Odboráři Smartwings zůstávají ve stávkové pohotovosti. Případná stávka by byla nezákonná, tvrdí dopravce

Letadla Smartwings v Hangáru E na pražském letišti. Zdroj: Linkedin.com / SmartwingsLetadla Smartwings v Hangáru E na pražském letišti. Zdroj: Linkedin.com / Smartwings

Společnost Smartwings se rovněž ohradila proti kritice, že porušovala právní normy.

Stávková pohotovost odborových sdružení letecké společnosti Smartwings bude i po deseti dnech pokračovat. V minulých dnech se mezi odboráři a vedením aerolinek uskutečnila jednání, která podle sdružení sice přinesla určitý posun situace, ne však takový, aby pohotovost zrušili. Uvedla to dnes odborová organizace Smart Unity. Čtyři odborová sdružení vyhlásila stávkovou pohotovost 2. června. Aerolinky dnes uvedly, že věří v úspěšné dokončení jednání a uzavření kolektivní smlouvy s odbory.

Odboráři Smartwings vyčítají zejména dlouhodobý nedostatek pilotů a jejich přetěžování, dále například nahodilé změny v plánování letů, nedodržování pravidel či nedostatečnou komunikaci vedení. Žádají proto okamžité kroky k nápravě. Společnost Smartwings v reakci na to uvedla, že je na letní sezonu provozně i personálně zajištěná a případná stávka zaměstnanců by byla nezákonná.

Do stávkové pohotovosti se zapojily odborové organizace Smart Unity, Odborová organizace posádek letadel, České sdružení dopravních pilotů CZALPA ČSA a odborový svaz zaměstnanců letectví.

Stávkovou pohotovost, která je prvním krokem k případné stávce, si odboráři chtěli vyhodnotit po deseti dnech. Během té doby piloti dopravce pokračovali v práci, podle dřívějšího vyjádření odborů už však neměli například akceptovat změny směn. V minulých dnech odboráři sdělili, že se uskutečnila jednání s vedením Smartwings. „Přes jistý posun zatím není důvod stávkovou pohotovost rušit,“ uvedla dnes organizace Smart Unity.

Fungování aerolinek podle nich dlouhodobě trpí nedostatkem letového personálu, který je způsoben velkou fluktuací pilotů ve společnosti. Sdružení v této souvislosti upozornila, že zhruba 60 procent pilotů Boeing 737 je ve firmě méně než tři roky. Situace je přitom podle nich výsledkem přístupu společnosti k zaměstnancům, zmiňují přitom například nahodilé změny v plánování letů, dlouhé pobyty v zahraničí, nerespektování norem, bagatelizaci bezpečnostních rizik spojených s některými destinacemi nebo nedostatečné finanční ohodnocení zaměstnanců.

Smartwings dnes potvrdily, že jednání s odbory pokračují. „Obě strany deklarovaly již začátkem června, že mají zájem na konstruktivním jednání, které je vedeno. Věříme, že dosáhneme úspěšného konsensu ohledně uzavření kolektivní smlouvy,“ řekla dnes ČTK mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Aerolinky před týdnem k vyhlášení stávkové pohotovosti uvedly, že jde o nátlakovou metodu odborů při kolektivním vyjednávání. „Společnost Smartwings je na blížící se letní sezonu provozně i personálně dostatečně zajištěna a případná stávka části zaměstnanců by byla nezákonná, neboť nejsou naplněny všechny požadavky zákona o kolektivním vyjednávání,“ uvedla firma. Ohradila se také proti kritice, že porušovala právní normy. „Žádný z pilotů nenalétá více než 100 hodin měsíčně,“ dodala společnost.

Smartwings je největší letecký dopravce v Česku a největší dopravce tuzemských cestovních kanceláří. Na konci roku 2023 ve firmě podle předloňské výroční zprávy podniku pracovalo kolem 1600 zaměstnanců. V současnosti aerolinky zaměstnávají podle firemních údajů téměř 600 pilotů. Loni Smartwings společně s dceřinými ČSA přepravily téměř 5,1 milionu cestujících, což bylo meziročně téměř o pětinu více.

Společnost se loni v únoru vrátila pod kontrolu českých akcionářů, téměř poloviční podíl zprostředkovaně vlastněný čínskou společností CITIC koupila česká firma Prague City Air majitelů Smartwings Group Jiřího Šimáně a Romana Vika.

Tagy smartwings Smartwings Group stávková pohotovost SW
16 komentářů