Ojetých aut na trhu meziročně přibylo. Rekordmanem je Bugatti za 144 milionů
Nejvíce nabízeným autem je Octavia, která podražila o 15 000 korun. Výjimkou jsou elektroauta, která zlevňují.
Více nabízených aut vesměs za vyšší cenu. Tak by se dal shrnout výsledek analýzy trhu ojetých aut, kterou pravidelně zpracovávají experti sítě AAA Auto, největšího tuzemského prodejce. Výjimkou jsou elektrická auta, kde cena klesá.
V prosinci tuzemské autobazary nabízely přes 88 tisíc vozidel, což je o pět tisíc více než v prosinci 2022. Střední (mediánová) cena přitom činila 212 000 korun, což je meziročně o 12 000 korun více. Kilometrový nájezd 156 tisíc i střední věk 10,4 roku přitom zůstaly beze změny.
Cenově se vymyká vývoj u elektrických aut. V nabídce jich v prosinci bylo 654, což je o 221 více než v prosinci 2022 (a také více než vozidel na CNG, kterých je 400 kusů). Výrazně přitom klesla jejich střední cena, z 929 000 na 849 000 korun.
„Stojí za tím zejména pokles cen u značky Tesla, který kopíroval snížení ceny u nových modelů. Takže zatímco v prosinci 2022 se Tesla Model 3 prodávala za 1,19 milionu korun, v posledním měsíci loňského roku to bylo jen 847 000 korun – pokles tak činí závratných 341 000 korun,“ uvedla šéfka AAA Auto a mateřské skupiny AURES Holdings Karolína Topolová.
U Škody Enyaq nebyl rozdíl tak výrazný, cena meziročně klesla o 194 000 korun, medián v prosinci činil 1,2 milionu korun. Mezi nejprodávanější elektrovozy patří také BMW i3, kde za rok došlo k poklesu ceny ze 770 000 na 540 000 korun.
Obdobný nárůst v počtech zaznamenaly analytici i v nabídce hybridů – předloni jich v inzerci bylo 751, loni v prosinci 1134. Na rozdíl od elektrovozů ale ceny hybridů vzrostly, a to ze 649 000 na 666 000 korun. Nájezd se přitom zvýšil ze 40 000 kilometrů na 45 000 kilometrů a stáří vzrostlo z 2,5 roku na 3,1 roku.
Nejvíce nabízeným autem je tradičně Škoda Octavia (8 001 ks), která meziročně při prakticky stejném stáří 9,8 roku i nájezdu kolem 184 000 kilometrů podražila. Předloni v prosinci byla střední nabídková cena 189 000 korun, loni v prosinci pak o 15 000 víc (194 000 korun). Naopak u druhého modelu v pořadí oblíbenosti, Škody Fabia, zaznamenaly statistiky patnáctitisícový cenový pokles (ze 105 000 na 89 500 korun). O 6000 zlevnila i třetí Škoda Superb (na 369 000 korun).
Loňský rok podle analýzy přinesl pestřejší nabídku luxusních vozů. Nejdražším autem minulého měsíce i celého roku je Bugatti Chiron z roku 2022 s nájezdem sto kilometrů a cenovkou 144 milionů korun. V nabídce je i další exemplář stejného modelu z roku 2019 a třemi tisíci kilometry za 90 milionů korun.
Dalšími lahůdkami české inzerce jsou Ferrari Purosangue za 19,8 milionu korun, Lamborghini Aventador za 13 milionů, kabriolet Rolls Royce Dawn za 10,1 milionu (stáří 3,7 roku, najeto 24 tisíc km) či SUV Cullinan od stejné značky (8,5 milionu korun). Celkem se na sklonku roku nabízelo v české inzerci hned 17 aut s cenovkou nad pět milionů korun.
Unikátem je také Mercedes-Benz G 500 Cabrio z nabídky AAA Auto, který se prodává za 14 milionů korun. Do Česka připlul z Austrálie, neboť pochází ze soukromé sbírky zakladatele AAA Auto Anthony Dennyho. Jde o jeden z pouhých 200 vyrobených kusů takzvané Final Edition z roku 2013, najeto má šest tisíc kilometrů.