Ojedinělý parní vůz Komarek zrenovuje SEA Kolín, vyrobí nový kotel

Parní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTMParní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM

Cílem je znovu rozpohybovat historický železniční unikát z roku 1903 vlastní silou.

Národní technické muzeum (NTM) sehnalo firmu, která zrenovuje parní motorový vůz M 124.001 Komarek. Jediným zájemcem v soutěži zahájené v červnu byla společnost SEA Kolín, se kterou také muzeum podepsalo smlouvu.

Cílem je znovu rozpohybovat historický železniční unikát z roku 1903 vlastní silou. Zásadním bodem kompletní renovace tak je výroba nového kotle, který nahradí stávající z roku 1905. Předpokládaná hodnota zakázky byla 3,5 milionu, smlouva zní na 3,4 milionu korun.

Kolínská firma, která se mimo jiné podílela na nedávno dokončené renovaci parní lokomotivy Conrad Vorlauf z roku 1873, má na zprovoznění Komarka a zajištění veškerých dokladů k vozu maximálně 33 měsíců.

Komarka vyřadila z provozu v říjnu 2021 porucha. Vůz měl tehdy vozit cestující na trati Lužná – Krupá v rámci velkého setkání motorových vozů, místo toho se ale představil jen jako roztopený statický exponát. Důvodem byla trhlina v trubce přehřívače, což vedlo k nedostatku páry pro jízdu vozu.

Zmíněná porucha ale vyřazení Komarka z provozu jen urychlila. Bez ohledu na ni totiž parnímu motorovému vozu loni v březnu skončila technická způsobilost kotle.

Komarek byl vyroben v roce 1903. V roce 2006 byl po 59 letech zprovozněn, od roku 2011 stál, aby po další opravě znovu vyjel v roce 2017. Více se o něm lze dočíst například na stránkách Nadace Okřídlené kolo, která jeho zprovoznění finančně podpořila.

Parní motorový vůz Komarek. Pramen: České dráhyParní vůz Komarek. Pramen: NTMKomarek a Brejlovec, Lužná u Rakovníka. Pramen: České dráhyParní motorový vůz M124.001 (Komarek). Pramen: NTM
Tagy Národní technické muzeum NTM parní motorový vůz M124.001 Komarek železniční nostalgie
25 komentářů