Odbyt nových aut v Česku po dlouhé době klesl, každé páté prodané auto je hybrid
SUV a terénní auta tvoří již téměř polovinu trhu.
Dlouhý růst trhu s novými osobními auty v Česku se zastavil. Jen v březnu registrace nových vozidel v meziročním porovnání klesly o 15,2 %, za celé první čtvrtletí odbyt stoupl jen o 2,2 %.
Vyplývá to z nových dat, které zveřejnil Svaz dovozců automobilů. Výrazně klesl i objem dovezených ojetin. Jedničkou českého trhu s novými auta zůstává Škoda Auto následovaná Hyundai, na třetím místě je letos Toyota, která odsunula Volkswagen na čtvrtou pozici.
Největší pád zažily registrace nových čistě bateriových vozů, meziročně v březnu došlo k poklesu o více než třetinu. V prvním čtvrtletí 2024 plně elektrická vozidla (BEV) dosáhla na 2,2 % trhu, plug-in hybridní vozidla (PHEV) na 2,4 % . Rostou naopak prodeje hybridů, dosáhly historicky nejvyššího podílu na trhu s novými auty: 19 %.
„Letošní rok už není ovlivněn odloženou poptávkou z předchozích let do té míry, jako tím byl ovlivněn předchozí rok. Naopak doznívá vliv negativního ekonomického vývoje z posledních měsíců, a s tím spojené nižší poptávky na straně domácností i firem,“ řekl David Janeček z poradenské firmy PwC. „Pro letošní rok předpokládáme, že registrace nových vozů se budou pohybovat přibližně na úrovni registrací roku 2023, tedy okolo 205 000 až 225 000 automobilů,“ dodal Janeček.
I nadále posiluje segment SUV a terénních vozů, tvoří ji 46,7 % všech registrací. Oproti tomu vozy v kategorii vyšší střední, malé třídy a třídy MPV se těší stále nižší oblibě.
V segmentu autobusů došlo k meziročnímu nárůstu o 128 % na 189 vozidel. Více než polovinu tvořily linkové autobusy a čtvrtinu městské. První je domácí Iveco Bus, následuje MAN a Setra. Čtvrtletní čísla ale často nemají u autobusů dostatečnou vypovídací schopnost, velmi je ovlivňují náběhy nových smluv objednatelů s dopravci.