Olomouc chystá soutěž na nové tramvaje, dozorčí rada schválila tendr
Tramvaj v barvách DPMO. Zdroj: Facebook.com - Josef Kaštil

Dopravní podnik města Olomouce koupí osm vozů.

Dopravní podnik města Olomouce koupí osm vozů.
Skodovacka mafie si uz mne ruce a Kastil jim vymysli podminky souteze na miru. Zkratka si urcite neprijde…
… po téměř 25 letech provozu zmizely tramvaje Škoda INEKON Astra… 26.10.25 jsem videl na zastavce Olomouc hl.nadrazi Astru. Asi nejake retro
Nevím, za co ten mínus. Viděla jsem ji taky, 24. 10. 25.
To si pletete s vozem Inekon Trio. Tyto vozy z Aster vycházely. Ty jsou v Olomouci 3 a jejich čela jsou zakulacená oproti Astram. Mají ev.č.205 až 207.
To já právě vím a jsem si téměř jistá, že to Trio nebylo.
Trio to bylo. Astry už nejsou od rozlučky provozuschopné ani jedna. Hned po odstavení se z nich demontovalo vybavení a součástky
Jedné věci nerozumím. Když malé provozy jako Olomouc, Most nebo Liberec poptávají dodávky do 10 kusů, tak samozřejmě tomu odpovídá cena, byť poctivě vysoutěžená. Nešlo by třeba pod hlavičkou sdružení dopravních podniků jednou za rok soustředit všechny požadavky na nová vozidla a soutěžit je hromadně?
Vite, ze Sdruzeni podniku je lobbysticka skupina podporovana prave temi vyrobci vozidel? Proc by si vypousteli rybnik?
Na řádnost a poctivost výběrových řízení má dohlížet ÚOHS. Kdyby stát fungoval, jak má…
A jak se pozná, jestli funguje?
Hlavně vyberka jen pro JSV..
Nejste v Německu….tady nemožné.
Tak jediný Liberec bude mít nejstarší tramvaje, když u nich „nové“ znamená nechat udělat další derivát T3, třeba příští verzi T3 vymyslí s klimatizací.
Liberec by nové tramvaje už potřeboval jako sůl. Předpokládám, že Olomouc nakomec vezme jednočlánky, nejspíš EVO1. Liberec dvoučlánky taky nutně nepotřebuje, velkou část o víkendových spojů plus linku 5 jezdí sóla. Proč se nedohodnou a nekoupí tramvaje společně, jako to dělají v Německu? Srazila by se cena a cestující by konečně měl tramvaj jakž takž odpovídající 21. století
Čeho byste dosáhnul vypsáním společné zakázky, když parametry poptávaného vozidla by byly stejně napsané na míru jediného výrobce?
Jak vidíte, tak cílem Olomouce není nakupovat tramvaje co nejlevněji ale spíš odklonit veřejné prostředky správným směrem, tramvaje slouží jen jako prostředek pro toto chování. Nikdo soudný by nekoupil EVO1 za 35mil Kč. Když se ještě otevřeně soutěžilo v Ostravě, vyšla jedna 25m dlouhá tramvaj Stadler Tango levněji než tyto.
Srovnávat cenu jednotky z mnohakusové zakázky, z předinflační doby, kde ta cena byla navíc mimořádně příznivá, asi úplně nejde…
Nicméně nerozporuji, že politika Olomouce ohledně MHD je velmi prapodivná.
Liberec nové tramvaje má, jen jsou zastaralé koncepce. Tam bych potenciál nákupu neviděl….
Druhá věc je to, že v ČR nikdo nechce snižovat cenu nových tramvají (a zjevně ani trolejbusů). Český výrobce to má zjevně dobře „ošetřené“ a když jde velká část ceny z dotací, tak to vlastně nikoho ani nepálí. Jen je třeba to vhodně předhodit davu, poplácat se po ramenou jak máme echt český výrobek a dost dobře se s tím nedá nic moc dělat….
Vyrábějí se ještě někde na světě tramvaje bez klimatizace?
Áno, napr. v Rusku alebo ČR.
Asi tady si někdo nebude stěžovat co jak v jedné severské zemi…no kdo čekal jiného výherce…svého času se říkalo při oznámeni výběrového řízení „v Krnově už se svařuje“…no tak teď už se montuje o kousek jinde no 🤣
a co je na tom spatne, ze budeme jezdit v tramvaji vyrobene v ceske republice smontovane ceskymi lidmi a podpori se tim cesky prumysl?
Napr. že sa budú cestujúci v lete potiť, lebo tá tramvaj nebude mať klímu.
Cože? Počínaje rokem 2018 všechny nově poptávané tramvaje do Olomouce mají klimu. Tj. počínaje prvními vozy EVO.
