Od českých hranic až k Baltu. Poláci dokončili poslední úsek dálnice do Svinoústí

Výstavba 471 kilometrů trvala celkem 18 let.
Polská správa silnic a dálnic Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokončila poslední úsek rychlostní silnice S3, která spojuje Česko se Svinoústím na pobřeží Baltského moře. Komunikace je označena jako rychlostní, svými parametry ale prakticky odpovídá dálnici.
Mezinárodní tah přes celé Polsko je považován za dokončený od loňska, kdy došlo ke zprovoznění dlouhých úseků u polsko-českých hranic. Ke kompletaci chyběl poslední úsek nedaleko Baltského moře, konkrétně Svinoústí (Świnoujście) Łunowo po křižovatku Mezizdroje (Międzyzdroje). Stavba je součástí úseku Svinoústí -Troszyn, který se postupně otevíral od roku 2024.
K jeho otevření došlo včera, řidiči tak mohou využívat trasu po celé délce od Lubawky u českých hranic až po konec ve Svinoústí kompletně ve čtyřpruhovém uspořádání.
GDDKiA rozdělila poslední úsek Svinoústí -Troszyn na dvě části, práce začaly v roce 2022. V součtu vyšlo 33 kilometrů dálnice na 1,76 miliardy zlotých, tedy zhruba 10 miliard korun. Tato částka zahrnuje i náklady na přípravu, archeologický průzkum a výkup pozemků. Necelou polovinu nákladů zaplatila Evropská komise.
Hotovo za 18 let
Trasa S3 vede v této části podél stávající silnice 3, stavba tak přinesla řadu komplikací do organizace dopravy. K částečnému zprovoznění došlo už v létě, nyní je silnice plně průjezdná. Běží ještě dokončovací práce na odpočívadle a opravy přilehlých komunikací.
Na jižní straně silnice začíná v Lubavce u českých hranic, kde došlo ke zprovoznění loni. Navazující úsek D11 z Česka se nyní staví. Přednostně se má otevřít část z Královce na hranice, aby auta nemusela dál přes Lubawku, ale mohla najet rovnou na S3. Na české straně chybí ještě jak rozestavěný úsek Trutnov – státní hranice, tak Jaroměř – Trutnov. Pro něj má ŘSD vybraného zhotovitele, čeká ale na peníze.
Rychlostní silnice S3 je součástí transevropského dopravního koridoru Baltsko-Jadran a úsekem evropské trasy E65, spojující švédské Malmö s řeckou Chanií na Krétě, o celkové délce přibližně 3 950 km.
Výstavba rychlostní silnice S3 začala v roce 2007 prvními pracemi na úseku Štětín-Gorzów Wielkopolski. Tento 81kilometrový úsek byl uveden do provozu v roce 2010. Bývalá DK3, která byla kromě několika objízdných úseků a úseků s dvouproudou silnicí standardní jednoproudou státní silnicí procházející desítkami měst, se začala postupně měnit na moderní rychlostní silnici.
Celá rychlostní silnice S3 je dlouhá 471 km (včetně 17 km silnice sdílející trasu s dálnicí A6). Náklady na výstavbu dálnice S3 ze Svinoústí do Lubawky v letech 2007 až 2025 přesáhly 15 miliard zlotých, přičemž financování EU z různých programů dosáhlo celkem přibližně 7,7 miliardy zlotých.