtinu…

jva

Tak vzhledem k tomu, že mimo vozidla DPMO je nástup předními dveřmi, kde musíte zaplacení (i při přestupu) nějak prokázat, není pro nepravidelného cestujícího nic lepšího, než papírová jízdenka, kde je jasně vidět platnost (jak prostorová, tak časová). A mimo DPMO lze ten nákup jízdenky ve voze platit kartou. To jen DPMO zase vymýšlí chujoviny platné jen u něj (a když mi přijede jiný dopravce, mám pak smůlu), ale že by „vymyslel“ dětskou SMS jízdenku, to ne (než dítěti propojovat jakousi apku s nějakým účtem, to mu raději šoupnu 2 papírové z automatu „pro stréčka Přihodu“ za obal mobilu…)

Brian Griffin

Skvělá zpráva, jen tak dál!
Appka nainstalována, hurá do Holomóca! Akorát teda mi to nenabídlo možnost zaplatit přes ApplePay..?

Šejdr

Však má Apple Pay v Česku jen půl milionu uživatelů, kdo by se s tím do aplikace dělal. 🙂
A teď vážně: Může být problém se schvalováním aplikace, není jednoduché splnit všechny požadavky Apple Pay a dostat jejich souhlas. Já to zažil u mé banky, Google Pay už dávno měli, ale na Apple Pay se čekalo a čekalo, protože v Applu znovu a znovu testovali a připomínkovali.

Dom

A Zlín pořád v minulém století 😊

Nikolaj M.

Zlín plánuje pípni a jeď, jak má Brno, což mně osobně přijde uživatelsky nejlepší.
Nepotřebuju nic instalovat, nastavovat. Nastoupím, jedu, na konci dne mi systém vybere nejvýhodnější jízdné. Později i s možností mít ke kartě napojenou předplatní jízdenku.

Jiří 24

Já bych spíše uvítal systém jako mají v Brně „pípni a jeď“, přeci jen každý nemá data aby mohl revizorovi ukazovat jízdenku v mobilu, která se nedá stáhnout aby byla přístupná offline.

Radim

Co treba udelat screenshot? Predpokladam ze to ma podobu QR kodu pro revizora.

LiborV

Aplikace mají smysl obzvláště tehdy kdy je základem vyhledávání nejbližší zastávky na mapě, vyhledání spojení a nákup lístků dle najitého spojení. Ne jen na lístky. Mimořádnosti v aplikaci, a možnost dozvědět se než vyrazím z domu notifikací, že je mimořádnost na mé obvyklé trase a jak mohu jet jinak, je doménou spíš zahraničních metropolí.

Rajče

Víte, ono jde všechno. Ale vždy narazíte na položku zvanou finance, které Vám musí někdo schválit. A v době úspor vám nikdo velké peníze na vývoj dalších funkcionalit prostě neschválí.

Šejdr

Přesně tak. Plus je tady ještě jeden problém, který se do IT nezasvěceným manažeřům firem hodně těžce vysvětluje: porovnání nákladů na aplikaci s náklady třeba na web. Web nebo jednoduchý e-shop na míru se dá udělat za docela rozumný peníz, protože konkurence na trhu je obrovská a hlavně existuje spousta předpřipravených řešení, která se jen přizpůsobí konkrétnímu projektu. Aplikačních programátorů a firem je mnohem méně a ceny jsou podstatně vyšší. A šéf firemního IT má potom dost velký problém vedení firmy vysvětlit, proč celý nový web stál 200 tisíc, ale jedna jediná aplikace bude stát třeba o polovinu víc.