Ďakujem za opravu. Zradila ma pamäť.
„Smontované českými lidmi“ 😀 . No, máte o zcela legitimní personální politice zaměstnanosti firmy Škoda Group poněkud nereálnou představu.
Doufam ze tuto boholibou cinnost praktikujete i doma pri vyberu auta. Rovnou do Skodovky. Prece je to cesky.
Nic, ale pokud otevřete výběrové řízení tak můžete dost ušetřit a mít české tramvaje zrovna tak, když vyjdou nejlépe….
Třeba to, že by bylo fajn vybrat tu nejlepší v otevřeném výběrovém řízení?
Proč bychom měli lít peníze daňových poplatníků Kellnerovým do kapsy? O tom to totiž je. Ne o práci pro české lidi.
A peníze se odvezou do Kyperského ráje….
,,Poslední akvizicí tramvají pro Olomouc byl v roce 2023 nákup devíti tramvají EVO1/o od Pragoimexu.“ Prosím redakci o malou úpravu.
Mimochodem, jak to vlastně vypadá s vozovnou pro tramvaje?
Otázka vozovne je v prípade Olomouca mimoriadne trefná!
Faze akvizice pozemku, zpracovana studie. Neni ale zadny zdroj financovani pro stavbu, musel by na to byt velmi stedry dotacni titul. Je to tedy ve vyhledu mestskeho rozpoctu 2030+
Hlavní podmínka má být vyřazení Várií…
Spíš to budou další T3R.P
Což je špatně dokud jezdí zrůdnost jménem Vario
První Varia půjdou pryč až když budou pryč T3 a Inekony. Jako souhlasím, že i když jsou nízkopodlažní jen v části vozu, tak komfortně jsou neoblíbené. To i tady v Ostravě nejsou dost oblíbené. Zejména ty poslední se škodováckou výzbrojí a sedadly, kde fakt sedíte na dřevě. Ani vozíčkáři či důchodci je nemají rádi, i když jsou to friendly vozy částečně pro ně. Nevím jak jsou s nimi spokojeni v Brně, ale tam si je stavěli sami zaměstnanci jako nyní EVO2.
Bohužel, protože zdravý rozum a posedlost nízkopodlažností zdobí naše dopravní podniky
Posedlost nízkopodlažní jaksi už konečně s křížkem po funuse poslala u větší části DP wany do kopru a kupují se tramvaje s větším podílem nízké podlahy a modernější koncepcí.
I v Brně jezdí pořád obuté. Spíš je to podle mě dané tím že v podstatě není jiná možnost pro vypravení na 1 a 12 .
U 1 je to malá konečná Řečkovice kam se nevejdou na vnitřní kolej dvě 45m soupravy EVO2. (Na 1 jezdí mix souprav Vario LF2+LF a 2x EVO2 jestli se nepletu v poměru 14:9 když se jezdilo ještě na Ečerovu)
U 12 zastávka Česká směr Technologický park kam se opět nevejde souprava EVO2. To je poměrně paradox když celý zbytek v četné konečných je připravený na provoz 45m vozů.
Právě, vozidlo bez jakehokoli komfortu. Vyházet co nejdřív.
To je ale o kontextu: zeptejte se libovolného vozíčkáře, zda preferuje Vario nebo T3, a dostanete zcela jednoznačnou odpověď 🙂
Že dvacet let stará koncepce není dneska úplně top, to je docela logické. Ale pořád je ta bezbariérovost o 100 % lepší, než co bylo předtím.
Asi skoro každý se občas nad nějakým typem „rozčílí“ a pak už kašle na pozitiva, „dejte to pryč“! Já to třeba mám takto s T6A5… říkám jí „alpský výstup“ o to horší že jezdí na linkách kde je místy nástup z vozovky, tzv. „výška nula“…
Oproti tomu je nějaké drncání „mnohoúhelníku“ maličkost.
Raději 2 kroky nahoru než to drncání…
Ti ale nejsou jediná skupina cestujících. Oproti Váriu je T3 zlatá. Až se vyháže omyl jménem Vário, může se vyřazovat T3. Varia obdivuje jen někdo, kdo s nimi v životě.nejel
Není to obdiv, ale reálný pohled na svět. On váš pohled na svět je utopie když se za peníze investovalo do vozidel která nejsou dokonalá.
V podstatě mají tři chyby: velký výkon, žádnou regulaci a z toho plynoucí permanentní obutí kol.
Z druhého úhlu pohledu jsou ale jejich výkony (minimálně co se Brna týče) vysloveně nadprůměrné.
