Infrastruktura Silnice

Odpočívky na novém úseku D35 bude mít Shell, za každou zaplatí přes 5 milionů ročně

Čerpací stanice Shell. Foto: Shell
Čerpací stanice Shell. Foto: Shell

Ředitelství silnic a dálnic vybralo prvního nájemce pro dálniční odpočívky Dolní Roveň na nově budované dálnici D35. Společnost Shell za dvacetiletý pronájem zaplatí 5,15 milionu korun ročně za každou z nich, sama si přitom bude muset čerpací stanici postavit. Celkem tak ŘSD získá z této odpočívky 10,3 milionu korun ročně.

Jde o zatím nejvyšší hodnotu, kterou ŘSD v soutěžích na pronájem čerpacích stanic získalo. Dosud je většina čerpacích stanic v pronájmu díky smlouvám z devadesátých let za ceny, které často dosahují jen řádově stovky tisíc korun ročně a trvají i padesát let.

Ukazuje se, že zájem řetězců o tyto plochy je. Do soutěže přišly celkem tři nabídky,“ řekl Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic. Nová odpočívka vznikne na úseku Časy – Ostrov na 150. kilometru, bude oboustranná.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD
Trasa D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Foto: ŘSD
Úsek D35 Časy - Ostrov
Úsek D35 Časy – Ostrov

 

Soutěže na pronájem čerpacích stanic a odpočívek u nových úseků dálnic zprvu firmy nelákaly kvůli podmínkám, ŘSD ale nakonec u každé čerpací stanice vymohlo u ministerstva financí výjimku, podle které může pronajmout pozemek až na 20 let. Na kratší, zákonem povolenou dobu 8 let by se řetězcům nevyplatilo pumpu postavit.  Podmínkou v soutěži je mít i po celou dobu pronájmu toalety zdarma.

Bez zájmu naopak skončila soutěž na vybudování restauračního zařízení na stejné odpočívce. O dalším postupu výběru provozovatele stravovacího zařízení dosud ŘSD nerozhodlo.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

A pak se divme, že PHM na dálnicích jsou nahulený např. o +5 Kč na litru, oproti většině nedálničních. Já tohle XXXXX nepodporuju.

Tomáš V.

Pokud by nájem nebyl, byly by „nahulený“ úplně stejně, akorát by větší část peněz odtekla do zahraničí na dividendách.

Koro

Hlavne at se stavi

dopravák

Možná je to hloupý názor = jen podle mapy a bez adekvátní znalosti místních poměrů, ale já bych za rozhodně výhodnější považoval situování těch „odpočívadel“ někam do co největší blízkosti místní silniční komunikace spojující Dolní Roveň a Platěnice (Moravany) a jejich „neoficiální“ napojení i na tuto komunikaci (ne jako regulérní „EXIT“, ale jen třeba přes čerpací stanice) – jednak z důvodu lepšího (= dalšího možného) přístupu a odstupu prostředků IZS, jednak pro možnost poskytování tankovacích i restauračních služeb i potenciálním „nedálničním“ zájemcům: pak by možná byl větší zájem i o nájem restaurací.

smart

To je možná přínosná myšlenka, ale pro odpůrce odpočívek zcela nepřijatelná. Napojení na místní síť by totiž zvýšilo riziko toho, že se z parkoviště snáze lidi dostanou do obcí, kde vzroste kriminalita. Ano, takto to skutečně při projednávání odpočívek zaznívá. Bohužel. Takže za mě lépe někde zcela bokem a izolovaně od zbytku světa, než vůbec.

Jakub P

Jinými slovy, kdyby tam vedla silnice, nechali by zloději auto zaparkovaný u pumpy a šli krást do vesnice po silnici pěšky, kdežto když tam ta silnice není, tak to nemůžou udělat, protože bez silnice to pěšky neprojdou. A dojet si pro to, co chtěj ukrást, autem rovnou až do vesnice je nenapadne.

Bohužel mě takové uvažování už ani moc nepřekvapuje, jen bolí.

dopravák

Mě samozřejmě námitka o kriminalitě napadla také, jen jsem viděl spíše její „opačný směr“ = že by zloději jezdili vykrádat zařízení odpočívadel i tam zaparkované automobily a měli možnost ujíždět po těch místních silnicích, kde se dokáží „ztratit“ mnohem snáze než na kamerami a satelity (a i policií) sledované dálnici, z níž navíc nelze ani příliš často odbočit – ale nakonec jsem ten „námět“ napsal v domnění, že by kriminalita nemusela být rozhodujícím argumentem proti. Je smutné, kam tato společnost dospěla, když slušní lidé musejí snášet zbytečná příkoří a nepohodlí jen proto, aby lumpové neměli provádění svých lotrovin (v němž… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Mělo by to být u městeček, protože to zvyšuje naší populaci.

xhj
Desper

Stejně to je zajímavé, že stát na něčem takovém vydělává. Očekával bych, že když stát chce na odpočívce služby, že si naúčtuje náklady na údržbu, dodá nějaké podmínky, které musí zájemce splňovat a místo nabídne formou aukce.

Jakub

A kdyby to bylo formou aukce, tak by na tom nevydělával? Nechápu, proč by kdokoliv, kdo chce nejde nebo provozovat, by neměl platit nájem.

Jakub

Oprava chyb: …kdo chce někde něco provozovat…

Jirka

Je tam nějaká inflační doložka?

Mech

Ano

sch

Njn divoká devadesátá léta, někdo vydělal poctivě, někdo méně poctivě a někdo si pojistil podnikání na 50 let.

roman

to že někdo uzavře smlouvu na 50 let ještě automaticky neznamená že je nepoctivá

Jiří Kocurek
thegrid

Tak samozřejmě. I taková klausova kuponová privatizace to byly taky samé poctivě vydřené peníze. Ono je rozdíl ale mezi legálním a morálním (poctivým).

Dáda

Tak Klausova kuponovka byla udělána tak, aby z lidí odtekly finance, a zároveň aby se kamarádi brutálně nabalili, a zároveň any se snadno soudruhům ředitelům „zesoukromnily“ továrny. Neco z toho vyšlo super, něco méně, něco vůbec. Třeba na Bahamách je pohoda doteď. Výseldek soudních tahanic kolem fondů Trend taky nic moc….

Jiří Kocurek

No vidíte je, flákače. Ve 30 by podnikat začali, aby v 50 šli do důchodu.
A přitom 30+50 je 80 roků, tolik mu bude, když smlouva skončí.