Pan Kaštil trochu blouzní, to je u něj normální. Když už si dělá politickou reklamu na informacích z neveřejných jednání dozorčí rady, ačkoliv je jen jedním z řadových členů, tak jistě ví, že poptávané vozidlo je jiných parametrů než co zveřejnil na koláži. Tedy, předpokládám, že ví. Anebo neví, pak to ale trochu vznáší pochybnosti nad jeho kvalifikací v tomto orgánu působit.
A vy ostatní co nyní doufáte v nějaká „překvapení“… Nebuďte naivní 🙂 Co asi tak očekáváte od DPMO?
Díky za komentář. O žádné neveřejné informace samozřejmě nejde rozhodnutí o vypsání výběrového řízení bude zveřejněno oficiálně, jakmile proběhnou všechny formální kroky. Považuji za důležité, aby veřejnost i potenciální dodavatelé věděli, že město a DPMO připravují nákup nových tramvají. Čím větší zájem o zakázku, tím lepší podmínky může Olomouc získat.
Ilustrační foto je jen symbolické, hlavní je, že se dopravní podnik posouvá k modernizaci vozového parku. A to je pro město i jeho obyvatele dobrá zpráva.
Jaké lepší podmínky může Olomouc asi tak získat, když možný dodavatel podle specifikací je jen jeden? Když jste o tom v radě rozhodoval, tak určitě víte, o čem. To stejné minulá zakázka na devět obousměrných tramvají.
Na působení v dozorčí radě není třeba žádná kvalifikace.
To máte pravdu. Dozorčku městské akciovky si zaplňují politické strany. Je jen na nich a na jejich zodpovědnosti vůči voličům, jaké experty si nanominují.
Těším se na další otevřené, transparentní výběrové řízení, kde se výrobci budou moci férově utkat o efektivní veřejnou investici 🙂
Tipneme pár zadávacích podmínek?
– výrobní závod umístěn mezi 49. a 50. rovnoběžkou,
– reference z provozu v Praze, Brně, Ostravě a Plzni,
– logo musí obsahovat šíp.
Na co zapomínám?
Ono bohatě stačí si dát podmínku, že dodavatel musí doložit už do výběrka homologaci tramvaje v Česku.
TWT má reference z Brna a poněkud větší než je objem Olomoucké zakázky. Stadler z Ostravy.
Na cenu za kus, která bude muset být aspoň o 30 % vyšší než u obdobných nákupu jinde
Já naopak očekávám, že vizualizace je pouze podlý způsob jak zmást novináře a vyhrají Krnovské strojírny.
S tím šípem už možná ne. JSV přijde s rebrandingem a nejspíše dříve než v nejzašším termínu někdy v 2029.
Mmj. je zajímavé upozadňování loga u automobilky, která jej za nespecifikovanou částku koupila.
Nové vozy jezdí hodně nepravidelně, např. 130 má po pár dnech převodovku pryč (a nejen ona stojí týdny, zatímco dopravce zdůvodňuje cenu předplaceným servisem)… A kecy o dostupnosti pro hůře pohyblivé – proč tedy jezdí na celodenních kursech z centra k nemocnici stále T3, zatímco NP se utápějí na trhačkách?
Vizualizace ukazuje koncepci pevných podvozků, kteréžto byly jedním z argumentů při vyřazování Aster. Budeme v OL rádi, když se koupí jednosměrné EVO a ne (opět) provozně nepotřebné oboustraňáky
No oni ty Astry trpěly nejvíc tím že délka středního neseného článku byla dost velká, třeba na „horizontech“ to bylo schopné štrejchat o zem… to by v těchto (všechno podobné, styl 14T/13T) neměl být problém, nesený článek (dva) je citelně kratší.
Mimochodem, 13T se nakonec v Brně (zejména ty pozdější se sezením předělaným na „klasické“ příčné 2+1,5 (podtyp 13T6)) propracovaly na celkem použitelný typ…
Vzpomněl jsem si na Škodu Vektra, ta byla o dost delší než pozdější 06T a Poršetry právě protože věšené články byly z Aster (nezkrácené).
Tak už víme kdo vyhraje a s čím vyhraje …ještě nevíme za kolik to bude.
PS: V Olomouci byl problém s pevnými podvozky, že takové tramvaje se nadají posílat na trať přes centrum. A nyní že se spálí podruhé o stejnou rozžhavenou plotnu?
Na obrázku je 26T pro Miskolc…😉
diky
Já tam vidím vítěznou tramvaj pro Olomouc.😉
Bohužel.
Tak v Olomouci bych hlavně nečekal pětičlánkovou tramvaj, vzhledem k tomu, jaké soupravy a s jakou kapacitou tam jezdí.
Skôr s ohľadom na vybavenie dielní.